Torris bebis

Samtalsforum med barnen i fokus
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen!

Javisst får du fråga :D

I Idas fall beror eksemet på kalcium-brist, det får hon tillskott av nu via medicinen hon fått. Vi ska på återbesök om ett par veckor för att se hur hon svarat på behandlingen och avgöra hur vi ska fortsätta.

anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
liin?s mammma

Inlägg av liin?s mammma »

måste bara lägga mig i..... vi använder en salva som heter bepanthem... och jag ska direkt i morgon när liin vaknat kolla den vad den innehåller... den är jätte bra mot allt.. röd stjärt, blöjeksem och torr hud...men nu blir jag fundersam... den fanns inte med i fass.. men den är klart att rekomendera ( om den inte innehåller ngt av den lista som stod tidigiare).. :? och så en sak till: liin har aldrig badat varje dag.. människors hud är inte skapt för det.. som sagt tidigiare fråga en äldre hur det var förr....
father of sons

Inlägg av father of sons »

Hej :D

Bepanthen innehåller följande:

Dexpantenol, Protegin X, cetylalkohol, stearylalkohol, vitt vax, ullfett (E913), vitt vaselin, mandelolja, flytande paraffin och vatten.
Protegin X är en salvbas som innehåller mineralolja, vaselin, mineralvax, glycerololeat och lanolinalkohol. (Källa: apoteket)

Vi badar vår son varje dag, utan problem!

Med vänlig hälsning :wink:
liin?s mammma

Inlägg av liin?s mammma »

ja.. det var väl som jag misstänkte... den var för bra för att vara sann.... synd..
tack för alla förslag på salvor som jag kan byta till.... :)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Människan är född ur vatten och består till 90% av vatten. Naturligtvis tål vår hud vatten :D Inte bara för vår renlighet utan också för vårt välbefinnande behöver vi vatten, hela tiden, i alla former :D Talar inte de små barnen om det för oss tydligt nog, i handling, ifall vi skulle råka glömma :?: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hanna

Inlägg av Hanna »

Kan inte låta bli att ventilera MIN åsikt :wink:
Huden behöver vatten för att vara mjuk och smidig. Hudens översta lager är döda hudceller som är "feta" dvs som ett lager fett runt om oss. Det förhindrar att hemskheter tar sig in i kroppen samt förhindrar att vattnet i de undre hudlagren tar ångar ut.
Torr hud är hud som förlorat en del av sitt vatteninnehåll. Det kan ha flera orsaker och det behandlas därefter. Eksem tex behandlas med kortison av olika styrkor.
Mjukgörande krämer används ofta. De kan innehålla ämnen som binder vatten till sig i huden och gör att vattent i huden stannar kvar och inte ångar bort ex.vis. glycerol, propylenglykol, karbamid. Eller så innehåller de fetter (tex paraffin, vaselin, oljor av olika slag) som kan fungera smörjande på det döda hudlagret så att det blir mer funktionellt samt fungerar som ett täcke för huden - hindrar vattnet att ånga bort - vattnet kan inte fly från huden.
Själv badar jag mina barn varje kväll med lite barnolja i vattnet (flytande paraffin) och smörjer vid behov med miniderm. Jag är mycket noga med att de torkas ordentligt efter bad och att de inte har något som ger irritation på huden dvs sådant som kan ge torr hud och eksem. Tex vissa tyger, parfym eller kläder som skaver.
/Hanna
Ps. Om någon undrar över innehållsämnens funktion - kontakta förskrivande läkare eller apoteket. Eller läs på läkemedelverkets hemsida. Tex om Bepanten. Ds
Mamma till Irma & Arvid f?dda maj -04
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"