Vlkommen är du

(Det har jag kanske inte sagt förut

)
Beckabus skrev: nu när vi vill att hon ska ta sina lurar i spjäl-sängen protesterar hon våldsamt med gråt (typ, inte ska jag väl vila här??!!) .
Just din egen lilla "översättning" visar ju att hon frågar, inte protesterar. Hon undrar om allt är i sin ordning - om du vet vad du gör - om hon kan känna sig säker i den betryggande vetskapen att du / ni bevakar hennes intressen här i världen och håller vargen stången. Så det är bara att ge det rätta svaret

Mörklägg halvt, lägg tillrätta snabbt men distinkt (efter skratt och nojs), tryck till avslutningsvis med en kort och koncis solfjäder och gå ut, bortvänd, med hög, glad, "självklar" ramsa. Och gör andra ljud i huset.
Beckabus skrev: 2 dagar är vi alltid hemifrån, vilket innebär att dom dagarna vill vi att hon ska kunna sova i vagnen...
Kurar du (

) bör du vara konsekvent: den luren här, den luren där, alltid likadant. Efter regelrätt kur, genomförd ända fram i mål - till njutningen

- kan lilla barnet sova var som helst, på en filt på en parkbänk om så skulle vara

Bara man HÅLLER TIDERNA. Det är inte säng eller vagn som bestämmer, inte platsen som kurar, om du förstår. Det är helt och hållet er förmåga att övertyga henne om att ni vet exakt vad ni gör och varför, och att ni agerar i BARNETS intresse. Man får inte ge sig förrän man har uppnått målet: barnets reaktion av lättnad

Då, men först då, anser sig barnet ha fått ett tillfedsställande svar på sina frågor. Och det svaret kan du ge

Det vet jag =D>
Måste i sammahanget reagera synnerligen avståndstagande mot detta:
trixiie skrev:För dom (BVC) menade att barnen är så pass smarta att dom vet att dom får bröstet om dom vägrar puréerna.
... därför att det just illustrerar denna förfärliga - ska jag säga tidsanda, som vill ha det till att små barn på något vis skulle bedriva MAKTKAMP med sina ömma föräldrar, och det redan som spädbarn; de skulle vara "smarta" nog att tillskansa sig förmodade fördelar, i strid med föräldrarnas vilja - ungefär som om ettåringar skulle "vägra" äta mat för att manipulera till sig godis i stället och därmed triumferande VINNA över mamma / pappa - det är så sjukt

Små barn "vill" eller "vägrar" ingenting. Små barn gör som vi lär dem.