Vaknar en timma för tidigt

Elle

Inlägg av Elle »

Hej Emma!

Vad roligt att det går så bra för er! \:D/ Det är så häftigt när man märker att ramsan "tar" och att man kan anpassa den efter hur barnet låter.

Skönt för hela familjen med god nattsömn, det behöver vi alla :sleep: Hur har ni det med mörkläggning i Annies rum? När vi satt upp mörkläggnings-gardin plus tejpade i kanterna så INGET ljus kom in så har vi numera inga för tidiga uppvak. Bara ett litet tips :wink:

Sköt om er och skriv gärna och berätta mer om hur det går för er.

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Sommar

Inlägg av Sommar »

Hej Elle!
Vi har mörkläggningsgardin, sydde en förra veckan :D Men det verkar inte göra så stor skillnad, inte än iaf.. Men nu har hon en tand till på gång, två tänder på fyra dagar, så hon har ont märker vi :( Så hon sover nog inte lika djupt som vanligt. Hon fick alvedon ikväll innan vi la henne så hoppas hon inte har så ont nu. För i natt var hon lite orolig stackarn.
Återkommer med rapport om ett tag :D
Kram Emma
Mamma till Annie 051020
Sommar

Inlägg av Sommar »

Någon som har lust att peppa mig lite :?: För nu känner jag modet och tålamodet tryta.. :( I morse vaknade Annie 05:30, ramsa, tyst (ganska iaf) till 06. Sen satte hon igån att skrika, ramsa igen, fortsatt skrik, 06:15 ramsa igen :oops: 06:37 tyst 06:45 glad morgon.
Jag måste ju göra något stort fel eftersom det aldrig ger sig :cry:
Vi har ju hållit på i 1½ vecka nu... Kanske ska tillägga att hon håller på att få tänder och är snorig...
Kram Emma
Mamma till Annie 051020
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej,

jag har följt din tråd för vi har lite av samma problem. Det ger sig INTE trots mycket långvarigt och konsekvent handlande. Agnes vaknar nästan alltid en till en och en halv timme 'för tidigt'. Det har hon gjort sedan kurningen påbörjades. Hon får en pangramsa vid första pip, hon somnar aldrig om utan sitter alltid upp när vi kommer in (låååångt senare). Hon har en nalle i sängen som hon pratar med, mycket och länge, möjligen är den problemet, men jag har inte hjärta att ta bort den :oops: . Skillnaden nu är att hon så gott som aldrig blir ledsen, hon kan alltså sitta i sängen upp till 1½ timme för sig själv. Själva ligger vi kvar ibland, ibland går vi upp och gör ljud, det varierar. Men vi är noga med att inte ta upp för tidigt och att alltid göra det med glädje. Jag använder öronproppar då och då eftersom jag hör för bra, störs av varenda lilla pip hon ger ifrån sig. Tendensen är dock att hon vaknar lite senare för varje vecka (eller möjligen månad...). Det går alltså långsamt, men vi står ut eftersom hon inte är arg, ledsen eller upprörd. Hon har alla förutsättningar och någon gång tror jag att det ger sig. För oss, likväl som för er!

/Piggelin
Sommar

Inlägg av Sommar »

Tack Piggelin! :heart:
Det är på något sätt så skönt att höra om fler i samma situation, även att man inte önskar någon annan detsamma... Jag har också problem med att jag hör varenda litet pip medan sambon lugnt sover vidare även om en bomb skulle falla :?
Ja, det är väl bara att fortsätta köra på, för som jag skrivit tidigare, vad ska man annars göra :?
STOR KRAM TILL DIG! :heart:
Emma
Mamma till Annie 051020
Sommar

Inlägg av Sommar »

Inte för att jag vet om det bara var idag, men i morse vaknade Annie 06:25, endast 5 min innan marginalkvart :D Hon fick en ramsa då, blev tyst, väckte på utsatt tid, hon var vaken då men tyst :D Om det bara var idag så ska jag iaf suga på den karamellen lääänge :D
Emma
Mamma till Annie 051020
Sommar

Inlägg av Sommar »

God morgon :?
Nu känns det som vi är på ruta ett igen.. 05:55 pip från tjejen. Ramsa, tyst några minuter sen gnöl som stegrar sig för var minut :( Till slut ramsa igen. ännu mer hysteriskt skrik, efter någon kvart till ramsa igen, men nu tar inte ramsorna längre, hon är sååå ledsen och helt hysterisk, fast jag faktiskt gick upp och gjorde ljud.. 07:05 tar jag upp henne när hon är tyst en liten stund. Helt rödgråten... Det ska väl ändå inte vara så här? Jag måste ju rimligtvis göra fel :?: Hon var ju LEDSEN :cry:
HJÄLP!!!!!
EMMA
Mamma till Annie 051020
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det är nog dessvärre ditt förhållningssätt - Attityden av (icke) självklarhet - som spökar här. Din oro släpper in ett helt koppel av vargar över tröskeln, och lilla barnet tror genast att någonting är fruktansvärt farligt och fel - därför att du gör det.

Ett hysteriskt barn antingen kräks eller svimmar eller båda delarna, så med det ordet bör man inte gödsla. Ingen människa, varken liten eller stor, ska någonsin behöva försättas i det tillståndet.

Att du tolkar hennes frågor som "hysteri" visar dessvärre att också du är omgiven av vargar och då kan hon knappast sova lugnt.

Är den ömme fadern en smula sakligare och har lättare att skjuta vargen :?: I så fall vore det guld värt om du kunde ta med dig dina egna små (och inte så små) vargar och sova någon annanstans, utom hörhåll, tills lugnet lagt sig och du kan komma tillbaka och skörda frukterna.

Som det nu är oroar du henne kolossalt :cry:

Ramsan måste man se till tar. Den fungerar inte av sig själv, som en knapp att trycka på. Det är helt och hållet Attityden av lugn och självklarhet som bär ramsan. Du kan öva upp den - men akut ser jag nog pappas insats här som det bästa.

Det gäller att få till ett litet omsomnande även om det bara är på fem minuter. Då överbryggar barnet snart den där vakenklyftan som krymper mer och mer för att slutligen försvinna. Men till det behövs som sagt solklart lugn, respekt och förtroende för lilla barnet, och enkelt tålamod. Och en väldig massa glädje när det sedan verkligen blir morgon :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sommar

Inlägg av Sommar »

Hej!
Ville bara berätta att det verkar ha vänt :D Nu, efter Annas senaste svar, har hon sovit mkt bättre på morgonen! Pappa har hjälpt till att ramsa, och när jag har ramsat har jag tagit många djupa andetag innan... :wink: Ibland låtsas vi inte att vi hör henne ens, och då somnar hon om av sig själv :D Nu ifrågasätter jag inte ens att det ska fortsätta så här, självklart att det fortsätter vara bra!!!
Enda lilla molnet på annars solig himmel är att hon närmar sig 8 mån med stormsteg.. :? Men jag ska läsa på och vara förberedd :D
Kram i solskenet från Emma
Mamma till Annie 051020
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"