Upp och ner, det är precis som jag kände det i början. Det går bra och man tänker "Tjoho vad bra det funkar ju", det går dåligt och det känns som att det inte "funkar". Det hela är ju en process och det tar tid.

Tänk på att han har vant sig vid att sova på ett sätt många många dagar och nätter. Nu har ni rasslat om lite i hans värld och det är klart att han fortfarande är undrande om ni vet vad ni håller på med. Och det är DET ni ska förmedla. Ni vet precis vad ni håller på med och om en dag blir konstig och jobbig så kommer det en ny dag i morgon och den blir sååå bra.
Det är lika här. Elsa är i sin 8 mån ångest, lite extra kinkig just nu. De flesta dagar går allt klockrent. Idag vaknade hon en halvtimme före i middagsluren. Tystnade på min ramsa, satte igång en gång till, tystnade på min ramsa och sedan "väckte" jag henne en kvart innan tiden. In och glatt och trevligt och tjohoo, jag vet precis vad jag gör. Tralla la, det går så bra!

. Hon blev ju trött på kvällen av att inte sova som hon skulle men det löste vi med en halvtimmes tidigare läggning. Och i morgon är en ny dag och hon får samma förutsättningar då för att få sin goda sömn.
Mitt tips alltså: tänk inte så mycket på att "idag gick det ju så dåligt" "Varför sov han inte nu" osv. Tänk i så fall på vad NI gjorde och hur ni kan göra det ännu bättre.
Vaken utevistelse där han får upptäcka världen på marknivå, social delaktighet där han känner att han får hjälpa till (vid disk, matlagning osv), skratt och bus, gör en liten trött och tillfredställd.