Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Skönt att natten var lugn( are) Päivi. :D

Skickar massa krya på sig kramar :heart: till Frida också....

Malte är också lite snuvig :( gav honom lite koksaltlösning imorse och det verkade hjälpa bra. Hoppas ju bara att det stannar vid nästäppa light...

En fråga till er... :?:

Första luren hos oss krånglar fortfarande jättemycket. :x ..vad kan jag göra ...eller kanske inte göra.

Malte har två dagar i rad orkat vara uppe 1.5h på morgonen :D han äter fint i flera omgångar, sköts, umgås, trugas lite till osv. Jag lägger en nästan sovande gosse i vagnen, brukar markera lite lätt att det är dags att sova med några skak- för det mesta somnar han in på egen hand. Han sover sedan gott i 45 min och sedan sätter det igång. Han vaknar, bökar-jag avvaktar men han skriker snabbt upp sig. Jag vagnar ned honom, går iväg. Två minuter går, samma sak igen...osv osv. Jag förstår någonstans att det blir underhållning av detta, men vad kan jag göra.... :?: Jag måste väl vagna ned honom om han börjar skrika :?: Idag höll vi på fram och tillbaka i en halvtimme innan han somnade om på "riktigt" och sov ytterligare 45 minuter.....Då får jag vagna ungefär var 5 minut, dvs 6-7 ggr på en halvtimme... och så ska det väl inte vara :shock:

Jag har ju tragglat det här tidigare med er i tråden och eftersom jag ammar VET jag ju inte hur mycket han får i sig. Jag trugar en del, men om han tydligt visar ointresse är det ju svårt att få ner mer...

Lur nummer två sitter som berget. Han sover 2.5 timme, undantagsfall blir det två, men aldrig kortare. Känns inte som han äter mer under det vakenpasset-ändå sover han jättelugnt och fint. Kan räkna på ena handens fingrar då jag har behövt vagna....

Lur nummer tre kan krångla lite vid 45 min skarven. Ofta stannar den på 1.5 timme, dvs han skarvar lite somnar om och sover 45 till..

Vad ska jag göra med första luren :!: :?: :?:

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Gäst

Inlägg av Gäst »

Helt sanslöst... :shock:

Igår lade jag tjejen redan 20.00: hon hade under dagen sovit bara 5,5 timme, lite iunderkant tyckte jag, så jag förstår att hon var trött redan vid åtta. Vaken hade hon varit sina vanliga nästan åtta timmar. Kag tänker att nu sover hon säkert till klockan tre...

Halv fyra flyger jag upp och gr i ordning en flaska, då jag hör att det bökas i sängen, krafsas mot lakan och vönds på huvudet. Men... hon vaknar aldrig. Där står jag med flaskan i handen och känner mig dum.. :o Jag tänker "jaja, hon är nästan två månader, hon får så gärna sova åtta timmar natt," och går och lägger mig igen.

04.20 hajar jag till, och flyger upp igen, tar upp en sovande tjej, och matar henne. 04.30 Är hon lagd igen... 8-[

... och vid sju vaknar jag, och flyger upp igen, tar upp en sovande tjej... vi brukar göra morgon halv sju.

Hon var inte särskilt hungrig; log och petade ut flaskan med tungan... :shock:

Seriöst: inte kan man sova nästan 11 timmar natt vid lite drygt sju veckors ålder - med bara en tio-minutersmatning emellan..? 8-[

Linda: böklurar: lägg honom att sova utomhus? I friska luften sover man djupare och sundare - då kanske du slipper sömnskarven där..?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Päivi skrev: Seriöst: inte kan man sova nästan 11 timmar natt vid lite drygt sju veckors ålder - med bara en tio-minutersmatning emellan..?
Det trodde inet jag heller, Päivi, men faktum är att Frida har haft fler 11-timmarsnätter än färre, sen hon föddes! Hon sover i regel 22-9, har försökt (inte så mycket :wink: ) att lägga 20, men det vill hon inte! Så vi väntar! Jag tycker det är underbart :D men precis som du undrade jag första gångerna det hände-, herregud - jag trodde inte det var möjligt för en fem-sex veckors att sova så länge sammanhängande :shock: Sen slutade jag fundera, och tackar och tar emot :lol:

Jag tror krya-på-dig-hälsningarna har gjort sitt, Frida är mycket bättre!!! Tack :heart:

Linda! hur många sömntimmar per dygn får ni ihop :?: I och med att Frida sover så långa nätter, blir en av lurarna en 45-minutare, de kan ju inte sova HUR mycket som helst :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

hej!
Vad bra,då får jag svar på vad jag gick och funderade på...Liw har nämligen sovit 20-04.30 två nätter i rad.(fredag,lördag)Inatt till 03.Jag har vaknat upp med ett ryck och kollat på klockan :shock: .Jag har gett henne mat och sedan lagt ner henne för att sova till 06.30 igen.Är det ok att inte väcka då?Hon blir 7veckor idag tjejen min :heart:
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Lua

Inlägg av Lua »

Visst är det angenäma "problem" vi brottas med! :wink: Jag känner så igen mig i det du beskriver Päivi! Man står där, förvirrad, med flaskan i högsta hugg och stirrar på en sovande godbit. :sleep:

Isak sover 20-05, äter ca 120 ml, det tar 15 minuter, och sedan sover han till 8. Ibland får jag vagna några drag vid 7, när stora storasyster kliver upp. Dessa 12-timmarsnätter har varit mer regel än undantag sedan han var 6 veckor. :shock:

Vi har som LindaVega lite tjorv med 45-minutersskarven under förmiddagsluren, men jag tror att det ger sig. Hur går det för Malte?

Isak betyder ungefär "han som skrattar" och snacka om att han lever upp till sitt namn! :D Man behöver inte ens visa sig, bara prata lite gulligt så skiner han upp som en sol. I lördags döptes han och skötte sig exemplariskt - log så att prästen fick tårar i ögonen! Efter dopet åt vi tillsammans med våra föräldrar, syskon och syskonbarn, 32 glada gäster.

Solig kram från Lua. :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Håller med Lua - vilka sömntutor vi har :D
ulrikaj, JAG skulle då inte väcka,utan tacksamt ta emot :D ! Men jag vet att många vill ha fasta tider, och väcker. Det måste du nog avgöra själv, men mitt stalltips är att du låter henne sova :wink:

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Vad bra,Tack mia! :heart: Då ska jag sluta väcka på natten.
På dagen däremot vill jag ha någolunda fasta tider och natt 20-06.30.

Kram
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Oj vilka sömntutor 07-orna är :lol: Vi har inte så lång sammanhängande sömn än, men två nätter i rad har Malte självmant sovit över nattmål två. Natt 20.30- äta 0.30 sova vidare till 06.00, dvs 6.5 timmar sammanhägande :lol: Ingen vagning på natten alls :D Funderar lite på hur jag ska tänka. :-k ..för mig är detta helt ok, men hur blir det när det är dags för 8 timmar natt :?:

I helgen tog jag tag i fm luren och stod beredd när skarven kom. Jag högg vagnen och vagnade så fort första böket anades, drog vagnen lite lätt fram och tillbaka i ca 10 minuter. Han hann inte vakna utan var lugn hela tiden. Fick sedan väcka efter 2.5 timme...Idag sov han utan skarv i två timmar prick :D Malte sover alla pass ute på altanen...

Mia: Jag försöker få till minst 8 vakentimmar, 6-6,5 timmes sömn och sedan är resten nattsömn...funderar ändå på att göra om sista luren till en 45-a redan nu och göra tidigare natt..Malte har inga problem att sova 10-11 timmar på natten om han "får" Vid tvåmånadersgränsen är det vanliga 12 timmar natt om inte jag har förstått fel :?

Linda
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Tänkte att vi efter grundligt analyserande av SM och tider :wink: kunde kackla vidare lite om hur våra dagar ser ut med bebis och storasyskon.

Så här der det ut på ett ungefär hemma hos oss just nu

Mellan 06-07 vaknar Malte, jag tar över honom till min säng och ammar. Min sambo kliver upp, gör välling och tar upp Vega. Han åker till jobbet strax därpå..Vi mornar oss tillsammans framför TV:n och Teletubbies :oops: :wink:

Malte är vaken ca 1.5 timme och jag lägger honom ungefär runt åttatiden. Under sovpasset tar Vega och jag på oss kläder, gör oss iordning och äter frukost. Vega sitter mest med och äter pålägg. Sedan brukar vi göra varjedagsysslor- tända en eld, sätta på en tvätt, bädda sängen, plocka upp diskmaskinen. Malte har ju strulat supermkt under detta sovpass så det blir en del spring fram och tillbaka till vagnen och dra :? Lite trixigt eftersom han sover på altanen....vi drar på oss skor och vantar och går ut genom sovrummet eller v-rummet...Vega tycker för det mesta att det är skoj- MEN det kan också bli en hel del gnöl pga att vi hela tiden får avbryta det vi håller på med för att springa ut... :x

Under vakenpass två tar jag fram leksaker till Vega, jag brukar sitta på en stor sittkudde på golvet och amma. Vi byter blöja tillsammans och sedan har vi inget speciellt på schemat...Vega brukar lyssna på musik och fortsätta plocka med sina leksaker alt plocka fram andra saker i köket/garderoben. Det nya är att ta på sig mina skor och går runt med 8) Jag tar en kopp kaffe, sätter Malte i babysittern eller på filt och sätter mig vid forumet en stund. Har laptop som är flyttbar. :wink:

Nästa sovpass går Vega och jag ut i trädgården. Antingen före eller efter lunch- beror lite på vad klockan är. Vi skottar snö, hämtar posten, drar pulkan eller annat. Vega är INGEN utetjej så en halvtimme brukar räcka. Kl 12.30-14 sover Vega. Då får jag lite egen tid om Malte fortfarande sover. 8) :D Vanlig sovtid för honom är tid är 11.30-14.00

Nästa vakenpass ( ungefär 14-16) brukar vara lite svårt att hitta på bra saker att göra tycker jag. :roll: . Vega tar lååång tid på sig att vakna och vill sitta med kudde och snuttis läänge. Det kan bli lite kaosartat om Malte ska upp precis samma tid. Här får jag avleda med lite Teletubbies och gott mellis. :D Brukar funka hyfsat bra. Efter skötning brukar vi gå till tvättstugan och hänga tvätt. Malte sitter i babysittern och Vega langar tvätt. Sedan får jag försöka hitta på något annat vi kan "jobba" med. Vega springer ofta runt och "leker" på egen hand, medan jag återigen sitter vid datorn...hmm här behöver jag lite bra tips känner jag.. :-k

Min sambo kommer hem i samband med att Malte ska sova sista sovpasset..runt 16.00. Han jobbar en del hemifrån, och försöker ha korta dagar...SKÖNT..Han tar med Vega ut och åker spark eller pulka i en backe lite längre bort. Jag får ofta vagna en del i 45-min skarven :x . Sedan förbereder de middag. Vi brukar ha lagat all mat på helgen, så det är bara att värma. Vi äter efter Malte har vaknat och ätit. Han sitter med vid bordet. antingen på mage på en filt, alternativt i sittern bredvid eller i famnen.Min sambo badar Vega och gör i ordning för kvällen. Ibland badar Malte samtidigt som Vega, annars brukar vi tvätta honom efteråt.

Vega lägger sig 19.00 och i samband med det är Malte återigen trött och brukar få sig en powernap, det är inte alltid så lätt att få till. Han kan vara rejält trött/arg. Han får aktivt vagnas eller buffas till ro. Efter napen är han ibland pigg som en mört och orkar en hel timmes vakentid utan större problem, men oftast får man försöka hålla honom vaken med alla trix och tips. Han äter en portion mat och slockar gärna runt 20.00.

Japp det var i korta drag våra dagar....

hur ser det ut hemma hos er :?:

Linda
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej hej

Vi gör morgon 06.30.Jacob har ensamlek på sitt rum ca 1timme.Själv kollar jag på nyheterna medans jag ger Liw mat.Runt 07.30 gör vi iordning frukost och käkar medans Liw ligger på bordet.Klockan 8 lägger jag Liw för att sova 2 timmar.(börjar fundera om jag ska dra ner till 1.5timme snart)Går ut med hunden.
Sedan sätter vi på tvätt,disk tex tillsammans.Jacob har ansvar för besticken.Även hängning av tvätt och att sätta på en maskin.
Efter det brukar vi läsa någon bok eller bara umgås med att spela ett spel tex.

Klockan 10 vaknar Liw och jag ger henne mat.Jacob leker själv och sedan börjar vi med lunch.Både Jacob och Liw på bänken.Jag och Jacob käkar med Liw på bordet.Hon är vaken till 12 och sover till 14.
Vi går ut.Skottar snö,går ut med hunden mm.Hunden Kajsa är en Leonberger så hon drar Jacob på boben medans jag drar vagnen med Liw i.

Liw vaknar,ger mat.Vi käkar lite mellis.Mellan 15.30-16-30 är det tv-spelstid eller tv-tid på "playhouse disney"(en kanon bra tvkanal för barn mellan 3-5 år)
Jag pysslar lite själv,läser en bok kollar datorn medans Liw ligger bredvid.
Liw är vaken till 16.

Klockan 16,30 fixar Jacob och jag middag.Äter och sedan är det bad.Väcker Liw 17.30.Bollibompa dags klockan 18.Tandborstning mm.Jacob ringer pappa som är borta under veckorna och säger godnatt.Han lägger sig 18.30.
Liw är vaken till 20.Under det passet blir det mycket trugning på mat.Hon är trött och ofta ganska grinig efter 19 så man får lägga manken till att hålla "liv i Liw"(Jacob tycker det låter så roligt när jag säger det och han skrattar gott varje gång)

Jaa,så ser väll våra dagar ut i stort.Eftersom jag är själv känns det extra viktigt att jag får kvällarna.Ta en kopp te kolla någon bra film mm och sedan rakt i säng.Vi bor mitt på landet så för hunden Kajsa blir det två gånger/dag som vi tar promenad med henne.Hon springer fritt ute på gården från och till resten av dagen.

Kram ulrika
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! Våra dagar:

06.30: Jag tar upp fröken sömntuta, för att hinna ge henne mat innan Hugo skall upp. Klär på henne, mig, sätter på gröt åt mig, värmer välling åt Hugo..

07.00: Hugo och jag äter frukost, lilla tjejen babygymmar... därefter blöja, kläder, ensamlek i ordning för Hugo...

07.30 Hugo ensamlek i 1,5 timme

Jag sitter vid datorn och jobbar med diverse, lilla tjejen på bordet framför mig med en filt under..

08.00 Sofia kroknar... sover till 10.00

09.00 Hugos andra frukost, därefter tvätt, bädda, elda med mor (tar en halvtimme)

09.30 - 10.00 diverse: läsa för Hugo, lägga pussel etc...

10.00 Molly Mus 8) Sofia äter...

10.00 -12.00 Båda barnen uppe, hektiskt med en massa Sofia skötsel etc... Hugo frågar efter mera Molly, men tyvärr TV;n sover :sleep: - så då får man hitta på något annat på egen hand... :wink: Jag tar mig en titt på forumlivet ibland... vi spelar också piano någon gång här...

12.00 Sofia kroknar... Hugo och jag börjar fixa lunch...

12.30 Lunch Hugo och jag...

13.00 Båda barnen sover, jobbar vidare vid datorn...

14.30 båda barnen upp - Hugo äter mellis, Sofia mjölk...

14.30 - 16.00 ööööh.... :roll: tar hand om tvätten bland annat... läser bok, tar hand om Sofia, Hugo leker runt omkring...

16.00 Lägger Sofia, går ut med Hugo.

16.30 In med Hugo, Sofia sover en kvart till, börjar förbereda middagen...

17.00: mycket hektiskt: det sista skall göras vid middagen, Sofia skall ha mat, Hugo grinig... :roll:

17.30 Ola kommer hem;middag

18.00 Hugos kväll tar Ola

18.10 - 18.30 Sofia sover en 20-minutare...

19.00 Hugo läggs, Sofia badar...

19.30 Sofia gosar med pappa, oftast...

20.00 Lägger Sofia

Ungefär, give/take 20-minuter. Börjar likan ett första schema... 8)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Fyller på med en annan sak som hände idag, som jag gärna vill ha just era funderingar kring:

Hugo och jag har kommit in efter utevistelsen. Sofia skall också upp. Hugo cirklar omkring fåtöljen där jag sitter och matar Sofia, och frågar efter Molly Mus... jag svarar att TV;n sover, vad skall Hugo göra? :shock: Skall han leka med klossar, lägga pussel, eller vad..? Han funderar en stund, och går och hämtar sitt pussel, och sätter sig bredvid fåtöljen.
Efter en stund reser han på sig, tittar på oss där vi sitter, och ställer sig sedan bredvid, för att klappa Sofia. Nu har han ibland en rörelse som jag inte riktigt vet hur jag skall beskriva, putta är det inte, snarare trycka - han trycker handen mot hennes huvud. Jag grabbar oftast då jag hinner tag i handen, och visar hur man klappar fint, och numera så fixar han detta utan större problem. Men fortfarande ibland så trycker han, istället för att klappa.
Nu är det en sådan gång. Jag hinner inte avstyra, och tjejen börjar gråta. :? Och gossen får fullständigt spel! Han börjar tokvråla han också, stampar golv med båda fötterna, och ju mer hon gråter, desto ilsknare vrålar han, och tårarna trillar.... Helt instinktivt skulle jag vilja ta honom i famnen, vilket jag nu inte kan, och båda barnen gråter...

Vad i herrans namn var detta..? Aldrig har jag hört honom bli så arg - för det var det han var, bland annat - för att Sofia gråter. I mina ögon lät det lite som "men kan du bara sluta vråla på det där viset, jag klappade ju!"

:(

Blä.

Hur avstyr jag detta..? Nästa gång, om det blir någon nästa...?
Lua

Inlägg av Lua »

Hej alla :!:

Hoppas att det är fortsatt bra med alla skräp! :heart:

Så här ser en dag hos oss ut:

7.00 Alva vaknar och vi fixar iväg henne till skolan. (Varannan vecka :cry: )

8.00 Glad godmorgon! Allis är ofta redan vaken och ligger och småpratar. Välling till Allis och NAN till Isak. Allis ligger i saccosäcken och käkar. Sen frukost för mig. Barnen hjälper till. Därefter morgonfix med påklädning, tandborstning, sminka morsan, bädda sängarna. Klockan 9.15 ser vi tv4:s lokala sändningar för pappa jobbar på TV4 Norrbotten.

9.30 Isak somnar, ibland ute, ibland inne. Jag och Allis ägnar oss antingen åt arbete inne eller utevistelse. Idag storstädade vi vårt sovrum - högst nödvändigt! Hälsar på någon eller får besök några dar i veckan.

11.00 Mat för Isak. Allis brukar "se" på tv = dansa framför den när det kommer signaturmelodier. Hon är supersöt! :heart:

12.00 Lunch för mig och Allis. Vi förbereder tillsammans och äter samtidigt. Isak ligger oftast på golvet medan vi äter.

12.30 Sovdags för Allis. Hon somnar nästan alltid på en gång men ibland pratar hon med sin snutte en stund. Jag och Isak har en alldeles egen, alldeles underbar stund. :heart: Han är en sån gladskit!

13.00 Isak somnar.

13.30 Alva kommer från skolan. :heart: Vi får en stund alldeles för oss själva, att prata om dagen, göra läxor, spela blockflöjt eller kanske vila. Varannan vecka kommer ingen storasyster så då tillbringar jag mer tid här på Forumet.

14.00 Allis väcks och har ensamlek.

15.00 Gröt för Allis och mat till Isak. Om Alva är hemma är det hennes uppgift att mata valfritt syskon, annars stereomatar jag = Isak ligger på köksbordet på en kudde och får mat av min högra hand medan min vänstra hand skyfflar in gröt i Allis söta mun. :wink: Därefter gör vi det vi inte gjorde på förmiddagen, d.v.s. social delaktighet eller utevistelse.

17.00 Isak somnar. Jag, Alva och Allis jobbar med middagen som serveras...

17.30 Middag! =P~

18.00 Isaks sista mål för dagen inleds. Pappa P kommer hem nån gång innan 18.30 om han inte jobbar över. Stor glädje när han kommer! Bus och mys med honom. Bad eller kvällstvätt.

19.45 Kvällsslurk för småbarnen.

20.00 Alla tre juvelerna lägger sig för natten. :sleep:

Tre timmars vuxentid... flaskor ska kokas, nattmjölk förberedas, viktiga inlägg skrivas, roliga telefonsamtal ringas, dagens händelser ska avhandlas och sköna pussar ska pussas!

Vi försöker att vara i säng så att vi har förutsättningarna att sova från 23.00 :wink:

Så ser det ut hos oss!

Kram Lua. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Upp och ner, hej-å-hå... :roll:

Vi har haft det oroligt de senaste tre nätterna: dottern vaknar första gången vid tolv :shock: (har hon aldrig gjort), vagnas, och sedan vaknar hon en gång till, vagnas, och så vaknar hon vid halv tre-tjugo i tre, och då orkar jag inte mera, utan tar upp och ger mat.

Igårnatt:

uppvak 00.00 vagning

uppvak 00.50 vagning

uppvak 02.40 mat

Vi som redan gladde oss för nätter som sträckte sig till halv fyra snåret... :?

Nu så tror ju jag att detta handlar om me-ra mat :!: så jag utökar. Men det går lite si och så med det. Så nu är stridsplanen inför kommande natt följande: mata-mata-mata under dagen...

:arrow: vid 22.00, innan jag går och lägger mig tar jag upp henne och matar henne lite extra - för min del får hon gäran sova och äta... bara hon äter.

Tanken är, att just nu, när hon uppenbarligen vill ha mera mat, men orkar inte riktigt äta ändå :roll: :?: , så kanske vi får lugnare nätter med en liten tjuvmatning på "förnatten". Vad tror ni..?
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej päivi
Min spontana tanke var oxå mera mat till eran lilltjej.Är det inte i vecka 8 då dom har en till ökning av maten?Jag har märkt på Liw oxå att hon antagligen behöver mera mat.På kvällen har vi som er, svårt att få i mat.Hon har sista passet 17.30-20 och då på slutet när man ska truga så händer det att hon somnar när hon äter.Hur mycket äter eran Sofia?Liw äter 160ml vid varje pass+att jag försöker få i henne lite till.Ibland går det och ibland går det inte.
Tips,någon??
Sista passet får jag i henne oftast 250ml.
Jag tror jag ska göra som du ikväll-tjuvmata lite grann och se om det hjälper.
Liw vaknade 01 inatt mot tidigare 03.
Kram ulrika
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"