Hjälp, min två månaders bara skriker!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

kiki skrev:TorpSara och Torsmamma, vill bara säga att det strålar Kärlek på den här tråden, det är fint. Jag önskar jag hade haft er och den här sidan när jag var ensamstående mamma till min son för 15 år sedan. Och Loviset, allt kommer bli kanon bra, man klarar det med hjälp av medmäniskor som TorpSara och Torsmamma.
Tack för all kärlek ni sprider det smittar av sig på mig och jag blir en lite mer kärleksfull person.
Kiki
Men gisses vad fint! Jag blev helt glad och tårögd! :D :heart: Du gjorde verkligen min helg!

Loviset! Päivis råd om musiken är verkligen skitbra! Det funkar. Hur är det med gråten och skiriket? Är det lika mycket, eller går det åt rätt håll?
Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

Det är ju det där med attityden som är så förbenat svårt!
Hela min graviditet undrade folk hur jag skulle klara av att bli mamma och det sitter nog fortfarande i tyvärr. Men det bättrar sig!
Ju mer säker jag blir på hur jag ska göra, ju mer säker blir jag på att jag klarar det. Och utan er peppning skulle jag inte ha klarat något alls och fortfarande ha en "kolikbebis".

Torpsara>> Skriker gör han sällan, nu gnäller han mer, som om han vore missnöjd med att jag bestämt att "nu ska du äta skitunge", fast det är nog mer att han undrar om jag verkligen är säker på att det är just det han behöver.
Men det artar sig.

Nu ska jag mata så fort han vaknar och sen lägga honom igen tills han sovit 2 timmar sammanlagt. Har märkt att han inte alltid behöver buffas/vagnas om jag matar honom när han vaknar. :D
När han sovit 2 timmar blir det vakenpass enligt standardmodellen.
Men ändock inte fler vakentimmar än han ska ha.
Så ska jag fortsätta tills han sover 2 timmar utan att vakna alls.
Och måste jag göra nåt annat (kanske har ärenden på stan eller dyl) då får jag helt enkelt ta med drickfärdig ersättning och trycka in flaskan där och då, tills han vill sova igen. Även om det betyder stå mitt i en affär och mata i 30 minuter (eller mer :S).
Därmed batsa!

Som ni märker har mitt humör stigit en aning, framförallt efter lite läsande i BB. Den ger ett mer komplett intryck.
(Hittade den förresten för 99:- och funderar på att köpa samma till min gravida syster som också haft ett barn som var precis som W, sprid budkapet liksom!)

Och jag tänker, för hundraförtioelfte gången, än en gång innerligt tacka för all peppning, även om den varit mer riktad mot och hjälpt lilla W mer än mig.
Men jag är säker på att han tackar han med. Kramar ska ni ha!
[/i]
Har en liten liten W född 25 Februari 2007.
Standardmodellerad sedan 29 April 2007.

http://loviset.bilddagboken.se <--- Massa bilder på oss!
Lua

Inlägg av Lua »

Åh, vilken härlig läsning :!: :heart: Vilket fantastiskt forum detta är :-({|= =D>

Kram :!: :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, faktiskt, man får ju rysningar av glädje!! :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

Min lilla metod har funkat jättebra idag, fram tills kvällen, men det ska ju vara vanligt har jag hört. :P
Dock vet jag inte hur jag ska reagera när han istället för äter ligger och flinar glatt? :P
Helst så där vid påfyllningsmålet innan han ska sova..
Ska jag busa med honom istället och skita helt i maten då? Då lär han ju vakna hungrig efter en stund.. :l
Och han är alldeles för pigg och omätt för att sova känns det som..

TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det där garvet känner jag igen... "Är du galen mamma, så DÄR mycket kan jag ju inte äta..." :D Nå, fem minuter på mage KAN göra all skillnad, ett tips. Annars är det bara att inse att han ÄR mätt nog för god sömn. Har du koll på hur mycket som går i? Mår magen bra?

Piggheten är en luring, för han är på topp, men kan ändå sova. Det är det som är tricket, våra SM-barn ÄR alldrig trötta och sura, de är på topp ända ner i sängen, men somnar ändå! (Det kan ta ett tag dit, men jag lovar att det kommer!)
Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

Torpsara>> Man blir lite tagen på sängen så att säga.. de ska äta, inte skratta åt en! :D

Ah, magen provade jag aldrig, när ska jag ta upp honom då, när han börjar bli kinkig?
Idag har han redan ätit ungefär 800 ml vilket är 100 mer än en hel dag annars.. och sena kvällsmålet (som blir lite konstogt idag) och nattmålet är kvar.. :D
Skulle gissa på att han äter iaf 200 ml per vakenpass och första gången mellan 100-150.. han varierar sig rätt mycket.. :P

Magen verkar gå rätt bra, men ibland kan jag märka att han besväras litre lite av den.. men inget som stör direkt.. :)

Fick springa in till honom nu och äta ville han itne trots trug.
Sen blev han så där glad av att ligga på mage så jag tänkte att jag skulle försöka lägga honom och se.
Men det funkade inte. Så nu får han vara uppe en stund så blir det mer mat sen, sen sova HELA netten. Ingen mat förren nattmålet minnsan!

Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

Hjälp igen, eller pepp åtminstonde! :l

Lilleman är ju snart två månader (13:e maj) och då ska ju matintaget öka markant. Jag tror det gjort det och han är uppe i minst en liter om dygnet.
Så mat får han, verkar det som. Men jag kan ju ha fel.

Nu till saken, jag har otroligt svårt att skilja på hans frågpr. Om det fortfarande handlar om frågor.

Idag gick allt enligt ett perfekt schema. Tills sovpasset som började 18.
Han somnade efter in bara en kort stunds vagning.
Jag och mitt besök passade då på att promenera till affärn.
Inget speciellt trasslande med lilleman då jag har en lift som bara är att flytta från den ena vagnen till den andra. Perfekt!

Vi hann precis hem när lilleman vaknar igen efter bara 45 minuter.
Han är tyst så jag låter honom vara, men börjar gnälla efter några minuter.
Jag flyttar då liften till innevagnen och vagnar honom i 30 minuter.
Då var det ju hunger med i bilden så jag fixade en flaska och satte mig i det lugna sovrummet och matade honom som man gör vid nattmålet tyst och inget gos, bara mat.
Och precis som på natten åt han ca 100, blev lugn och lite sömnig.
Rapade och la honom i liften igen.
Mer protester och jag vagnar i 30 minuter igen.
Sammanlagt sov han alltså 45 min och var vaken 1,5 timmar innan jag gav upp när klockan var 20.
För det gör man när man nästan får blåsor i handflatan. :C

Han fick sitta själv en stund först och det verkade han nöjd med.
När missnöjet kom hade jag redan en flaska redo och han åt förnöjt.
Sen var det bad och på med pyjamas, lite umgänge och sen flaskan igen.
Med tanke på vakentiden innan fick det inte bli så länge denna gång
Som han åt förnöjt av igen.
Rap och sen in i vagnen och somnar när klockan var ungefär 21.15

Det går nog inte mer än 5 minuter innan han skriker igen, dock hörde jag det inte med en gång eftersom jag höll på med annat. VIlket säkert blev ett bakslag.
Denna gång blev det flaskan på en gång och sen somnade han för natten ca 21.30.

Det hela känns så otroligt inkonsekvent. JAG säger att han SKA sova när jag vagnar, men han slutar aldrig skrika och blir tillsist hungrig också så JAG ger honom maten JAG vet att han behöver, annars somnar han aldrig.
Sen säger jag att han SKA sova denna gång, men lilleman fortsätter skrika ändå!
Jag blir helt koko i huvudet!
Tillslut kan man tien låta bli att fråga sig själv vad det är han vill. :l

Med det sagt så kommer frågan.
Hur länge ska jag fortsätta mata honom så fort han vaknar mitt i ett sovpass?
Min matvarg är död, så när är hans det? Ska jag fortsätta flera dagar, veckor eller räcker det med ett par dagar?
När ska jag börja jaga hans sovvarg?
Eller kanske vår sovvarg för tillfället.

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Heja, heja! jag tycker du skötte kvällen aldeles STRÅLANDE!!!!!

På kvällarna är det ofta så att hunger och övertrötthet kan lösa av varandra. Det står även om detta i BB att det är ofta då man löser det med just en 20 min eller som i ditt fall kanske en 45.

Naturliga sömnpass som man brukar prata om är 5min, 20min, 45min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim.... osv...

Så om du vill tycker jag du skall börja noter hans egen rytm lite grann. Det kan vara så att han sover 2 tim efter endast 1,5 tim vaken på morgonen och behöver vara vaken ca. 3 tim på kvällen med just en 20 min och där också bli matad lite mera trugande.

Har han somnat när ni promenerar till affären i vagnen och ni sen är hemma och vagnen står stilla i 45 min skarven brukar det inte vara särskilt ovanligt att de vaknar och frågar (varför rör sig inte vagnen så där mysigt som den gjorde förut!!!!) En del vaktar just denna skarven och går fram och drar vagnen försiktig de få min för att de skall sova förbi skarven, andra ser till att de somnar utan för mycket vagning till att börja med och försöker lära dem att somna om själva.

Jag tyckte det var jätte svårt att komma förbi 45 skarvarna med Tor, så när vi skall spika ett schema tar vi hänsyn till just detta tycker jag. Det luskar vi ut till födelsedagen :wink:

(om du vagnar så du har ont och blåsår i handflatan = har du vagnat på tok för mycket) Om han inte lugnar sig på några vagntag kan du kallt räkna med att han är hungrig (eller lite social som också kan börja visa sig nu), ta upp och mata mer, precis som du gjort. Kvällarna är ett gissel, tro mig JAG VET. Men de kommer också att reda ut sig och bli bättre och bättre iom 2-3 mån åldern när vi kan sätta ett bra schema och han lärt sig sova som folk. :wink:

Dagen igår, hur många vaken timmar fick ni då ihop totalt? Hur gick natten sen?

Tänk efter hur långt du/ni har kommit nu sen vi pratades vid första gången. För att inte tala om ditt sjävförtroende och självkänsla. Jag hör en helt annan ton och säkerhet i det du gör nu. Nu skall poletten fastna hos lillkillen också.
Pepping, pepping. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

Torsmamma>> Jo, på morgonen är han inte vaken mer än en timma innan han verkligen är DÖDSTRÖTT! Så nu sover han gott (vaknade dock 30 innan han skulle imorse men det gör inget).
Tänkte låta honom sova en kvart mer för att dryga ut sovkassan om man säger.. sen kanske vaken en kvart mindre nästa vakenpass? Då har han ju "fått" en kvarts extra sömn ifall han tappar den ikväll samt att det ändå inte går mer än 4 timmar mellan varje påbörjat mål.

Tre timmar på kvällen är ungefär det han indikerat, så det låter bra..
Ska jag ta 45 min luren precis innan där då?
Alltså sova 18.15 och vaken 19-22?
Orkar han verkligen vara vaken i tre timmar när han bara sovit 45 efter vakenpasset innan? :S
Då lär det bli två ganska hyffsade påfyllningar mat där i alla fall.. :P
Ska jag ändra lite på resten av schemat så han får sina 6 timmars sömn på dagen?
För jag tror han behöver dem, minus kanske en timma som max.

Saken var ju att han somnade 10-15 minutre INNAN vi gick. I liften i sin innevagn. Sen bar jag ner honom till andra vagnen och verkade inte bry sig det minsta. Men så fort vi var 30 meter hemifrån börjar han vakna. Gny och grejer, trots att vi fortfarande promenerade. Så gör han ofta ungefär på samma plats, oavsett var man varit eller hur länge man varit borta. Jag vet inte vad det beror på.. :P
Men vagna lite lätt första gångerna han vaknar efter i en skarv inom en timma då, inte funka = mat, mera mat och ännu mera mat. ;P

Igår blev shemat:
08.15-09.45 - Vaken
09.45-11.45 - Sova
11.45-13.45 - Vaken
13.45-15.45 - Sova
15.45-17.45 - Vaken
17.45-18.30 - Sova
18.30-21.30 - Vaken

9:30 timmar vaken / 4:45 sömn :/

Jo, jag tänker på det varje dag faktiskt, Vilken fantastisk unge det fanns under allt skrik. Helt otroligt! :D

Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

Höll på att glömma.. :oops:

TACK!
:heart: :heart: :heart: :oops:

[/b]

Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

Några frågor till!

Tänk er detta scenario:

W vaknar efter 1 h, jag vagnar men det funkar inte.
Tar upp, matar, rapar lägger igen. Han får inte helt ro så jag vagnar några tag åt gången några gånger.
Funkar inte heller denna gång.
Matar igen, lägger igen, vagnar funkar inte.

Ska jag då mata igen och fullfölja ett vaken pass?
Eller skulle jag gjort det redan första gången?
Eller ska jag fortsätta mata, lägga, mata, lägga tills han sovit sina 2 timmar?
Då blir det ju massa vakentid med bara mat mot lite lösryckt sömn, tillslut blir ju hela dagen knas.. :l

Där är jag nor MEST osäker just nu, jag vet inte när det är dags att fullfölja vakenpasset.

Tack och åter tack!

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

När jag räknar på tiden vaken som du skrivit ner fick jag ihop 8,5 timmar vaken. Och det är ju precis vad du vill ha.
Orkar han inte 3 timmar så tycker jag du klämmer in 20 min i mitten, när du känner att han inte orkar mer. Gärna i händelsernas centrum om möjligt. VÄCK på exakt 20 min.

Här kommer några av mina bästa sovtips som är bra för framtiden.

:arrow: Häng gärna en tunn filt över suffletten när han sover.

Detta är för att du skall kunna vara vart du vill, barn vaknar inte av ljud utan av ljus! Och hänger du då över en filt så kan du förmodligen flytta runt honom lättare. Tanken med detta är att om du somnar i din säng och sedan vaknar ute på gräset vid 03 skulle väl du också vilja ställa en och annan fråga om vad F-N du gör där och hur du hamnade där typ.
Jag hänger även över samma filt över bilstolen just för att visa, nu skall du sova, samma över resesängen och vagnen. Inga synintryck skall man ha. Detta kommer att bli ännu mycket viktigare när han blir något äldre.

:arrow: Vill du att han skall sova i vagnen stillastående men ändå promenera, så promenerar man tills de är sömntunga, stannar och låter dem somna in stillastående och väntar EXAKT 10 min innan man går vidare. Då brukar de vara bättre på att sova om vagnen stannar.

:arrow: Mörklägg sovrummet så det blir KOLSVART så småningom, framför allt om du märker att han vaknar lite tidigare och tidigare. Tänd inga lampor om natten och gör så mycket skötningar som möjligt i mörkret.

:arrow: Tycker du att han ligger illa, behöver göra något med honom. gör detta när han sovit EXAKT 10 min då somna de om fort och lätt.

Lycka till och TACK själv! Visst är de gylliga när man får "kläm" på det! :wink:
Tor 2006

Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

Ja, det blev det ju.. :P

Tror jag är världens trögaste morsa, för jag fattar fortfarande ingenting..
Eller jag fattar principen och attityden och vargarna och hur alla bitar hör ihop, men inte hur jag genomför det så att schemat funkar..

Känns som W vill, men jag är oförmögen att visa honom..
Kan ju för bövelen inte ens tolka hans frågor. :C
Och man kan inte besvara en fråga med en fråga.
Och den onda cirkeln är igång.. igen.

Dagens schema är redan skevt och jag varit inkonsekvent mest hela tiden.. vilket gör W förvirrad och hans ställer mer frågor som jag besvarar med frågor som gör mig mer inkonsekvent.

Fa ta min osäkerhet och oförmåga! :P

:heart: Och Tack! igen Torsmamma! :heart:

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"