Jag tänkte vara lite redo och förberedd inför vad som komma skall med lillasyster och vill därför få er input och tankar kring upplägget.
Så här kommer ett långt inlägg från mig (som vanligt-sorry för det)
Min tanke är att när min mamma (och snart kommer även pappa och syster) har åkt hem, vilket blir i mitten av december så är lillasyster 4,5 månader och då är det dags att få henne att sova hela natten.
Hennes blivande rum är just nu ockuperat, samt så ska vi flytta vårt sovrum och måla och sånt, så det passar bra att få ut henne ur vårt sovrum när de har åkt hem.
Just nu så har hon ätit smakisar och gröt i ett par veckor och det går riktigt bra! Hon smaskar gott och äter och äter

Känns jättebra!!
Min plan är att öka hela tiden och när hon är 4,5 månader så ska schemat se ut som följande;
07.00 god morgon. amning + gröt till frukost.
09.00 sova (45min) 3d/veckan i vagnen t/f förskolan, de andra dagarna hemma.
11.00 lunch & amning
12.00 sova (2h)
14.30 mellis (fruktpuré & amning)
16.00 sova (45min)
17.00 middag
18.00 gröt & amning
sista nattslurken
19.00 god natt
Detta schemat ger 15,30h/dygn och är liknande vad vi hade för storebror och borde funka även för henne.
Idag så gör vi så att vi lägger henne i vagnen nere hos oss i vardagsrummet och låter henne somna in över 45 min skarven och sen går jag upp med henne för natten. Hon ammar i snitt 2-3 ggr/natt. Hon har en tendens att vakna för tidigt dessvärre, så sen blir det svårt att hålla schemat över (vilket jag försöker redan nu).
Men här kommer jag nu till lite frågetecken som jag skulle vilja ha hjälp med.

Den dagen vi bestämmer att nu ska hon sova hela natten, då förstår jag som följande, att jag ska ta upp vagnen i vårt rum. Lägga henne där och sen varje gång hon vaknar till under natten vagna henne. Alltså alla tidigare uppvakningar som hon har haft och jag då tagit upp henne och ammat, blir att vagna nu? eller?

Sen efter några nätter när hon inte längre vaknar utan sover, fortsätter vi då att lägga henne i vagnen i vårt rum tills det hela har "satt sig"?

Hur länge bör vi då ha henne i vagnen och när kan vi lägga över henne i sitt egna rum i sin säng?

Sista månaden har jag alltid lagt henne att sova i vagnen, både dag och natt så hon är inte van vid att jag lägger henne i sängen direkt när hon ska sova. Ska jag köra buffning då, eller ska jag räkna med att hon tar ramsan vid det laget? Ramsa henne har jag nu gjort i över en månad redan.

Eftersom vi kurade storebror och där funkade ramsan på en gång plus buffning vid kris, så känner jag mig lite osäker nu, speciellt då jag läste någonstans att ramsan tar längre tid att sätta sig och "ta" på SM-barn. Råd kring detta?
Jag känner mig sjukt redo att sätta igång med detta, så vill vara helt hundra på hur vi ska göra och kunna sätta igång med det sen pronto!

:)
ok, tack som vanligt för goda råd! =D>