Kan detta fungera??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag skulle nog korta sista luren till 2o min, detärmöjligt att det är den som stör så natten vill bli för kort.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Tack så hemskt mycket duggan!!

Vi försöker smyga in med den lilla ändringen imorgon då.. borde väl inte bli några problem i det stora hela fast inte hon varit på sitt schema så väldigt länge?

Tack igen från hela familjen!!
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
duggan

Inlägg av duggan »

Jag tror det går helt smärtfritt, på med attityden bara :wink:
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Tack tack tack Ida!! Efter att ha inhandlat Hipp som du tipsade om har äntligen lilla Becka börjat äta någorlunda.. Men jag har nog lite "matvargar" ändå.. :?
Hur mycket ska man räkna med att en liten 7 månaders ska äta?? Finns det någon bra tråd man kan kika på?? Hon ammas och får obegränsat med mat, men hon vill inte gärna ha mer än 1/4 burk.. om det inte är frukt-mos för då kan hon nästan få i sig hela på en gång..

Vet inte om det är små söta tänder på G oxå, för hon gnager som en tok på allt inklusive sina egna händer nu.. var hur svår som helst att få att somna in nu ikväll oxå.. sambon kämpade i över en halvtimme :cry:
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad bra att det börjar lossna. Matfrågor är nog bäst att du ställr inne på mat, mage och barnakropp. Men det jag tänker kanske är att hon börjar bli redo att få lite plockmat vid sidan av? Låt henne plocka med den och så skedar du in puren vid sidan om, bara sådär i förbifarten?

Det jag skulle göra också är att först mata med matpuren tills inte mer går ner, sedan fruktpuren tills hon inte vill ja mer. Låt henne sätta i sig så mycket det bara går. Därefter bröstet. Då kommer hon vara proppis, jag lovar.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Tack Ida, då hoppar jag vidare dit med maten :lol:
Natten till idag var inte alls rolig, hon vaknade och var otroligt ledsen, vid ett par tillfällen hann det inte ens gå 10 minuter mellan uppvaken :cry:
Lider med dottern, men det som känns värst är att jag inte är säker på varför??? Trodde att tänderna va på G, men jag kan varken se eller känna något :( Fick sen för mig att det var fullmåne på gång, men inte ens det kan jag skylla på..
Så nu hoppas jag att det var en tillfällighet att hon nästan var otröstligt ledsen, och att denna natten blir bättre..
*kram*
trixiie

Inlägg av trixiie »

Hej.
Såg att du skrivit till mig och jag har varit lite dålig på att svara här inne. Har varit så extremt trött så det har inte varit så mycket datatid.

Läste lite i din tråd och jag förstår att det är frustrerande när hon inte vill äta. Våran lilla tjej ville inte heller äta förrut. Hade jätte jätte problem och när vi var till doktorn med hennes hosta tyckte doktorn att det verkade som om hon fick alldeles för lite vätska i sig.
Tipset jag fick av bvc var att tok amma en dag (pga av hon var på g till vätskebrist) och sen dagen efter så ammade jag bara morgon och kväll (som tanken var) och så bara erbjuda matpuré eller gröt dom andra måltiderna. För dom menade att barnen är så pass smarta att dom vet att dom får bröstet om dom vägrar puréerna. Vi hann aldrig testa det här för helt plötsligt började hon sakteligen att äta små små portioner, särskillt när vi började ge smörgås bitar och lite sånt plock till. Hon äter fortfarande väldigt olika, en del mål äter hon i princip ingenting. Vad vi än erbjuder är det stopp och ikväll åt hon två ( !! ) portioner gröt, eller ok hon lämnade kanske en sked kvar.
Hoppas ni får rätsida på det och lycka till!
kram trixiie
-------------------------------------------------------
William 050809 & Amanda 080527
Kurar lilla Amanda sen den 21:a januari.
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Vi har gjort bort oss.. :oops:
Vi får inte lilla söta Becka till att sova sina lurar i spjäl-sängen nu.. Däremot sover hon som en stock när vi är ute och går i vagnen, vilket va så vi började, men nu när vi vill att hon ska ta sina lurar i spjäl-sängen protesterar hon våldsamt med gråt (typ, inte ska jag väl vila här??!!) och när hon väl blir lugn så är det dags att "vakna".. :?
Hur komma tillrätta med detta?? Tyvärr är vi inte hemma varje dag i veckan utan 2 dagar är vi alltid hemifrån, vilket innebär att dom dagarna vill vi att hon ska kunna sova i vagnen.. :?:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Vlkommen är du :wink: :lol: (Det har jag kanske inte sagt förut :oops: )
Beckabus skrev: nu när vi vill att hon ska ta sina lurar i spjäl-sängen protesterar hon våldsamt med gråt (typ, inte ska jag väl vila här??!!) .

Just din egen lilla "översättning" visar ju att hon frågar, inte protesterar. Hon undrar om allt är i sin ordning - om du vet vad du gör - om hon kan känna sig säker i den betryggande vetskapen att du / ni bevakar hennes intressen här i världen och håller vargen stången. Så det är bara att ge det rätta svaret :wink: :lol: Mörklägg halvt, lägg tillrätta snabbt men distinkt (efter skratt och nojs), tryck till avslutningsvis med en kort och koncis solfjäder och gå ut, bortvänd, med hög, glad, "självklar" ramsa. Och gör andra ljud i huset.
Beckabus skrev: 2 dagar är vi alltid hemifrån, vilket innebär att dom dagarna vill vi att hon ska kunna sova i vagnen...

Kurar du ( :?: ) bör du vara konsekvent: den luren här, den luren där, alltid likadant. Efter regelrätt kur, genomförd ända fram i mål - till njutningen :lol: - kan lilla barnet sova var som helst, på en filt på en parkbänk om så skulle vara :lol: Bara man HÅLLER TIDERNA. Det är inte säng eller vagn som bestämmer, inte platsen som kurar, om du förstår. Det är helt och hållet er förmåga att övertyga henne om att ni vet exakt vad ni gör och varför, och att ni agerar i BARNETS intresse. Man får inte ge sig förrän man har uppnått målet: barnets reaktion av lättnad :!: Då, men först då, anser sig barnet ha fått ett tillfedsställande svar på sina frågor. Och det svaret kan du ge :lol: Det vet jag =D>

Måste i sammahanget reagera synnerligen avståndstagande mot detta:
trixiie skrev:För dom (BVC) menade att barnen är så pass smarta att dom vet att dom får bröstet om dom vägrar puréerna.
... därför att det just illustrerar denna förfärliga - ska jag säga tidsanda, som vill ha det till att små barn på något vis skulle bedriva MAKTKAMP med sina ömma föräldrar, och det redan som spädbarn; de skulle vara "smarta" nog att tillskansa sig förmodade fördelar, i strid med föräldrarnas vilja - ungefär som om ettåringar skulle "vägra" äta mat för att manipulera till sig godis i stället och därmed triumferande VINNA över mamma / pappa - det är så sjukt :evil:

:arrow: Små barn "vill" eller "vägrar" ingenting. Små barn gör som vi lär dem.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej och tack för att du tror på vår förmåga att få Becka till att känna sig trygg.. just nu känns det väldigt mycket Berg- och Dalbana :?

Våra tider har vi varit så stenhårda på som det har gått, men som sagt, det är platsen som är det värsta :(
Det har ju verkligen fungerat ypperligt att ta "lurarna" i vagnen, men jag skulle vilja "vara i mål" så att jag kan övertyga henne att det lika gärna funkar att sova lurarna i sin säng.. Vet inte riktigt vart jag misslyckas med att förklara för Becka att vi agerar i hennes intresse.. :oops:

Fast jag är verkligen glad över att hon börjat äta riktigt igen, och framförallt att jag kan ge henne lugna sköna nätter (åtminstone 11 timmar) :wink:
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

5 dagar har gått med lite förkortat sovschema på dagen.. hade 45,90,45 innan och har dragit ner till 20 minuter på sista.. MEN, så trött hon blir innan det är dags att lägga sig för natten.. vi har haft ledsna läggningar i ett par dagar nu när hon är sååå supertrött!!

Ska vi gå tillbaka till 45 minuter ett tag till??
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Har inte hängt med riktigt, varför bytte ni till 20? Om det funkade med 45 behöver ni ju inte byta. Om det inte funkade så får ni kanske ge det lite mer tid innan det passar henne och ge 5-minutare vid behov.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Fick tips av duggan att det kanske var läge att dra ner på hennes tid nu när hon blivit 7 månader och dessutom kanske tjäna på att hon skulle sova lite bättre på natten.. hon vill juh inte gärna sova längre än 11-11,5 timme då..
Men jag är helnöjd med att hon sover såpass bra ändå, jämfört med kanske max 10 timmar/dygn innan :oops:
duggan

Inlägg av duggan »

Jag skulle istället lägga tidigare för natten under omställningen, upp till 30min kan du faktiskt göra utan att det märks. Alt bjuda på en 5 min på kvällskvisten.

//Malin
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Ska jag då försöka få henne till 12,5 timmars natt :?: Är det så du menar? :oops:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"