Trassel med sista slurken

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
videunge

Re: Trassel med sista slurken

Inlägg av videunge »

Hej på dig!

Jag har 3 barn och på det första gjorde jag som bvc sa. Sen lärde jag mig att lyssna på vad jag själv tror är bra. Båda mina småkillar har fått riktig mat från ca 3 månader. Om liten gapar efter mat- lassa på! Det är DITT barn INTE bvcs. Som jag förstått det så är anledningen att de inte får rekommendera välling till under 6 mån att det anses kunna konkurrera ut amningen och eftersom who tycker att man skall helamma till 6 mån. Min erfarenhet är att om man väntar att införa smakisar för sent så är inte ungen lika intresserad så mata på är mitt heta tips. utforska nya smaker, banan, majs, rotfrukter, päron, plommon...Det finns så mycket gott!

Vad gäller havregryn så körde jag dom i mixern i början men det går att smula med fingrarna med. och det finns osaltat smör :wink:

kram och lycka till :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
almisa

Inlägg av almisa »

Tack för stöd och bra råd :heart:

Ja, den här lilla är verkligen intresserad av mat så det går inte att hålla i några bromsar här inte. Väldigt stora ögon när hon ser att vi andra sitter och äter :shock: Idag slank det till och med ner lite fisk från min tallrik :wink: Har också tänkt att vällingrekommendationen säkert beror på att man vill att vi ska amma istället. Snacka om att ge dåligt samvete till oss som inte haft möjlighet att helamma!

Nu är Andra mosboken beställd också, så här ska det bli en massa mat :D
Mamma till flicka född 071101 SHN-kurad vid 8 mån och flicka född 121105 SM från början
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Härligt!! :D =D>
almisa

Inlägg av almisa »

Hej igen!

Trots mer mat och underbara dagar är det fortfarande en hel del krångel på nätterna :shock: Lillan får fortfarande nattslurk vid 22 men vaknar alltid mellan 01-03 för att äta igen. Sedan sover hon för det mesta till 7-7.30. Ett par gånger varje natt måste vi in och ge henne napp (hon sover i eget sovrum sedan några veckor). Hur kommer vi ifrån detta??

Schemat (med mat) ser just nu ut så här:
7.15 morgon, mat (ersättning) samt liten portion gröt när vi äter frukost, egenlek
9.15 sova 45 min i vagn (oftast ute i samband med lämning av storasyster på förskolan)
10.30 mat (middag, grönsakspuré + efterrätt)
12.30-14.30 sova 2 timmar ute i vagn (
14.30 mat (ersättning+ banan eller liknande)
16.30 sova 20min
17.30 mat gröt + fruktpuré till efterrätt)
18.30 bad, bus och skratt, nattslurk (här får vi fortfarande truga mycket)
19.15 natt
mat på natten, mängden varierar från 100-150 ml

Tycker att hon får i sig så pass mycket mat att hon borde klara att sova hela natten. Frågan är bara hur vi går tillväga? Ska jag följa SHN-kuren? Hon är van vid att somna till ramsan på kvällen. Vi brukar få ramsa ett par omgångar för att hon ska komma till ro, ibland får vi även gå in och buffa för att lugna henne. Ska vi köra ramsa/buffning under natten när hon vaknar också??

Funderar också på om man ska ta bort nattslurken vid 22 på samma gång, annars kanske det bara blir förvirrande för henne att hon först får mat men inte sen... :roll: Alternativet är ju att fortsätta med den extra slurken och ge den tidigare på kvällen. Så småningom borde hon ju vara piggare och ha mer ro (nu är det mycket annat som är mer intressant än flaskan :wink: ) att få i sig en ordentligt nattslurk innan läggning.

Upplever att vi måste hjälpa henne att sova hela natten då jag inte tror att hon kommer att göra det av sig själv....
Mamma till flicka född 071101 SHN-kurad vid 8 mån och flicka född 121105 SM från början
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

ja, det låter som om hon skulle kunna sova hela natten på den mat hon får i sig. När du sen plockar bort nattmaten så lär hon ju äta mer på dagen också :D . Jag buffade bort alla nattliga uppvak från 2 månadersålder som inte var på den tid som jag bestämt var okej för nattmål. Jag hade slopat 22-slurken och ev gett ETT nattmål efter typ 8 timmar om du inte är säker på om hon är mätt annars hade jag slopat det helt. Det tar några dagar men är du bara säker i din attityd så lär det gå jättebra :lol: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
almisa

Inlägg av almisa »

Attityden finns verkligen där :D Det jag är osäker på är hur jag ska använda verktygen. Du buffade alltså endast? Ingen ramsa på vägen ut heller?

Vid läggning som svarar hon så bra på ramsan (somnar efter att vi ramsat några omgångar utanför dörren). När hon vaknat tidigare än det är meningen att hon ska äta har vi dock bara buffat så jag känner mig osäker på hur jag ska gå till väga :?: :?:

Enligt SHN ska ju ramsan ta över mer och mer efter första natten...

Tror att vi kör på att ta bort både slurken vid 22 och nattmålet på samma gång. Senaste kvällarna har hon ätit virka 100 ml välling som kvällsslurk innan läggning så det känns som att hon borde vara tillräckligt mätt för att klara hela natten. Senaste tiden har hon knappt ätit något när hon vaknat så det känns också som ett tecken på att hon inte behöver mat på natten.
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag började inte med ramsan förrän vid 6 månader då jag inte hittade attityden med den förrän då. Jag kände mig så löjlig :oops: tills jag hittade en som passade mig. Jag kör samma ramsa dag som natt, Godnatt, godnatt sov så gott . Enkel och bra :D

Innan dess buffade jag, eller stoppade i nappen, vilket som funkade bäst i situationen. Jag började smygramsa lite tidigare när jag gick ut ur rummet men använde den inte som verktyg.

Känner du att hon tar ramsan bergsäkert, så kör på ramsa, annars buffa bort alla nattmålen. Jag tror att det är klokt att ta bort alla på en gång som du säger. Jag har inte kört enligt SHN, i standardmodellen jobbar man ju in ramsan mer gradvis. Det är dock bra att inte ha för många verktyg men jag tror att ni kan fortsätta ramsa vid läggning och sen bestämmer ni er för om ni ska ha buff eller ramsa vid nattliga uppvak. Det blir ju inte så bra när man står där mitt i natten och funderar över vilket :wink: .

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
almisa

Inlägg av almisa »

Tack för svar. Blev så fascinerad av hur bra ramsan fungerade när vi körde SHN på vår stora tjej. Efter första veckan kunde vi ligga kvar i vår säng och ramsa och liten somnade om med en gång. =D> Så vi får nog fundera på hur vi ska göra. Ska åka till sommarstugan några nätter så vi ska ta tag i det hela när vi kommer tillbaka. Lovar att meddela hur det går :D

Kram
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Ja, ramsan funkar inte alltid lika klockrent för SM barn som kurbarn. Jag kan visserligen ligga i sängen och ramsa men fy vad sonen svär åt mig när jag gör det :wink:.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
almisa

Inlägg av almisa »

Första natten avklarad och natt nummer två är nu påbörjad! :wink:

Bestämde oss för att ändå fortsätta med en nattslurk, fast vi ändrade till kl 21 istället för 22. Anledning att vi inte tog bort det är att liten fortfarande inte har ro till flaskan innan läggning.

Ramsan togs snabbt emot av henne och jag behövde bara gå in och buffa vid några tillfällen. Ett par gånger somnade hon t.o.m om helt av sig självt utan några verktyg alls. =D> Vi gjorde morgon kl sju och då undrade hon varför hon blev väckt när hon nu äntligen sov så gott :shock:

En trött mamma är nu laddad inför natt nummer två :wink:
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Heja er! :D =D>
Hur gick natt nummer 2?

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
almisa

Inlägg av almisa »

Hej!
Natt nummer två kunde vi nästan köra enbart med ramsan. Behövde bara gå in ett par gånger och solfjädra. =D> Natt tre och fyra räckte det med ramsa vid ett tillfälle =D>

Det har nu gått en vecka och de senaste nätterna kämpar vi med vargtimmen :roll: Liten vaknar och är pratglad och rullar runt på rygg. Och då vet hon verkligen inte hur hon ska somna om :roll: Gissar att vi just nu är inne i det lilla bakslagen som brukar komna innan det hela sätter sig ordentligt :wink:
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Aha, välkommen Vändningscirkus!! :mrgreen:

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
almisa

Inlägg av almisa »

Tack för den underbara länken! Just nu är det varannan natt som gäller verkar det som. Alltså inland sover hon hela natten lång och ibland strular hon vi vargtimmen. Vi har valt att smyga in och vända och sedan smyga ut utan ramsa. Lite komiskt att tjejen som verkligen vägrar ligga på rygg dagtid (bara sitta eller magläge som accepteras) änder sig till rygg på natten :lol:

Har för mig att vargtimmen strulade 3 veckor med storasyster så det är bara att ha tålamod :wink:

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Ja, vändningscirkusen är en klassiker. :lol:

Vi gjorde precis som ni, gick in utan att ha varit inne 8) samt intensiv träning dagtid pâ hur man gör när man vänder sig. (Det gâr ju över även av sig själv, men det gâr att skynda pâ lite om man hjälper barnet att bli sin egen cirkusartist :wink: )

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"