Föräldrar till barn födda sommaren 07 se hit!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Lovis

Inlägg av Lovis »

Helena! Vad bra att det funkar! Jag får försöka träna liggandet korta stunder så att hon inte hinner bli arg.
Vi menar nog olika med nattslurk, jag menar den sista slurken innan natten, alltså kvällspåfyllningen. Ser att du också har lite struligt med den...
Anna sover 8-9 timmar på raken bara jag får i henne mat precis innan läggning. Efter det 3 timmar till och då är det morgon!! Men som sagt, på kvällen får jag fylla på i sömnen ibland om det ska funka.

Kan i alla fall konstatera att det är rätt så stressigt med två små barn just nu! Egentligen hinner jag verkligen inte sitta här och surfa, men det är så bra att kunna prata av sig :D :!:
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
anna_sophia

Inlägg av anna_sophia »

Hej Lovis och alla andra!

Jag har också ändrat schema för Anton och precis som du har han börjat vakna lite oftare på natten. Jag kör dock på men tänker lägga nattmålet en halvtimma tidigare får vi se hur det går. Jag ändrade schemat i söndags så jag tänker ge det ganska lång tid innan jag gör några ändringar. Fungerar det att väcka vid tio och ge nattmål? Hur länge sover Anna då? Det är lustigt att vi har samma problem. Vi får väl ge varandra tips och tricks.

Vag gäller att ligga på golvet eller sitta i babysitter har Anton blivit lite bättre. Jag vill inte tvinga honom när han är ledsen utan gör som Lomme och tränar så ofta jag kan och så länge han är glad och inte knorrar för mycket får han ligga kvar. Anton och Anna är ju inte tre månader ens. Jag tror det kommer att bli bättre ju äldre de blir. När de börjar leka med sina händer och fötter och kunna vända sig etc tror jag det blir roligare att ligga på golvet. Gällande vagn och sitta i bilstol har jag kommit på vad som gäller. Jag ger Anton helt enkelt en napp. Då lugnar han ner sig och sitter och tittar sig omkring. Jag tänkte inte använda napp men nöden har ingen lag som det heter :roll: :D
Mamma till Anton född den 18 juni 2007 och till Ida född den 12 maj 2009.
Lovis

Inlägg av Lovis »

Anna! Det funkar att ge i sömnen vid 22-tiden, Anna bara sover vidare. Jag vill ändå inte göra det till en vana utan jag har gjort det om jag tycker att det varit på tok för lite mat på kvällen. Hon sover till ca 04-tiden då.
Det är konstigt, förut sov hon till ca 3.30 oavsett om hon somnade vid 20, 21 eller 22-tiden men sedan jag börjat lägga henne vid 18.30 så vaknar hon efter ca 6 timmar. Hon sover alltid bara 3 timmar till efter nattmålet så då blir det två nattmål om första målet blir för tidigt. Himla dumt :?
Såg att du frågat på forumet och att det kunde vara så vid schemaändring så det är väl bara att gilla läget ett tag och se om det blir bättre.

Nu blir det pizza :D
Trevlig helg!

JosseS

Inlägg av JosseS »

Vi hade en superbra lördag där schemat satt utmärkt trots att vi var på familjedag med makens jobb och det var 19000 andra där och hög ljudvolym. Barnen var glada och nöjda och det var så mysigt :lol:

Så gårdagen... Hur dålig som helst :cry: Clara sov som vanligt bra på natten men så trasslade dagsömnen hela dagen. Visst följde hon schemat men sov inget vidare på något av sömnpassen. Första sovpasset är tongivande för resten av dagen. Känner någon igen sig i det? Hon vaknade och var missnöjd och jag vagnade flera, flera gånger vid alla sömnpass. Resultatet var givetvis en mycket trött bebis som inte kom till ro på hela dagen. Senare var jag på tjejmiddag och fick åka hem tidigare för Clara kunde inte slappna av och inte jag heller (jag gjorde väl inte saken bättre). Skulle inte åkt dit med henne så här i efterhand eftersom jag redan innan visste att hon var trött eller så skulle jag lämnat henne hemma med resten av familjen. Hon hade ingen behållning av att träffa sex gravida kvinnor som ville träffa bebis...

Idag verkar bli en bra dag. Hon sov bra i natt, vaknade pigg och nu sover hon ute som en stock. Behövde bara gnälla lite.
Emma född 19 juni 2005 och Clara född 9 juni 2007
stjernan

Inlägg av stjernan »

Har inte rapporterat Hugos nattsömn nu på ett tag! Det går ganska bra!
Han sov 6-7 timmar i sträck de flesta nätter förra veckan, natten mellan fre - lör sov han 8 timmar! Jag har valt att inte ställa klockan och ge mat vid en speciell tid, går ju inte efter schema (än iaf).
Men i lördags natt och nu i natt vaknade han vid 01, och jag fick vagna ca en halvtimme från och till. (han somnade/vaknade av och till) Sedan åt han 03.15 och vaknade sen igen 06, fick vagna igen, han somnade till 06.45...
Tycker inte att det har med maten eller dagssömnen att göra, jag antcknar ju alla hans tider för att så småningom kanske göra schema.
Det enda jag kan se är att de nätterna nu i helgen då han vaknat, så sov han längre pass på kvällen mellan 18 och 20 ca. (Har fått väcka honom efter 2 timmar för att inte läggtiden på kvällen ska ruckas helt.) Det gjorde han inte de dagar nattsömnen satt bättre. (Han brukar somna för natt mellan 21 och 21.30) Kanske kan det vara det det beror på, men det går ju inte att dra några slutsatser av 2 nätter bara..?
Kanske ska försöka väcka honom om det blir likadant idag med långt sovpass på kvällen? Kanske tror han att det är natt redan då?

JosseS: Jag tycker också att om Hugo får sova ca 2 timmar på förmiddagen, blir hela dagen bättre.
lomme

Inlägg av lomme »

Ännu lite rapportering
Lovis :oops: åh jag strulade visst till det med de olika begreppen.. skyller på amningsförvirring :D

JosseS Håller även jag med att förmiddagsluren avgör mycket hur dagen ska fungera. Jag har dock väldigt svårt med sovstunderna efter kl 16.00.. donnan vill helst vara vaken tills hon ska sova natt... men tar gärna en lur vid maten :?

Jobbar på med dagslurarna men svårt att få henne att sova nog länge. Tycker att hon äter jättemkt men har svårt att se att hon blir så proppmätt som SM beskriver.. Kämpar på som tusan med att väcka upp den lilla sömntutan för att ge mer och mer hela tiden. Men kommer liksom inte till det proppmätta stadiet... kanske är det därför hon inte sover tillräckligt länge. På natten funkar det dock utmärkt trots att hon inte heller då ser ut som jag serverar kall gröt efter en trerätters... Tips?
Maja 070723 Sm från 2 månader. Sov hela natten vid 4,5 månad
Sixten 100719 Sm från start. Sov hela natten vid 3 månader.
Lovis

Inlägg av Lovis »

Hej alla, hur går det för er? Det är stressigt här på dagarna så det blir långt mellan forumbesöken! Haha, jag har varit och köpt ett Ficher Price babygym för att se om lillfröken vill ligga för sig själv lite. Det funkar! Värt varenda krona! Det var väldigt mycket svart/vitt och kontraster på gymmet och det visste jag att hon gillade. Så nu kan jag (och Ingrid) få lite nytta gjort!
Anna sover bra på natten men är lite orolig i sömnen på dagarna. Jag tycker också att det är svårt att få rutin på vardagen med två små barn, det är så mycket man vill ha gjort och så vill man komma ut och jag är helt genomsvettig när man väl kommer ut. Josse, du har ju också två (kanske någon mer som har flera barn, jag har svårt att hålla isär er alla :oops: ) har du någon bra rutin på att komma ut?

Stjernan! Det känns rent spontant som att det är för långt sovpass på kvällen. Kan du utröna någon slags rutin i hans tider? I så fall skulle jag rekommendera att försöka spika lite tider, så slipper han förvirringen som kan bli när det kanske varierar. Fast om tiderna inte varierar så mycket utan i stort sett ser lika ut från dag till dag så har du nästan ett schema :D

Helena! Anna har aldrig sett så där proppmätt ut...jag har tutat i henne så mycket som går. Rap, blöjbyte och umgänge och sedan lite mer mat. Anna får jag fortfarande vagna rätt så mycket periodvis. Storasyster Ingrid såg verkligen äcklad ut när hon var mätt och hon kunde sova hur länge som helst. De är nog helt enkelt olika personligheter, så Maja kanske är mätt fast det är lätt att tro att hon inte är det.

Uj, vad långt det blev! Vi har köpt husvagn förresten! Trodde jag aldrig, men nu hör man till WCT-maffian :oops:
Det blev en lite finare än vad vi hade tänkt oss, det finns toalett så flickorna slipper campingtoan. Åsså varmvatten och dusch! Och mörkläggninsgardiner...rena AW-vagnen :sleep:

Mata

Inlägg av Mata »

Hej alla!
Har en flicka somm föddes 29 juni i år. Det mesta går bra, och jag har att göra, så jag läser hur det går för er. Intressant att jämföra lite.
Om magläge, så gillar min flicka att ligga lite högre upp och titta ner. Jag har maddrass på golvet (ca 25 cm hög) så lägger jag lite saker på golvet där nere, så ligger hon länge och tittar ofta.
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
JosseS

Inlägg av JosseS »

Välkommen Mata :lol:

Lovis; Håller med dig om att man har att göra med två barn och utan schema vet jag ärligt inte hur det skulle gå. Känner mig verkligen som logistikansvarig och sova/äta är vår dag. Men utan rutiner skulle vi väl aldrig komma ut :o Jga behöver struktur och barnen likaså. Vi hade ett sjå när E var liten och jag är glad för att den här lilltjejen är lugnare i sig själv och att standardmodellen funkar.

Vi går alltid ut på em när båda sovit. Är vi i skogen så har jag Clara i sjal och ska vi till lekparken så är hon i vagnen. Ibland är vi bara på tomten och det är riktigt skönt för då blir det betydligt lättare med Clara... Två dagar i veckan är vi på öf på fm. Det är mellan Claras första och andra sovpass. Tyvärr blir hon alltid så trött (skitförbannad låter hon då och kan bara komma till ro annat än i vagnen) när vi har varit där en dryg timme. Ska hädanefter ta med mig vagnen även om vi åker bil för allas skull...

Stjernan; Hur går det för er?
LindaMU

Inlägg av LindaMU »

Hej på er alla!

Vilken bra sida det är är - hur mycket tips som helst!! Hinner tyvärr inte med att läsa allt... Jag har en liten dotter på snart två månader och har bara hållt på med denna metod en vecka. Två korta frågor som jag undrar om ni har erfarenhet av. Jag kan tyvärr inte se att hon blir proppmätt... Hon äter och äter, ibland släpper hon, mest bara för att hon är trött tror jag... Hur får man henne att äta sig proppmätt?!? Jag försöker med alla konstens regler att hålla henne vaken. Just nu håller pappan på att vagna, hon har bara sovit en timme sedan senaste målet och nu vaknat. Man tror ju att hon är hungrig...?? Nån som har bra tips?

En annan sak - vagnen på promenad? Tycker era små om att ligga i den på rygg? Min Ebba är nöjd ca 10 min, sen börjar hon skrika... Tar man upp henne blir hon nöjd. Man brukar kunna få henne att sova om man går i 20 min och mutar henne med napp som hon tappar stup i kvarten... Hur fungerar era små? Är det kanske en vanesak? Eller lägger ni dem på mage?

Kom på en till sak - tycker inte ni det är svårt att hitta på sociala saker på dagarna om man hela tiden har tider att passa??? Tex det här med sömn falerar ju om det först tar 30 min extra innan hon somnar i vagnen när man är på promenad och sen vaknar hon efter ca en timme... Någon som har liknande bekymmer?

Kram på er alla - jättehärligt att det finns en sådan här sida för alla funderingar :D
LindaMU

Inlägg av LindaMU »

Hej igen,
En liten fråga till angående amningen. Hur ser era matpass ut? Vet inte riktigt om jag fattat rätt...
Mat från ena bröstet x2
Skötning
Umgänge
Mat från andra bröstet x2
Stämmer det?
Den där kvällsslurken ni pratar om, vad är det? Fattar som att det var sista gången från andra bröstet. Eller?
Och hur gör ni inför 20minutersluren? Ger ni barnet mat precis innan? Jag har inte provat än, men det känns som att hon inte vill somna om hon inte får mat först??!
Lovis

Inlägg av Lovis »

Välkommen LindaMU! :D

Ska försöka svara på dina frågor utifrån de kunskaper jag har. Skriv gärna dina frågor ute på forumet också för där finns de verkliga proffsen!
Ätandet:
Din lilla är 2 månader nu. Jag tyckte när min lilla var lika gammal att hon blev okoncentrerad på ätandet. Det finns mycket annat att titta på. Försök truga så mycket du kan. Är hon precis 2 mån? Runt 7-8 veckor så har dom en ökningperiod och då är det inte alltid som tuttilurarna fattar vinken...kan ta ett par dagar, då får lillan snällt kämpa på och vara tålmodig. Vid ökningsperioderna kan de få äta lääänge innan de blir mätta!
Har du läst på "Verktygslådan" om hur allting går till? Det är viktigt att man läser på så att man känner sig säker. Jag har fått vagna min lilla jättemycket, det behövde jag inte med henne storasyster (även standardmodellerad) så det kan vara olika.
Du har fattat rätt angående amningen, tänk på att en rap ska in mellan första och andra omgången på varje bröst. Hon är så pass stor nu så att andra omgången på bröst nr.2 kan du skippa (om du vill), det är en insomningsslurk för de riktigt små knattarna.
Kvällsslurken (en del kallar den nattslurk) är den sista påfyllningen inför natten för att säkra sig om att lillan är riktigt mätt och kan sova en bra stund. Om du inte har kört standardmodellen mer än en vecka så kan det hända att Ebba har lite att ta igen både på sömn och mat. Förösk få i henne så mycket mat som möjligt. Hon behöver ca 16 timmar sömn per dygn nu och utifrån det kan du föröka sätta lite tider så att hon och du får in lite rutiner. Dete kan hända att hon behöver mer än 16, det får man "känna av".
Jag har aldrig gett mat innan 20-minuters luren, den har jag tagit till när hon varit trött och då har det oftast inte varit matdags. 20-min luren är oftast inte schemalagd utan den tar man till när lilla fisan blir lite för trött! Men visst kan det hända att det blit mat direkt före eller efter den, det beror ju som sagt på när den infaller.
Min lilla tycker inte om vagnen :shock: :D. Är det vakentid så ligger hon på rygg med sufletten nere (om vädret tillåter) så hon kan se träden! Är det sovtid så ligger hon på mage. Har du larm? Kan varmt rekommendera att du köper det och börjar ha henne på mage om du inte har det. De sover så mycket bättre på mage.
Jag förstår på dina frågor att du är orolig för om hon är hungrig i olika sammanhang, för att råda bot på det så gäller mat, mera mat och ännu mera mat! Då kan även du slappna av och hålla fast vid att hon verkligen ska sova (om det nu är tid för det).
Med mitt första barn kunde jag tycka att man var låst med alla tider, men jag har verkligen ändrat mig! Man har igen det tusenfallt! Man kan rucka på tiderna ibland, det är inte hela världen! Använd marginalkvartarna också!
Du kommer ha ett barn som har sina sovtider i ryggmärgen, ni kommer ha lugna sköna kvällar hemma med ett nöjt sovande barn i sovrummet :D :sleep:
Oj, jag blir alltid så långrandig....
Hoppas du har fått lite hjälp här! Skriv och berätta hur det går!

Kram

JosseS

Inlägg av JosseS »

Välkommen LindaMU :lol: Bra tips du fick av Lovis! Har du läst kompendiet om sm 0-2 månader? Där står hur en proppmätt bebis ser ut och mycket mer. Angående sm-schema och uppbundenhet så kommer du in i rutinerna snart och då ser du fördelarna. Ni får en förutsägbar vardag och med det en lugnare tillvaro och mer tid för aktivitet och vila. Barnets rutiner är ju inte bundna vid hemmet utan kan utföras där ni är! Din bebis blir inte övertrött för du vet när hon ska sova/äta och hon litar på att du tar ledningen och hon blir trygg i det. Det kommer sitta i hela småbarnsåldern. Du bygger en grund nu och det är ju viktigt att grunden blir stabil. Det fina med standardmodellen är att du lär barnet från början och inte behöver kura senare. Mer jobb och eftertanke just nu när modellen införs men sen när dina vänner som inte kör AW börjar få bekymmer med barnens sömn och saknad av rutiner, ja då går allt ert på räls och du kommer få höra vilket snällt barn ni har och vilken tur ni har ;-)

Vår dotter är inte heller överförtjust i vagnen i vaket tillstånd. Jag lägger en kudde bakom henne så hon kommer upp lite och då blir det bättre. Ibland är det en rap som måste komma upp och efter det är hon nöjd igen. Sen får hon helt enkelt vara lite missnöjd då och då... Suffletten är alltid nere för att hon ska se mer. Jag har en sjal men försöker använda den så lite som möjligt (bara i teräng när vagn är omöjlig att ta med). När vår Emma var liten vägrade hon vagn, ville bara bli buren, åt jämt och sov ej dagtid. Resulterade i att jag sjalade dagarna igenom och jag gick nästan under på kuppen. Hon var nöjd för stunden i sjalen men det gav inget resultat i längden. Hon var lika trött och onöjd för det :? Vid fem månader fann jag AW och Emma blev pigg och glad och jag likaså :lol: Sen dess är jag AW tacksam och trogen :D
LindaMU

Inlägg av LindaMU »

Hej på er och tusen tack till Lovis och JosseS för era bra svar!! Det börjar sakta bli bättre, mindre och mindre vagnande... :D På nätterna sover Ebba skapligt, vaknade 40 min före utsatt tid (kl 3), men efter lite vagnande några gånger somnade hon om. Dagarna är också ok, oftast är sovstunden på morgonen bäst. Kämpigast är det med läggningen till kvällen, men det funkar efter ett tag. Det gäller att ha tålamod...! :D

Ebba är exakt två månader idag och det kanske är ökningsperioden som spökar. Tidigare tycker jag att hon haft väldigt lätt för att somna vid bröstet, men måste verkligen kämpa för att hålla henne vaken. Men idag har det varit tvärtom, till en början sugr hon bra, men sen blir hon okoncentrerad och tittar på allt möjligt. Stundvis kämpar hon med hela kroppen, ser nästan ut som att hon krampar med magen, och sliter samtidigt i bröstvårtan. Kan det vara så att hon drar fram en andra omgång mjölk?!? Ja, jag har läst i kompendiet om hur en mätt bebis ska se ut, men jag har inte riktigt sett henne så än... Hon har nog aldrig tackat nej till tutten...!

Har även läst i verktygslådan om hur allt ska gå till, men ibland tycker jag det finns lite frågetecken. Och det är skönt att höra hur det fungerar i praktiken!!

Hur länge ammar ni? Även om jag just nu försöker att pressa ner så mycket som möjligt, kan det vara kul att veta hur andra har det. Jag försöker att ha några vakentider på 2h, men av den tiden ammar jag nog 1h... Först 30 min,sen byte och umgänge 1h (om hon inte blir alltför gnällig) och sen ytterliger amning 30 min och därefter sova. Delar ni också upp matstunderna i två eller ger ni all mat på en gång, med paus för rapning. Jag tycker att det känns bäst att mata henne precis innan hon ska sova, känns som att hon lättare somnar då. När hon blir trött vissar hon mest tecken på grinighet och blir skrikig, antar att det då inte är så populärt att sova. Så då brukar jag se till att amma från bröst 2 och sen ner i säng. Jag har i och för sig inte försök att lägga henne när hon är skrikig. Orsaken till att jag undrar är att jag läste i Sova hela natten boken att man inte sk dela upp måtiden, för då blir det för monga. Men det kanske gäller först när det närmar sig fyra månader...? AnnaSophia, du skrev nån stans att du ammar i 30-40 min är det totalt eller per bröst???

Tack för tipsen med vagnen om kuddar mm!! Idag ska jag försöka gå ut en promenad under hennes sovstund oh ha henne liggndes på magen - får se hur det funkar. Lovis, ja, vi har köpt ett andningslarm - väl investerade pengar!!! Känns tryggt att ha!

Skönt att höra att ni tycker det funkar bra med ett schema och att man inte blir uppbunden, snarare lättare att planera!! Jag kommer nog in i det efter ett tag och kommer då nog uppskatta det också :D

Hej så länge!
Mamma till lilla Ebba född 9 juli 2007
lomme

Inlägg av lomme »

LindaMu å alla andra

Hejsan, Maja är snart 7 veckor och har i dagarna spökat lite vid matning.. beter sig precis som du LindaMu beskriver... blir som förbannad på tissen :wink: Så jag gissar att det är en ökning.. tycker mig minnas ett liknade besvär vid 3 veckor fast då var det inte lika jobbigt för henne som nu. Tycker lite synd om henne som hon kämpar. Men jag har förstått att det bara är att härda ut så kommer det igång igen.

Är på resande fot vilket har lett till ruckningar i schema (bla på grund av lång bilåkning 40mil) och igår blev det på tok för lite sömn.. ingen rolig lördagkväll! Nu ser man verkligen fördelarna med SM. Idag har förutsättningarna varit bättre vilket har gjort en helt fantastisk dag för både Maja å mamma :)

Dags att börja krypa isäng även för mig.. kram på er å tack för att ni finns!
Maja 070723 Sm från 2 månader. Sov hela natten vid 4,5 månad
Sixten 100719 Sm från start. Sov hela natten vid 3 månader.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"