Välkommen LindaMU!
Ska försöka svara på dina frågor utifrån de kunskaper jag har. Skriv gärna dina frågor ute på forumet också för där finns de verkliga proffsen!
Ätandet:
Din lilla är 2 månader nu. Jag tyckte när min lilla var lika gammal att hon blev okoncentrerad på ätandet. Det finns mycket annat att titta på. Försök truga så mycket du kan. Är hon precis 2 mån? Runt 7-8 veckor så har dom en ökningperiod och då är det inte alltid som tuttilurarna fattar vinken...kan ta ett par dagar, då får lillan snällt kämpa på och vara tålmodig. Vid ökningsperioderna kan de få äta lääänge innan de blir mätta!
Har du läst på "Verktygslådan" om hur allting går till? Det är viktigt att man läser på så att man känner sig säker. Jag har fått vagna min lilla jättemycket, det behövde jag inte med henne storasyster (även standardmodellerad) så det kan vara olika.
Du har fattat rätt angående amningen, tänk på att en rap ska in mellan första och andra omgången på varje bröst. Hon är så pass stor nu så att andra omgången på bröst nr.2 kan du skippa (om du vill), det är en insomningsslurk för de riktigt små knattarna.
Kvällsslurken (en del kallar den nattslurk) är den sista påfyllningen inför natten för att säkra sig om att lillan är riktigt mätt och kan sova en bra stund. Om du inte har kört standardmodellen mer än en vecka så kan det hända att Ebba har lite att ta igen både på sömn och mat. Förösk få i henne så mycket mat som möjligt. Hon behöver ca 16 timmar sömn per dygn nu och utifrån det kan du föröka sätta lite tider så att hon och du får in lite rutiner. Dete kan hända att hon behöver mer än 16, det får man "känna av".
Jag har aldrig gett mat innan 20-minuters luren, den har jag tagit till när hon varit trött och då har det oftast inte varit matdags. 20-min luren är oftast inte schemalagd utan den tar man till när lilla fisan blir lite för trött! Men visst kan det hända att det blit mat direkt före eller efter den, det beror ju som sagt på när den infaller.
Min lilla tycker inte om vagnen

. Är det vakentid så ligger hon på rygg med sufletten nere (om vädret tillåter) så hon kan se träden! Är det sovtid så ligger hon på mage. Har du larm? Kan varmt rekommendera att du köper det och börjar ha henne på mage om du inte har det. De sover så mycket bättre på mage.
Jag förstår på dina frågor att du är orolig för om hon är hungrig i olika sammanhang, för att råda bot på det så gäller mat, mera mat och ännu mera mat! Då kan även du slappna av och hålla fast vid att hon verkligen ska sova (om det nu är tid för det).
Med mitt första barn kunde jag tycka att man var låst med alla tider, men jag har verkligen ändrat mig! Man har igen det tusenfallt! Man kan rucka på tiderna ibland, det är inte hela världen! Använd marginalkvartarna också!
Du kommer ha ett barn som har sina sovtider i ryggmärgen, ni kommer ha lugna sköna kvällar hemma med ett nöjt sovande barn i sovrummet
Oj, jag blir alltid så långrandig....
Hoppas du har fått lite hjälp här! Skriv och berätta hur det går!
Kram