7 månaders som fastnat i gnällträsket

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Goåglad

Inlägg av Goåglad »

hej tinis :D

tack för all input! jaaaa...bra tankar där...håller med om tiden mellan lurarna...ditt schema kan funka, det är ok om hon vaknar direkt vid hämtning (även om vi senare i vår kommer att börja hämta kl 15...vilket ställer till det lite) tidigare morgon - ja 07 skulle kunna funka - om vi bara kom upp då 8) - ännu är vi efter med sömnen och dödströtta på morgonen - hon vaknar ännu ett antal ggr vilket stör vilandet.

gaaaahhh vad svårt det är! jag har ju tiderna för calle, 07 (ca) upp, lunch 11.30, sova 12.00, mellis 14.00, midag 17.30, i sängen 19.30 (somnar vid tur ca 20.00) men han är ju äldre...

en annan undran - det här med attramsan ska "sitta" - hur yttrar sig det? ibland "svarar" nellie på ramsandet - under tiden menar jag - och jag avslutar då med bekräftande x1 (?!). men inte alltför sällan när hon är på gormhumör gormar hon högre då - liksom jag, som då förlänger till x6 eller x8 - men inte alltid tystnar hon UNDER själva ramsandet då - kanske efter någon minut...

jag känner ju att det är så viktigt att dessa grudner "sitter" i akt och mening redan nu - för annars kommer vi att misstolka varandra mer och mer som jag upplever det och det är INTE ok
:!:
Calle 050814
Nellie 070613
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Till våren kommer hon förmodligen inte behöva sova 1.5 tim på em, utan en kortare lur på 20/45 min. Nu har jag gett min Josef, 11 mån, bara en lur om dagen, det kanske är tidigt men det passar familjen kalas. Så jag tror inte att det kommer störa dagishämtningen då. Uppstår det problem får man ändra om schemat, med rätt attityd och tänk om att det kommer gå bra, så gör det det!
Varför inte 12 h natt? Så behöver du ju inte ha 2 lurar om 1.5 tim, om hon vaknar innan? Bara spånar lite...då kanske du kan ha en 45 min på em, eller tvärtom?

Kram!
Gotlandsmamma

Jag tror att det skulle vara lättare att ha samma tider på bägge barnen eller vad tror du? Somna/vakna samtidigt?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Mmm, bra tankar från Gotlandsmamma! :D

På´t igen! :wink:

Tänk inte att schemat ska utformas för att kompensera för bristande sömn idag. Tänk att det ska funka när allt sitter som det ska. Och det gör det snart!

Tror du inte det är bättre att väcka båda samtidigt? Kommer lillan verkligen att kunna sova vidare om storebror går upp före? Jag har faktiskt tidigare morgon på min lilla och så väcker vi storebror tillsammans en halvtimma senare.

Såklart att det är trevligt att äta alla tillsammans men det är inte lätt att få ihop det under första året. Oftast äter man ju inte samma saker ändå. Så kanske kan du ge lillasyster först och så sitter hon med och är sällskaplig när du och Calle äter lunch. Får sig en ärta eller så... :wink:

Och så hade jag ju inte koll på att Calle sover....sover han inne? Hur länge? Det blir nog svårt att synka deras sovtider redan nu eftersom lillan behöver 2 sovpass säkert till 12 månader.

Nej sova till 16 blir dåligt om du ska hämta vid 15. Kan du gå med vagnen eller hämtar du med bil? Båda förslagen nedan bygger på att hon kan sova på väg till dagis och att hon väcks vid dagis. Funkar det?

Nytt förslag 1 (ger 14 tim o 15 min sömn, alltså en kvart för lite)

7 morgon, frukost
9:30-11 sova 1,5
11 lunch
14 mellis
14:15-15 sova 45 min
17 middag
18 välling
19 gonatt

Nytt förslag 2 (ger 14,5 tim )

7 morgon, frukost
9-10:30 sova 1,5
10:30 lunch
13:30 mellis
13:30-15 sova 1,5
17 middag
18:30 välling
19:30 gonatt

/Tinis
Goåglad

Inlägg av Goåglad »

ni är guld värda!

tänk vilken skillnad från andra forum (läs FL) där debatterna alltid urartar till diskussioner om psd...

jag ska fundera på schemat - just nu har jag smörkola i huvudet!

är fortfarande lite nojjig över hennes uppvaknanden - när jag ska gå in och när jag inte ska det ("ska")...eftersom vi i sann mening inte kurat "rätt" till 100% med magläge+nappfritt från dag 1 räknas dag 1 från dag 2...och magläge kom först ca dag 3/4...

enligt er erfarenhet - kan jag lita på att hon är trygg om hon snabbt somnar om av egen maskin vid uppvak+gnäll? när hon arbetar upp sig får hon ramsa x4 - går det att spekulera i hur hon "ska" reagera på ramsan efter uppföljningsveckan (som pågår den här veckan)...jag är inte ute efter facit - såklart - jag behöver bara stöd i det här! mangen taaaack :lol:
Calle 050814
Nellie 070613
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Goåglad!

Nu lägger även jag mig i, ursäkta. Du behöver inte läsa det här om du tycker att du blir förvirrad av alla råd men min yngsta son är lika gammal som din flicka.
Så här ser mitt schema ut
19-7 natt
9.00-9.45 sova.
12.00-13.30 sova
16.00-16.20 sova

fördelen med det schemat är att du aldrig behöver ändra på sovpositionerna. När bäbis är mellan 8-9 månader faller 20 minutaren bort av sig själv och du behöver max förskjuta långluren 30minuter. Därefter kortas 45 ner till 20 och såsmåningom faller även den bort och du har långluren kvar mitt på dagen utan några större förändringar.

Desutom är det en fördel att ha tre lurar under åttaånadersångesten. Blir lätt trött och grinigt. Bra att då få sova tre gånger :sleep: .

Har gjort så med alla mina barn och det har varit klockrent för oss :wink:

Bara några tankar från mig.

Kram
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Gäst

Inlägg av Gäst »

Oj, jag glömde ju att svara på dina andra funderingar. Fastnade liksom i schemat... :lol:
en annan undran - det här med attramsan ska "sitta" - hur yttrar sig det? ibland "svarar" nellie på ramsandet - under tiden menar jag - och jag avslutar då med bekräftande x1 (?!). men inte alltför sällan när hon är på gormhumör gormar hon högre då - liksom jag, som då förlänger till x6 eller x8 - men inte alltid tystnar hon UNDER själva ramsandet då - kanske efter någon minut...
Du känner ganska tydligt att det är en dialog, att hon inte bara skriker på och inte lyssnar alls. Gormar hon på framhärdar du med ramsan så många omgångar som behövs. Hon ska tystna i "anslutning" till ramsan skulle jag säga :lol: . Om inte under den, så inte alltför lång tid efter den. Då har den ju faktiskt haft effekt och det är det som räknas. Kan också säga att ibland har jag inte tyckt att ramsan har tagit, just på hur hon har reagerat. Anna påminde mig då om det enkla: Man ger sig helt enkelt inte! Hur många ramseomgångar det än tar! Men trots endel gormande ibland har jag uppenbarligen lyckats förmedla riktiga och betryggande svar för sedan länge sover hon sin hela natt (med några fnurror hit och dit) och läggs utan minsta pip.
är fortfarande lite nojjig över hennes uppvaknanden - när jag ska gå in och när jag inte ska det ("ska")...eftersom vi i sann mening inte kurat "rätt" till 100% med magläge+nappfritt från dag 1 räknas dag 1 från dag 2...och magläge kom först ca dag 3/4...
Äh, glöm det nu! Du ska verkligen inte gå in nu! Om det inte låter som något speciellt förstås eller om det är totalkris. Du ska i alla fall inte gå in för att du funderar på vilken natt i ordning du är. Nu kör du på där du är och fokuserar på HUR hon frågar. Hur låter hon? Vad gör hon när du ramsar? Strunta i att tänka manual nu, utan utgå helt ifrån er situation.
enligt er erfarenhet - kan jag lita på att hon är trygg om hon snabbt somnar om av egen maskin vid uppvak+gnäll
Ja, det skulle jag verkligen säga! Det är jättebra om hon klarar av sina uppvak helt för egen maskin.
när hon arbetar upp sig får hon ramsa x4 - går det att spekulera i hur hon "ska" reagera på ramsan efter uppföljningsveckan (som pågår den här veckan)...jag är inte ute efter facit - såklart - jag behöver bara stöd i det här!
Spekulera.... :lol: Tja, mestadels kommer hon inte att behöva någon ramsa vid uppvak men om ni behöver ge henne en så ska hon förhoppningsvis lugnas av den och reagera med tystnad.

Du sköter dig jättebra! Ha tålamod, se processen av gradvis backande och håll målet för ögonen!

/Tinis
Gäst

Inlägg av Gäst »

ilinstrom har några kalaspoänger där :D . Själv har jag flyttat om och ändrat endel i och med månadernas gång, helt enkelt för att få ihop livet med dagis och annat. Det är kanske inte det enklaste sättet, men jag tycker nytt schema har accepterats snabbt och hyfsat problemfritt.

Tyvärr funkade inte 3 lurar efter 7 månader för oss (och för många andra vet jag). Jag tyckte det blev hattigt och ett evigt läggande och strulande med sovpassen under några veckor och då gick jag över till 2 lurar som togs emot sååå tacksamt.

Men det är verkligen olika!

Och ja! det här stället är helt enkelt unikt i sin ton och sitt klokskap :wink:. Jag varnar dig, man blir beroende!
Goåglad

Inlägg av Goåglad »

tack och bock!

det är så intressant hur EN natt ställer till det i hjärnkontoret - inte så att jag betvivlar metod + verktyg - utan min egen förmåga att höra vad hon säger! eftersom kraken förmodligen legat med en tå i kläm en HEL natt och jag bara gnatat på med ramsa ramsa - ja det är ju verkligen en unik händelse som inte säger något om något - men ni vet ju hur psyket funkar! det påverkar inte min övertygelse i ton gentemot henne iaf...

tack tinis - i'm moving on :D !

dags att gå och lägga sig snart va?! men det ÄR ju så härligt med egentid...och ja, jag vet allt om forumberoende 8) 8) 8)
Calle 050814
Nellie 070613
Gotlandsmamma

Forumberoende var det ja!
Sov gott!
Kram! :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Goåglad, jag vet inte om du överdriver den där tågrejen lite... :wink: Det är inte säkert att det var det som höll henne vaken. Ibland ÄR det bara svårt. Du ska inte tänka att du försummade henne på något sätt. Jag är skeptisk till att lilla tån ställde till något större obehag :wink: 8)

Det är VÄLDIGT lätt att hitta ursäkter och låta orosmolnen hopa sig.

Puts väck med dom!

Kram!
Goåglad

Inlägg av Goåglad »

morgon!

ja tinis - nog är det lätt alltid - orosmolnshopning alltså..

en natt till till arkivet. den var inte toppen men heller inte som natten innan. hon vaknade MÅNGA gånger fram till 00 men klarade allt själv, sov hyfsat fram till 03/04 och sen satte storhostan in - precis när hon nästan somnat in hostade hon slem igen...

faktiskt när jag idag sitter med ledig storson och lillfisa ska jag nog satsa på tre lurar (igem, ledsen gumman som inte kan bestämma mig) - det är öken med två scheman som inte synkar alls - även om det bara är tre dagar i veckan detta inträffar.
Calle 050814
Nellie 070613
Goåglad

Inlägg av Goåglad »

för den som är intresserad... 8)

hon är verkligen förkyld vår prinsessa..stackars...men inatt gick bra. jag gav mig in på att ramsa lite tidigare och betryggande - vet ju själv hur det är när man är sjuk och känner sig kymig i kropp och själ. och hon lyssnade! hon vaknade 03.30 och jag ramsade en eller två gånger och hon låg och puttrade och hostade och somnade sen för att vakna 07.30.

inatt har jag mans- och barnfritt för första gången på....länge - vet knappt vad jag ska pyssla med :D
Calle 050814
Nellie 070613
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Härlig rapport. Visst är det skönt när man känner att liten svarar på ramsan? :heart:

Självklart är vi intresserade av att höra hur det går, fortsätt att rapportera :D

Hoppas liten kryar på sig snart
Ida :heart:
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Goåglad skrev:
inatt har jag mans- och barnfritt för första gången på....länge - vet knappt vad jag ska pyssla med :D
Ett bad, ett glas vin och en tidning? Och renbäddad säng. :D Vad BRA det går för er! Så kul att läsa!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"