Hej Mamma J!
Så skönt att höra av dig igen och härligt att höra att du varit lite mer harmonisk. Jag tror att du absolut kan lita på din magkänsla angående din egen attityd och utstrålning. Om du känner dig mer harmonisk så tror jag säkert att lillen känner av det, och det BEHÖVER inte alls vara attityden som är fel på när han är sur eller gnällig. (Däremot KAN det ju vara det så, så det är alltid klokt att reflektera över hur man själv beter sig när någonting krånglar, tycker jag.)
När det gäller maten är jag ingen expert (har ju bara en liten egen HUNGRIG liten som ibland trasslar) men jag kan berätta hur det var för oss vid 6 månader. Rufus åt nog ungefär som du beskriver men efter varenda mål gjorde vi ersättning och gav så mycket han orkade. Han var knökmätt efter varenda mål! Någon gång minns jag att han åt 2 dl gröt med frukt och sen 1,5 dl ersättning. Länge åt han 3,5 - 4 dl välling på morgonen...

Det är ju något du kan testa om du vill, se hur mycket mer det går ner, helt enkelt. Nu när han är 6 månader kan du ju ge välling också och det mättar ju ännu mer. Rufus kvällsslurk var ca 2 dl välling förutom det du beskrivit och alltså dessutom extra ersättning till alla mål.
Vid sex månader hade han lite mer sömnstrul än tidigare och det är något som många andra känt igen. Han hade svårare att somna och började vakna var eller varannan timme på natten. Vi kurade bort nappen och det blev mycket bättre, men ni har väl inte napp? Hur som helst har insomningen gått i vågor, vissa perioder lugn och glad, andra perioder mer oroligt. Jag upplever att det blivit mycket bättre sen vi gör lite lugnare läggning. Inte så stressigt "in i rummet - ner i sängen - ramsa ut ur rummet" utan lite lugnare bara. Samma glada förväntan som inför ensamleken. Titta snutte!!! Titta sängen!!! Hurra!!!
Jag tycker att du är kanonduktig, Mamma J. Se bara till att ta hand om dig själv också. Du förtjänar också att må bra!!!
Kramar
/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.