Tidiga uppvak varje lur + andra problem
Re: Tidiga uppvak varje lur + andra problem
Härligt med attityden där! :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -
Usch, fullständig pannkaka av middagsluren
vaknade 13.20 (uppstigning 14.00) och var fullständigt otröstlig. Efter nästan en halvtimmes gråt och skrik och ramsande tog jag upp honom strax efter kvart i. När han vaknar och är sådär ledsen så svarar han inte alls på ramsan, vet inte riktigt hur vi ska jobba på det? Borde vi backa lite?
Mamma till Wille, född 23/2 2006 och Alvar, född 18/11 2012.
Wille kurad sensommaren 2006, kur av Alvar påbörjades 29/3 2013
Ibland när de vaknar är de inte riktigt vakna och då kan ramsan oftast störa. Då är det bättre med husljud.
Vet du att det är "lååånga ledsamheter" på G skulle jag inte tveka att gå in med solfjäder. Men bara EN gång, tills han i stort sett sover.
Men i övrigt som du säger, backa lite och jobba med husljud.
Vet du att det är "lååånga ledsamheter" på G skulle jag inte tveka att gå in med solfjäder. Men bara EN gång, tills han i stort sett sover.
Men i övrigt som du säger, backa lite och jobba med husljud.
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Hur går det här? 
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Oj, har inte fått meddelande om att du skrivit i tråden!Manfred10 skrev:Hur går det här?
Det går riktigt bra, grabben har ju fyllt sju månader och växer som ogräs =)
Nätterna är för det mesta händelselösa, det händer att han gnäller/skriker till ett par gånger under kvällen men vi behöver mycket sällan ingripa på något sätt. Ibland får vi gå in och lägga honom till rätta då han är ledsen för att han krupit iväg högst upp eller längst ner i sängen och vänt sig på rygg =)
Om morgnarna vaknar han fortfarande lite för tidigt ibland, men vi har nästan slutat ingripa med musik osv. Låter han lite väl pigg så får han en pangramsa men inget mer så länge det är glada toner inifrån rummet! Oftast somnar han om så småningom.
Dagarna kan fortfarande strula ibland men ramsan tar bra 9 gånger av 10. Om han vaknar så är det oftast efter 45 minuter av långlurens 2 timmar, ibland somnar han om helt själv och ibland får vi ramsa/hjälpa tillrätta. I går var det riktigt jämmer och elände men det berodde mest på att uppvaket efter 45 minuter råkade sammanfalla med en hejdundrande åskknall ute, så han blev väl rädd, stackarn!
Han sover fortfarande utomhus i vagn under de korta lurarna, men snart får vi nog flytta in även dem då han börjar vara sååå lång och stor. Tack och lov vill han nästan alltid sova groda så då tar han ju inte så stor plats
Schemat som vi följer nu:
7.00 morgon, full flaska ersättning ca 7.15.
8.00 frukost med oss, rån eller liknande med smör/leverpastej.
9.00-9.45 sova ute 45 min.
11.00 lunch, en hel matburk eller motsvarande mängd hemlagat + ersättning, så mycket han vill ha.
12.00-14.00 sova inne, 2 tim.
14.15 mellanmål gröt+ersättning.
16.00-16.20 sova ute 20 min.
16.30-16.40 ca, middag (samma som lunch...)
18.00 bad varannan dag
18.30 kvällsmat, en portion gröt + ersättning.
19.00 natt!
Han är ju som sagt 7 månader, börjar det vara dags att justera schemat igen? tror att vi ligger lite plus på sömntiden nämligen om jag inte minns galet?
Som du ser så äter han som en häst! Hans farfar är rentav bekymrad att vi ger honom för mycket mat, hur man nu skulle lyckas med det...
I övrigt händer det mycket för honom; ständiga tandsprickningar (hans sjätte tand tittade fram för några dagar sedan), kämpar för att krypa, masar sig fram baklänges på golvet... Vi försöker ta en kort promenad varje dag mellan förmiddagsluren och lunchen så att han får frisk luft. Han är med när vi diskar, dammsuger och lagar mat, ibland också när vi hänger tvätt. Då jag varit bortrest i veckan så har han till och med varit med pappa i garaget och "skruvat i bilen.." =)
Överlag så går det bara fint för oss! Enda "återkommande" strulet är väl korta eftermiddagsluren då det ofta tar honom en stund att somna, men det är oftast mer bök och stök än riktiga ledsamheter!
Hej! 
Det var en fin rapport!
Joller och prat är trevligt att lyssna på och tillhör privatlivet.
Har ni ordentligt mörkt i rummet?
Ang sömnen så justeras schemat när liten ber om det. Titta gärna i "svar på vanliga frågor" för mer inspiration.
Jenny
Det var en fin rapport!
Joller och prat är trevligt att lyssna på och tillhör privatlivet.
Ang sömnen så justeras schemat när liten ber om det. Titta gärna i "svar på vanliga frågor" för mer inspiration.
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10 skrev:Hej!
Det var en fin rapport!
Joller och prat är trevligt att lyssna på och tillhör privatlivet.Har ni ordentligt mörkt i rummet?
Ang sömnen så justeras schemat när liten ber om det. Titta gärna i "svar på vanliga frågor" för mer inspiration. Och att em-luren krånglar är vanligt hos många. Ta gärna en promenad med vagnen då. Erbjud vilan, men sova måste han göra själv.
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Vi har helt mörklagt, han ser inte handen framför sig =) Gjorde stor skillnad när vi fick dit mörkläggningsgardinen!
Sedan jag skrev sist så har han sovit nästan fram till sju varje morgon, däremot har långluren börjat krångla. Igår vaknade han 13.25 och idag 13.45. Så börjar nog vara dags för lite justering i schemat snart! Funderar på att behålla förmiddagsluren på 45 min kring 9, kanske flytta till 9.15, men sedan lägga långlur mellan 13-15 och så vaken fram till nattidags kl 19. Hur låter det tycker du? Då blir det ju 14 tim 45 minuter sömn/dygn. Han somnar oftast bra på förmiddagen och även långluren brukar han slocka snabbt, men har som sagt börjat vakna för tidigt. När han vaknade igår var han väldigt ledsen så då tror jag inte att han sovit klart egentligen men han kunde inte komma till ro igen, idag när han vaknade en kvart före så låg han mest och pratade och jollrade, och det är ju helt ok!
Eftermiddagsluren har han däremot svårt att somna, nu har han legat i en kvart och smågråtit och gnällt, så nu börjar det nästan vara fråga om att han somnar först den tid när han egentligen ska kliva upp...
Rent allmänt så har han en lite jobbig period just nu, i vanliga fall har vi världens soligaste unge men nu är det lite gnälligt och klängigt. Har svårt att få till den sociala delaktigheten nu när vi är lediga hela familjen, tyvärr blir det ofta så att en blir kvar med barnen och leker medan den andra städar, hänger tvätt, diskar osv... Blir till att göra förändring där! Sen är det ständig tandsprickning så han är rätt bitsk =) Och viljan att ta sig omkring är stor, men då krypningen inte fungerar riktigt än så blir han frustrerad, vi vill ju inte ha honom i gåstolen hela tiden!
Har länge tänkt införa ensamleken på morgonen, har du några tips där? Är det för sent att införa den nu när han är sju månader?
Sedan jag skrev sist så har han sovit nästan fram till sju varje morgon, däremot har långluren börjat krångla. Igår vaknade han 13.25 och idag 13.45. Så börjar nog vara dags för lite justering i schemat snart! Funderar på att behålla förmiddagsluren på 45 min kring 9, kanske flytta till 9.15, men sedan lägga långlur mellan 13-15 och så vaken fram till nattidags kl 19. Hur låter det tycker du? Då blir det ju 14 tim 45 minuter sömn/dygn. Han somnar oftast bra på förmiddagen och även långluren brukar han slocka snabbt, men har som sagt börjat vakna för tidigt. När han vaknade igår var han väldigt ledsen så då tror jag inte att han sovit klart egentligen men han kunde inte komma till ro igen, idag när han vaknade en kvart före så låg han mest och pratade och jollrade, och det är ju helt ok!
Eftermiddagsluren har han däremot svårt att somna, nu har han legat i en kvart och smågråtit och gnällt, så nu börjar det nästan vara fråga om att han somnar först den tid när han egentligen ska kliva upp...
Rent allmänt så har han en lite jobbig period just nu, i vanliga fall har vi världens soligaste unge men nu är det lite gnälligt och klängigt. Har svårt att få till den sociala delaktigheten nu när vi är lediga hela familjen, tyvärr blir det ofta så att en blir kvar med barnen och leker medan den andra städar, hänger tvätt, diskar osv... Blir till att göra förändring där! Sen är det ständig tandsprickning så han är rätt bitsk =) Och viljan att ta sig omkring är stor, men då krypningen inte fungerar riktigt än så blir han frustrerad, vi vill ju inte ha honom i gåstolen hela tiden!
Har länge tänkt införa ensamleken på morgonen, har du några tips där? Är det för sent att införa den nu när han är sju månader?
Hej!
Här var mellanbror en riktig tröttis så jag behöll 3 lurar rätt länge. Kortade fm-luren till 20 min innan emluren rök. Så han sov 20 min, 2h, 20 min. Eftermiddagsluren krånglar ofta därför kan det vara juste att erbjuda den i rullande vagn.
Ensamlek kan man visst införa. Finns många trådar här på forumet men bäst beskriven står den i barnaboken!
där står oxå en del om 8-månadersångesten där jag tror att liten befinner sig just nu.
därav kläng och gnäll. Läs på lite om den så har du nog mer kött på benen sen.
Jenny
Här var mellanbror en riktig tröttis så jag behöll 3 lurar rätt länge. Kortade fm-luren till 20 min innan emluren rök. Så han sov 20 min, 2h, 20 min. Eftermiddagsluren krånglar ofta därför kan det vara juste att erbjuda den i rullande vagn.
Ensamlek kan man visst införa. Finns många trådar här på forumet men bäst beskriven står den i barnaboken!
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Tack! Ska läsa på lite mer om ensamlek och åttamånadersångest, just nu har vi dock fått en magsjuka på halsen så allt är lite upp och ner här hemma just nu...
Fortsatta problem... Om än bara då och då!
Ett par, tre gånger i månaden vaknar han efter ca 45 minuter av första luren och ingen makt på jorden kan få honom att somna om eller ens lugna ner sig. Vi har för det mesta bara ramsat och undvikit att gå in då det bara gör honom mer upprörd, men han svarar inte alls på ramsan utan skriker och skriker... Idag var han vaken och ledsen i nästan en timme innan marginalkvarten var inne och vi plockade upp honom. Vet inte alls hur vi ska göra för att komma tillrätta med det här? Han är verkligen supertrött nu...
Tror dessutom att det börjar vara dags för schemaändring, han vaknar flera gånger i veckan 20-30 minuter innan uppstigning vid långluren och ligger vaken, på bra humör dock
kortlurarna tar allt mellan 10-20 minuter innan han somnar också. Funderar på att flytta morgonluren från nio till kanske halv tio och ta långluren mellan 13.00-15.00, sen är det läggdags 19.00. Plocka bort de 20 minuterna på em alltså.
Ett par, tre gånger i månaden vaknar han efter ca 45 minuter av första luren och ingen makt på jorden kan få honom att somna om eller ens lugna ner sig. Vi har för det mesta bara ramsat och undvikit att gå in då det bara gör honom mer upprörd, men han svarar inte alls på ramsan utan skriker och skriker... Idag var han vaken och ledsen i nästan en timme innan marginalkvarten var inne och vi plockade upp honom. Vet inte alls hur vi ska göra för att komma tillrätta med det här? Han är verkligen supertrött nu...
Tror dessutom att det börjar vara dags för schemaändring, han vaknar flera gånger i veckan 20-30 minuter innan uppstigning vid långluren och ligger vaken, på bra humör dock
Kör på din idé med schemaändringen. 
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Hej igen!
För ca en vecka sedan lade vi om schemat till 45 min lur på fm (9.15-10.00) och 2 Tim på em (13.00-15.00) han tog tacksamt emot schemaändringen och somnade mycket bättre nästan direkt. Men nu har det hänt något? Långluren igår var han riktigt upprörd och tänkte verkligen inte somna (vilket han gjorde så småningom) och vaknade dessutom redan 14.30 på halvkasst humör. Dessutom har han börjat vakna alldeles för tidigt på morgnarna, vilket vi inte haft bekymmer med på evigheter. Han vaknar redan vid sex och somnar inte om, vilket han brukat göra galant förut..
Hjälp, vad kan detta bero på?
För ca en vecka sedan lade vi om schemat till 45 min lur på fm (9.15-10.00) och 2 Tim på em (13.00-15.00) han tog tacksamt emot schemaändringen och somnade mycket bättre nästan direkt. Men nu har det hänt något? Långluren igår var han riktigt upprörd och tänkte verkligen inte somna (vilket han gjorde så småningom) och vaknade dessutom redan 14.30 på halvkasst humör. Dessutom har han börjat vakna alldeles för tidigt på morgnarna, vilket vi inte haft bekymmer med på evigheter. Han vaknar redan vid sex och somnar inte om, vilket han brukat göra galant förut..
Hjälp, vad kan detta bero på?
Hur ser dagarna ut nu då? Schema och dagsinnehåll.
sömnbehovet ligger på 14h. 12 h natt lämnar 2 h till dagsömn.
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
7.00 morgon, flaska
8.00 andra frukost med mamma/pappa
9.15 sova 45 min
10.00 mellis
12.00 lunch
13.00 sova 2 timmar
15.00 mellis
17.00 middag
18.00 bad och bus
18.30 kvällsmat+flaska
19.00 godnatt
Jag vet att han har lite för mycket sovtider på schemat men vågade inte kapa för mycket, fram till för två veckor sedan så sov han nästan 15,5 timmar/dygn
en liten tröttis... Som det är nu så är han supertrött inför alla lurar och därför vet jag inte vart jag kan plocka lite till? Kortar jag fm till 20 min så lär han inte orka till 13.00, och kapar jag långluren så orkar han nog inte till läggdags :-/ skulle ju kunna skjuta på läggdags fram till 19.30 men risken är att han hinner bli övertrött...
Dagarna i övrigt består av mycket tränande på golvet, där är han nästan all sin vakna tid och tränar på att stå och gå
vi dammsuger, handlar, tvättar och lagar mat men han är inte särskilt intresserad av att vara med, han vill bara ner på golvet.. Öppna förskolan en gång per vecka och frisk luft en stund varje dag.
Maten funkar fint, äter som en häst
Vad tror du, vad ska vi hitta på?
8.00 andra frukost med mamma/pappa
9.15 sova 45 min
10.00 mellis
12.00 lunch
13.00 sova 2 timmar
15.00 mellis
17.00 middag
18.00 bad och bus
18.30 kvällsmat+flaska
19.00 godnatt
Jag vet att han har lite för mycket sovtider på schemat men vågade inte kapa för mycket, fram till för två veckor sedan så sov han nästan 15,5 timmar/dygn
Dagarna i övrigt består av mycket tränande på golvet, där är han nästan all sin vakna tid och tränar på att stå och gå
Maten funkar fint, äter som en häst
Vad tror du, vad ska vi hitta på?