Kan inte låta bli att ventilera MIN åsikt
Huden behöver vatten för att vara mjuk och smidig. Hudens översta lager är döda hudceller som är "feta" dvs som ett lager fett runt om oss. Det förhindrar att hemskheter tar sig in i kroppen samt förhindrar att vattnet i de undre hudlagren tar ångar ut.
Torr hud är hud som förlorat en del av sitt vatteninnehåll. Det kan ha flera orsaker och det behandlas därefter. Eksem tex behandlas med kortison av olika styrkor.
Mjukgörande krämer används ofta. De kan innehålla ämnen som binder vatten till sig i huden och gör att vattent i huden stannar kvar och inte ångar bort ex.vis. glycerol, propylenglykol, karbamid. Eller så innehåller de fetter (tex paraffin, vaselin, oljor av olika slag) som kan fungera smörjande på det döda hudlagret så att det blir mer funktionellt samt fungerar som ett täcke för huden - hindrar vattnet att ånga bort - vattnet kan inte fly från huden.
Själv badar jag mina barn varje kväll med lite barnolja i vattnet (flytande paraffin) och smörjer vid behov med miniderm. Jag är mycket noga med att de torkas ordentligt efter bad och att de inte har något som ger irritation på huden dvs sådant som kan ge torr hud och eksem. Tex vissa tyger, parfym eller kläder som skaver.
/Hanna
Ps. Om någon undrar över innehållsämnens funktion - kontakta förskrivande läkare eller apoteket. Eller läs på läkemedelverkets hemsida. Tex om Bepanten. Ds