Några frågor- mitt i kurningen av S 5 mån.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
finskaflickan

Inlägg av finskaflickan »

Buffa bör du också sluta med och skulle ha gjort för ett bra tag sedan Det är KRIShjälp, inte insomningshjälp.
uttryckte mig nog lite klumpigt. Det hör definitivt inte till vanligheterna att vi buffar/vagnar längre. Det händer däremot ibland att lilla S blir så arg att han under inga omständigheter lyckas bli lugn (detta endast de morgnar som varit tidiga och han inte somnat om) och då går vi in och markerar- skakar i vagnen för att bryta skriket. Detta behövs inte de gånger som lilla S sover närmare 12 timmar, så jag ser att det hör ihop med övertröttheten då.
Nu tror jag du seglar lite snett Poängen med väckarklockan, om man nu ska ha någon, är ju att det är den - vid samma tid varje morgon - som talar om när morgonen har kommit.
Ja... det är ju såklart sant. Jag läste i en tråd här på forumet att man lyckats få hela nätter genom en mini väckarklockskur, som gick ut på att låta barnet vänta lite längre på klockan varje morgon, för att s.a.s träna upp barnets tålamod. Det var lite det jag siktade på. I morse ringde klockan 06.40. i morgon bitti kör vi dock med musik vid första ljud och så får klockan ringa prick sju.
Nu är det lilla älsklingen som "talar om", på ett inte alltid särskilt älskvärt vis, när väckarklockan ska ringa och därmed morgonen komma. Det ansvaret ska han verkligen inte behöva ha, och den idén ska ö h t inte alls behöva dyka upp i hans huvud.
ja tänk så lätt det är att slinka in på villospår. :oops:

Det känns ändå som att vi är nära nu. Vi har strategin klar för morgnarna nu.
Så snart skall vi väl ha allt på sin plats.

Hoppas att mina "svängar" kan vara till nytta för någon kurare där ute. ;)

TACK rara Anna för din ovärderliga coaching :!:

:heart: :heart: :heart: :heart:
Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
och Lilla J född i September 2010
finskaflickan

Mitt heta tips är musik. Bjud inte på någon till dig eller er kopplad "underhållning", alltså säg ingenting alls. Det behövs inte på det här stadiet.
:arrow: en fråga:

i morse vaknade lilla S klockan 06.30. Han blev arg rätt fort och jag lät musiken spela. Lilla S blev bara argare och argare. Jag försökte att inte bry mig om detta, men det var en VÄLDIGT arg prins jag "väckte" klockan 07.00. Nu undrar jag, är det klokt att låta honom gallskrika till musik en halvtimme, eller finns det någonting jag ännu kan göra för att hjälpa lilla S ur sitt morgonskrikande?:?:

:heart: :heart: :heart:
Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

finskaflickan skrev:Jag läste i en tråd här på forumet att man lyckats få hela nätter genom en mini väckarklockskur, som gick ut på att låta barnet vänta lite längre på klockan varje morgon, för att s.a.s träna upp barnets tålamod.
:D Nja, se, det där är ingenting jag står för i alla fall :roll: Det är vad jag kallar gradvis manipulation. Du vet, som Nanny-råd/BVC-råd/Elizabeth Pantley-råd: att flytta barnet respektive sig själv allt längre bort, från bröstvårtan respektive från sängen på en stol som man ställer allt längre bort... Jag tycker det är rakare, hederligare och betydligt enklare, för alla inblandade, att vara TYDLIG rakt av från början med vad som gäller från och med nu, att ta ledningen, att vara vuxen sitt ansvar och i en attityd av självklarhet ta det :wink: Vilket betyder att man befriar barnet från det. Mycket skönt, tycker alla små barn :lol:

Tänk dig att du skulle lära en liten unge klockan - hur snällt vore det att flytta siffrorna en liten bit varje dag och ibland, då och då, byta plats på visarna :?: Ju tydligare desto enklare, och ju enklare desto bättre.
finskaflickan skrev: I morse vaknade lilla S klockan 06.30. Han blev arg rätt fort och jag lät musiken spela. Lilla S blev bara argare och argare. Jag försökte att inte bry mig om detta, men det var en VÄLDIGT arg prins jag "väckte" klockan 07.00.
Klart han blev arg - eftersom han nu tycks ha sitt temperament åt det otåliga hållet - när det du lärt honom plötsligt inte stämde längre: att (argt) skrika sig till att klockan skulle ringa och morgonen börja. Låt honom du vara arg i lugn och ro. Det är hans ensak. Det förändrar ingenting (numera, eller hur :?: :lol: )
finskaflickan skrev:--- är det klokt att låta honom gallskrika till musik en halvtimme, eller finns det någonting jag ännu kan göra för att hjälpa lilla S ur sitt morgonskrikande?
Se där :shock: nu drar du otåliga slutsatser och försöker utvärdera efter en enda första liten "minikurstart". Som om han skulle fortsätta i evigheten med att "gallskrika till musik en halvtimme! Det kommer han inte att göra, tro mig. Men han kanske måste få en chans att lära sig vad som gäller först :?:

:arrow: Allting med små barn tar tre dar :idea:

Ja, du kan hjälpa honom stort. Genom att INTE komma störtande, eller låta väckarklockan ringa, som du gjort, när han skriker. Låt honom svära klart :!: Låt honom tröttna på att vara ilsken. Du ska storma in och göra God Morgon i stor förtjust stil när han sover, eller är lugn, eller åtminstone TYST. Aldrig när han gapar och gormar.

Så lär du honom att man inte gormar sig fram här i världen. Man får gärna gorma och excellera i svordomar, med all respekt - men då för sig själv. Först när man kommunicerar på andra vis, när man faktiskt vågar förlita sig på att andra - ens överlevnadsgaranter - bevakar ens intressen här i världen, händer trevliga saker, pålitliga saker, goda saker som händer just för att någon (ANNAN) ser till ens intressen och vet vad som är bäst för en och som man mår riktigt, riktigt bra av. Då behöver man inte skrika argt längre eller skrika alls.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
finskaflickan

:)

Då vet jag att jag gör rätt. Har surfat runt en hel del här på forumet och kanhända låtit mig påverkas lite väl mycket av "alternativa kurformer". :shock:

:arrow: Någonstans läste jag att man kunde bryta morgonskriket om det blev mekaniskt. Nu vet jag att jag gjorde rätt som lät honom skrika av sig. Kände mig nödd att dubbelkolla saken.

:arrow: Ser nu också hur bra det är för mig som förstagångsmamma att redan nu lära mig att säga en sak och STÅ för det. Inte vika en tum. Det är en sådan mamma jag vill vara och ÄR från och med nu. Ibland leder ens välmening in en på stråk som bara skapar otrygghet.

Eftersom lilla S har ett väldans temperament så är det bra att redan nu vara tydlig. Ser ju att jag bygger en plattform nu som jag kan ta avstamp i resten av vårt äventyr tillsammans.

:arrow: Ser fram emot morgonen som kommer. Lilla S somnade på några sekunder ikväll. CDspelaren är laddad och vaknar han för tidigt imorgon så är det musik och inga ord som gäller.

det var ett fint svar jag fick igen Anna. Precis vad jag behövde läsa.

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Å vilka klokheter. I morgon bitti är det du och jag Finskaflickan, nu kör vi så det ryker!

Tack för att du ställer så bra frågor (och får så bra svar)! Har också varit något förvirrad över de olika strategierna vid tidiga morgnar, men nu känns allt mycket tydligare.

Heja oss!
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
finskaflickan

SNOPEN MEN GLAD!

Igår kväll laddade jag med den gladaste musik i cd-spelaren. Jag var förberedd på en morgon med arg krabat, även om jag hade mina aningar att lilla S förstått, om inte hela så halva idén om att sova på morgnarna.

Somnade gjorde han som vanligt utan ett knyst. En tacksam suck och så godnatt. :)

Jag sover själv djupt och skönt, hör ett mardrömsskrik från barnet mitt på natten, som raskt övergår till en lättad suck och så en snarkning på det (yeah!).

Jag sover vidare. Sen hör jag plötsligt ett småpratande. Jag är själv trött och ligger och funderar... "vad är klockan?", "Kommer han att somna om själv?" "Ska jag lägga mig i med musik?" "Tänk om klockan är 4?" "klockan är säkert 4"...osv.
Jag letar en god stund i beckmörkret efter mobiltelefonen för att se vad den är.....

06.55 :!:

Hipp hurra! Det är en skrattande glad liten S som jag tar upp ur sängen.

Någon musik behövdes inte. Kändes nästan snopet då jag var så laddad. Ha ha.
Nåja, utifall att han inte riktigt har förstått så är jag redo att guida honom rätt i morgondjungeln om han ämnar fråga någon morgon.

:arrow: Morgonluren klockan 09.00 har ju strulat tidigare och jag har haft mina misstankar att det har att göra med de tidiga morgnarna. Nu somnade han endast med hjälp av en ordentlig påminnelse. SKÖNT! Han vaknade däremot en halv timme för tidigt och nu misstänker jag att 2h på fm är för länge att sova när han sover hela nätter. Skall avvakta och se om jag får korta ner denna lur.

skall han förresten fortfarande ha 15 timmar/dygn, nu när han är 6,5 månader :?:

Fanny83: Roligt att mina svängar och frågestunder kan vara till nytta. Det har varit och ÄR ett sant äventyr! Hur gick morgonen för dig?

Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Härlig läsning! 15 h brukar Anna rekommendera till 5-6 månaders och vid 7 mån drar man ner till 14,5.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
finskaflickan

En liten kvällsrapport!
:D

Som jag misstänkte blev denna dags morgon inte fullt så lyckad som gårdagens, men ändå är jag helt nöjd!

Lilla S vaknade klockan 06.30 och tyckte tydligen att det var på sin plats att gallskrika lite. Så det gjorde han. Och jag spelade musik som plötsligt inte ALLS var så hurtig och medryckande som jag tyckte att den var kvällen innan. :?
Lilla S skrek till klockan sju då jag lät väckarklockan ringa i en skrikpaus.

En fråga som jag nu har är: Borde jag vänta med väckarklockan tills han lugnat sig fullständigt på egenhand även om det innebär att det skulle bli väckning klockan 07.20 :?:

Jag vill inte att han skall tro att det är hans skrikande som gör att väckarklockan ringer. Men är det lika effektivt att låta väckarklockan ringa i en skrikpaus :?:

...Nu är jag inne på finliret igen. Är beredd på en eventuell morgon av samma art i morgon, förhoppningsvis med mindre skik denna gång och ville bara lufta den fråga som kom upp i morse.

Annars är ju allt helt toppen. Lilla S tänder växer så det knakar. TVÅ i övre käken och en i undre. Samtidigt! (kroppen får ju utvecklas i lugn och ro nu, 15 h i dygnet- det är inte illa!)

Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
finskaflickan

Du ska storma in och göra God Morgon i stor förtjust stil när han sover, eller är lugn, eller åtminstone TYST. Aldrig när han gapar och gormar.
dvs. är det okej om man smäcker in en glad väckning när det är TYST mellan skriken i ca 5-7 sekunder :?:

:heart: :heart: :heart:
Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

finskaflickan skrev: Fanny83: Roligt att mina svängar och frågestunder kan vara till nytta. Det har varit och ÄR ett sant äventyr! Hur gick morgonen för dig?
Jo, här vaknas det klockan sex eller FEM. Men under de två morgnar som jag kört minimal trafik och musik har han somnat om själv efter ett (bra) tag. Känns som framsteg att inte vara där och dutta. På natten sover alla som grisar och när man sover som en gris kan man ju inte dutta med vaken bebis.

Jag skiter i väckarklockan, känns onödigt high tech. Morgonen börjar när klockan är sju och jag tänder lampan och ropar "KUCKELIKU, KLOCKAN ÄR SJU!!!". Och så är det med det.

Ser fram emot fortsatta rapporter!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Fanny83 skrev: Jag skiter i väckarklockan, känns onödigt high tech. Morgonen börjar när klockan är sju och jag tänder lampan och ropar "KUCKELIKU, KLOCKAN ÄR SJU!!!". Och så är det med det.
Tackar för dagens skratt, detta om något torde ju väcka den trötta familjen. :lol: :lol: :lol: :heart:

Allt sitter ju i attityden som ni ju redan vet. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
finskaflickan

:D :D :D Ha ha, så kul Fanny83! :D :D :D

Ropar du kuckelikuu även om han skriker när klockan är sju?

Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

finskaflickan skrev::
Ropar du kuckelikuu även om han skriker när klockan är sju?
Tja, det brukar inte vara så mycket skrik just då. Men om han skrek skulle jag väl passa på i en andhämtningspaus.

Som TorsMamma skriver så är det verkligen så att attityden är viktigast. Om man inte vet exakt hur man ska göra så kan man ju alltid hitta på ett sätt och bestämma sig för att det är ett bra sätt. Men förstås då att utgå från vissa principer, till exempel att inte rädda ett skrikande barn från sängen.

Så jag skulle ropa i en paus och sen storma in och göra honom på strålande humör I sängen innan jag tog upp. Och eftersom jag har bestämt att det är det mest vettiga så är det nog det också.

(Det är himla komiskt att jag ger ut råd när jag själv inte har lyckats lösa Charlies tidiga morgnar på flera veckor...)
:oops: :oops:
finskaflickan

Godmorgon alla! :D

:arrow: Ja, det där med attityden kan man inte nämna nog många gånger. Det är ju verkligen det ALLT hänger på. Inte bara attityden gentemot barnet, men även den egna attityden och inställningen till kuren. Att aldrig svikta en tum. Att vara hundra procent säker på att jag gör rätt och att detta är det bästa för mitt barn.

Morgonen gick strålande. Ingen musik idag. Lilla S hade en fest med skratt och vilda diskussioner (inte med mig då) klockan 05.00 och en kvart framåt. Jag låg där i mörkret (vi sover ju i samma rum) och funderade på vilken strategi jag skulle använda mig av och bestämde mig för att om han skulle bli arg svara med musik, och sedan no more. Till min lycka somnade han av sig själv och vaknade när klockan ringde.

Märkte också att pappans tunga andhämtning gav en sovstämning i rummet som jag tror smittade på lilla S. "Pappa sover, då skall jag också göra det".

Detta var en liten morgon rapport. Blir spännande att se hur dagslurarna går nu när han sovit så bra på natten!

Ha en bra dag!

Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Härligt!!
finskaflickan skrev: Märkte också att pappans tunga andhämtning gav en sovstämning i rummet som jag tror smittade på lilla S. "Pappa sover, då skall jag också göra det".
Ja, det stämmer. Vi är ju flockdjur, så när flocken sover så gör den. Det är därför gäspningar smittar sägs det. När Edvard var nyfödd så sov han rätt snart som folk på nätterna, och vi skrattade åt att det nog inte var så konstigt när han låg i samma rum som sina storsovande föräldrar och två Seriöst Sovande katter. Vem hade kunnat kämpa emot då, liksom! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"