Älsklingar födda i början av 08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

om risvällingen:

kanske pga rispriset..? :-k Jag läste någonstans att riset t.o.m ransoneras i t.ex. USA...

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kajsa! Har du tvåan eller trean på Dr Browns-nappen?

Och vågar du ge risvälling redan??? :D :idea: Eller ja, om det inte ginns i sortimentet så kanske jag inte ens ska tänka tanken...
Smilla äter när hon äter och sen är det jättesvårt att truga på mer. Då gråter hon bara och vänder bort huvudet.
Jo. Samma här.

:D
Boris

Inlägg av Boris »

Lisa-Mari : Angående larmet som går så hände det oss när lillan var ca 6 vckor. Jag tänkte först att jag glömt stänga av det när jag tog upp henne och letade lite runt efter henne brevid mig men där var hon ju ej :?: Tog säkert några sekunder till innan jag fattade att det var andningslarmet som lät men precis då tystnade det. Jag hoppade upp och såg att hon bökade runt i vagnen. Jag la henne tillrätta och somnade sedan om igen.
Tror sålunda hon hade ett kort uppehåll men började andas av sig själv igen, detta gjorde mig bara mer lugn med att jag kan lita på larmet så jag kände inget behov av att ta upp henne när jag ju såg att hon både rörde på sig och andades normalt.

Kattklo tack, vi försöker ta fasta på Anna's mantra att Njuta. Ja Varför inte mata vid 23, så gjorde mina föräldrar med mig o syskon och enligt dem sov vi då tills 7 (vet ej från vilken ålder), varje barns schema är ju individuellt men det ska ju även anpassas att passa resten ev "flocken".

Hoppas ni får tid att njuta av sommar vädret som komm tillbaka nu.
Prinsessa född 06/04/2008
Krisse

Inlägg av Krisse »

Vilken katastrofal morgon vi hade :oops: :oops: :oops:
Och det var ju helt mitt fel....

Vi har ju haft lite tidigare uppvak men det har gått ganska bra. Men så imorse så började jag höra henne lite grann straxt efter sju. Jag lät henne vara men vid halv åtta så steg protesterna. Så jag ramsade och avvaktade, fungerade ej, ramsade mera, fler arga frågor och tillslut var frågorna så högljudda så jag gick in och vagnade. Dock verkade det inte fungera alls och hon blev bara mer och mer arg.
Så efter en kvart så gick jag in till henne och gjorde glad morgon...... :? men jag ångrade mig sekunden jag hade gjort det. För hon var fortfarande arg och skrek så jag fick lugna henne i vagnen innan jag tog upp henne.
Usch nu släppte jag väl in en hel skock med vargar till henne :oops: :oops: :oops:
Jag förstår inte varför jag gav upp - var försvann min attityd :?:

jag skulle behöva lite peppning tills imorgon...eller snarare en spark i baken :wink:
jag skall ladda med mozart utanför samt ramsa vid första pip för att markera att det fortfarande är natt. Jag tror ev. att de tidiga uppvaken kan handla om att hon snart är fem månader och jag skall ta bort en halvtimme sömn på dagen. Jag gick ju nästan över 2 veckor så hon är ju redan egentligen fem månader.

håll tummarna för oss!!!
Emmy 080212
Rasmus 091223
Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Jenny H: Jag har level två på Dr Brown-nappen. Ska jag prova en ännu större menar du?
Nej, jag vet inte med risvälling, det var bara en tanke. Hon äter inte så mycket varje gång och det blir liksom inte mer när jag drar isär måltiderna och eftersom det inte går att truga i mer så tänkte jag att jag kanske i alla fall skulle prova med nåt annat. I alla fall kunde man prova en gång med 50% av varje. Men den verkar ju vara svår att få tag på så skippar väl det.

Fick reda på varför den drogs tillbaka av Semper och det berodde på att de hittat gluten i och det ska det ju inte vara.

Tessan: Jag klickade på bilderna! Så söt Emma är! En riktig omslagsbebis! :heart:
Mamma till Oscar född -97, Oliver född -00 kurad i Gastsjön 2000 och Smilla född 080502 i vecka 43, Säker Sovare sen 3½ månad
kvacke

Inlägg av kvacke »

:D

Hoppar bara snabbt in från lånad dator. Vi är på campingsemester och njuter av det underbara sommarvädret. :D

Härligt att läsa om sköna nätter för många. Här går det upp och ner. Vissa nätter bra, andra skulle Oscar platsa som kurbebis i Gastsjön. :wink: Lite svårt med attityden när vi ligger i husvagn allihop men vi njuter av varandra och av semestern och det är huvudsaken! :D

Kram Åsa
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Kvacke: Jag har också en Oscar som är född 14 mars! Fast 1997.

Ha en fin campingsemester! Hoppas att vädret är med er!
Kajsa
Mamma till Oscar född -97, Oliver född -00 kurad i Gastsjön 2000 och Smilla född 080502 i vecka 43, Säker Sovare sen 3½ månad
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kajsa D skrev:Jenny H: Jag har level två på Dr Brown-nappen. Ska jag prova en ännu större menar du?
Nej, jag vet inte med risvälling, det var bara en tanke. Hon äter inte så mycket varje gång och det blir liksom inte mer när jag drar isär måltiderna och eftersom det inte går att truga i mer så tänkte jag att jag kanske i alla fall skulle prova med nåt annat. I alla fall kunde man prova en gång med 50% av varje. Men den verkar ju vara svår att få tag på så skippar väl det.
Vi har provat level 3 några dagar, men det blev FÖR bra flyt på ersättningen då. Så nu kör vi tvåan igen, men det går låååångsamt. Känner precis igen mig med matintaget - försöker dra på det så att det blir 4 timmar emellan men får inte ner mer iaf. Längtar efter smakisintroduktionen...

Kommer inte ihåg, men kan du byta till "nästa" ersättningssort - NAN2 eller BabyPlus eller vad den heter? Du kanske redan gjort det?

Just nu klurar jag på ett schema med 12 timmar natt, 5 mål och fyra timmar mellan målen. Knäck den om ni kan :lol:!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

*smyg in*
JennyH skrev: Just nu klurar jag på ett schema med 12 timmar natt, 5 mål och fyra timmar mellan målen. Knäck den om ni kan :lol:!
Tja, vad sägs om detta?
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.45 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.45 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 45 min (kanske 20 min)
18.30 Mat, (Nattslurk borttagen för denna kotte)
19.00 Godnatt!
22.30 Nattmål (mål 5 mao)
04.00 Nattmål

Vad skulle du säga om ett schema som detta. Vissa små kan faktiskt inte äta 5 dags mål och därför bara får 4 mål och ingen slurk. Men den brukar komma in i bilden lagom till smakis stadiet och om inte vid 4 så lagom till 6 mån då det inte finns någon botten på dem. :wink:
Sen lade jag måltierna så du får i dem inom 1 timme och ändå har 15 min innan han skall sova så han inte matas till sömns.

Vad tycker du? Något att fila på kanske?

*smyg ut*
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

JennyH: Har inte testat level 3 men tänkte att det skulle hon nog sätta helt i halsen med.. Men jag har gått över till Nan 2 så det är inte mycket mer att göra.
Grattis till Abbe som blir 2 månader idag! \:D/

TorsMamma: Kanonschema! Jag kör liknande men har utmaningar med hur länge hon kan hålla sig vaken åt gången. Men det kommer ju med tiden det där! Klarar de flesta 2 månaders från 16,45 att vara vaken ända till 19? Jag försöker med det men det slutar oftast med att hon somnar 18,30 kanske 18,40 och då har hon bara gråtit den sista kvarten.. Kanske bara att härda ut så om några veckor går det hur bra som helst.

Gud så varmt idag med riktig steksol. 8) Smilla har fått vatten några gånger och då verkar hon nöjdare, annars är hon grinig och ledsen när det är så här varmt.
Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Ps Hur räknar ni tiden på lurar? Om jag lägger henne 08,30 och så säger vi att det tar 15 min innan hon somnar - eftersom jag försöker backa på vagning tar det längre för henne att somna nu för tiden - och sen ska hon sova 1,5 tim. Då är ju kl 08,45 när hon somnar. Sen vaknar hon efter tex 45 min vid 09,30 och så tar det ytterligare 20 min innan jag fått henne att somna om. Ja, då är det 10 min kvar av hennes sovtid. Så är det varje dag för oss, både på fm-luren och em-luren.

Nån som kan länka till nån bra tråd där det står om skarv-problem?

Kajsa
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Kajsa, en så här liten hade jag räknat "marginalkvartar" på. så är luren 8-9.30 men man somnat inte förrän 08.15 ja då får man äran att sova till max 9.45 inkl. skarvar och allt. Sen börjar nästa vakenpass oavsett HUR mycket som har sovits. Vi räknar mest "förutsättningar" visst? :wink:
Klarar de flesta 2 månaders från 16,45 att vara vaken ända till 19?
Njae, inte på 2 mån dagen kanske men lagom till 2,5 mån så borde det funka, du kan ju spränga in en 5 min på kvällen om du vill, detta påverkar inte schemat i övrigt. :wink:

*smyger nu ut igen*
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Krisse

Inlägg av Krisse »

Hej igen på er!

Tessan - jag gjorde som KajsaD och klickade på dina Emma bilder. Oh så söt hon är (och hennes mamma med :wink: )
Ang. att gripa efter saker så kom Emmy igång riktigt ordentligt nu runt 4 månader, redan nu känns det som hennes armar är hur långa som helst, särskillt när grötskålan kommer fram som nästan alltid åker i golvet :roll:

KajsaD - Ang. dagslurarna och skarvar. Om Emmy har sovit dåligt under luren och vaknat och tagit långtid på sig att somna om så brukar jag ge henne en marginalkvart till och sova och ev. lägga henne lite tidigare för nästa lur om hon verkar trött och då får hon ju "tillbaka" sin halvtimme som hon kanske har missat. Men som Anna W säger att man kan inte sova åt barnet utan ge barnet förutsättningar för att sova. (hoppas jag citerade rätt nu :?: )

Kvacke - hoppas camping semestern är härlig

jag hade ju laddat så för tidigt uppvak som hon brukar ha vid sju så döm om min förvåning när jag hör henne kl. 5 :shock: - de har inte hänt på jättelänge. Så tog det mig väl en halvtimme att få henne att somna om men då sov hon faktiskt till kl. 8. Jag tror jag måste göra en plan om vad jag skall göra om/när hon vaknar och inte hatta hit och dit med verktygen.

Så nu laddar jag för en ny morgon.
Emmy 080212
Rasmus 091223
Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

TorsMamma: Om du råkar smyga in igen: Tack!

Krisse: Tack du också för klargörande!

Då kör jag på så! Idag "försov" vi oss, Smilla vaknade inte alls för nattmål vid 4-5 som hon brukar utan sov hela vägen till kl 7. :!: Hon har natt 19, sen väcker jag henne vid 22.30-tiden så det är alltså sen dess hon sovit. Bra jobbat av henne tycker jag. med dryga 8 timmar. Men som jag förstår är det bättre att hålla kvar 4-målet för att slippa vargtimmeproblem senare. Hur gör ni, ställer ni klockan på typ 4? :?:

Kajsa
Krisse

Inlägg av Krisse »

Hej Kajsa D

Emmy hade väl inte vanliga sm tider under natten utan vi hade nattmål kl. 2 och 5 då hon var omöjlig att väcka vid 11. Men när jag skulle ta bort 2 målet så väckte jag henne vid 4. Vanligtvis var hon halvvaken då. Hon sov över 2 målet själv. Ibland vaknade hon vid halvfyra och då gav jag henne mat men vaknade hon innan dess så vagnade jag.

Så körde vi och det funkade bra. Jag har ju inte jättemycket erfarenhet eftersom detta är min första prinsessa :heart:
Emmy 080212
Rasmus 091223
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"