Älsklingar födda i början av 08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Krisse

Inlägg av Krisse »

Hej!

Jag måste bara berätta.
Idag har min granne (som fick barn samtidigt som mig) lånat min bok:
Sova hela natten :D

:heart: :-({|=
Emmy 080212
Rasmus 091223
Krisse

Inlägg av Krisse »

Hej igen!

Grannen som lånade boken har nu fått sin son att sova 12-timmar redan på andra natten :D :heart:
Vilken attityd :!: Här fanns det nog inga vargar att skjuta...

Emmy har igår bemästrat att klättra upp för vår trapp med mig bakom. Hon var klart nöjd med sin bedrift och mäkta stolt när hon kom till toppen där vi lärde oss att sätta på ipoden som stod på golvet.

Äntligen efter en låååååång tid av stulande dagslurar så verkar det nu gå åt rätt håll och idag har det varit tyst på både fm och nu på lunchluren.

Vi verkar nästan redan ha lämnat ångestland men vem vet det kanske blir en tripp dit igen :?:

F´lippas mamma - vi brukar vara ute ca 45 min på förmiddag och mellan 1-2 timmar på eftermiddagen, lite beroende på vädret. Vi har mellis ute på tomten. Jätte mysigt tycker Emmy, lite meckit tycker mamma då overallen alltid blir full av banan.......
Jag vet inte riktigt vad du menar med omväxling? Vi går ut samma tid varje dag dock gör vi lite olika saker fast det är nog mest jag som behöver omväxling, Emmy är lycklig bara hon får krypa runt och äta sten.
Det blev enklare när Emmy lärde sig att krypa då fick hon ju ett helt hus/tomt att upptäcka utan min hjälp.

kram till er alla
Emmy 080212
Rasmus 091223
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Tjena, tjena!

Herman the Herminator här! Ni skulle ha sett mamsen idag, vad blek hon blev när hon skulle byta blöja på mig och hittade små vita saker i leveransen! "ÅNEJ MASK!" såg hon ut att tänka.

Det var det inte. Det var bara jag som mumsade i mig lite frigolit igår, när vi var ute och kollade in marken. Idag kom den ut.

He he.

Annars rullar det på här. Jag hatar att sitta i vagnen, det är SÅÅÅÅ HIMLA TRÅÅÅKIGT. Men jag börjar få bättre styr på kroppen nu, slår inte i huvudet lika ofta. Men det händer ibland, och när det gör det brukar jag ligga kvar där på rygg, som en sköldpadda och bara ståkna och stöna en stund, liksom över allt elände. Ta igen mig, liksom.

Brorsan är härlig, men han tycker att jag är rätt irriterande ibland, när jag vill låna hans tåg eller något annat som han är rädd om. Han kan bryta ihop för minsta lilla trashade tågbana! Jag försöker härda honom så gott det går, men han är väldigt materialistisk.

Emmy, skönt liv du verkar ha. Ipod och mellis utomhus. Jag ska hälsa det till min mamma! Och skönt för din granne, som också får sova som folk nu. Toppen!

Kram till er kompisar!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hello kompisarna! Lapland calling! :D

Bilder på en massa social delaktighet och en ny filmsnutt på mig när jag ensamleker (mamma smög :roll: ) finns på hemsidan... och ottilias snygga mössor med mig i i bloggen...

Jag har kommit på att om man reser sig och knallar iväg i sängen kommer mamma springades i natten för att larmet tjuter...

Gissa vem som står där och tokskrattar..?

Nu ska jag bygga säng - åt mamma och pappa! :thumbsup:

MejaBus :heart:
miniz

Inlägg av miniz »

Hola kompisar!

Här i Spaniens land är allt prima! I dag när systrarna hade sin paus fran skolan var vi i rummet och lekte, med dörren stängd. Morsan höll pa med datorn... Det var sa kul, för vi lekte Pippi Langstrump. Största syrran var Pippi (sa klart) andra syrran var Tommy och jag var Herr Nilsson. :lol: Det som var bäst var att det var herr Nilssons födelsedag, sa vi hade ett riktigt fint kalas och senare hade vi picknick i köket nära mammas ben, pa en filt och massa godt att äta. Sen när picknicken var klar stack vi tillbaks till rummet, en efter en i den langa hallen. Kul var det! Och systrarna är bäst i världen!

Livet leker, jag har varit liiite rädd nya människor, men inte mycket.

Jag vill äta själv, men mamsen fattar ingenting! Hon tycker jag kan vänta till efter semestern, vi kommer tillbaks om en manad, ooaaahh, man ska alltsa bli matad en manad till... För att det blir sa mycket enklare för dom vuxna blablabla...

Vad skönt att folk sover som grisar! Jag sover ocksa bra, men vill ha lite tisse (heter det sa? jag pratar ju mest norska och mitt favvo ord är Pupp! samma sak) lite för tidlligt och da far man höra Godnatt och sooov sa gatt, flera ganger... Ja ja, sa somnar man om och far puuupp lite senare da. Mmmm.

Hej och hopp.
Blöta pussar fran Max
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Allans mamma här! Hur har ni det med sista luren?
Allan behöver den fortfarande. Men han somnar INTE i sängen utan vill ha den på promenad. Och det är inte alltid jag tycker det är så lämpligt att klä på å gå ut ungefär samtidigt som hela middags-bestyret ska dras igång med.
Alltså tänker jag sov om du kan sova. Men det kan han ju inte. Och då tänker jag skit i det då. Och då blir det gråt sista timmen på kvällen. Tråkigt.

Karla erbjuds sova/vila i vagn upp till 8-9 månader tror jag att det var. Men då såg ju livet lite annorlunda ut med bara en onge att tänka på.

Nu funderar jag på en schemaändring så det bara är 2 lurar om dan, med lunchluren aningen längre, senare...

Tjo!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej!

Meja sover en 45'a ca 2 timmar efter morgon och sen en fri långpanna efter lunch...brukar bli cirka 2 timmar lång.
Sena em-luren togs bort tidigt men återinfördes behovsprövat när 8månångesten kom. Den var en stadig 20minutare i några veckor men nu behöver hon den inte varje dag längre.
Vi lägger henne om hon verkar behöva den. Ibland i sängen, ibland i vagnen, ibland i sjalen på mammas rygg beroende på vad som passar familjen i övrigt. Om hon somnar väcker vi efter 20 min. Om hon inte vilat/sovit sen em-lur och inte riktigt orkar med kvällen lägger jag för natten en halvtimme tidigare..

:thumbsup: :sleep:

/Fjällmor
kattklo

Inlägg av kattklo »

Fjällmor! Jag lägger oxå tidigare, kan behövas även för vår aktiva tjej allt som oftast. Och nog brukar vi flexxa lite med em-vilan beroende på hur lång långpannan varit MEN Allan känns inte pigg nog för att en halvtimme tidigare på kvällen ska räcka utan när han inte sovit em-lur pajjar han 1 1/2 h före godnatt.

mal sehen hur jag gör.
Krisse

Inlägg av Krisse »

Hej på er!

Kattklo - superkul att faktiskt få träffas i verkliga livet.

Ja här sovs det bara ibland på sista luren så det blir alltid i vagnen så är det upp till henne själv. Men hon klarar hela kvällen ändå, visst blir det lite gnuggande i ögonen och svår skrattad.

Ikväll var det bara 12 grader i Emmys rum när jag la henne då fönstret hade stått öppet nästan hela dagen. Brr tänkte jag men med pyjamas och varmt täcke så funkar väl det. Jag hade även förberett med en värmedyna så lakanet var varmt och skönt. Efter läggning är det tyst så jag donar med mitt och var just och tittade till henne. Hon har då krupit ur sitt varma täcke och ligger på täcket med huvudet mot fotändan i denna kyla :shock: men sov som en stock :sleep:

Igår då skulle jag vara barnvakt åt min granne som just har kurat sin son. Fick jag prestations ångest eller :!: :roll: jag har ju aldrig kurat Emmy utan kört på sm. Buffning :-k det har ju jag bara läst om, vi har bara solfjädrat Emmy vid kris. Oj oj oj tänkte jag. Dem kurade ju bara för ca 6 nätter sedan.
Min man var hemma och tog Emmy så jag tog grannens son. Vi badade, drack välling och skrattade eller rättare sagt försökte jag få honom att skratta. Jag har kommit på att jag är ju verkligen urkass på det här med skratt. Först trodde jag det var Emmy som var svårflörtad men grannens son som alltid skrattar tittade bara lite på mig och log....... :roll: :oops:
Sedan var det sängen och oj det blev protester. Jag ramsade. mer protester. Lät honom reagera sedan när han började skrika upp sig riktigt stod jag där och undrade skall jag gå in???? nej han måste kunna ramsan så jag ramsade högt x 12 och då äntligen blev det tyst. puh. Sedan bekr. ramsa, lite gnöl, så höll vi på men sen sov han. 12 min :lol: Gud vad skönt att man vet hur man skall göra. Sedan satt jag som på nålar i deras soffa och tänkte: kom hem kom hem innan han vaknar :lol: men han sov :sleep:

Oj det blev nästan en hel roman
Kram till er
Emmy 080212
Rasmus 091223
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Krisse: coolt! 8)
Kattklo: vi har droppat em-luren sedan en dryg månad. Kämpigt i början, men vi hade samma problem: det behövdes en promenad med vagnen för att han skulle sova och det är inte alltid det funkar att gå ut den tiden på dagen. Så vi klippte och bet ihop. Det behövdes lite extra underhållning i början, men den står storebror så gärna, så gärna för.
Nu: Fina fisken!
Men vår em-lur är mellan 13 och 15, sen sover de natt 19. Längre tid än så pallar han inte att vara vaken och trevlig.
Boris

Inlägg av Boris »

oh vi gillar att läsa romaner :o
Själv läser jag allt jag kommer över mestadels med min två tänder som är riktigt skoj att ha. Man kan ju äta äpple,päron,banan,smörgås mm själv nu utan att behöva matas med sked (frigolit låter gott med :roll: ). Men om jag får som jag själv vill så äter jag själv med skeden med fast mamma håller sin hand runt min :?: fattar inte varför.
Jag blir sur ibland när jag ej får springa omkring heladagen lång utan tvingas sitta i vagn eller kattens mat har flyttats så jag ej hittar den :cry:
Special hälsning till Ian och hans mage hoppas den är bra nu själv har min hårda mage äntligen släppt med (bajsade tidigare var 6-7dag och grät).

Mamma hälsar att hon vill också träffa er i verkliga livet. Kram Olivia

Ja nu är det bara 4 dagar :!: kvar till jag börjar jobba, ser fram emot det då ju O kommer få mer tid med pappa sammtidigt som jag ej känner att det enda jag gör är laga mat och städa. Men först ska Farmor passa henne innan pappan får börja sin prmission.
Prinsessa född 06/04/2008
kattklo

Inlägg av kattklo »

Tack för input!
Det är ju mycket klassiskt med funderingar kring lur 3 just kring 7-8 månader. Samtidigt som 8månadersångesten knackar på dörren.
Med K var det så givet att fortsätta erbjuda en paus tills allt knöl var över, men den här gången hade det passat bättre utan.
A har dock tydligt visat vad han behöver. :?
Och ja, 8månadersångesten är här. Varje kväll får han ett ihopbryt och är tröstlös. Än värre utan lur. Aningen bättre med lur.
Ytterligare en faktor att ta i beräknandet är att pappan inte är hemma förrän kvart i sex om kvällarna och ska vi lägga halv sju och det bara är tandagnissel före...inte så kul.
Så det blir till att utnyttja att vi bor i ett hus. Ställa vagnar och sängar här och var, släppa kraven på något så vädsligt som middag och ge tredje vilan några veckor till. :!:

I natt, vilken kajkobajko-natt. Det är så snabbt glömt, hur sömnbrist känns.
:D
Först var vi vuxna hemskt sent i säng, kanske halv ett. Fy.
Sen kissade förstoppade Karla i sängen vid 3. Väckte Allan, som blev störtförbannad och långsur. Kan man väl säga. 8)
Som bomull i huvudet.

Krisse! Trevligt verkligen. Skulle vara najs att ha er alla i granngården.

Kram
Krisse

Inlägg av Krisse »

Jag måste bara berätta att här i det lilla samhället jag bor så börjar Anna Wahlgren bli känd.

Det började med att grannen lånade min sova hela natten bok. Efter deras lyckade kur så mötte hon en mamma som hade jätteproblem med sin dotters sömn. Hon läste också boken och dottern sover nu 12 timmar efter bara 3 nätter. Den mamman blev ju minst sagt frälst och talade så varmt om kuren över veckans sopplunch som är i församlingshemmet och där hakade ytterligare 2 mammor på och ställde tusen frågor.
Hmmm jag bara satt och myste och tänkte mer sömn åt alla 8) :sleep:
Emmy 080212
Rasmus 091223
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej allihopa.

Hur går det för er andra? Med sista luren och den beryktade 8-månadersångesten?

Här har vi precis kommit ur den och jösses, även om den bara höll i sig i två veckor så upplevde jag mer än någonsin att vi levde i symbios - Ian och jag. Med Ella räckte det att man var inom synhåll, men med Ian bröts det ihop så fort man lämnade hans sida. Ut ur krisen kom världens lyckligaste, charmigaste och gladaste kille. Ian har ju från start inte haft det så enkelt. Han har inte varit riktigt nöjd med livet helt enkelt. Magen har ju krånglat något enormt och inte förrän nu förstår jag riktigt vidden av vad det faktiskt innebar för honom. Det har varit jättejobbigt att stå bredvid och se på och inte kunnat göra någon större skillnad. Och så 8-månadersångesten blandat med SÅ mycket frustration över allt man ville men inte klarade av. Krypa, stå, resa sig osv....
Men nu, nu är jag alldeles gråtfärdig av lycka för hur bra Ian mår. Han är en helt annan pojke och han är en underbar sådan. Inget gnäll, inga oprovocerade smärtliknande skrik från ingenstans, ingen mer förstoppning, inga magknip och besvärande fisar (han fiser förstås fortfarande en hel del :wink: men har inte ont av det), mer självständig, mer envis, har lätt till skratt och njuter till fullo. Han njuter av sitt eget sällskap likväl som andras. Han möter oss alltid med ett skratt och för första gången sen han föddes vaknar han på morgonkvisten och jollrar och sjunger. När jag sätter det på pränt så här och får det svart på vitt så blir jag alldeles gråtfärdig över att han fick en så tråkig start i livet. Trots att barnafadern och jag gjort det bästa vi kunnat av situationen. Vi har försökt att påverka det som gick att påverka. Men nu njuter vi alla av vår "nygamla" kille som äntligen får komma till sin rätt.

Angående schema och lurar så försvinner tredje luren för vår del på torsdag (av olika praktiska anledningar). Han behövde den genom krisen men visar nu tydligt att den inte behövs längre. Blir han det minstaste hård i magen krånglar dock både mat och sömn. BVC hjälper oss på inget sätt med detta utan fortsätter ordinera oss Laktulos som man tydligen (!?) ska behöva ta till dödagar. Mitt mammahjärta säger mig dock att vi inte sett slutet på hans maghistoria men BVC och expertisen lyssnar inte på oss. DET är en annan historia det.

Krypningen sitter inte ännu. Han står där på knäna och gungar men kommer inte längre. Är på väg i krypställning från sittande också snart om inte det ena benet vore i vägen. Står med stöd och älskar att promenera lääääääänge i hela huset och blir så ledsen när mamma får ont i ryggen och måste sluta. Gåstolen funkar dock nu. Jag är ingen vän av gåstol egentligen men Ian har varit så himla frustrerad över att inte kunna ta sig nånvart så jag (och han) är tacksamma för den nu. Idag sprang han omkring med en yttepytte-liten handvästa (Ella är väsktokig) i munnen och liknade mest en hund. Vi skrattade gott både han, Ella och jag. Men häftigast är ändå att kunna ropa på honom och fram kommer en liten skrutt med ett stort leende på läpparna eller när man kan be honom följa med till det man nu ämnar göra.

Storasyster är mitt inne i andra halvlek av trotsen men den är hanterlig och inte alls lika frustrerande som Ians jobbiga "magtid". Desto tuffare är det för Ella som är mycket känsligare än vad hon utger sig för att vara. Ian bemöter henne ändå med ett skratt, även om hon tjuter i högan sky. Säkert jätteprovocerande i vissa lägen men också ofta förlösande.

Oj vilken roman. Vi är bara så glada här hemma att allt är som det "ska" och "bör". Vi har inte varit så bortskämda med det.

Må gott!

/Åsa
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Hallå där!

Längesen jag skrev, har tänkt tusen gånger men så kommer något emellan! Här går allt riktigt bra! 8-månadersångest? Njaaa... Möjligtvis det som spökar då det vissa kvällar varit liiite gnöl vid läggning och så har vi fler uppvak i vargtimmen men det löser sig med en pangramsa (som jag tyvärr drar mig för att ge vid den tiden då storebror är inställd på sommartid och vaknar JÄTTETIDIGT!!) Så har jag nu senaste dagarna bara uppmärksammat att han är sååå överkänslig! Minsta grej och han blir såååå förtvivlad! Idag var vi hos kompisar och en radiostyrd bil stod en halvmeter ifrån honom. Bilens "ägare" tryckte då på kontrollen så bilen började snurra, Jimmy blev helt galen! :shock: Så det är väl på intåg så smått skulle jag tro :lol:

Men vi har en jättebehaglig period bakom oss, sedan vi fick ordning på nätterna efter resan. Glad och harmonisk! Fått bättre koll på ålningen men han tycker fortfarande att det går för sakta, vill krypa men får inte till det - rackarns oxå!! Han älskar verkligen att busa med brorsan! Inte alltid så uppskattat dock, storebror kan bli rätt leds till och från. Men oftast är de världens goaste, leker tillsammans, storebror kittlar liten så det bara gurglar av skratt, han sjunger för honom, "läser" för honom, visar sina traktorer osv. Det värmer i hjärtat :heart:

Sista luren är lite knölig. De övriga två lurarna sover han ute i vagnen. Bara att lägga och han sover som en gris. Men sista luren så får jag oftast dra in vagnen i köket (matlagningstid ju!) och stå och vagna med en hand och laga mat med andra! Men bara han somnar så sover han gott den luren oxå. Så den får vara kvar ett tag till!

Det får vara allt för idag, maken kommer precis från jobbet och har jobbat på annan ort idag. Körningen hem, 12 mil, tog 2 timmar pga halka! Så han förtjänar en puss nu :heart:

Kram!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"