Kura Alva

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ElinN

Inlägg av ElinN »

LYCKA till i morrn! Det kommer att gå super helt enkelt. Du måste uppdatera här eller skicka SMS i helgen!

Angående dagssömnen så tycker jag att du kan köra på som vanligt och låta henne somna i rullande vagn efter dagislämning. Men låta henne somna "själv" på övriga lurar. Under uppföljningsveckan bör du göra likadant varje dag. Tex somna i rullande vagn lur 1, spjälsäng och ramsa lur 2, stillastående vagn ute lur 3... eller hur du nu har tänkt. Sen när du har en säker sovare kan du kasta om saker och ting utan problem.

Heja Alva och familjen som snart kommer sova som grisar allihop! :heart: :sleep:
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Måste bara slänga in ett Lycka till!! Kommer säkert komma in och kolla hur det går för er.. Sköt om er och tänk på det härliga som komma skall!! *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Mamma till Alva

Inlägg av Mamma till Alva »

Nu har jag finputsat schemat och så här blir det:

7.00 vakna och välling
8.15 gröt
9.15-10.00 sova 45 min
11.15 Lunch
12.00-13.30 sova 1,5 tim
14.30 mellis
15.45-16.30 sova 45 min
17.30 middag
19.00 bad, välling och bus
19.45 sova natt

Nu gäller det att stålsätta sig och tänka att det här fixar vi. Igår skrek hon så hon kräktes när maken tog över och försökte söva henne i famnen efter att jag gett upp. Vi räknar med att hon gör det ikväll också. På så vis blir det en bonus om hon inte gör det.
Alva juli 08 - Kurstart 13/2
Storebror juli 05
ElinN

Inlägg av ElinN »

Tänker på er. :heart:
Pappa till Alva

Inlägg av Pappa till Alva »

Jisses, Alva är en riktig fighter. Efter 50 minuter med intensivt skrik så gav hon till slut upp och la sig platt på magen, och somnade med ramsan. Helt otroligt coolt. Det var nog första gången som jag nattade min dotter, snacka milstolpe i far-dotter-relationen...

Efter det har jag buffat ett par gånger men då har hon slappnat av redan efter 2-3 minuter.

Adrenalinet har börjat gå ur kroppen nu och jag börjar bli lite trött. Alva får väl se till att vakna och "ställa frågor" snart så att jag får en ny kick :)
Pappa till Alva
Pappa till Alva

Inlägg av Pappa till Alva »

Hu, då hände det som jag bävade inför, Alva bajsade på sig och var inte alls på humör att sova med en sådan blöja. Så nu har jag bytt blöjan, i mörker, i sängen, utan snack. Vi får nog bada Alva ordenligt i morgon... :)

Men, hon blev aldrig speciellt upprörd och lugnade ner sig snabbt när hon kom på mage och fick sig några buffningar. Nu tror jag att hon har somnat om igen. Det gick helt klart över förväntan. Tidigare har vi väckt halva Stockholm vid dom nattliga blöjbytena. Nu var det hela överstöket på ca 15 minuter och jag inte det minsta tendens till tinnitus. Fantastikastiskt!

3½ timme till väckning av Alva och till min sömn...
Pappa till Alva
Netta

Inlägg av Netta »

Heja pappa! Snyggt jobbat! Hon verkade ha många frågor på kvällen. Va skönt för henne att hon fick svar på alla och kunde somna. Fortsätt i samma stil så sover ni snart alla som grisar på natten. :lol:
Casper 080603 - kurad december 08
V 940522, A960924
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Pappa till Alva snyggt jobbat med bajsblöjan. \:D/ Vad skönt att hon somnade om så snabbt. Ser fram emot hela nattrapporten.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Mamma till Alva

Så nu sover hon första dagluren så jag kan skriva lite här.

Jag tycker att natten har gått över förväntan. Läggningen var tuff, men sen har hon svarat bra på buffning och ramsa. Fram till kl. 6 var det 6-7 uppvak, men hon var aldrig vaken längre än några minuter. Det längsta uppvaket var vid blöjbytet och det var ändå bara drygt 20 minuter. Från kl. 6 låg hon och knorrade och hennes pappa fick gå in 4-5 ggr när hon gnällde lite mer. Vid 6.48 passade vi på att göra godmorgon vid ett lungt tillfälle. Hon blev lite ledsen precis när vi plockade upp henne, men jag hoppas att det inte gjorde något.

Hon har varit otroligt trött men glad nu på morgonen. Hon ville verkligen sova när det var dags och hon gnällde knappt när jag klädde på henne och la ner henne i vagnen. Hon kommer nog inte bli glad när jag väcker henne efter redan 45 minuter. :wink:

Jag har för mig att jag har läst att hon kan får sova lite längre på långluren om hon verkar behöva. Att man kan utnyttja marginalkvarten. Stämmer det?
Storebror juli 05
Mamma till Alva

Glömde ju skriva:
Tack Ida för all hjälp! :heart:
Verkligen toppen att ha både dig och Emma här. Vilket stöd. :D
Storebror juli 05
ElinN

Inlägg av ElinN »

Superbra jobbat Alvas Pappa och alla andra! :thumbsup: :heart: =D>

Fick hon en marginalkvart? Vem tar nästa natt? Kram. :heart:
Mamma till Alva

ElinN skrev: Fick hon en marginalkvart? Vem tar nästa natt? Kram. :heart:
Vi använde marginalkvarten för att väcka lite tidigare. Hon hade knorrat rätt länge och vi ville passa på när hon var någorlunda lugn.
Hennes pappa tar nästa natt också och sen tar jag över imorgon natt.
Storebror juli 05
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Vad duktiga ni är! Så spännande att få följa er!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Mamma till Alva

Natt 2:
Alva somnade efter 36 minuter (20.04). Hon var arg och ledsen och ställde mycket frågor och det krävdes mycket buffning. Men hon lugnade ner sig mellan varven och det var stor skillnad mot igår. Tre ggr gick hennes pappa ut med ramsan innan han sa bekräftelseramsan och hon somnade.
Storebror juli 05
ElinN

Inlägg av ElinN »

Super! :thumbsup: Frågor kommer hon säkert ställa under ett par dagar, men dom kommer bli färre och färre för var dag som går.

Lycka till i natt. Med samma ATTITYD som första natten kommer det gå kanon! KRAM. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"