11v - ett måste att rapa?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Suellyn

Re: 11v - ett måste att rapa?

Inlägg av Suellyn »

Tack tack tack Susan - erkänner att jag maste fatt hjärnsläpp för i och med att han är van att alltid buffas vid minsta pip sedan 2 manader tillbaks trodde jag att jag kunde "kommunicera" honom lugn redan 1:a natten. Nu vet jag bättre!

Men, men...nu har natt nr 2 förlöpt perfekt - han vaknade till 6 ggr totalt varav 3 i vargtimmen med joller och lite gny som en hundvalp - somnade om pa stört alla 4 första gangerna efter superkort buff & ramsor och vid de sista 2 uppvaken bara "pratade" vi lite i 1 minut innan han suckade och somnade! Känns verkligen som att han förstatt ramsan och mina olika röstlägen

Och inte nog med det, jag har ändrat langluren till efter lunch istället för pa fm, och det har gatt jättebra det med - han somnade sött själv efter 7 minuter bök i sängen med bara 1 undrande fraga som jag svarade pa direkt...

Denna upplevelse är HELT UNDERBAR - jag riktigt längtar tills ikväll :D :D :D
Mamma till Solstrålen född 29 mars 2012 där SM påbörjades vid 9 v
Ett liv i paradiset är en familj i harmoni
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Suellyn skrev:Och inte nog med det, jag har ändrat langluren till efter lunch istället för pa fm, och det har gatt jättebra det med - han somnade sött själv efter 7 minuter bök i sängen med bara 1 undrande fraga som jag svarade pa direkt...
Det tror jag var ett bra val, dâ har ni dessutom lângluren pâ plats och där kan den ligga kvar i flera âr. :thumbsup:
Suellyn skrev:Denna upplevelse är HELT UNDERBAR - jag riktigt längtar tills ikväll :D :D :D
Fantastiskt! Hâll kvar den här känslan sâ är ni snart i mâl! =D>

:heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Härligt!

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Suellyn

Inlägg av Suellyn »

Skickar jättekramar till er bada Susan & Sarisparis för er support

Lägesrapport fran en mycket trött men lycklig mamma som har fatt 2 h sömn/dygn nu...

Nattningen igar gick toppen, kort buff med 2 ramsor. Men tyvärr blev han rejält täppt i näsan (bara lite förkyld) och 1 tand sprack fram under denna natt sa han vaknade hela 8 ggr (kl 20.05, 21.222, 22.38, 00.56, 3.11, 3.56, 4.16 och 5.03). Jag riktigt hörde hur han inte fick luft...
Fick da en 2-sek buff med 1 ramsa vid varje vak utom 1 gang da jag kände pamig att ramsan skulle räcka och det gjorde den. Han vaknade själv 3 minuter innan jag skulle väcka honom och da buffade jag mjukt sa vi fick en bra start.

Fm luren pa 30 min blev väldigt kort (bara 10 min sömn) för han behövde 2 buffningar och sen lag han länge och bökade utan att säga nagot innan han somnade. Var därför väldigt grinig och klängig hela dan eftersom han är van att fa sova 1,5 h INNAN lunch.
Den nya langluren e1,5 h EFTER lunch jag infört gick oxa trögt, han var klarvaken och inte ett dugg sugen pa att sova. 2 buff och langt bökande pa totalt 20 min innan sucken kom, sedan sova 30 min innan kort uppvak och sen var jag tvungen att väcka honom - härlig känsla för han brukade ju vakna själv och skrika efter mig!

Normalt brukar han äta jättemycket men idag var aptiten inte stor, bara till middagen klämde han i sig lagom mycket. Men han var SAAAA trött och somnada nästan vid bröstet, innan jag bort honom och busade upp honom inför nattningen som tog mindre än 1 minut! Ner i sängen, en kort solfjäder och ut med ramsa - fantastiskt!

Nu är klockan 21.50 och han har precis vaknat till pga täppt näsa igen, och nu blev det en hel minuts buffning innan andningen var normal

Känner att det inte är läge vid dessa "andnöds"-uppvak att bara ramsa utanför dörren för han behöver verkligen hjälp med all lugna sig - tycker ni att jag gör rätt eller ? :?: :?: :?:

Hoppas han mar bättre imorgon sa att jag kan ta oss till sista fasen där ramsan ska ta över buffningen!!!
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

När man är sjuk och får tänder är livet inte alltid så roligt. Svårt att sova och dålig aptit får i alla fall jag när jag är sjuk. :( Jag brukar tänka att det vid sjukdom är undantagstillstånd, då kanske det blir extra trafik i rummet och lite extra buffningar, sovtiderna brukar behöva utökas/ändras. När min lilla har varit riktigt, riktigt dålig har hon till och med sovit i famnen som hon aldrig annars gjort. Sen när sjukdomen är över faller vi tillbaka till gamla vanliga rutiner (med attityden av självklarhet förstås).

En bunke kokande vatten med hackad lök i under sängen är skönt vid hosta och täppt näsa. Koksaltdroppar hjälper till att lösa upp och nässugen får ut det värsta.

Hoppas liten kryar på sig snart!
Suellyn

Inlägg av Suellyn »

Tack för tipset SaraMilana och skönt att läsa dina tankar!
Har nu haft 2 nätter och dagar till alldeles själv med lilla förkylda Solstralen och inte hunnit vara vid datorn.

Kvällsnattningen har gatt pa minuten. Men sedan har har han ca 8-10 ggr/natt skrikit ett högt, kort, enskilt skrik för att därpa sova vidare utan fragor.
Drömmer han eller ska jag tolka det som mini-uppvak???
Jag rusar ju upp ur sängen för att kunna vara där om jag behövs för att ramsa men hinner inte ens fram förrän han tystnat.

Sen 2 ggr / natt har han vaknat alldeles täppt och utan filt och jag har buffat för att lugna i 2 omgangar - räckte inte med 1 dessa nätter. Hoppas dessa uppvak försvinner när han mar bättre...

Dagslurarna har gatt sadär - han har en tendens att ställa sig upp och skrika efter jag lagt honom med en kort solfjäder och ramsat utanför dörren - nagra tips där? När han väl sover da sover han gott fram till jag väcker honom!

Vill tillägga att han är väldigt klängig och vill inte gärna leka själv de senaste dagarna sa vi har läst en massa böcker - beror det pa förkylningen tror ni?

Kram fran oss i blasiga Skane
Suellyn

Inlägg av Suellyn »

HURRA HURRA HURRA!!!
Trots förkylning SOV HAN GOTT med bara 3 uppvak inatt, kl 21.50, 00.51 och 5.42 fram tills 6.11 då ramsan inte bet för man var sååååå hungrig ovh jag lugnade med buff och kunde väcka en glad kille vid 6.30! En sån lång sammanhångande sömn på över 5 timmar var det 3 månader sen han fick!

Nu gäller det att fokusera på fm-luren där han nu inte alls VILL sova, men det ska han i 2 månader till innan vi lägger om schemat....

Jag är sååååå stolt över honom och så obetalbart glad över detta forum och alla mammor därute som gemensamt står starka med barnens bästa i åtanke.

Det är vi som ser och märker skillnad och det är vi som bestämmer över våra barn, inte BVC eller staten - och jag önskar att Solstrålen ska växa och bli stor nog att själv få ta del av vad AW skrivit, och att han kan stå upp mot övermförmynderiet med samma obändliga tålamod, vilja och pondus som både AW och alla vi som följer hennes tidslösa, enkla och helt underbara råd

Tack för att ni finns!!!
Suellyn

Inlägg av Suellyn »

:D :D :D Maste bara fa berätta att äntligen har Solstralen sovit 98% av natten (18.30 till 6.10 med väckning 6.30) med endast nagra fa uppvak där han somnat om pa stört!!! Konstigt nog är jag desto tröttare... är väl för att jag ligger pa spänn som jag gjort i 3 manader nu...

Förkylningen haller pa att försvinna, och vi ser nu med spänning fram emot om även denna natt skall fungera sa bra som föregaende!

Kvällsläggningarna är en skön avslutning pa en spännande dag - bara dagslurarna som kranglar med att han verkligen är pigg som en mört och inte tycker att man behöver lägga ner huvudet - men jag ger mig inte och vi kommer att vara hemma hela februari för att fa schemat att sitta innan vi reser till släkten norröver

En liten fraga om resa - maste jag skaffa resesäng eller kan jag lägga honom pa en madrass pa golvet hos släktingar tror ni? :?: :?: :?: Mörkläggningstyg har jag fixat o tar med mig
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

=D> Och var stolt över dej själv! Du gör ett jättefint jobb!

Jag låg också på helspänn under kurningsnätterna, men efter ett tag kunde jag slappna av mer o mer, när tjejen sov hela nätterna tills klockan ringde på morgonen :D och det är ju fantastiskt, att de får sova en hel natt utan uppvak - wow!

Jag hade nog haft med en resesäng, för de här små liven är sängen ombonad o mysig, viktig för god sömn, en madrass blir ett stort öppet landskap, mindre tryggt, men det är vad jag känner o har gjort för mina tre barn. Lita på din magkänsla så blir det bra :D

Kram o ha det gott på resan!
Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Suellyn

Inlägg av Suellyn »

Tack Linda - ska ta med resesäng när det blir dags

Vi 2 föräldrar är helt lyriska över att Solstrålen nu sovit sååååå gott 3 nätter i rad!!!
Han somnar på bara ett par minuter och har max 1 uppvak med självomsomning innan vår väckarklocka talar om att det är läge att väcka honom...
Vad har vi gjort för att förtjäna detta???
Kramar i mängder till er som stöttat mig sedan vår resa började
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Underbart! :D Bra jobbat! =D> :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

=D> =D> =D>
Suellyn skrev:Vad har vi gjort för att förtjäna detta???
Litat pâ att ni vet vad er son behöver, hittat ert sätt att förmedla trygghet och säkerhet till honom sâ att han vâgar sova gott lugnt hela natten. Tagit ledningen helt enkelt. :mrgreen:

Kanonbra jobbat! :thumbsup:

Suellyn

Inlägg av Suellyn »

Oj oj oj vad bra det går med nattsömnen fortfarande :D :D :D
Han somnar på ett par minuter bara och vaknar endast till 1-3 ggr mellan 5-6 och lyckas till 90% somna om själv!!! Ramsan fungerar till de andra 9% och bara 1 gång har jag behövt gå in och solfjädra!!!

Fm luren på 30 min har dock krånglat så pass mycket (lugn först efter 20-25 min) att vi nu testat att ta bort den helt och det fungerar utmärkt - han sover lika gott på natten ändå

Em luren på 1,5 h går sådär - oftast ett rejält uppvak efter 30 eller 45 min trots att han ätit som en häst innan. Behöver ramsa högt för att han ska somna om. Men vi kämpar pa!

Nu har jag 2 nya frågor ang sömn

1) När han vaknar efter avslutat sömnpass både på morgonen och em av sig själv (dvs jag är inte där och väcker), så gråter han kopiöst - är det vanligt/normalt eller beror på något speciellt och finns det något jag kan göra för att träna bort den otryggheten oxå? Jag kan ju liksom inte stå och passa honom...

2) Äntligen bor vi nu i hus så han kan få sova i vagn ute! Men jag behöver lite stöd innan jag vågar testa så att jag veta att han får en positiv första upplevelse. Har läst på forumet hur jag ska klä honom och använda lammfäll och filt under honom och filt över åkpåsen.

Våra förutsättningar är:
Hitills har alla lurar varit i spjälsängen från 5 mån eftersom vi bott i lägenhet utan balkong + att Brio Happy mjukliften blev för trång.
Han läggs självklart ner på mage, men sover på knä med huvudet uppkört mot höger hörn och vänder sig ofta 180 grader i sängen efter ca 15 minuter.
Vi har inte en speciell åkpåse utan har använt mjukliften utan bottenplatta + ett extra vindskydd över när vi har gått promenader med honom sittande i vagnen.

Frågorna:
Är det bara att köra på och lägga honom på mage i trånga mjukliften eller :?: :?: :?:
Behöver jag använda sele ifall han vaknar o försöker ta sig ur mjukliften?
Ska jag promenara med vagnen så att det gungar eller låta den stå still?
Om han inte somnar (även trots ramsa) vad gör jag då? Solfjädra blir ju liksom svårt med alla dragkedjor och knappar som ska öppnas

Tacksam för alla tips som finns
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej igen,

vad roligt att läsa om alla framgångar vad det gäller sömn och så blir liksom det mesta bra på köpet så att säga.

Är det rätt som det står att lille mannen blir ett år i slutet på mars? Hualigen vad tiden går fort måste jag nog ändå säga i sånt fall.

När mina varit så stora har jag skippat att sova i vagnen ute för jag tycker att jag haft för dålig uppsikt och inte velat att de trillat ur. Därför har middagsluren blivit inne men å andra sidan har vi varit ute både fm och em så frisk luft och fysiskt aktivitet har de fått så det räcker och blir över.

Men det är som med allt annat, genomföra med attityden på plats. Jag hade använt sele, absolut. De flesta har väl knäppningen på magen men de går att vända och knäppa på ryggen istället, du får bara se till att det inte stramar på något olämpligt ställe. Låt vagnen stå stilla, lägg som vanligt och ramsa. Behöver det extra hjälp så kan du vagna även om han är stor. Jag hade dock investerat i en stor begagnad vagn, lite utrymme behöver de när de ska sova. Och så motsäger jag mig igen för jag har vänner vars barn sovit länge i trånga vagnar och trivts med det. Så som vanligt gäller det att du bestämmer hur du vill göra och så genomför du det.

Vill du sen gå en promenad medan han sover i vagnen så vänta tills han somnat innan du börjar gå. Då vänjer han sig inte vid att somna i gående vagn så att säga. Det kanske inte alltid är så att du har lust att ta en promis precis när han ska sova.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Och jag fyller i lite på de eminenta råden du redan fått. Jag funderar bara på om han får plats i mjukliften på mage, man blir ju längre när man ligger så, det är ju inte säkert att han ligger på knä i vagnen #-o ???

Nu vet jag inte riktigt hur lång er mjuklift är, jag har bara provat Emmaljungas och den fick min kille precis plats i när han var ett och låg på rygg, tveksamt på mage..

Min kille sover på mage i sängen men vägrar magläge i vagnen sen 6 månader så där sover han på rygg. Jag menar inte att förvirra dig med allt det här men vill bara visa att det finns olika alternativ som kan vara värda att fundera igenom :wink: Ett alternativ är ju annars att skaffa en åkpåse så att han får lite mer plats :D .En barnvagnsgardin är också att rekommendera tycker jag :P , men det är en smaksak. Min kille är så nyfiken av sig så jag vill begränsa hans synintryck när han ska sova. Sele skriver jag abslolut under på också. Ibland är vagnens sele dock inte så bekväm för att sova så det kan vara bra att ha en annan som bara sitter över bröstet.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"