SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
SaraMilana

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av SaraMilana »

Det låter som att ni har stenkoll på läget! Även om inte vägen alltid är spikrak förstås. :) =D> =D>

:heart:
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Tjejerna kräks verkligen galet mkt nattetid. Har dubbelvikt liten lakanbit i huvudänden av vagnen och får ofta byta 3-6 ggr/barn efter varje nattmål... Vet inte riktigt vad jag kan göra. Rapar minst 5 min enligt konstens alla regler innan jag lägger liten igen efter nattmålet men ändå kommer det upp. Gör såklart att det tar tid att somna om, senaste veckan har vi haft 30 min nattmål och 60-90 min med kräk-byte-vagning-kräk osv efteråt :( På dagarna går det bra men då är de i och försig vakna en bra stund efter att målet avslutats.

Måste bara säga att jag är SÅ GLAD för allt jag lärt mig här och av shn och bb! Storebror har sovit sämre och sämre tills han tillslut skrek större delen av natten... Rannsakade oss och insåg att det var dags att ta ett steg tillbaka och skärpa attityd och rutiner. Ramsan dammades av som verktyg (används annars mest som godnattramsa) och två nätter senare sover storebror som en dröm igen :D TACK för att denna kunskap delas så fint!!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hur var det, de ammas dagtid och flaskas nattetid? Prova en upprätt ställning när de äter, då kan det vara lättare att få upp raparna sen. Kanske är det fel storlek/utformning på flasknappen så att de sväljer en massa luft? Det finns ju en uppsjö av flaskor också, en del är sk anti-kolik som ska göra att det kommer ner mindre luft. Vi använder Dr Brown och är nöjda med dem (därmed inte sagt att vi slipper undan spyor ändå..).

Annars är det ju "bara" att rapa, rapa och rapa. Har du sett tråden med raptips? http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... light=rapa Kanske kan du prova att lägga dem på mage typ på skötbordet och sen upp för att rapa? Ibland tycker jag det lossnar då och det är ju enklare om en eventuell spya hamnar där.

Man kan ju också höja upp huvudändan på sängen/vagnen, så kan rapen själv hitta ut. Förhoppningsvis utan spya då. :)

Tack själv för att du delar med dig! Och titta gärna in i andra trådar med hjälp eller hejarop. Det är det som gör forumet levande!

lgh140

Inlägg av lgh140 »

Kvällstrasslet är här. Vi har haft det lite i light-version då och då tidigare men på 8v-dagen kom det på riktigt med buller och bång... Och hur mycket jag än har läst på och förberett mig vet jag inte hur vi ska lösa det. Behöver alltså hjälp!

Kvällarna börjar vid sju-halvåtta och tjejerna är oftast pigga och glada fram till efter badet (18-18:30 ca), sen är det som om nån trycker på en knapp och de börjar gallskrika. Jag har försökt att ge dem en 20-min lur innan badet men eftersom de inte är trötta är det svårt att få till utan att vagna i 20 min (även det har jag provat men det blev samma skrikande ändå). Sista målet (som börjar vid halv fem-fem) är de inte heller särskilt hungriga och när de börjar gallskrika är det enda som hjälper att lägga dem för natten och vagna på tills de somnar. Det blir alltså inte heller någon nattslurk längre vilket har resulterat i betydligt fler uppvak som tar lång tid att vagna över. Just nu ger jag en påfyllning vid 22 och en till vid 04, övriga uppvak vagnar vi bort eftersom det ändå bara slutar med massor av kräk, ledsna barn och ännu tröttare föräldrar.

Någon som har nåt tips här? Bör vi lägga ännu tidigare? Sista luren blir sällan längre än 45 min, sen är de pigga och vill upp. Övriga två lurar är ca 2 h och de orkar sällan vara vakna mer än 1,5 h förutom sista passet på kvällen som hittills har varit 2,5-3 h. Blir ju väldigt lite vakentid med tre 1,5h-pass och ett 2h-pass.. Övriga mål äter de MASSOR. Har gått över helt till amning nu och det har funkat bra en vecka (dvs de sover inte sämre än vanligt).

Oj vad virrigt det blev... Hoppas ni förstår vad jag skriver ändå!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Frida,

nej jag fattar faktiskt ingenting! :wink: Skoja bara, men hur ser schemat ut just nu?

Runt sju-åtta veckor infaller en ökningsperiod vilket innebär att de kommer vilja och behöva mat lite oftare för att höja upp intaget en nivå. Samtidigt börjar de små bli medvetna om omvärlden och har inte alltid ro att äta så mkt som de behöver och hungriga små magar ger ju sämre sömn som du redan vet.

Men uppdatera schemat här så har vi något att utgå ifrån.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Ja just det, den där ökningsperioden hade jag glömt! Hittade ju inte hit förrän storebror var 8 mån och då hade jag slutat amma. Innan dess ammade jag dygnet runt, precis som BVC rekommenderade... :?

Schemat ser ut ungefär såhär:
7-8:30 mat mm
8:30-10:30 sova (försökte med 8:30-10 här men då var de trötta och åt dåligt så förlängde luren)
10:30-12 mat mm (klarar ibland lite längre vakentid här :) )
12-14 sova
14-15:45 mat mm
15:45-16:30 sova (här har jag försökt ha 15:30-17 men de vaknar alltid 16:30 och äter sämre om jag envisas ;) )
16:30-19 mat, middag m familjen, bad och nattslurk
Nattmål ca 22 (väcker) och 04 (här har jag oftast vagnat till och från ett bra tag)

På dagen sover de oftast utan skarvar men på natten vaknar någon av dem oftast runt 12-1 och sen turas de om fram till nattmålet och efter det blir det oftast en hel del kräks...

Just nu fokuserar jag på att vi faktiskt sover betydligt bättre på natten än med storebror, även om det inte blir några längre stunder. Och om två månader är det dags för mat! :mrgreen:
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Just det! Hur mkt kan man egentligen backa vid den här tiden? Tycker jag vagnar en himla massa och tjejerna känns inte så små längre, men det är ju lätt att tappa perspektivet. :roll:
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hm. :-k Sista målet kommer ju ganska tätt inpå målet innan, kan du på något sätt skjuta på maten till kanske 17 eller 17.30? De kanske kan vänta lite på maten efter att de vaknat? Jag tänker att om de äter lite mer då orkar de med kvällen lite bättre och man slipper kanske hamna i det där läget då de är både trötta och hungriga samtidigt.
lgh140 skrev:Och om två månader är det dags för mat! :mrgreen:
Eller en. ;) Vi började strax efter tre månader med stora tjejen och det kommer jag definitivt göra repris på! Det är bland det bästa vi gjort tror jag.

Och angående det där med att backa. Jag har backat ganska rejält senaste dagarna vid våra envisa 45-minutersskarvar och skarvarna blir bra mycket lindrigare än om jag är där och "hjälper till"/stör.

lgh140

Inlägg av lgh140 »

Jag har försökt ge sista målet lite senare men de vill hittills ha mat direkt när de vaknar. Nu när de inte sover lika länge men fortfarande inte heller orkar vara vakna har det blivit lite krångel där. Kanske är just därför det blir sånt liv framåt kvällen...

Så man kan ge mat tidigare? Ska definitivt övervägas! Börjar du då med gröt/puréer som vanligt eller behöver man introducera långsammare om man börjar tidigt? På BVC säger de ju att man inte ska börja med större portioner förrän efter 6mån :shock: Storebror gick från en tsk till två dl på en dryg vecka så jag är förberedd på att det kan ge mersmak ;)

Vad skönt att skarvarna börjar bli bättre! Då vågar jag definitivt backa mer, blir ibland rädd att jag är lite för hård.. :oops: Men med storebror är det bara icke-fysiska verktyg som gett resultat, dvs ramsa, husljud och musik.
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

lgh140 skrev:Så man kan ge mat tidigare? Ska definitivt övervägas! Börjar du då med gröt/puréer som vanligt eller behöver man introducera långsammare om man börjar tidigt? På BVC säger de ju att man inte ska börja med större portioner förrän efter 6mån :shock: Storebror gick från en tsk till två dl på en dryg vecka så jag är förberedd på att det kan ge mersmak ;)
Här på forumet är det många som tjuvstartar redan vid 3-3,5 månader. Vi började som sagt strax efter 3 månader och när stora tjejen var 4 månader ville hon inte ha påfyllning ur flaska mer. Så visst gav det mersmak! Vi gjorde som vanligt med gröt och puré, men liten fick styra över portionsstorlekarna. Jag fortsatte mata tills hon inte ville ha mer. Det gäller att hålla koll på magen bara. Matgladare unge finns nog inte och hon har sovit som en liten gris ända sedan dess. :D
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Då ska jag ta och läsa in mig lite på det här på forumet också :)

Satsar på att hålla barnen vakna lite längre innan sista luren för att öka aptiten vid fjärde målet.

Tjejerna är nu inflyttade till eget rum och jag är inställd på att sakta men säkert avveckla vagningen förutom vid nödfall. Blev en del skrik vid läggningen men båda somnade ändå oväntat snabbt. Hoppas att jag orkar hålla ut för det börjar bli tungt att ägna flera timmar varje natt åt detta :? Nu vaknades det visst igen... Och där blev det tyst :)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej! :D

Har inte läst tillbaks i tråden, men använder ni er av husljud?
Låter som ni fastnat lite i vagningsträsk tycker jag... :P Så var det för oss också tills vi insåg vikten av starka husljud, stereon på (och sjung gärna med 8) ), dammsugare precis utanför småttingarnas rum, (om det behövs, fejkade) telefonsamtal m.m. Då hör de att ni vaktar utanför och ni minskar på trafiken i sovrummet.... :D

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Jo, det känns ju så :^o Sovrummet ligger precis vid köket så vanliga husljud (slammer m disk och lådor, prat och så) får de ju. Får väl skruva upp dem med lite fejkad dammsugning också ;) På dagarna sover de utomhus så då får de klara sig med fågelkvitter men det verkar funka bra, det är nätterna som strular mest. Börjar fundera på om det även kan vara maten som spökar :?: Jag har aldrig lyckats få till den där äcklade minen som Anna beskriver men å andra sidan blir det inte bröst x4 heller, snarare x40 :shock: Jag brukar truga i en timme ungefär, sen blir det mest gråt eller kräks om jag försöker mer.

Återinförde iaf flaskan som kvällsslurk och kvällstrasslet är under kontroll igen :) Det finns gott om mjölk men de verkar föredra ersättning på kvällskvisten.
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Förresten, husljud på natten också eller bara vid läggning?
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Det kan ju vara så att det är jobbigt att suga fram mjölken ur brösten på kvällen och då kan det vara skönt att sörpla lite från flaska istället. :) Härligt att ni har kvällstrasslet under kontroll! =D> Kanske att nätterna blir lite bättre med flaskan på kvällen också?

Jag skulle bara köra på husljud vid "normala" tider, dvs vid läggning och en bit in på kvällen då ni är vakna och det händer att det slamras med disken eller något. På natten kan man spela lite klassisk musik istället, det är dock något vi aldrig har provat - här händer ingenting på natten (beror nog mycket på en mamma som väldigt ogärna tassar ur sängen nattetid, men det funkar ;)).

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"