SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
SaraMilana

Re: SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Så skönt att se att du har kvar den positiva inställningen! Du jobbar på så fint med målet i sikte! =D> Det känns som att ni har kommit en bra bit på väg! Läs igenom hela din tråd från början så ser du alla framsteg ni har gjort.

Storasyster fick sova i vagn tills hon satte hela nätter, för att jag skulle kunna vagna över eventuella uppvak. Sedan flyttade jag över henne till sängen. Jag tänker göra samma lika med lillasyster som då i samma veva ska få flytta in hos storasyster. Men känner du dig bekväm i att ramsa eller buffa vid eventuella uppvak så spelar det ju ingen roll om hon ligger i vagn eller säng.

Kul att liten gillar mat! Fortsätt mata på, speciellt inför långluren! Ha en en rejäl klick fett också, det mättar bra och länge. Omogen banan är stoppande, så skippa den och ge bara katrinplommon istället, då kanske magen mår bättre. Päron är också lösande.

Men dessa skarvar.... ](*,) här fnns lite tips: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=25844 Hur ser schemat ut just nu?

:heart:
lumima

Inlägg av lumima »

Hej igen,
SaraMilana skrev:
Hej!

Så skönt att se att du har kvar den positiva inställningen! Du jobbar på så fint med målet i sikte! =D> Det känns som att ni har kommit en bra bit på väg! Läs igenom hela din tråd från början så ser du alla framsteg ni har gjort.
Bra råd! jag har läst igenom hela tråden och absolut, det har gått framåt! Känns bra att bli påmind om det ibland :)
SaraMilana skrev: Storasyster fick sova i vagn tills hon satte hela nätter, för att jag skulle kunna vagna över eventuella uppvak. Sedan flyttade jag över henne till sängen. Jag tänker göra samma lika med lillasyster som då i samma veva ska få flytta in hos storasyster. Men känner du dig bekväm i att ramsa eller buffa vid eventuella uppvak så spelar det ju ingen roll om hon ligger i vagn eller säng.
Jag vet faktiskt inte hur jag ska göra här än, jag skulle hellre ha henne i sängen över natten, där har hon mera plats att röra sig och jag har andningslarmet på osv...
Men jag tänker om en idé är att köra henne i vagnen i en vecka tills nätterna är helt borta (alltså när hon är 4 månader och äter mat på dagarna osv.. ) och sen när de är ok, så lägger jag henne i sängen. Oj, det var nog så du menade när jag ser det nu... :oops:
Jag säger alltid ramsan på dagarna och natten och hoppas att den sätter sig under den här månaden, så jag kan använda den skarpt sen, precis som vi använde på storebrorsan.
SaraMilana skrev: Kul att liten gillar mat! Fortsätt mata på, speciellt inför långluren! Ha en en rejäl klick fett också, det mättar bra och länge. Omogen banan är stoppande, så skippa den och ge bara katrinplommon istället, då kanske magen mår bättre. Päron är också lösande.
Ja, det ska jag absolut! :D Det är så kul att hon gillar mat! Hennes mage kom igång senare idag, så ska avvakta och låta den lugna sig innan vi kör igång med nya smakisar.
SaraMilana skrev: Men dessa skarvar.... ](*,) här fnns lite tips: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=25844 Hur ser schemat ut just nu?

Ja, suck... dessa skarvar. :shock:
Känns som jag har läst allt som går att läsa (typ) och försökt allt också, men inget funkar just nu för att lilla damen helt enkelt inte vill. SÅ jag kapitulerar för tillfället och räknar med att vi ordnar upp det när hon blivit 4 månader, äter mera och sover längre på nätterna. Så får det bli! :lol: :o

Schemat som jag har tänkt mig och strävar mot hela tiden är:
Natt 19-07
09.00 - sova 45 min
12.00 - sova 2h
16.00 - sova 45min
19 - sova för natten....

Dock så funkar ju detta som bekant sådär, oftast blir det 4 stycken 45 minuters sovpass på dagen, annars skulle hon aldrig orka. På natten blir det oftast 11h....

Så även om jag ser förbättringar och utvecklingar, så är det ju segt. Men jag ska fortsätta med min positiva attityd och maxa att min mor är här och hjälper till!
Min lilla tjej är iaf sååå glad och god på dagarna och "snackar" konstant med oss oss och skrattar mycket! Helt underbart för moders-hjärtat :heart:

kram kram :heart: :heart:
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
lumima

Inlägg av lumima »

Ska förresten bara tillägga att igår och idag så lyckades min mamma få till att hon sov i hela två timmar mitt på dagen!! =D>

Hon hade tydligen gnällt som vanligt efter 45 minuter, men hon vagnade henne lite bara och sen fortsatte hon att sova och det blev två timmar till slut! Så bra gjort :)

Eftersom jag inte var hemma varken igår eller idag, så vet jag inte hur mkt vagnande det blev osv, men å andra sidan så känns det skönt att inte behöva veta det just nu.. :shock:

Känner att det rent mentalt är skönast att ha fått avlastning med "mitt på dagen sovstunden som alltid krånglar".

Ville bara delge de goda nyheterna! :lol:

Kram :heart:

Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

=D> härligt jobbat för din mamma! Underbart att läsa! Skönt att du får lite hjälp!

Lyssna du på magen, känns det bättre att avvakta en smula, så gör du det, allt för ert bästa :wink: ibland kanske vi vill för mkt på en o samma gång, så det kan vara klokt att tagga ner o lyssna in, komma till insikt o klura ut lite mer hur vi vill ha det!

Jag började med välling vid 4 mån, det var toppen för magen inför natten! Och massor av goda smakisar fr 3 mån :wink: och gröt!
Mer mat gjorde gott för magen o sömnen. Skarvar är inte skoj. Jag hade musik, klassiskt på när hon skulle somna, o kunde märka att hon vaknade till efter 45 min men lättare somnade om ifall musik var på... :-({|=

Kram Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
lumima

Inlägg av lumima »

Jag tänkte vara lite redo och förberedd inför vad som komma skall med lillasyster och vill därför få er input och tankar kring upplägget. :lol:

Så här kommer ett långt inlägg från mig (som vanligt-sorry för det) :oops:

Min tanke är att när min mamma (och snart kommer även pappa och syster) har åkt hem, vilket blir i mitten av december så är lillasyster 4,5 månader och då är det dags att få henne att sova hela natten.
Hennes blivande rum är just nu ockuperat, samt så ska vi flytta vårt sovrum och måla och sånt, så det passar bra att få ut henne ur vårt sovrum när de har åkt hem.

Just nu så har hon ätit smakisar och gröt i ett par veckor och det går riktigt bra! Hon smaskar gott och äter och äter :)
Känns jättebra!!

Min plan är att öka hela tiden och när hon är 4,5 månader så ska schemat se ut som följande;

07.00 god morgon. amning + gröt till frukost.

09.00 sova (45min) 3d/veckan i vagnen t/f förskolan, de andra dagarna hemma.

11.00 lunch & amning

12.00 sova (2h)

14.30 mellis (fruktpuré & amning)

16.00 sova (45min)

17.00 middag
18.00 gröt & amning
sista nattslurken
19.00 god natt

Detta schemat ger 15,30h/dygn och är liknande vad vi hade för storebror och borde funka även för henne.

Idag så gör vi så att vi lägger henne i vagnen nere hos oss i vardagsrummet och låter henne somna in över 45 min skarven och sen går jag upp med henne för natten. Hon ammar i snitt 2-3 ggr/natt. Hon har en tendens att vakna för tidigt dessvärre, så sen blir det svårt att hålla schemat över (vilket jag försöker redan nu).

Men här kommer jag nu till lite frågetecken som jag skulle vilja ha hjälp med.

:?: Den dagen vi bestämmer att nu ska hon sova hela natten, då förstår jag som följande, att jag ska ta upp vagnen i vårt rum. Lägga henne där och sen varje gång hon vaknar till under natten vagna henne. Alltså alla tidigare uppvakningar som hon har haft och jag då tagit upp henne och ammat, blir att vagna nu? eller?

:?: Sen efter några nätter när hon inte längre vaknar utan sover, fortsätter vi då att lägga henne i vagnen i vårt rum tills det hela har "satt sig"?

:?: Hur länge bör vi då ha henne i vagnen och när kan vi lägga över henne i sitt egna rum i sin säng?

:?: Sista månaden har jag alltid lagt henne att sova i vagnen, både dag och natt så hon är inte van vid att jag lägger henne i sängen direkt när hon ska sova. Ska jag köra buffning då, eller ska jag räkna med att hon tar ramsan vid det laget? Ramsa henne har jag nu gjort i över en månad redan.

:?: Eftersom vi kurade storebror och där funkade ramsan på en gång plus buffning vid kris, så känner jag mig lite osäker nu, speciellt då jag läste någonstans att ramsan tar längre tid att sätta sig och "ta" på SM-barn. Råd kring detta?

Jag känner mig sjukt redo att sätta igång med detta, så vill vara helt hundra på hur vi ska göra och kunna sätta igång med det sen pronto! :):)

ok, tack som vanligt för goda råd! =D> :)

lumima

Inlägg av lumima »

Någon? :oops: :?:

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Just precis så har vi gjort med nätterna. Sovit i vagn tills vi ser att nätterna sitter. Kanske en vecka eller nåt, eller vad som nu behövs för att mamma och pappa ska kunna slappna av. Då har vi flyttat över till säng. Det har passat oss, men det finns säkert andra sätt att göra på också!

På plats i sängen hanterar du uppvak på samma sätt som för kurade storebror. Ramsa, buffa och solfjäder, allt efter behov. SM-barn kanske inte lyssnar till ramsan på samma sätt som kurade barn, men var konsekvent och använd ramsan med samma attityd så sätter den sig snart.

Se till att det är kooolmörkt där liten sover och inför väckarklockan när det är dags att vakna, så får ni nog bukt med de tidiga morgnarna.

lumima

Inlägg av lumima »

Hej SaraMilana,

Tack för ditt svar! :) =D>

SaraMilana skrev:Hej!

Just precis så har vi gjort med nätterna. Sovit i vagn tills vi ser att nätterna sitter. Kanske en vecka eller nåt, eller vad som nu behövs för att mamma och pappa ska kunna slappna av. Då har vi flyttat över till säng. Det har passat oss, men det finns säkert andra sätt att göra på också!
Det är så jag också har tänkt att vi ska göra. Låter fint att höra hur ni har gjort! :)
SaraMilana skrev: På plats i sängen hanterar du uppvak på samma sätt som för kurade storebror. Ramsa, buffa och solfjäder, allt efter behov. SM-barn kanske inte lyssnar till ramsan på samma sätt som kurade barn, men var konsekvent och använd ramsan med samma attityd så sätter den sig snart.
Ok, ska göra det! Attityd, here I come 8)
När jag väl har bestämt mig för något till 100% så släpper jag inte det, utan då är det fullt ut. Därav mina alla frågor nu, så hinner jag tänka igenom strategin och kunna mota mina och min mans eventuella frågor när vi väl drar igång.
SaraMilana skrev: Se till att det är kooolmörkt där liten sover och inför väckarklockan när det är dags att vakna, så får ni nog bukt med de tidiga morgnarna.

Absolut! När hon hoppar över i sitt egna rum, så kommer det blir M Ö R K T!! Just nu är det inte det i vårt rum, min man mår dåligt om det är kolmörkt och får panik därav att vi har lite svag belysning.. Men sen när hon är själv så är jag redan redo för nattens mörker för henne... hehe :wink:

:?: Några fler råd & tips inför detta?
Jag tar emot allt!! =D>

Stort tack så länge!! =D> :heart: :heart:

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

lumima skrev:Absolut! När hon hoppar över i sitt egna rum, så kommer det blir M Ö R K T!! Just nu är det inte det i vårt rum, min man mår dåligt om det är kolmörkt och får panik därav att vi har lite svag belysning.. Men sen när hon är själv så är jag redan redo för nattens mörker för henne... hehe :wink:
Finns det inte någon sovplats för henne redan nu där det är mörkt? Kanske att hon vaknar i onödan nu av att det är ljust? Liggdelen till vagnen kan man ju klämma in lite var stans tänker jag... Hemma hos oss huserar lillasyster i tvättstugan. ;)

lumima

Inlägg av lumima »

SaraMilana skrev: Finns det inte någon sovplats för henne redan nu där det är mörkt? Kanske att hon vaknar i onödan nu av att det är ljust? Liggdelen till vagnen kan man ju klämma in lite var stans tänker jag... Hemma hos oss huserar lillasyster i tvättstugan. ;)

Nja, du... har faktiskt inte tänkt på det hela så. #-o
Det är nog mest för att jag ammar henne på nätterna och vill kunna ta upp henne på en gång när hon gnyr och har sig, för att hon inte ska skrika upp sig och väcka storebror.
Men det kanske är dumt tänkt?

Om jag ställer in hennes säng i vårt kontor och lägger baby watchern bredvid henne så borde jag ju vakna snabbt och springa in dit när hon vill äta.
Eller?

Så kan jag liksom redan nu få henne att sova längre och inte vakna i onödan som du säger.
hmm..... tål att tänkas på #-o :wink:

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Ställ henne någonstans där du hör när hon VERKLIGEN är hungrig eller behöver hjälp. Gny lite får man göra, det tillhör privatlivet. Men det behöver inte betyda att hon vill ha mat, så det behöver du ju egentligen inte höra. Tänk om hon somnar om igen på egen hand? ;)
lumima

Inlägg av lumima »

SaraMilana skrev:Ställ henne någonstans där du hör när hon VERKLIGEN är hungrig eller behöver hjälp. Gny lite får man göra, det tillhör privatlivet. Men det behöver inte betyda att hon vill ha mat, så det behöver du ju egentligen inte höra. Tänk om hon somnar om igen på egen hand? ;)
Det ska jag göra! =D>
Ikväll så får hon åka in på kontoret istället som är vägg i vägg med sovrummet och få sova i ett mörkt rum. Ska ta till mig av dina ord och gå in till henne när hon verkligen ropar efter mat! Borde ju vara max två gånger under natten känner jag, då hon nu äter ganska mkt under dagarna...

Som det ser ut just nu så ammar hon bara på morgonen, orkar oftast inte många skedar gröt innan hon vill sova igen.
Sen till lunch så blir det oftast 1/2 burk med majspuré eller palsternacka samt lite fruktpuré och amning.
Till mellis fruktpuré och amning. Och kvällsmat, 1 hel portion med gröt (med smör & plommon i) samt amning.
Så hon gillar mat den lilla damen :heart:

Ska bli spännande att se hur natten blir..hihi. :)

kram så länge :heart:

lumima

Inlägg av lumima »

Ok, jag testade att ha henne i kontoret istället och sova själv i mörker. Jag kände att det inte var någon skillnad, hon vaknade precis lika mycket som vanligt och lika tidigt.

Det som var jobbigt däremot var att jag var tvungen att springa in i rummet och amma henne sittandes på en pinnstol och jag kände mig mer stressad av det än när hon sov i vårt rum.
Så efter två nätter fick hon faktiskt komma tillbaka in i vårt rum.

Men nu är hon sjuk igen, jätteförkyld stackarn. :cry:
Så nu är det en extremt snorig och jätteledsen liten tjej som har supersvårt att sova, somna om osv,,,,
var det krångel innan så är det ännu värre nu tyvärr.
Jag var uppe fyra gånger med henne inatt och idag har hon sovit endast i 45min åt gången.. ett antal gånger, men ändå. suck.

MEN jag håller just nu på och målar och tapetserar om vårt blivande sovrum och sen ska vi få bukt med henne! Det har jag bestämt mig för. Hon är 4 månader imorgon och sen är det "no excuses" :) Hon bara ska kunna sova hela natten!

En fråga bara;
:?: Hur mkt mat bör hon få i sig under dagarna för att hon ska kunna sova hela natten? Jag minns inte detta från förra gången då vi kurade storebror och hon är dessutom yngre än när vi kurade honom...

Några mer fina råd för att köra på sen? :oops:
Känner att jag skulle behöva det.... :? :shock:

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Det är ju individuellt hur mycket mat som behövs för att sova hela natten. Men för att kura ska man har börjat äta lite riktig mat, jag tror säkert att det hon äter räcker.

Tänker du köra en riktig kur? I så fall kan jag flytta över tråden till kurforum där du nog får bättre hjälp?

lumima

Inlägg av lumima »

SaraMilana skrev:Det är ju individuellt hur mycket mat som behövs för att sova hela natten. Men för att kura ska man har börjat äta lite riktig mat, jag tror säkert att det hon äter räcker.

Tänker du köra en riktig kur? I så fall kan jag flytta över tråden till kurforum där du nog får bättre hjälp?

Ja, hon äter ju mkt varje dag och nu börjar förkylningen ge sig lite grann iaf, så aptiten är tillbaka :) skönt!

Nja, jag kanske uttryckte mig lite fel men jag tänkte inte köra en kur på henne utan tänkte göra så att hon får sova i vagnen och jag istället vagnar henne på alla uppvak så hon lär sig att sova hela natten.
Det är väl rätt tänkt, eller hur?! :?:

Hon vaknade inatt endast 2 gånger och ammade då, och sen höll hon på vid 6-tiden och gruffa och snora men hon somnade om själv!! Och sen fick jag väcka henne halv åtta, då vi var tvungna att gå upp.

Så planen är fortfarande att fortsätta mata henne och sen när släkten åkt hem (om två veckor) så får hon som sagt sova i vagnen och jag vagnar henne vid alla uppvak. Undra hur många nätter det kommer ta innan myntet faller ner? :shock:
Spännande....

Så jag stannar gärna kvar i det här forumet om det är ok :) :wink:

kram :heart:

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"