SHN, för äldre barn - fråga

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Här är jättebra svar om morgonen! http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 718e87a3cf

Du gör klart allt inför läggningstiden, så att det är färdigskrattat och han dimper ner i sängen den tid det är tänkt. Sen om det tar en stund att somna gör inget, om du vill kan han få en marginalkvart.

Hur gick det med ramsan i natt?
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Hej TorpSara och tusen tack.

I natt så sov han i ett streck 20.25-07.00 :D . Visste in hur jag skulle göra på morgonen så vi ramsade utanför dörren men han skrek upp sig till ett crescendo så vi använde marginalkvarten och tog upp honom 07.15. (morgonen börjar 07.30).

Har jag fattat det rätt att jag inatt inte ska ramsa så fort han piper utan avvakta och se vad som händer och enbart ta till ramsan till nöds?

Jag blir alldeles snurrig av dessa ramsor :lol: när man ska säga dem och när man inte ska säga dem....

KRAM!!!
Mamma till :heart: Anton född maj 06 och :heart: :heart: Simon född juli 08 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vänta på honom. Har han tagit ramsan till sig så ramsar du nu fyra eller sex verser med inbakad bekräftelse, men om du tycker att ramsan behöver präntas in mer så fortsätter du med en separat bekräftelse några nätter till.
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Håller på med läggningen nu och behöver hjälp och stöttning!
Han skriker så han är påväg att kräkas därinne, jag fattar inte hur vi ska underlägga vid läggningen. Han skakade i hela kroppen när jag gick in och solfjädrade, ska det vara så vid 3:e nattningen? Jag går inte in i onödan utan jag ramsade utanför dörren men avvaktade mycket innan jag gick in.

Känner mig lika hemskt emot honom som när jag körde 5-mm....

Är det någon här som kan peppa lite????
Mamma till :heart: Anton född maj 06 och :heart: :heart: Simon född juli 08 :heart:
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Det är väl ändå inte meningen att han ska skrika sig till sömns? Då har jag väl gjort något fel? Mitt hjärta går sönder - please, någon här som kan hjälpa mig med svaren på alla mina frågor samt peppa? Behöver det nu :(
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tar han emot ramsan? Blir han lugn av solfjädern? Du ska solfjädra honom lugn och sömntung när det är kris, vilket det är om han nästan kräks. När han är lugn, då först går du ut med ramsan.
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

TorpSara skrev:Tar han emot ramsan? Blir han lugn av solfjädern? Du ska solfjädra honom lugn och sömntung när det är kris, vilket det är om han nästan kräks. När han är lugn, då först går du ut med ramsan.
Han blir kolugn av solfjäderna. Lugnar sig med ens, så fort jag reser mig upp och ramsar mig ut är det samma visa igen...
Nu sover han och det tog 40 minuter, 25 minuter mer än de tidigare kvällarna. :( Usch vad jag känner mig hemsk mot honom. Han somnade ju av ren utmattning ikväll. Hade jag varit kvar i rummet så hade han somnat av solfjädern och det är ju fel det med.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det kommer ibland sådana extra frågor kväll tre. Nu börjar de nya rutinerna att fastna och då vill han kolla av er extra noga. Han kommer att vara mycket lugnare i morgon. Svarar han på ramsan? Lyssnar han tycker du?
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

TorpSara skrev:Det kommer ibland sådana extra frågor kväll tre. Nu börjar de nya rutinerna att fastna och då vill han kolla av er extra noga. Han kommer att vara mycket lugnare i morgon. Svarar han på ramsan? Lyssnar han tycker du?
Absolut, han tystnar ju när jag står utanför rummet och ramsar men börjar att skrika så fort jag slutar.
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Hej
Finns här någon kurare som kan svara på mina frågor som jag har?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej trollet :!:

Ska se om jag kan försöka hjälpa dig här!
Du lägger honom ner, solfjädrar kort och ramsar dig ut?
Och han börjar genast att skrika?
Du måste vänta en stund för att låta honom reagera, konsten är att verkligen lyssna av HUR han skriker! Skriker han upp sig och inte går ner, då måste han få en ny ramsa, och det är JÄTTEVIKTIGT att ramsan går igenom hans skrik, att du har rejält magstöd och öppnar upp dörren och verkligen ramsar IN till honom. Ta ramsan gånger 8 eller 10 eller ännu mer, om det behövs! Gå ner på sista versen, och avvakta! Ge hon reaktionstid!
Sätt på musik!
Gör ljud!
Prata, eller sjung, dammsug!
Stegras gråten och det absolut inte går att lugna med ramsan, gå in och solfjädra honom! Gå när han är lugn, med en stadig ramsa, fortsätt ramsa utanför!

Det handlar hela tiden om att lyssna av, att ge honom besked när han fastnar! Skrika i en timme ska han absolut inte göra!

Jag hoppas du förstår hur jag menar, annars är det bara att fråga på :!:

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Trollet1969 skrev:Tack TorpSara :D .
Det är så mycket som snurrar in huvudet på en just vid genomförandet, därav alla dessa frågor.

Sen slog det mig en annan sak idag som jag undrar om du eller någon annan har koll på. Om vi tex har sagt att Anton ska sova kl 12-13 på dagen, ska jag då påbörja läggningen kl 12 eller ska jag påbörja den tidigare så att han sover vid 12?

Som jag har tolkat det så har jag påbörjat läggningen vid den tid vi har beslutat oss för är dagsvila. Har jag fattat det rätt?

Kramis
Lena

Tack för ditt svar Miar70 :D
I ett tidigare inlägg ställde jag ovan fråga vad gäller dagsvilan.
Jättetacksam för hjälp med vad som gäller!

Kram
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen Lena!
Du lägger honom när han ska sova - klockan tolv! Det kommer inte alltid att ta tid för honom att somna - snart nog hinner du knappt lägga honom innan han sover :wink:
Och tar det tid någon dag, så ge honom marginalkvart, om du tycker att sömnen blir väl kort annars!
Men väck annars efter schema, inte efter när han somnat!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Tack Miar70 för att du och dina "kur-vänner" finns. Ni är en stor bidragande orsak till att det funkar för så många!!! =D> =D>=D>=D>
Många varma tack från mig, jag hör säkert av mig igen....
Varma kramar från Lena
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D
Tack själv!
Utan er skulle vi ha rätt tråkigt :wink:
Det bästa är att vi alla lär och inspireras av alla underbara människor på det här forumet, en del i början på kuren, en del mitt i, och så de som avlsutat kuren och inser vilket härligt liv som finns bortom nattvaken :!:
Så tack för att vi får vara med och ta del av era resor!!!
Kram :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "