smekmånad - mm

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Hippo

Inlägg av Hippo »

ja, det var bra sagt! "vad gör det om hundra år?" 8)
Natten som gick var bättre, hon vaknade kl 3 istället för 4. Vagnade och hon "tog" vagningen och somnade om. Upprepade 3 gånger under den timman, så man kan säga att hon var lättövertalad att sova.

YES! hon tog nappflaskan för första gången idag! SÅÅÅ skönt :lol: . Tog upp henne när hon sov och stoppade in nappen och så åt hon. Så jag tänkte att vi ska byte schema om några dagar. Väntar ytterligare några dagar för jag vill att hon äter ordentligt innan jag förlänger natten. Tänker se om jag kan få i henne en ordetlig "nattmacka" (bröstmjölk+lite ersättningspulver)

Är det klokt att göra så här?
Alltså vänta med att byta schema?

Jo, just det... de senaste 3 dagarna skarvar hon efter 45 min, alla sovpass på dagen. Morgon och kvällsluren är värst.
Idag somnade hon om själv, efter lite lite gråt, på lunchsömnen.
Vagna, vagna, vagna lugn... igen och igen. Tänker "lugna, inte söva". Det ska bli skönt att byta schema till 45-2-45 på dagslurarna.
/mammahanna
Febe född 080116. Kurstart 080619
Tilda född 091109.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Mammahanna! :D

Grattis till lyckad flaskmatning! :D

Du måste vara säker själv när du vill ändra schemat, annar blir det kanske svårt. 8) Men jag skulle ha bytt schemat pronto när hon nu själv visar att hon har vuxit ur 2-månadersschemat. Inte värt att ta en massa fighter för något som du ändå har tänkt ändra, eller hur? :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Hippo

Inlägg av Hippo »

tack chokladis för kloka tankar :heart:

Idag sov hon ALLA tre dagssömnpassen utan några skarvar! Makalösa lilla barn! Trots detta tror jag att du har helt rätt: hon är mogen för ett tremånadersschema.
Schemaändringen påbörjas inatt vid nattslurken (jag hoppas jag tänker rätt nu....) istället för kl. 4 blir det 5, eftersom jag skjuter fram god morgon från 7 till 8.

Tog inte nappflaskan men det är ju bara till att försöka igen och igen och igen.... tids nog så går det ju 8)

återkommer med rapport! /mammahanna
Tilda född 091109.
Hippo

Inlägg av Hippo »

hej igen :D
det gick jättebra att skjuta nattslurken från 4 till 5, blev faktiskt lite paff :shock: .
De senaste 3 dygnen har jag ju lyckat få i henne ordentligt med mat. Följde tipset med att amma byta bröst efter matning omg 1 och då åt hon bättre och mer. Tack för det tipset! Sedan har jag märkt att hon har ett favoritbröst. Så numera börjar jag med det mindre eftertraktade bröstet och går sedan över till favoritbröstet. Det gäller att komma på alla knep 8)

Em-kvällspassen ser ut följande:
16:45-17:30 sova 45
18:15 mat (ofta är hon inte hungrig innan dess)
Fråga: ska jag mata under 1 timma här? Alltså mata mellan 18:15-19:15 och sedan nattslurk stax före sängen?

Och vet ni.....
Lillan och jag har skrattat högt tillsammans idag! Första gången riktigt skratt tillsammans :lol: . Härliga nöjda barn! Mitt hjärta blir lyckligt :heart:
Som AW säger mat, mat, mat, god sömn och lite humor - det är allt!
/mammahanna
Tilda född 091109.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

ÅHHHH... Vad härligt och höra, njuuuut! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hippo

Inlägg av Hippo »

hejsan!
Nu är det 5 dygn sedan vi bytte till 3 månadersschemt. I stort har det gått bra men jag undrar om ni kan hjälpa mig med några funderingar :D :heart:

Sista dagsluren är mellan 16:45-17:30.
Tanken är att godnatt ska bli vid 20 MEN det drar alltid ut på det fram till minst 20:45 eller ännu senare. Vårt lilla dilemma är att Lillan aldrig tycks bli klar med maten. Tilläggas bör att jag har gott med mat... men hon vill helst bara äta från det ena bröstet :roll: ....
Man kan säga att Lillan mer eller mindre vill äta mellan 17:30-20:45 :shock:
Har provat att lägga henne tidigare men då blir det trassel... gnäll och gråt. Har då tagit upp henne för att tanka på lite mer. Efter det har hon somnat gott.
De senaste kvällarna har hon dock behövt vagning för att komma till ro. Somnar och vaknar sedan till igen och gråter efter 20 min. vagnar lugn och så brukar hon somna.
Inatt vaknade hon 00:30 (vagnade lugn och hon somnade om) vaknade sedan igen 04:00 (nattslurk ska vara 05;00) och natten innan det vaknade hon 03:30.

Tips råd?
Vad göra med utdraget kvällsmatning?
/mammahanna :heart:
Tilda född 091109.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

HIllo MHanna!

Lite upprepning bara :lol:
Försök att ha 3.5-4hrs mellan målen. Känn er fram tycker jag.

3 månaders ökningsperioden, håller i sig sin vecka eller så.
Å så det där med att allt annat kan tyckas vara mer spännande än att äta - också övergående.
Under ökningsperioden hade jag inte stångat mig blodig med att vagna där på natten, utan hamnar matningen 03.30-04.00 istället för 05.00 och Sötnosen sover fram till morgon så funkar det ju.

Mat mat, ökningsperiod, 3.5-4hrs och övergående NickeNyfikenhet :)

KUL att träffa er idag!
:heart:
Hippo

Inlägg av Hippo »

TACK för svar :D
följde ditt råd om längre mellan målen redan nu ikväll. Vet inte om det var därför Lillan (eller ska vi kalla henne Storan :lol: ) somnade redan 20:20! Det var över en vecka sedan hon somnade så tidigt. 21 har ju varit standard drygt en vecka.....
I vilket fall som helst så åt hon mer koncentrerat och slarvade inte fullt så mkt. Tack :heart:

och... very nice today! love /mammahanna
Tilda född 091109.
Hippo

Inlägg av Hippo »

Matning går just nu som på räls :D
Sömnen fungerar också bra :D
Läggningarna och att somna själv går också bra dagtid, någon gång då och då får jag vagna lite för att hon ska komma till ro :D

MEN (låter som Tony i Let´s Dance....) hon har svårt att komma till ro på kvällen.
Efter kvällsslurken lägger jag henne i vagnen att sova för natten. (Hon sover i en stor vagn på natten och i sin lilla vagn på dagen.)
Efter några minuter börjar hon så gny och gnöla.... (ibland låter det som hon somnar för att sedan snart vakna igen efter några minuter). Försöker göra som på dagtid, alltså avvakta och se om hon kommer till ro på egen hand.
Senaste 10 kvällarna har det inte fungerat utan gnölandet har gått över i mer "light-gråt-versionen". Denna gråt tolkar jag som lite frågor och "jag vill nog sova men jag kommer inte till ro", typ.
Vagnar lugn, ofta 2-3 omgångar, sedan somnar hon gott och sover gott fram till nattammningen. Insomningen brukar ta ca 30-40 min.
Igår kväll använde jag mig av "lyssna på musik-verktyget" och jag tycker nog att hon somnade lite snabbare.

Om några veckor kan jag börja arbeta med ramsan (håller på att jobba in den "bakvägen"). Det känns som att ramsan hade passat fint men så länge håller jag mig till musiken.

Råd och kloka inlägg :?:
Reflektion :?:

Gulle er :heart: /mammahanna
Tilda född 091109.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Senaste 10 kvällarna har det inte fungerat utan gnölandet har gått över i mer "light-gråt-versionen". Denna gråt tolkar jag som lite frågor och "jag vill nog sova men jag kommer inte till ro", typ.
-Är din fråga...
Vagnar lugn, ofta 2-3 omgångar, sedan somnar hon gott och sover gott fram till nattammningen. Insomningen brukar ta ca 30-40 min.
-Är även mitt svar.
I mitt tycke så har du satt fingret på det :wink:
Tolkningen, eftersom allt annat är uteslutet, är att hon behöver lite hjälp på traven. Genom att hjälpa så leder, lär och visar du också.

KAN dock hända att hon är lite övertrött där till läggningen?
Hur länge är hon vaken innan den? Kan du kanske testa att lägga 15min tidigare och se vad som händer?

Smulans enorma hjälp vid hjälp-mig-att-komma-till-ro läggningar var "Vila"-skivan.

Andra kloka råd och inlägg kan jag inte komma på.

:)
Hippo

Inlägg av Hippo »

Kakan, Tack :heart:
Sååå skönt att bolla med dig och övriga på forumet!

Jo, har funderat på detta med övertrötthet och jag tror att det kanske är just det som kan vara grejen. Det är bara så att det är lite svårt att bli klar för kvällen i tid.
Mat 15
lur 16:45-17:30
mat 18:30
kvällslurk 19:30 (blir ofta senare eftersom hon inte alltid är intesserad)

Kanske ska jag pröva mat typ 18:15.... Men det är ju så mkt bättre nu när vi fått till 3½-4 timmar mellan målen. Rent schematekniskt är det lite klurigt.
Låter ändå som huvet på spiken med övertrött.. samtidigt som det viktigt med ordentligt med mat i magen för att sova gott på natten.
Ska verkligen försöka få henne i säng tidigare kommande kvällar.

Bra med tips på "vila-skiva". Vart har du fått den från?
Nora Jones går på här hemma på kvällarna. Har bara kört med musik de sista tre kvällarna.
Kväll 1 funkade sådär.
kväll 2 lite bättre
kväll 3 funkade sådär

/mammahanna
Tilda född 091109.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Eftersom matningarna nu funkar alla tiders så hade jag inte ändrat mattiderna. Jag hade bara gett nattslurken lite tidigare.
Skillnaden är att matningarna är viktigare (om vi skall kategorisera det) emedan slurken är just en slurk. För att toppa dagen/maten.

Ge kvällslurken 19.15 typ istället. Så att det inte blir snuttmatning där 18.15 för att aptiten inte är på topp och så blir det vilda västern av allting.

"Vila"skivan, mon Dieu vart var det jag fann den? På nätet var det. TorsMamma gav mig adressen; vi får se om hon kikar in här. Hoppas, för jag minns inte adressen.

:heart: :) !
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

HA! Där var den, skivorna är det till och med:

http://www.naxosdirect.se/title/8503156-58/

...där satt den...
:D
Hippo

Inlägg av Hippo »

Tack tack, nu är skivan beställd. Bra att ha en hel skiva med bara Mozart också. Man vet ju inte när den kan komma till användning 8)
Nora nynnar vidare och Lillan kom till ro efter kort vagning x 3, det tog kanske 15 min.
Då ändrar jag inte mattiderna men trycker ihop dem lite...
Kvälllsslurken vill dock dra ut på tiden för då, just då verkar det vara helt fantastiskt mysigt att gosa med sin mamma :o . I övrigt är hon som blixten själv när hon äter 8) .

love mammahanna
Tilda född 091109.
Hippo

Inlägg av Hippo »

Hallojsan!

Imorgon blir Lillan 4 månader :D . Hon äter och sover med en lysande självklarhet. Helnöjd är rätt benämning på lilla skatten!

Vill ni hjälpa mig med råd vad gäller nattmålet? Fortfarande äter hon klockan 04:00, senaste veckan har hon vaknat av sig själv vid den tiden och velat ha mat.
För ett par veckor sedan fick jag väcka henne för att ge henne mat men nu vill hon gärna ha mat.
Har börjat med smakportioner och välling-smakportioner. Vällingen verkar vara mest poppis.

Hur göra? Vagna över nattmålet? Vänta ytterligare någon tid så att hon äter lite mer välling?
/mammahanna
Tilda född 091109.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"