Sigges röda tråd!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Ewa

Inlägg av Ewa »

Huuh :shock: ! Krya-på-sig-puss till sjuklingen. Hoppas på att det är en snäll, beskedlig liten bacill som bara vill snabbhälsa.

I går kväll när vi kommer ner efter att ha glott på lite tv ligger trädgården och byn full med snö! \:D/ Yippie, nu ska här åkas pulka. Och det har det gjorts på fm, men man fick vara snabb. För nu har det redan smält.
Massera in lite barnolja i hårbottnen och låt sitta ett par timmar. Det ska vara så där lagomt kletigt äckligt. Låt det sitta ett par timmar, sedan vid badet på kvällen är det bara att ta en kam, gärna en lite tätare variant, och kamma loss skorven.
Båda mina raringar har haft mycket skorv. Disa har fortfarande lite. Jag har gjort som tröttmamma. Låtit oljan sitta i ett bra tag - trä på en bomullsmössa ovanpå så kan han sova ett pass med det. Då är det lättare att få det att släppa. Blir som rena inpackningen 8) . MEN - och det är ett STORT MEN i den här familjen där babyolja inte kommer över tröskeln - använd olja från växtriket: rapsolja eller olivolja. Med Anton använde vi en ödesdiger gång Salitylsalicylsyra som BVC rekommenderar. Ja, jisses - jag trodde hela huvudsvålen hade frätts bort :evil: . Det blev bara ännu värre då, och så svidig ilsket röd hud dessutom. Men rapsolja eller olivolja funkar finfint!

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Magbacillen verkar vara av en skum typ för Emil har ont i magen och mycket gaser och så lite halvlös avföring. Men idag har han ätit ordentligt och inte kräkt en enda gång. Efter att ha sovit middag var han sitt gamla jag igen, go och glad. Pappan och Emil var ute och byggde en snögubbe och två snölycktor, perfekt kramsnö så det gäller att passa på. :)

Nej Eva jag är inte så desperat att jag kommer ta till några superduperstarka medel som fräter bort hela huvudsvålen. :shock: Håller mig till olivoljan och så får jag gå på det en gång i morgon igen och se hur långt vi kommer. Det är ju verkligen inget jättebekymmer men jag tänker som så att man kan väl ändå försöka hålla den stången så inte hela huvudet översvämmas av skorv. För dagen kallar vi Skorv-Olle för Sigge igen för Pappan fick bort en hel del av det skorviga under gårdagens kvällsbad. :)

Nu har jag precis lagt Sigge som roat sig med att prutta så det osar. :-& Det är verkligen en fördel med magläget att alla pruttarna kommer ut så ungen kan sova gott sen. :sleep:

Tidigt i morgon bitti drar Pappan till huvudstaden för att arbeta så honom ser vi inte förräns sent på onsdagkväll. Det är lite trist, ganska mycket faktiskt men det är bara att gilla läget, så här ser vårt liv ut just nu.

Själv får jag tillbringa tre hela dagar tillsammans med grabbarn och vi hoppas att lite snö blir kvar så vi kan roa oss i pulkabacken och så håller vi tummarna för att Emils magbasilusk ger sig av utan att testa sin styrka på oss andra som bor i huset.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej SusanD :heart:

Läser din/er tråd även om jag inte skrivit nåt. Är jätteglad över att det går så bra för er alla. Bidrar med ett skorvtips till :wink: olivolja + luskam :roll: Får bort varenda liten skorvflaga :thumbsup:

:heart: Kram till dig och alla dina killar från Nancy
Elle

Inlägg av Elle »

Godmorgon Åsenfolket :D

Hur mår Storebror? Hoppas han repar sig och att resten av familjen klarar sig. Magbaciller är inte roliga :evil: Vi skulle gärna komma och åka bob hos er, här har snön smält bort... Ser fram emot våran 3-veckors semester i Sälen som börjar i slutet av januari \:D/

Stora kramar till hela familjen :heart:
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Susan, det låter som den där magviruset vi fick.

Jag trodde vi var immuna mot vinterkräksjukan, men denna konstiga var något annat och ungefär som du just beskrev Emils.
Sen drabbades ju TorsPappa 2 dagar senare och han hade jätteont i magen, fick hög feber på kvällen och var sen ganska ok dagen efter, även om hans aptit inte var helt tillbaka som Tors var :roll:
Sist ut var sen jag, men jag kräktes på förmiddagen (sitter nog i sen graviditeten att vara lättkräkt tror jag... :? ) för att få HÖG feber till natten och sen vara lite ok på skakiga ben dagen efter.

Så krya på er alla och var försiktiga med varandra.

(jo, Tors mage var lite lös någon dag sen vanglig ett par sen lös någon dag och sen vanlig, så det tog ett tag innan magen var tillbaka i normalskick även om aptiten var tillbaka för länge sen :wink: )
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Läser alltid din tråd med samma behållning som alla andra - TACK!!!

Och kräkeländet har hittat till Åsen :(
Huvva, vi har också haft kräk och pruttsjuka här hela jullovet, och det är bara så :evil: ...
Kanske är det inte vinterkräksjukan, har själv läst om ROTA-viruset, och tycker nog att det liknar det mina haft, speciellt efter som det tagit om på några av dem...
http://www.smittskyddsinstitutet.se/sju ... infektion/

Kram och krya på er (Emil!) nu :heart:

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Skorv! Jag är mammamästarinna på skorv. Det bästa, snällaste och mest hjälpande är Borago, en rätt ny kräm på apoteket av CCS. http://www.ccs-se.com/borago/
Det är faktiskt ren magi. Borago är gurkörtsolja, som innehåller fettsyran GLA, samma som i Jättenattljusolja, fast mer. Det är just den som saknas vid seborroiskt eksem, så det blir en så fin förbättring. (jag har tom använt ren gurkörtsolja blandad i sheaolja när det varit som värst!)

Det luktar pyton när skroven lossar och är dyrt som snus i början av behandlingen, men de bli så fina! :D

Krama på Emil, Sempers magdroppar och ProViva stabiliserar de flesta magar!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

För att förtydliga, det är en mild kräm, utan mineralolja. Man ska bara smörja ett TJOCKT lager så lossar skorven själv utan kamning eller annat gnugg. Funkar även mycket bra på de eksem som våra små skorvbarn kan få på andra ställen. Jag är en levande raklampelare, verkligen! :D
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jag tror att magbacillen har stuckit sin kos :!: :shock: Själv klarade mig helskinnade infrån det äventyret, var bara dålig i magen en enda gång och sen gick jag runt och hade lite småont i magen och kände mig väldigt lätt illamående. Det senare kan nog handlat om en väldigt svag attityd påpekade Pappan, :wink: tja, det kan nog vara så. Idag mår vi alla fin-fint.

Natten har varit turbulent för Emil-busen har testat den nya aktivitet som innebär att man gråter (fast verkligen inte ledset) och ropar mamma eller pappa och då är det bara täcket som är av. Pappan skulle ju upp klockan halv fem för att åka till huvudstaden så jag smög in två gånger och slängde på det där förbaskade täcket för att han skulle få sova. I natt blir det andra bullar av kan jag lova.

En av de två gångerna jag var inne hos Emil sa han AJ, Aj och då frågade jag var det gjorde ont, han pekade på magen. Det är ju inte helt otroligt i detta läge att han faktiskt har ont i magen så jag fick skärpa till mig lite. Jag klämde och kände på magen, ingen reaktion från sonen, magen kändes dessutom mjuk och fin. Då jag bara att du har inte ont i magen och han svarar Näej, säkerligen med ett sånt där rart leende på läpparna men det kunde jag inte se i mörkret. Sen somnade han och sov hela natten. :sleep:

Sigge vaknade inte av allt ramsande och springande utan sov gott i sin vagn. Men när klockan var halv tre bestämde han sig plötsligt för att han var dödshungrig. Jag vagnade, han tystnade, sen skrek han igen och jag vagnade. Så där höll vi på en halvtimme innan jag tog hela ekipaget med mig ut i vardagrummet och så vagnade jag rejält vilket är en omöjlighet i vårt lilla sovrum. Ungen somnade och sov fram till halv fem då jag serverade nattmålet och sen somnade han om så gott utan ett endaste pip. :) Pappan sov nog igenom det mesta av våra övningar. :wink:

Idag har vi letat efter en traktor som vi hörde när vi kom ut. Det visade sig vara en skogsmaskin som tog ner träd i skogen nedanför vårt stället. Emil var lycklig och Sigge brydde sig inte för han sov sin lur i vagnen. :)

Nu sover bägge grabbarna, ska väcka Emil nu och så ska Sigge upp klockan tre. De är så ljuvliga de små juvelerna. Påhittiga så man hela tiden måste hålla sig på tårna för att inte drars med i någon cirkus som aldrig tar slut.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tack för tipsen TorpSara. Nästa gång vi far till stan ska medlet inhandlas på apoteket. :) Jag sänder en speciellt varm kram till dig från oss på Åsen, den är helt ofarlig för vi är friska nu. :wink:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Ewa

Inlägg av Ewa »

Härligt att höra att ni är friska och har det gott! :D
Idag har vi letat efter en traktor som vi hörde när vi kom ut. Det visade sig vara en skogsmaskin som tog ner träd i skogen nedanför vårt stället.
:thumbsup: Den såg vi en bit nedanför er när vi for hem häromdagen. "Dä, dä!!", hojtade en mycket exalterad liten Disafisa, familjens traktorfan nr 1. Så kan tro att Emil blev nöjd när han fick syn på den :thumbsup:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Emil älskar ju traktorer och så fort Sigge ligger på mage på golvet så blir han serverad traktorer i alla storlekar och färger för att vila ögonen på. :heart:

Nu är det tyst i huset, grabbarna sover, katten är instängd, likaså lilla hunden, två hundar sover under mitt täcke (det blir ruskigt varmt kan jag lova) och så ligger jag då också under täcket och datar lite. :)

När Emil sovit i ca 20 min började han ropa MAAAMMA och gråta sån där hackig torrgråt. Jag ramsade vänligt men bestämt och då tystnade han för att somna en stund till. Tror han vaknade inom en halvtimme och så var cirkusen igång igen. Men i natt är jag inte med på den cirkusen så jag ramsade bara en omgång med bestämda ramsor och sen fick han hålla på en stund. När ropandet inte gav något resultat la han sig ner och somnade. 8) Får väl se om han sover hela natten nu eller om det blir mer cirkus.

Sigge blev lite sen med nattslurken och kom inte i säng (läs: vagn) förräns kvart över 9 istället för 9 men vi tar inget extra för det utan tar det som en marginalkvart även om jag inte tycker om dem. :) Han var så hungrig och jag kan förstå det för han har inte ätit så bra idag. Visserligen har han ätit mycket men inte lika jättemycket som han brukar. :wink:

Nu ska jag läsa en stund och sen ska jag också sova och jag misstänker att jag somnar oramsad utan problem. 8)

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Natten som gick var faktiskt ganska bra, Sigge vaknade vid tvåtiden och tyckte att det skulle sitta fint med en slurk tuttemjölk. Vagnade honom ett par drag vilket räckte för att få honom på andra tankar.
Emil vaknade tjugo över fyra och ropade MAAAAMMA x 1000, lite torrgråt och uppehåll för kontroll av mammans reaktion. :wink: Han är lite lurig den killen. Jag ramsade rejält, väldigt bestämt och totalt punktsättande. Han blev tyst och somnade om. :sleep:
Kvart i fem tog jag upp Sigge, dockade fast honom vid bröstet och så åt han i sömnen. Mycket praktiskt. :thumbsup: Efter 20 min sa han tack och godnatt. Något blöjbyte blev aldrig aktuellt, han gnydde och somnade om utan att ens ha öppnat ögonen.

När jag skulle väcka Emil på morgonen var han inte i sängen, :shock: nej för där låg katten Molly :!: Man vet aldrig vem sonen är när man väcker honom men i morse jamade han och strök sig emot mig. :roll: Vår katt heter Molly och Emil gillar henne skarpt, så skarpt att han numerar brukar "vara" mjao. :)

Sigge var samma gamla vanliga Sigge när jag väckte honom, det känns tryggt. :heart:

Vi har haft en härligt dag idag. När vi var ute på fm kom kusinerna förbi, D 10 år, T 13 år och J 17 år. De frågade om Emil skulle hänga med och klättra i bergen (läs: kullarna i bokskogen 8) ), visst skulle han det, inom tre sekunder var han på väg med hela gänget. Plötsligt mindes han sin mamma, han vände sig om, ropade Mamma och så fick jag en slängkyss innan han drog vidare med gänget.
Sigge låg och sov ute i trädgården, verkade inte ha någon lust att klättra i några berg.

Gänget kom in, massor av blöta kläder och glada barn. J tog in Sigge och plockade av honom kläderna. Sen satte sig alla vid köksbordet och målade med fingerfärg. D sa att det var så bra att leka med Emil för då fick man göra sånt man egentligen inte gör i hans ålder typ måla med fingerfärg.
Jag satt i soffan, ammade Sigge och njöt av hela situationen.

Kusinerna stannade på lunch. Emil och J gjorde pannkakssmet, D och T roade Sigge som hade så roligt att han skrattade hela tiden. Jag dukade bordet och sen fick jag steka pannkisar så svetten lackade, men det gjorde jag gärna. :)

Efter maten gick Emil och sov middag, utan protester och han somnade inom tre sekunder med magen full av lycka och pannkisar. :heart:
J klädde på Sigge och så rullades han ut på altanen där han tog sin middagslur under bar himmel. Ja det lät väl vackert men sanningen är att det var så molnigt så någon egentlig himmel såg man inte.

Sen frågade jag vem som ville diska och vilka som skulle gå ut med hundarna. D paxade för disken, de andra två gick en runda med hundarna som blev glada över att få komma ut i skogen. D började diska och insåg att han tagit nitlotten, han skulle ju diska ALL disk och det hade han nog inte riktigt räknat med. :wink:

Själv vek jag lite tvätt och njöt och njöt och njöt. :) Sen spelade vi spel ända tills grabbarna skulle vakna. Kusinerna drog hemåt och jag väckte Emil som var sig själv :shock: , la honom i soffan och så fick han titta på Nalle Puh medans jag tog in Sigge. Vi tillbringade en timme i soffan tillsammans med Nalle Puh. Det var härligt.

På kvällarna går allt i ett här hemma. Emil och jag äter kvällsmat medans Sigge sover sista kvällsluren. Sen är det bad för Emils del, därefter välling i soffan framför tv:n. Det här är en av de härligaste stunderna på hela dagen när man får ligga i soffan med Emil och gosa samtidigt som vi ivrigt diskuterar det aktuella barnprogammet.
Tandborstning, bus och nattning av Emil. Matning av hundarna och så får de gå ut i trädgården en stund. Väcker Sigge som är vrålhungrig, äter som en häst och då en ganska stor sådan. :wink: Badar Sigge, han får på sig blöja och pyjamas och sen är det nattslurk tills det är mer än överfullt i lilla sonen. Nattning av liten i vagnen.

Klockan är nio och då är det i princip tyst i huset och jag har egen mammatid att slå hål på. Det är stort!

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Å som jag hoppas och längtar tills jag får vara hemma med båda två.
Jag vet att jag saknar din attityd av hur bra allt ska gå så då kommer jag läsa denna tråd MASSA gånger :heart: :heart:

Tack för att du delar dina dagar!

Kramar Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Man blir såå glad Susan när man läser dina rader!

Ska själv ta o göra lite ätbart innan jag väcker Josef. För sens ka vi ta en liten cykeltur han å jag. Brorsan är på dagis. Har beställt en cykelkärra så jag kan hämta o lämna miljövänligt å lite roligare!

Ha det så gott!
Kram Linda
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"