Ska snart dra igån kuren, men...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

ursäkta uppsatsen.... :oops:
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
HannaNord

Inlägg av HannaNord »

Tack snälla Ummusab för svaren! Ett och annat har klarnat nu!
HannaNord

Inlägg av HannaNord »

... men jag skulle gärna vilja att någon ville ta en titt på de andra frågorna?
Lou

Inlägg av Lou »

Hej!

Här kommer lite svar från mig (ej diplomerad).

Några frågor som dykt upp:
- Ska man bekräfta när han börjar bli tyst, men inte tystnat helt? Alltså dra ihop med ramsan?

Dra ihop med ramsan står det ju att man ska göra, men samtidigt ska man ju få sista ordet. Jag brukar göra lite på känn. Om det är bara är lite lite gnäll i slutet av ramsan drar jag ut på sista versen så länge och så mjukt jag kan och sedan är jag tyst. Om det blir mer protester så väntar jag tills det är helt tyst ett tag och så ramsar jag mjukt och ganska tyst, inte störande, en gång till.

- Är det meningen att man aldrig ska lägga honom tillrätta på natten?

Ja, det är meningen, men blir det total kris får du alltid använda verktygen, varav tillrättaläggning är ett. Min erfarenhet är att man ofta stör mer än hjälper om man går in under natten, så att börja med att avvakta (i början av natten) eller pangramsa (vargtimmen) är att rekommendera.

- var det ett fram- eller baksteg att han sov mer men vaknade oftare natt 4?

Ja du... mer sömn är väl bra? Se det som ett framsteg, jag tror det är en bättre inställning :) Men var förberedd på att det kanske går upp och ner, fram och tillbaka, ett bra tag innan allt sitter. Vi har haft hela nätter länge men läggningarna har krånglat nästan en månad. Först nu börjar de bli bättre.

- Är målet att korta ramsan till en vers? Ska man alltid ramsa under tillrättaläggandet, även i framtiden?

Jag tror ramsandet alltid ska vara x4. Eller, någon? Och vad jag vet ska man fortsätta ramsa, även i framtiden.

- När han är supersnorig, får man då tända nattlampa och ge koksaltdroppar?

Det är klart att du ska vårda ditt barn, om det behövs. Nu sägs det ju att snoret inte besvärar om barnet sover på mage, men det kanske inte är fallet? Själv kurar jag på rygg. Kanske går det att undvika nattlampa om det kommer in ljus utifrån genom dörren? Någon här på forumet har förresten rekommenderat en tallrik med hackad lök under eller bredvid sängen när barnet är förkylt. Huvudändan lite upphöjd känner du säkert redan till.

- Hur länge behöver vi båda vara med vid morgon och kväll?

Det får ni bestämma själva. Skulle tro att konsekvens är bra även här, alltså samma procedur varje kväll.

God jul och god fortsättning (på både jul och kur)/
lou
Lou, en dotter född 080224 :heart:
( Kurad nov -08 )
HannaNord

Inlägg av HannaNord »

Tack snälla Lou för svar! Det där med lök måste vi testa!! :D
Skönt också att höra att det kan gå lite upp och ner, i SHN-boken går det ju bara frammåt... :wink:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej!

Skuttar i med ett snabbt förkylningstips från en till förkyld familj :roll:
Fjällfolket skrev:
ulrikaj skrev:och den grovhackade rödlöken i hett vatten som man ställer under/bredvid sängen när man har hosta är toppen!
/ulrika
och jag har utökat den nu :wink: mina sover gott nu trots megaförkylning för andra kvällen i rad...

Koka upp vatten
under tiden hackas lök
He ner löken i det varma vattnet, tillsammans med timjan och lavendel.

Ställ i sovrummet..

:thumbsup: :sleep: :heart:

/Fjällmor
HannaNord

Inlägg av HannaNord »

Ah men jag älskar såna här trix! TACK! =P~
HannaNord

Inlägg av HannaNord »

Fråga: Vi skulle behöva ändra schemat, vi har märkt att måltiderna kommer för tätt på förmiddagen, och några andra justeringar - NÄR kan man ändra i schemat, och HUR gör man??
HannaNord

Inlägg av HannaNord »

... kan tillägga att vi nu är på dag 8.
Lou

Inlägg av Lou »

Efter uppföljningsveckan kan du ändra!

hälsar/
lou
Lou, en dotter född 080224 :heart:
( Kurad nov -08 )
HannaNord

Inlägg av HannaNord »

Hur gör man? Är det bara att tjoffa om i schemat eller ska man ta lite i taget?
Nancy

Inlägg av Nancy »

HannaNord skrev:Fråga: Vi skulle behöva ändra schemat, vi har märkt att måltiderna kommer för tätt på förmiddagen, och några andra justeringar - NÄR kan man ändra i schemat, och HUR gör man??
Lou har helt rätt i att man skall vara försiktigt med att ändra i schemat under pågående kur men om det bara handlar om att justera matintaget så skulle jag nog våga ge mig på det redan nu. Bara man genomför med eftertanke och attityd :wink:

Berätta gärna om vad du tänkt ändra så hjälper vi dig med respons både för nuläget och för de andra justeringar du har planer på framöver.

Nancy
HannaNord

Inlägg av HannaNord »

OK: så här ser alltså schemat ut nu:

08.00 Godmorgon
08.05 smörjning, tvätt etc
08.20 frukost + amma
10.00 sova 45 min
11.30 lunch
13.10 smörjning
13.45 mellis
14.00 sova 1,5 tim
17.00 middag + amma
17.30 smörjning
19.30 kvällsvälling och skratt
20.00 Godnatt

Vi vill skjuta på frukosten till 8.30, skjuta på lunchen till 12.00, och ändra mellis till 15.30.
mamma till Tim 080321 och Vide 110115
Nancy

Inlägg av Nancy »

HannaNord skrev:Vi vill skjuta på frukosten till 8.30, skjuta på lunchen till 12.00, och ändra mellis till 15.30.
Du kan lugnt ändra :thumbsup:
HannaNord

Inlägg av HannaNord »

Tack för svar, i dag har vi ändrat schemat och det var ju inga stora grejjer så han verkar inte ha noterat det.
mamma till Tim 080321 och Vide 110115
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"