Angående syskonfrågan så har den ju nämts i flera inlägg,
och jag tror nog att alla håller med, inklusive värmlandstösen själv.
Jag är ett gamalt fosterbarn, jag hade inte mitt syskon med mig.
Men dörren stod alltid öppen, och min fosterfamilj hjälpte mig mycket med att hjälpa min syster.
Hon bodde kvar hemma, och många gånger ringde hon, ledsen, förtvivlad, och behövde min hjälp eller min närvaro, eller mitt beskydd. (storasyster som jag är).
Min fosterfamilj ställde alltid upp att hjälpa mig att hjälpa, även om mamma själv, eller pappa behövde mig.
De skjutsade hem mig, i bland väntade de i bilen utanför, om det skulle gå snabbt, eller så for de hem och hämtade mig senare.
Fosterfamiljen antog nog att om jag visste att någon i familjen mådde dåligt, så skulle jag också bli påverkad av detta, och bli orolig, och kanske rymma, om de hade förbjudit att jag hjälpte till hemma...
Min mor ville inte heller så gärna hälsa på i fosterfamiljen, de få gånger det hände, så kändes det oerhört obehagligt för oss alla inblandade. Hela situationen är så onaturlig. Det blev liksom en spänd och tryckt stämning.
Jag klandrar inte min mor för det, jag förstår henne.
Mitt hem och min fosterfamilj bodde relativt nära varandra ungefär 2 mil, så att besöka dem var inte så svårt.
Hade avståndet varit längre, och jag förbjudits komma hem, skulle jag ha rymt.
Jag fick aldrig sova över hemma, av anledningen att fosterfamiljen ville fånga upp mig, prata om det som hännt, och få mig att varva ner, och sova gott,
Det var förståss riktigt, jag blev alltid negativt påverkad av kontakten med hemmet. Men alternativet hade varit värre: Had jag aldrig fått komma hem, hade jag nog gått i bitar...
Min fosterhemsplacering var lyckad, jag bodde kvar i 4 år, och de lärde mig helt enkelt att leva inte bara överleva.
Vad vill jag nu med detta inlägg, då, kan man ju fråga sig
Jag vill bara ge dig lite av min erfarenhet, och berätta hur umgänget gick till för mig...
Hoppas du känner att du kan få råd och stöd här på forumet i alla fall, fast vi tjatat om syskon...
Jag fortsätter gärna att läsa om hur det går för er.
kram