Orkar inte med tjutandet.....

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Mamma J

Inlägg av Mamma J »

Hej igen...

Saker och ting börjar bli så jobbiga igen. Lille J får allt svårare att komma till ro vid daglurarna och ligger bara och tjoar och smågnyr hela tiden......Låter arg men inte ledsen.

Vi långluren mitt på dagen somnade han inte förrän efter 30 min och vaknade till 2 ggr och somnade sedan igen.

Eftermiddagsluren har han inte sovit alls......den skall vara slut om 10 minuter......

Han håller på att få en tand nu och undrar om det kan vara orsaken? Vad skall jag göra?

Själv är jag så trött och slut i både kropp och själ. Vet inte hur jag skall få kraften tillbaka.

Gör bara det nödvändigaste men orkar inte engagera mig, vara aktiv och fixa och dona med allt som skulle behövas. Lille J blir så frustrerad när detinte händer något. Tjuter och kinkar.

Hur orkar ni andra?
Lille J sover trots allt sina 12 timmars nätter men jag ligger vaken med ångest på nätterna........orosvargar håller på att äta upp mig.....vill inte överföra dem på min son......

:roll:
Lua

Inlägg av Lua »

Överlåter bejbisfrågorna till någon som har bättre med tid - lite bråttom just nu! Men:

:heart: Jag tror att du behöver annan hjälp än vad vi kan ge :heart:

Sök proffshjälp, blir mitt korta råd.

Varm kram, länge!
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Mamma J skrev:Själv är jag så trött och slut i både kropp och själ. Vet inte hur jag skall få kraften tillbaka.

Gör bara det nödvändigaste men orkar inte engagera mig, vara aktiv och fixa och dona med allt som skulle behövas. Lille J blir så frustrerad när detinte händer något. Tjuter och kinkar.

Hur orkar ni andra?
Lille J sover trots allt sina 12 timmars nätter men jag ligger vaken med ångest på nätterna........orosvargar håller på att äta upp mig.....vill inte överföra dem på min son......
:roll:
Begrunda, läs det här igen Mamma J. Vems är problemet :?: Ditt :wink: Inte lille J:s [-X

Att få psykoterapi, via landstinget, är däremot mycket svårt . Jag har själv befunnit mig i den karusellen (detta trots barn och graviditet) och för att bespara dig den besvikelsen så vill jag annonsera för att du vänder dig till de privata psykoterapeuterna. Titta på Eniro efter leg. psykoterapeuter :wink:

Du får gärna PM:a mig så kan jag dessutom hjälpa dig med lite självhjälpsstrategier. Hjälp med dereflexion, boktips, länkar m.m.

:heart: Stor innerlig varm kram :heart:
Mamma J

Inlägg av Mamma J »

har nu börjat må lite bättre.....äter mivitotal flex och tror att det hjälper mig att orka med lite mer.

MEN nu en helt annan sak....

Lille J börjar strula till det så med daglurarna. Ligger och skriker hysteriskt när jag lägger honom i sängen eller i vagn.......somnar efter 10 minuter av ren utmattning. ibland har jag fått buffa till sömns. Sedan vaknar han igen efter 15-20 minuter och är lika frustrerad igen.Speciellt på långluren mitt på dagen.

Kan det vara tandsprickningen?? Han börjar få tänder nu.....

någon som har något tips??

Hans schema ser ut så här:
19-07 sova
ammas
8:45-9:30 sova
gröt och fruktpure
11:30-13:30 sova
smakportion plus välling eller ammas
16:10-16:30 sova
gröt eller välling
18:30 nattslurk
19 sova
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Mamma J skrev:Lille J börjar strula till det så med daglurarna. Ligger och skriker hysteriskt när jag lägger honom i sängen eller i vagn.......somnar efter 10 minuter av ren utmattning. ibland har jag fått buffa till sömns. Sedan vaknar han igen efter 15-20 minuter och är lika frustrerad igen.Speciellt på långluren mitt på dagen.
Skrika hysteriskt ska han ju nu inte göra oavsett tandsprickning eller ej :roll:

Skickar med min egen tråd i ämnet och ber dig speciellt titta på AW:s svar.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=15

Troligast heter problemet mat och brist på attityd. Vill du eliminera risken för ont p.g.a. tandsprickning så kan du alltid ge en barn-alvedon. Men utifrån vad jag har läst i din tråd innan så tror jag att problemet mest heter brist på attityd :wink:
Mamma J

Inlägg av Mamma J »

Lille J 6 månader äter som en häst!!! Proppar i honom så mycket mat som han bara orkar, så jag betbiblar att det är maten som är problemet. Kanske min attityd......tycker själv att jag har varit mer lugn och harmonisk och har stärkt min attityd av självklarhet! Så nu blir jag ju osäker på om den känslan är feeeel.......

Gör mig åter igen osäker.........

Som det är nu så ammas han på morgonen och tömmer då båda brösten. KL 10 blir det 2 dl gröt, en halv banan eller en halv dl annan fruktpure, kl 14 blir det1 dl "mat" ex. potatis, grönsaker kött/fisk, 1 dl frukt samt ammas eller får ersättning 100 ml efteråt.
Kl 17:00 välling 250 ml eller gröt igen.
18:30 nattslurken

Går det att proppa i mer mat? Skall han få mer innan han skall sova? Vad är rimligt för en 6 månaders bebis?

SKulle också gärna ta emot tips på den aktiva delaktigheten.....hur gör ni andra?
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej Mamma J!

Så skönt att höra av dig igen och härligt att höra att du varit lite mer harmonisk. Jag tror att du absolut kan lita på din magkänsla angående din egen attityd och utstrålning. Om du känner dig mer harmonisk så tror jag säkert att lillen känner av det, och det BEHÖVER inte alls vara attityden som är fel på när han är sur eller gnällig. (Däremot KAN det ju vara det så, så det är alltid klokt att reflektera över hur man själv beter sig när någonting krånglar, tycker jag.)

När det gäller maten är jag ingen expert (har ju bara en liten egen HUNGRIG liten som ibland trasslar) men jag kan berätta hur det var för oss vid 6 månader. Rufus åt nog ungefär som du beskriver men efter varenda mål gjorde vi ersättning och gav så mycket han orkade. Han var knökmätt efter varenda mål! Någon gång minns jag att han åt 2 dl gröt med frukt och sen 1,5 dl ersättning. Länge åt han 3,5 - 4 dl välling på morgonen... :shock: Det är ju något du kan testa om du vill, se hur mycket mer det går ner, helt enkelt. Nu när han är 6 månader kan du ju ge välling också och det mättar ju ännu mer. Rufus kvällsslurk var ca 2 dl välling förutom det du beskrivit och alltså dessutom extra ersättning till alla mål.

Vid sex månader hade han lite mer sömnstrul än tidigare och det är något som många andra känt igen. Han hade svårare att somna och började vakna var eller varannan timme på natten. Vi kurade bort nappen och det blev mycket bättre, men ni har väl inte napp? Hur som helst har insomningen gått i vågor, vissa perioder lugn och glad, andra perioder mer oroligt. Jag upplever att det blivit mycket bättre sen vi gör lite lugnare läggning. Inte så stressigt "in i rummet - ner i sängen - ramsa ut ur rummet" utan lite lugnare bara. Samma glada förväntan som inför ensamleken. Titta snutte!!! Titta sängen!!! Hurra!!! :lol:

Jag tycker att du är kanonduktig, Mamma J. Se bara till att ta hand om dig själv också. Du förtjänar också att må bra!!!

Kramar
/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Jo, jag glömde en sak! Kan det vara så enkelt att han inte somnar för att han är för pigg? En del byter ju till 2 lurar så tidigt som vid sex månader. Vi bytte vid sju månader ungefär, för det började ständigt ta MINST 15 minuter att komma till ro vid varje läggning och schemat blev alltid konstigt och förskjutet. Om han låter arg så kanske han är arg för att han inte kan somna och det kan ju vara för att han är för pigg?
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Mamma J

Inlägg av Mamma J »

jag skall testa med meeeeeer mat!! Det är ju det lättaste man kan testa med. Sedan tror jag också att han inte trivs så bra i sin vagn att sova i...har ju övergått till sittdelen på vagnen nu och den har fullt liggläge. Tycker inte alls att han sover så bra i den. Jag försöker göra det så mörkt det bara går och han somnar men vaknar hela tiden ....i skarvarna.

Har nu lagt honom i hans spjälsäng i ett kolmörkt rum...och han somnade efter ca 5 minuter. Men det känns så dumt och han måste sova i sin säng på långluren.....vill ju kunna göra lite utflykter eller vara ute och gå då......men allt kanske löser sig med maten!
Ewa

Inlägg av Ewa »

Går det att proppa i mer mat?
JAAAAAAAAAA! :lol: Du märker när han inte vill ha mer. Då gapar han inte, alternativt spottar ut det igen :wink:

Så här såg livet ut för Disa när hon var 6 mån:

7 Ammas (båda brösten)
7.45 Grötsmakis vid frukosten
8.30-9.15 Sova 45 min
10.00 Lunch, motsvarande stor barnmatsburk, fruktpuré
11.30-13.00 Sova 1,5 tim
13.00 Ammas (båda brösten), stor burk fruktpuré/banan
15.30-16.15 Sova 45 min
16.30 Middag, samma som lunchen, följt av amning (så mycket som hon ville ha)
18.00 Gröt (1-1,5 dl gröt) + ammas (båda brösten)
19.00 Sova natt

Jag gav alltså så mycket mat som rekommenderas vid 8 mån, redan vid 6 mån. För hon var ett sånt matvrak. Och hon är INTE unik, kan jag säga. Så mata du på, tills han själv säger stopp!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Mamma J

Inlägg av Mamma J »

Nu sover lillfisen bättre...men bara i sin spjälsäng...vägrar somna i sin vagn och kravlar bara runt och trasslar in sig i filtar osv. Har ju en sittvagn med fullt liggläge så det känns ganska osäkert eftersom det inte finns kanter på den. Tror att han kan trassla in sig i selen och kanske välta hela vagnen?? Han får inte längre plats i liggdelen på vagnen :cry:

Tycker bara att det är så dumt om han inte kan sova ute alls.....jag kan inte vara hemifrån om han inte kan sova i sin vagn!! Kan inte ha honom hos någon barnvakt heller.......

Vad har ni andra för tips?
Jag har försökt att mörklägga vagnen med en svart handduk, vagnat mm.

Undrar också hur ni har den sociala delaktigheten med era 6 månaders? Skall den fortfarande vara passiv? Eller skall han börja vara med mer aktivt nu i göromålen??
Mamma J

Inlägg av Mamma J »

:cry:

Lilla J börjar att bitas nu när han har fått tänder.......när jag skall amma honom. Det slutar med att jag tar bort honom från bröstet och han blir helt hysterisk och det går inte att få honom lugn. Det blir en så tråkig situation till nattningen. Så långt ifrån skrattet som man kan komma och jag känner mig så ledsen och förtvivlad. Han somnade dock direkt.......

Något tips????????
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Amningshjälpen sa att det bara var att plocka bort bröstet direkt när de bits. Och ta att de blir hysteriska, de lär sig snabbt... De svälter inte ihjäl, sa hon lite krasst. :shock: :D
judas30

Anna Wahlgren

Inlägg av judas30 »

Hej Anna!

jag har läst en hel del av dina råd och tips och vi har även införskaffat din bok. jag tycker om mycket av det du skriver och dina råd verkar vara väldigt sunda och kloka.

Men hur i hela friden kan du skriva såhär till en människa som mår som "mamma J"?

Alla nyblivna föräldrar har nog vid tillfälle kännt sig otillräckliga som föräldrar och även blivit så utmattade att de inte vet vad de skall ta sig till. Nu vet du inte heller hur "mamma J" Har det i sitt liv för övrigt. Har hon någon som kan stötta henne? Har hon en partner, släkt eller vänner? Eller är hon helt ensam?

Hon skriver om att hon skämms och att hon känner sig som en dålig mamma. Och du bekräftar henne. Mer än så faktiskt, du säger åt henne att skämmas. Att hon är elak.

Kunde du inte ha nöjt dig med att ge henne stöd och goda råd? Bekräfta henns känslor utan att racka ner på henne? Istället för att tala om att hon är elak och borde skämmas ( detta tillsammans med vanvettiga animerade "smileys" gjorde det hela surrealistisk)

Du har uppenbarligen en hel del människor som ser upp till dig, söker stöd hos dig och betraktar dig som en auktoritet när det gäller barn.

Du borde skämmas Anna Wahlgren.

/David Olsson (5 månaders bäbis hemma)
Med detta följer ett visst ansvar.
mo

Inlägg av mo »

Du skall nog ta och läsa anna-w inlägg igen... Judas :shock:
Vägledning tycker jag det kallas, och att anna tar sig tid att sitta och svara en massa människor som sökt HENNES hjälp är ju helt fantasktiskt!! :D
Vad vill du med ditt inlägg? Tycker du att DU gav mamma j någon hjälp och stöd?
mo
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"