Hjälp en nybörjare!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Se där, precis rätt jobbat :thumbsup: Det är så ramsna sätter sig. Jobba precis så inatt också så ska du se att ni kommer få upp en kommunikation där liten frågar och ni svara betryggande. Ser fram emot rapport imorgon. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Malia75

Inlägg av Malia75 »

Nattrapport:

20.25 i säng (blev lite sena) pappa lägger tillrätta och ramsar sig snabbt och självsäkert ut
20.50 somnar efter en del gnällande och bekräftelse 4x2
22.30 vaknar och klagar, pappa ramsar x 4, somnar direkt
07.30 glad morgon!

:-)
Mamma till Emil, född 071103
http://asneungen.blogspot.com/
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

:heart: Tänk vad lite attitydförändring kan göra :wink: :sleep:

Fortsätt så, så kommer lille plutten förstå att ni har full koll på läget och att han inte behöver bekymra sig om det.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Malia75

Inlägg av Malia75 »

Ja jag hoppas vi kan hålla uppe attityden, ska göra allt vi kan! :-)

En fråga om dagsovandet:

Det funkar inte att ha honom i vagnen eftersom han inte stannar där, så vi har en extra spjälsäng under trappan och vi har hängt upp filtar som skydd, det är inte kolmörkt men så mörkt det kan bli på dagen. På det viset kan han ju inte sova ute, men vi vågar inte ha honom i vagnen eftersom han sätter sig upp och hänger ut över kanten. Hur gör ni andra?
Malia75

Inlägg av Malia75 »

Hm.....just nu har han satt sig upp i spjälsängen och leker med spjälskyddet. Hur ställer man sig till det? Ska han få sitta där och leka eller ska vi lägga ner honom när han sätter sig upp?
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Elsa sover inne mest. Vi har så mycket sol vid vår uteplats så det blir för varmt i vagnen. Hon sover också bättre på mage i sin säng. Skulle vilja få till utesovandet, men hon får vara ute mycket vaken.

Om ni har babyvakt så kan ni ju ha honom i rummet som vanligt och kan mörklägga bättre om han behöver det.

Sitter han och leker, ligger och pratar så skulle jag inte göra något. Ev ett tillrättaläggande om han gnällde. Ni kan inte sova åt honom, det måste han fixa själv, ni kan bara ge förutsättningarna. :wink:
Malia75

Inlägg av Malia75 »

Han somnade av sig själv efter en stund. Plötsligt var det tyst och när jag kikade så låg han där och sussade så gott. :-) Det har nog ALDRIG hänt förut att han somnat sådär!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Bra Malia75, se vad attityden och avvaktande kan göra. :heart: :wink:

Bluna, du är ju redan en superkurare :heart:

kramar till er båda :heart:

Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Haha...har nog läst och läst och slukat så mycket som möjligt. Man får mycket tips av hur andra löser "problem" i olika trådar. Rekommenderas Malia! :wink:
Malia75

Inlägg av Malia75 »

Suck.....idag har varit helt tokig. Trots att han sov så bra i natt har hela dagen blivit konstig. Han åt ganska bra på morgonen, men till lunch och middag åt han i stort sett ingenting! Dessutom somnade han först efter 20 min på förmiddagen, vaknade innan tiden var slagen och bara grät. Somnade sittande lutad mot spjälorna vid middagsluren och vaknade 5 min senare och grät.

Vad tusan nu då?

Det känns ju inte som om det skulle vara attitydproblem hos oss, vi var ju så glada och självsäkra efter en lyckad natt, kan ju knappast vara bättre förutsättningar! :-(
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Upp och ner, det är precis som jag kände det i början. Det går bra och man tänker "Tjoho vad bra det funkar ju", det går dåligt och det känns som att det inte "funkar". Det hela är ju en process och det tar tid. :roll: Tänk på att han har vant sig vid att sova på ett sätt många många dagar och nätter. Nu har ni rasslat om lite i hans värld och det är klart att han fortfarande är undrande om ni vet vad ni håller på med. Och det är DET ni ska förmedla. Ni vet precis vad ni håller på med och om en dag blir konstig och jobbig så kommer det en ny dag i morgon och den blir sååå bra. :D

Det är lika här. Elsa är i sin 8 mån ångest, lite extra kinkig just nu. De flesta dagar går allt klockrent. Idag vaknade hon en halvtimme före i middagsluren. Tystnade på min ramsa, satte igång en gång till, tystnade på min ramsa och sedan "väckte" jag henne en kvart innan tiden. In och glatt och trevligt och tjohoo, jag vet precis vad jag gör. Tralla la, det går så bra! :roll: :lol:. Hon blev ju trött på kvällen av att inte sova som hon skulle men det löste vi med en halvtimmes tidigare läggning. Och i morgon är en ny dag och hon får samma förutsättningar då för att få sin goda sömn.

Mitt tips alltså: tänk inte så mycket på att "idag gick det ju så dåligt" "Varför sov han inte nu" osv. Tänk i så fall på vad NI gjorde och hur ni kan göra det ännu bättre. :)

Vaken utevistelse där han får upptäcka världen på marknivå, social delaktighet där han känner att han får hjälpa till (vid disk, matlagning osv), skratt och bus, gör en liten trött och tillfredställd. :wink:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jo en sak till (som jag tror står i boken). När de börjar sova bättre på natten så kan de "tro" att de är utsövda på dagen. Men om ni bara håller på det ni påbörjat så kommer det att lösa sig, lovar. 8)
Malia75

Inlägg av Malia75 »

Idag har han verkligen fått utevistelse. Han har suttit i gröngräset och plockat grässtrån, helt fascinerad. :-)

Ah, klart han tror han är utsövd, han är ju van att sova max 6-7 timmar per natt, och i natt sov han 10! Vi misstänkte nog att det kan strula, men det är bra att höra det från andra, för annars är det lätt att tro att man misslyckas precis som du skriver.

From i morgon ska jag jobba två veckor, så pappa (den sakliga av oss) får ta både dagarna och kvällsläggningen, det bäddar för bra resultat.

Tack Bluna, Elsa måste sova mycket eftersom du alltid har tid att hjälpa till. :-D
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jadå hon :sleep: så gott just nu.

Vill så gärna hjälpa er (vet ju bakgrunden). Och för att peppa lite ytterligare :wink: såhär skriver Anna i boken på sid 163:

"Rom byggdes inte på en dag, och bortåt fyra veckor måste ni räkna med innan varenda programpunkt sitter som berget. Men Rom blev ståtligt och föll inte sönder när det blåste. Rom blev den eviga staden!"

Rekommenderar också att läsa sid 146 en gång till :wink:

Ni fixar detta :heart: :sleep: :heart:
Malia75

Inlägg av Malia75 »

Pappa berättade precis i ett SMS (jag jobbar) att han inte sover eller äter bra idag heller. :-(

Däremot tog det ca 15 min att få honom att somna igår kväll och han sov hela natten utan att behöva ramsas en enda gång! Lycka!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"