Höstbarn 07

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Vi har ett nytt fenomen här hemma... Dag har hittat en av mina gamla nallar (stor och klumpig!) som skall med ÖVERALLT! I vagnen, i bilen, vid matbordet och sen gärna även i badet... 8)
Hur sött som helst :D :heart:
Idag blir det sova halva luren hemma och (förhoppningsvis :shock: ) resten i bilen när vi skall till alingsås på besök. Håll tummarna!
Hoppas allt är väl med er andra,
kramar :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
LaQ

Inlägg av LaQ »

Nu var det längesedan jag skrev! En snabb notis... Sambon laddar en film och vi ska ha myskväll med popcorn. Skyndar mig att skriva lite sålänge. :P

Tina, vilken härlig d(D)ag ni verkar ha haft i stan i dubbel bemärkelse. ;)

Själva var vi hos Juniors gamlamormor och hälsade på igår. Puh... Två stora hundar och en ettåring (som normalt inte vistas på samma våningsplan samtidigt här hemma) i en pensionärslägenhet full med värdefulla prydnadssaker. I såna lägen önskar man nästan att man "fick" säga nej och fy till sitt lilla barn. TÅLAMOD i stooora lass fick vi beväpna oss med vill jag lova! Nåväl, det gick bra.

Vi testade varianten att låta Junior sova middag hemma (tidigarela lunchen och middagsluren 30 min) och åkte sedan direkt vi pumpat i honom en flaska välling efter luren. Sedan var han solstrålen själv hela eftermiddagen/kvällen borta. Satt med när vi åt middag (en timme tidigare än normalt, men vad gör man när man är bortbjuden liksom), åt inte speciellt mycket men en banan gick i till efterrätt iaf. Mutades med lite kex och mjölk när vi fikade sedan. En snabb avduschning av svettiga blöjrumpan, på med nattblöja och pyjamas, i med en flaska välling och i bilen hem nån halvtimme senare än läggdags. Somnade efter en liten stund och sov gott hela vägen hem nästan. Vaknade när vi var nästan framme och surade lite. Bar in honom i sängen och gick ut med en hurtig ramsa utan minsta chans för honom att opponera sig. Lite gnöl och sedan tyst! Skönt! Det är en himla bra variant faktiskt att göra såhär. Det är ju som tur är inte så ofta det blir.

Har haft en liten fnurra här i veckan med läggningarna. En SUR unge som aldrig verkar vilja gå och lägga sig varken dag- eller kvällstid. Vaknat i skarven och surat också på långluren. Suck... skittrist men vad ska man göra? Han får väl vara sur då. :S Ikväll la han sig iaf utan ett ljud så det kanske börjar ta med mina hurtiga ramsor. Har fått köra på x8 ibland för att han ska lugna sig eller tystna från sin sura protester.

En riktig MAMMAGRIS har han blivit också. :roll: Jag skulle få sovmorgon igår morse. Pappan gick upp och tog hand om morgonbestyren. Junior stod och hängde utanför dörren till vårt sovrum där jag låg men pappan körde på med rutinerna som vanligt. När det sedan var dags för ensamleken (som Junior älskar och som funkar sååå himla bra, vi är uppe i nästan 2 timmar nu helt nöjd lek utan problem) bröt han ihop fullständigt. Vilket aldrig hänt förut. Pappan kom och hämtade mig (som fick dra ut öronpropparna och stiga upp). i en tyst paus gick jag in med muta (russin) och en suuuuperrolig extra leksak. Han lugnade sig när jag var därinne men ville itne ha russinen. Tinade lite när leksaken sjöng favoritsången. Tänkte inte uppehålla mig längre än nödvändigt så jag beväpnade mig med Attityden och gick ut. HYSTERISKT sammanbrott! :shock: Vi har ALDRIG hört honom gråta som han gjorde. Vad skulle vi göra...? Husljud som vanligt. Det tog kanske 20 min innan han lugnade sig men sedan lekte han nöjd som vanligt resten av tiden.

Idag på eftermiddagen när jag skulle åka och hämta pizza till middag bröt han ihop när jag skulle åka hemifrån. Han brukar alltid vinka glatt och har aldrig någonsin blivit ledsen när nån av oss gått förut. :cry:

Puh... till helgen ska Juniors mormor och plastmorfar vara barnvakt när jag och pappan ska på SPA. Har en hel flock vargar som gläfser mig i hasorna inför det ska ni veta. Pepp, någon? :?
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

TinasDag: Vad gulligt med nallen!

LaQ: Ja det är jobbigt med fnurror. Det är väl bara att köra på så går de över... Vad skönt att allt gick bra när ni var iväg, det är skönt att ha ett schema att utgå ifrån i varje fall tycker jag, även om man kan rucka lite på tiderna ibland. Jobbigt med mammagrisen. :shock: Vi har aldrig varit med om det. Jo klart att hon kan börja gråta lite om någon av oss stänger en dörr eller går ut precis när hon tänkt sig att följa. :roll: Hon verkar dock gladare när vi är alla tillsammans, som att hon vill ha flocken samlad. 8)

Ensamleksutbrott har vi varit med om. Jag tycker det är så imponerande att ni har hela 2 timmar!!!! Vi har 45 minuter, men det passar oss bra. Hon fick utbrott när pappa var hemma (2 ggr), och då avbröt vi det. :roll: Sen har vi bestämt att hon har ensamlek när hon är hemma med mig och så har vi mysfrukost hela familjen på helger när pappa är hemma på morgonen. Det har fungerat gnisselfritt. :wink:

Elsas nya är att säga "Dang" när något ramlar i golvet. Allt annat fungerar toppen just nu. Hon sover som en gris och äter som en häst. Inväntar förtrotsen nu. :roll: Idag satt hon och skakade på huvudet när vi ville peta in lite mat. När vi sen pratade och inte brydde oss om henne så åkte minsann några köttbullar in. :lol: Hon vet nu vad skak på huvudet betyder och hon kniper lite med munnen då också. Ibland när jag säger "Elsa vill du ha lite efterätt? Vill du ha frukt?" så nickar hon och säger "Mmmm". Hon är för rolig. :lol:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Förresten LaQ, var det inte mormor som ramsade bra och så? Det kommer säkert gå jättebra!
LaQ

Inlägg av LaQ »

Bluna, hehe sån är Junior också. Mest varje dag. Ruskar på huvudet och kniper ihop munnen. Vill inte ha mer mat. Men när det vankas frukt så finns det minnsann plats i "sötemagen". 8)

Jo mormor är den allra bästa barnvakt jag kan tänka mig. Men jag är ändå så nervös. Vi lämnar sällan bort Junior alls. Och har aldrig gjort det såhär länge. Han är ju van att mamma alltid är där när han vaknar. Och är hon inte det, som häromdan när pappan tog ensamleken och morgonbestyren, så resulterade det i hysteriskt utbrott. Funderar på om det är värt att skita i ensamleken helt när mormor är här... För att inte riskera nåt. Vad tycker ni?

Som sagt, han blev ledsen när ajg åkte och köpte pizza igår. Han har aldrig blivit ledsen när nån av oss lämnat förut. Han brukar bara vinka glatt och inte bry sig.
~ På äventyr ~
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

LaQ: Jag skulle ha struntat i ensamleken om det känns jobbigt. Lite mormortid är ju inte heller fel istället för ensamlek. 8)
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

LaQ, skulle oxå strunta i ensamleken den gången! En gång är ingen gång... 8)
Bluna, LaQ: Dag skakar oxå på huvudet när det inte skall in mer och ibland säger han NEJ. Frågar man om han skall ha frukt svarar han "Mmm" eller "Aaa". Det är så roligt att se hur medvetna dom är. Hans två stora grejer just nu (förutom nallen) är att knipa med händerna och spänna sig (munnen blir ett streck 8) ) för att visa hur stark han är och att blinka flera gånger med bägge ögonen mot någon då han "flörtar" :thumbsup:
NYHET: Vi väntar 2an! Lätt chockartat besked och aningen ambivalent mamma som varit dum nog att tillämpa "säkra perioden" :oops: men det skall nog gå bra :D Helst hade jag ju sett att Dag var 2 år och att jag hade hunnit gå tillbaka till jobbet ett tag men som det ser ut nu så dimper klimpen ner i månadsskifter aug-sep (3e sep är BF).
Oroar mig för syskonsvartsjuka, att Dag är lite för liten och för att glida alldeles för långt ifrån arbetsmarknaden...

Hur vi sen skall lösa problemet med syskonvagn, hundar, två barn och bil är ett annat problem...

Strora kramar :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
LaQ

Inlägg av LaQ »

Tina! WOW GRATTIS! Det löser sig med det praktiska, det måste det göra, tänker jag. Njut av Dag medan du väntar och känn ingen panik. Det är många månader kvar och mycket fantastiskt kommer att hända i Dags liv under tiden. De utvecklas rasande fort de här små älsklingarna! :heart:

Här hemma lär sig Junior nya ord varje dag. Han är fenomenal på att förstå vad man säger. Han pratar inte direkt mer än mamma och nä. Men kommunicerar med övriga ljud och teckenspråk. Det är så underbart att se att han har sådan koll på rutinerna. Han vet preciis vad som gäller. Efter middagen går han in i badrummet och står och sliter i sin handduk och vet att han ska gå ner till badrummet på nedervåningen (där badkaret finns) och bada. Han vet vad "borsta tänder" och "byta blöja" är och traskar in i badrummet och gör sig beredd. Han vet att blöjan ska ligga i blöjhinken och vill gärna lägga den där själv när den är bytt. Smutskläderna lägger han i tvättkorgen när vi tar av dem före badet osv. Var sak på sin plats! Häromdagen la han till och med tillbaka en bok på rätt hylla i bokhyllan när vi läst den. Tog boken från mig när vi läst klart, gick till bokhyllan, la boken där. Tog en annan bok och kom till mig för att läsa mer. :shock: Lilla älsklingen! Han kan så mycket! :heart:
~ På äventyr ~
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

TinasDag: GRATTIS!!!! Jaså DEN metoden...känns igen :oops: :lol: . Men vi har varit lite sparsamma med allt i en tid, det är mycket annat så...rätt säkert än så länge. :wink: Men vad roligt, allt löser sig säkert och han kommer ju vara nästan 2 år när han bli storebror. :D

LaQ: Ja visst är det underbart att se att de förstår så mycket. Vad roligt med böckerna! Man förstår ju också att tiderna är en sorts trygghet när de vet vad som ska hända sen. 8)
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Har haft besök under några dagar och firat min födelsedag. Det är roligt men folk har ju en förmåga att tycka om saker man gör med sitt barn. 8)

LaQ: Hur var det på Spa och hur gick det med barnvakten?

TinasDag: Hur mår du, känner du av något? :wink:

Jag har fullt upp med körkortet just nu, vill så gärna få det överstökat nu. :roll:
LaQ

Inlägg av LaQ »

Bluna: GRATTIS på föllsisdagen, i efterskott måhända, får man väl säga! :D

Vi har haft det jättebra på SPA i helgen! Det var verkligen lyxigt! Sambons jobb var det som betalade hotellvistelse och mat som en liten present för att han jobbat som en tok på sistone. Vi kom dit igår före lunch och checkade in, gick upp i vårt rum som var en svit. Vi fick dessutom en flaska champagne i överraskning på rummet. :o Sedan var det lunch! En superfin restaurang med kanongod mat. Eftermiddagen ägnades åt att bada och bubbla i SPA-avdelningen. Sedan massagebehandlingar som vi bokat men fick betala själva. På kvällen åt vi en kanongod middag i den lyxiga restuarangen. Jag åt buffé så jag var tvungen att sitta på i soffan på rummet utan byxor på kvällen. Kändes som att jag skulle spricka om jag rörde mig. Haha! 5 bitar sushi, färska räkor, musslor mm till förrätt. Oxfilé, potatisgratäng, teriyakimarinerade kycklingspett, nudlar och diverse läckerheter från salladsbordet. Avslutade med efterrättsbuffén där jag var tvungen att äta av allt; hjortroncheescake, gräddtårta med kokos och hallon samt chokladmousse-tårta. :P

Var ganska trötta på kvällen och ägnade den åt slappade i vår svit framför tvn och gick sedan och la oss och myste lite. Imorse sov vi tills vi vaknade och gick sedan och åt en god hotellfrukost. Bacon, äggröra, croissanter med nutella och sylt, fruktsallad mm.

Hmm mycket onyttigheter, men det ger jag blanka den i! Nån gång får man lyxa till det och det var sååå gott!

Det där med SPA är inte direkt vilohem och hälsohem med betoning på hälsa i den bemärkelsen nyttig mat. :D

Här hemma har Junior haft det superbra med mormor och plastmorfar. Vi lämnade dem och vinkade hejdå vid bilen på parkeringen hemma sedan begav de sig på promenad. Inga ledsna miner alls! Jag har inte kunnat hålla mig från att ringa och få rapporter då och då. Det har gått finfint. De är väl införstådda med schema och rutiner och skulle aldrig ifrågasätta det, tvärtom! Det åts massa god mat och busades och mystes som aldrig förr. Mycket utevistelse i form av hundpromenader med Junior mestadels i barnvagnen, nöjd för en gångs skull. (När han åker vagn med mig lessnar han efter nån halvtimme men nu kunde han lätt sitta nöjd 1.5 h och titta på fåglar, bilar osv, peka och "prata". :shock: ) GLADA läggningar med massor med mormorbus förstås. Stensomnat direkt utan ett ljud på både långluren och kvällen. Enda smolket i bägaren under helgen var nog ett uppvaknande på långluren i skarven, med lite surt gnöl. Åtgärdades inte och Junior somnade om själv. Ungefär som det brukar med andra ord. Fantastiskt! Vi har världens bästa barnvakter. Men OJ vad jag ogillar att vara borta från min lille grabb. Jag känner mig som en svikare! Det var härligt att komma hem till sin pojke igen! Lilla älsklingen hade blivit så rund i ansiktet och hade fått så långt hår tyckte jag. Haha! Man ser liksom allt med nya ögon när man varit borta ett tag.

Just ja, ensamleken. Mormor hade gjort som vanligt men lämnat dörren till rummet öppen. Junior hade lekt på som vanligt en liten stund men när mormor och plastmorfar sedan satt i köket utanför Juniors rum och åt frukost blev frestelen för stor och han stod och hängde på kanten, surade och ville upp. Då fick han komma upp och så var det med det.

Nu är vi trötta!
~ På äventyr ~
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

LaQ: Låter ju helt underbart! :D
NlNA

Inlägg av NlNA »

Grattis Tina :!: :D
Härligt med en liten på väg :heart:
Hoppas att du mår bra och allt känns prima :D
Skulle gärna tänka mig att vara gravid igen - men mest för att jag mådde så otroligt bra under graviditeten.

Det där med vagnar, hundar och bilar kommer att ordna sig :wink: .
Har länge försökt att ändra inställning åt mig själv att tänka mer positivt och ett tips är att hela tiden focusera på det du vill ha, inte på det du inte vill ha :!: Se hellre framför dig en "scen" om hur du går där med syskonvagnen, hundarna och t ex en större bil (om det nu var det du ville ha :wink: ). Försök sen att verkligen uppleva den här känslan du skulle få om du verkligen hade det så här, precis som att du levde i den världen just nu...
Då kanske du funderar: Hur ska det lösa sig :?:
Det är det som är grejen...: Det är inte ditt problem 8) :D :!: Det sköter "andra" åt dig :!:
Hur då :?: Inte heller ditt problem 8) :D :!:
Det enda jobbet du ska göra är att "uppleva" det du vill ha och sen inte tvivla en sekund på att det skulle kunna fungera :D .

Om man vill börja i liten skala så testa att hitta rätt parkeringsplats :!:
Du vet att det kanske är mycket folk i matbutiken, stormarknaden eller vårdcentralen m.m. när just du ska dit. Innan du kommer fram så skapa en bild framför dig om att just den p-rutan är ledig eller att en bil precis lämnar p-rutan åt dig och glöm inte att uppleva detta känslomässigt som om att det redan har hänt eller händer :wink:
Kan låta lite flummigt men jag kan av egen erfarenhet berätta att det i ca 1 års tid har fungerat alldeles utmärkt för min del och det händer ständigt saker omkring mig som är en direkt fördel åt mig.
Det är givetvis träning och rutin bakom detta, men tänk så ofta vi tänker negativt på rutin, så varför ska det vara så svårt att tänka positivt på rutin istället :D .
Hoppas att du inte tar illa vid dig/er som har för vana att tänka negativt, det är inte min avsikt (jag faller fortfarande ner i svackor av pessimism, tvivel m.m.) utan jag vill bara hjälpa till och ge ett tips över era funderingar om saker och ting :D :heart:

Måste säga att jag är imponerade av era barn, så duktiga dom är :!:
Tösen är inte på långa vägar så långt gången i sin utveckling :roll: . Hon blir mest förbannad :evil: om man gör en tendens att gå in i badrummet för byte eller tandborstning. Mat slänger hon på golvet. River ut blad i böcker m.m.
Däremot är hon otroligt duktig på att flytta alla möbler i köket, riva ut allt som finns i köksskåpen och sprida sina leksaker över hela rummet. Allt detta på 5 röda... :roll:
Men jag är nöjd ändå - hon är för härlig nästan jämt. Nöjd och glad med ett gott humör :heart:

Nu har vi haft en rejäl svacka hela familjen. Legat i influensan allihopa :!: Tösen har varit riktigt dålig och vi har fått åka in till primärvårdsjouren 2 ggr då febern inte velat gå ner. Den har legat runt 40 grader i flera dagar och när hon var nästan feberfri en dag så var den uppe på 40 grader igen :shock: dagen efter. Proverna har inte visat något och nu äntligen börjar det bli bättre här. Men kan ni tänka er en 1-åring ligga still på en filt i köket med sin snutte i 3 dagar utan att göra en tendens till att vilja utforska eller leka :?:
Det jobbiga har varit att få i henne mat och dricka och ett tag var jag orolig för henne :cry:
Sover på nätterna gör hon jättebra, 13-14 timmar varje natt och vi låter henne sova så mycket hon vill. Men det blir svårt med långpasset mitt på dagen eftersom hon är så trött och behöver sova oftare.
Detta har givetvis ställt till det med både mat- och sovtider men det får vi ta tag i sen när hon mår bättre.
Nu när tempen har stabiliserat sig och tösen inte längre är så medtagen, så har vi fått världens grinigaste unge... :cry:
Vi provar med mat och hon vill inte ha fastän hon äter så dåligt, vi provar att låta henne sova ett extrapass men vaknar efter 5 minuter och så ser dagarna ut.
Hon är fortfarande väldigt snuvig och hostig och fruktansvärt grinig (framförallt frammåt e.m.) och detta tar kål på vi föräldrars tålamod... :twisted: . Visst är jag negativ... :wink: :D
Inser ju att det är för en period men var är min tös... :heart: :cry:
Måste väl försvara mig med att jag är ju inte i den bästa form själv. Fick influensa med feber och huvudvärk och hann lagom att gå till jobbet en dag då nästa stöt sattes in... diarré och magsjuka... 8-[
Dessutom har sambon legat sjuk samtidigt så det har ju inte varit lätt... Tur att han har klarat sig lindrigt undan med "fontänerna" :)

LaQ: Gud vad jag känner för ett SPA... :wink: Låter alldeles underbart :!: :!: :!:

Hoppas ni har klarat er bra från fluensorna :heart:
Ett tag sen jag var här inne och jag har verkligen saknat er :!:
Nu känns allt redan bättre då jag har fått pratat av mig lite :D
KRAM :heart:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Ååå NINA krya på er, hoppas att hon snart är frisk igen. Varit så dålig, stackars liten. :( :heart:

Jodå, nog kan det rivas ut ur lådor och härjas här hemma med. :wink: Jag har börjat lite med att om hon rivit ut mycket så får hon vara med och plocka ihop. Försöker hon gå så tar jag handen om handen och visar lite till innan jag anser det färdigt.

Jag ska absolut börja tänka i de positiva banorna, jag har verkligen en tendens att måla den svarte på väggen. :roll: Ska börja redan idag! :D

När börjar förtrotsen egentligen? Tycker redan nu hon är lite förändrad, mycket skak på huvudet och gnäll över saker som inte går som hon vill. Hmm... :-k Det ska bli mycket värre än så alltså? :roll: :lol:
Nillan

Inlägg av Nillan »

\:D/ Grattis Tina!! \:D/

Va kul! Det kommer gå jättebra! De kommer att ha jättemycket glädje av varandra och du kommer igen på arbetsmarknaden. Man missar inte så mycket som man tror.

Vi har ungefär samma avstånd mellan våra två äldsta, 22 månader. Det har gått jättebra! Klart att det var roddigt i början men väldigt kul att det är såpass tätt också. Och vad skönt för Junior att kunna få vara hemma mer.

Våran trea är för övrig också ett resultat av en säker :roll: period :wink: . Bland det bästa vi har gjort (även om vi var lite chockade när vi först förstod det.... :wink: ) Till metodens försvar måste man säga att vi klarat 15 år med den och bara en oplanerad graviditet som vi som sagt inte ångrar alls, tvärtom (fast nu har vi övergett metoden till förmån för mer konventionellt skydd :lol: ).

Trist med sjukdomar NINA. Man blir alltid orolig tycker jag. Kanske ingen tröst men mina äldre tjejer har haft runt 40 grader flera gånger genom åren utan att det varit fara och färde. Fast orolig har jag varit ändå...

SPA lät desto härligare! Det vore skönt!! Den sista tiden har varit rätt tung här. Det är trist att jobba heltid även om man har hemmaman. :roll:

Här hemma börjar vi också vädra förtrots eller om det bara är större förmåga att visa vad man vill? Fast roligare tjej får man leta efter. Klättringsförmågan har ökat markant också. Hjälp!
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"