Mat mitt i natten - är det förstört nu?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mumintrollet

Re: Mat mitt i natten - är det förstört nu?

Inlägg av mumintrollet »

=D> =D> =D> =D> =D> =D> :D :D

Strålande nyheter att det går bättre! :) Med nytt mod framåt mot nya utmaningar! :)

Vi åkte snålskjuts med tidsomställningen och flyttade vår flickas schema en timma framåt, så istället för 19-07 sover hon 20-08. VI tänkte att det är lättare framemot sommaren att kunna lägga henne lite senare, det blir lätt en del besök och så vill man vara ute vackra sommarkvällar :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Hur går det för er? Börjar ni kunna njuta av att sova redan? :)

kramar
Viggo11

Inlägg av Viggo11 »

Ha ha ha, snacka om sten hård fokus! Jag har fokuserat så pass att jag glömt bort världen runt omkring....
Å vet ni??!! I morse när jag vaknade var anteckningsblocket tomt! Vilket innebär, prinsen har fått sova hela natten!! Hurra! =D>

Vi har fortfarande lite problem med vargtimmen (förutom i natt då :lol: ) och eftermiddagsluren, den är han inte riktigt nöjd med, men det kommer för han är supertrött när det väl är dags.
Trodde också att sommartiden skulle skapa mer oreda, men det är som ni skriver, värre till hösten. Men det får bli problemet då.

Vi kämpar på och är nu inne på vår 7 dag, hur allt än går så har jag nog aldrig sett min prins stråla som han gör numer!

Och en sak är säkert, jag hade inte klarat detta utan forumet här och alla ni superfina som peppar mig och delar med er av det som behövs!!

Tusen kramar från både mig och Viggo!!

Vi hörs snart igen!
Viggo 2011-11-19 * Kurstart 2012-03-20
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Viggo11 skrev:Ha ha ha, snacka om sten hård fokus! Jag har fokuserat så pass att jag glömt bort världen runt omkring....
Å vet ni??!! I morse när jag vaknade var anteckningsblocket tomt! Vilket innebär, prinsen har fått sova hela natten!! Hurra! =D>
Underbart, ni har jobbat så fint. :) =D>
Viggo11 skrev:Vi har fortfarande lite problem med vargtimmen (förutom i natt då :lol: ) och eftermiddagsluren, den är han inte riktigt nöjd med, men det kommer för han är supertrött när det väl är dags.
Och vet du, vargtimman brukar hålla i sig ett tag men om allt annat är uppstyrt och man har en strategi för vargtimman, då är man ju i princip 5 meter från mållinjen. Heja heja. :lol:
Viggo11 skrev:Vi kämpar på och är nu inne på vår 7 dag, hur allt än går så har jag nog aldrig sett min prins stråla som han gör numer!
Visst är det underbart, de har så mycket energi, och tjuter av glädje när de är utsövda och proppmätta. Som AW brukar säga: små är till för att njutas och det gör man verkligen med en sådan liten solstråle. Kram på er.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Nat

Inlägg av Nat »

Ha ha ha, snacka om sten hård fokus! Jag har fokuserat så pass att jag glömt bort världen runt omkring....
Å vet ni??!! I morse när jag vaknade var anteckningsblocket tomt! Vilket innebär, prinsen har fått sova hela natten!! Hurra!
Strålande arbete =D>
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Håller med Tin och Nat! :D

Fantastiskt vilket jobb du gjort! =D> =D>

Fortsätt på samma fina bana nu :D

Kram
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Underbara nyheter!!!!
=D> =D> =D> :heart: :heart:

Så fint jobbat, och vilken belöning du har fått efter att ha kämpat på! Härligt att du hittade krafter att kämpa vidare trots stunder av tvivel och osäkerhet :)

Njuuuut av vårsolen! :)
kramar
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jag in stämmer med samtliga föregående talare! =D>

Skriv gärna några rader i "livet efter kuren"-tråden här inne på kurforum när du känner för det. Och givetvis är du välkommen att stanna kvar här om du har fler frågor kring sömnen. För andra undringar än schema och sömn finn en hel radda med olika forum här inne! :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Viggo11

Inlägg av Viggo11 »

Tack för era fina ord och pepping, det betyder så mycket!!

Vi har precis haft en period av rejäl förkylning, med en heshet utan dess lika till följd... :?
Vilket resulterat i att vi fått återfall och att ramsan verkar inte bita som den ska längre på natten. I natt höll vi på från kl 02.53 med endast kortare sovstunder.
Men jag antar att det bara är att fortsätta traggla.
Men jag har två frågor,
1. Hur gör ni med era små liv när de sparkar av sig täcket? Viggo sparkar av sig täcket hela tiden och när jag väcker honom är han iskall och händer och fötter. Vi har ändå inte kallt i sovrummet, men varje gång han vaknar till liv så sparkar han av sig och varje morgon när jag väcker honom så... inget täcke. Jag tänker att det kanske är därför han vaknar ibland på natten, för att han är lite kall. Det kan ju en annan känna när man ligger med en arm eller ett ben utanför täcket en stund.
2. Pangramsa har jag läst om, men jag är inte riktigt med på hur det går till. Är det samma ramsa som man använder annars på natten eller är det en helt annan? Kan ni inte ge mig ett exempel på en ramsa?!? Ibland kan jag känna att den vanliga ramsan inte räcker och tänkte att man skulle prova med en pangramsa? Vad tror ni?

Vi hörs snart igen !
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Vid gnöl-gnäll-lägen som du beskriver ovan (som håller i sig under en lång tid) brukar jag ibland gå in och göra en solfjäder tills liten sover. Men det får inte bli nån vana! [-X lyssna av! Verkar liten ha fastnat helt i sitt gnöl-gnäll brukar jag bjussa på lite hjälp på traven. Eller husljud så liten får annat att lyssna på och kan somna om.

:idea: Sparka av sig! Ha gärna svalt i rummet, (inte drag) då sover man bättre. Ofta säger man att om liten känner sig sval och bekväm så sparkar de inte av sig.... många har därför bara body och eventuellt strumpor på under täcket. Man kan ju tänka sig själv att det blir hiskeligt varmt att sova under sitt eget täcke iförd en hel-pyjamas. Alternativt kan man ha pyjamas och ev strumpor men ett tunnare täcke. Jag brukar ibland köra med en dubbelvikt fleecefilt av det tunnare slaget i stället för täcke. Jag hade en period då jag snabbt som ögat kilade in i sovrummet när jag hörde att liten kommit till ro efter ett uppvak på natten för att lägga på täcket igen om det skulle behövas. Till slut lärde jag mig höra på "frågan/gnölet" om täcket behövde läggas på igen.

:idea: Pangramsa är samma ramsa som den andra nattramsan men den sägs direkt vid uppvak som en upplysning/uppmaning! typ, hallå där! det är natt nu och du ska sova! Du inväntar alltså inte eventuell hjälp som barnet ber om utan i vargtimmen (särskilt eftersom de små ofta tror sig utsövda då) serverar du en pangramsa för att snabbt upplysa om att det är natt fortfarande. Detta står ypperligt beskrivet på sidorna 177-179 i internationella SHN. Smat i en del favorittrådar här inne på forumet.

Ramsan blir så bra som du låter när du säger den! :wink: Du får öva olika tonfall och undermening i den. Och attityd hela tiden! 8) Du måste mena vad du säger! Det är natt och då sover man! :mrgreen:

inte...

"Ja jag vet att det inte är så kul att sova, men snart är det morgon och då får du kliva upp men det vore bra om du sov lite till... :roll: :? "

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej :D
Vill bara komma med ett litet tillägg till det här med att sparka av sig täcket. Min tjej har alltid bökat runt väldigt i sömnen. Man kan hitta henne i fotändan på sängen eller uppe på täcket eller med ena handen utanför spjälorna :roll: :lol: . Jag har nog aldrig hittat henne under täcket någon gång och detta oavsett vad hon haft på sig. För att schasa bort mina orosvargar så använder vi heltäckande pyjamas (utan fötter) och har det varit lite kallare hemma någon dag så har hon även fått strumpor på. Och så har vi, som Manfred10 även föreslår, ett tunnare täcke av typen filt i påslakan som vi i alla fall lägger på när vi nattar.

Så har vi det :wink: :lol:

Kram
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Viggo11

Inlägg av Viggo11 »

Tack!

Då ska jag prova att byta ut täcket jag har mot en fleecefilt som viks dubbelt, för att prova om det är så att det blir för varmt under täcket.

Nu har jag lite nya bollar att ta tag i, så vi hörs snart igen =)

Tråkigt men det känns som om man just nu bara skriver när man behöver hjälp, men min tur kommer då jag känner vi fixat det mesta och då ska jag skriva i "tiden efter kurandet" MED GLÄDJE!!

Tack igen för att ni finns och delar med er!!

Trevlig helg!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Viggo11 skrev:Tråkigt men det känns som om man just nu bara skriver när man behöver hjälp, men min tur kommer då jag känner vi fixat det mesta och då ska jag skriva i "tiden efter kurandet" MED GLÄDJE!!
Det kan kännas tråkigt att behöva hjälp, men egentligen är det ju något positivt som man förhoppningsvis lär sig av och kommer framåt med. Se det från en annan synvinkel. 8) Det är ju vad kurforum handlar om. Pepp, stöttning och eventuell rättning i leden på vägen mot NJUTNINGEN, som du gärna får dela med dig av sen som sagt. :wink: Och sen är det rätt kul att gå tillbaka och läsa i sin gamla tråd, när man kommit en bit in i framtiden....... :lol:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Viggo11

Inlägg av Viggo11 »

Hej på er alla :lol:

Jag har en liten fråga, det står i boken att nappen blir ett minne blott och att sugbehovet inte längre finns som vid Viggos ålder 4 1/2 månad.

Men jag tycker tt han suger och suger, händerna är helt nariga, torra och spruckna. Han har konstant tummen i munnen vilket han inte hade förut.
Är det någon av er som använder napp eller har alla slutat med det? Förstör man något om man tar till nappen?!?
Vet inte riktigt hur jag ska gå till väga, i detta. För om han fortsätter att attackera händerna som han gör, är det ju nästan bättre att avlasta med lite napp så händerna hinner läka, eller?
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej,
här har du en fin tråd om nappen.

Det är lite hur man vill göra, min lilla suger på två fingrar och har aldrig velat ha napp, men när hon skall natta sig själv åker fingrarna fortfarande in och hon är över 2 år. Nu har hennes fingrar aldrig blivit nariga i och för sig, för dagtid har hon så mycket för sig så händerna är upptagna.

Då nappen blir ett problem är om det behövs för sov, och liten tappar nappen och inte kan sätta tillbaka den själv. Då blir det uppvak både för liten och föräldrarna. Fingrar kan de små hantera själva liksom. :)

Här får du avgöra själv, det är inget tvång för en 12 h natt att ta bort nappen men var varse att det kan skapa uppvak som liten behöver hjälp med. Ni kan ju använda napp tills det blir ett problem t ex. Och då göra en ny bedömning.

Bäst vore ju om du kunde sätta prylar i händerna på liten dagtid, en sån där plast borste man penslar bullar med och nåt som prasslar brukar vara populärt.Eller nåt som smakar nåt, lite knäckebröd att suga på eller en gurkskiva. :)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"