Hej tjejen!
Nu är det lite på ett par veckor sedan vi började kura. Här har det gått mycket bra även om lillflickan inte ännu har sovit fullt ut en hel natt. Rekordet låg på 19-06:30!

Vanligtvis har hon vaknat i vargtimmarna, ofta klarat av det själv de senaste nätterna så jag inte behövt ramsa alls. Hon har ständigt vaknat för tidigt, så mornarna har vi kämpat med mest, men jag försöker hålla modet uppe och lita på att det ger med sig.
Strålande nyheter. LIlltjejen sover alltså 11 1/2 timmes natt, klarar de flesta uppvak själv och sover gott även på dagen. Tänk vilka otroliga framsteg ni nåt på så pass kort tid. Glöm inte bort det när det kommer någon dålig dag ibland..
Att just tidiga mornar är ett problem är ett faktum för mer eller mindre alla som kurar. Just den där sista timmen kan hänga i flera veckor innan barnet slutligen börjar sova sina fulla 12 timmars nätter. Oj så skönt det är att sova länge
Kämpa ni på med den sista halvtimmen och försök utöka tiden för varje dag. Alltså att ni försöker låta det gå några minuter längre för varje dag innan ni tar upp och gör glad gomorron. Eller ni kanske härdar ut till kl 7 varje dag?
Härliga husljud i bakgrunden brukar hjälpa många..
Senaste natten dock var ett tydligt bakslag - hon vaknade 04 och somnade till slut 06:30.. Var inne en gång efter en timmes gråtande för att kolla att hon inte fastnat i sängen på något vis, och var tvungen att byta blöja då hon bajsat.
Sånt kan hända, bra att du upptäckte och bytte, kan bli elaka röda eksem på rumpan annars. Man kan alltid glänta lite på dörren så känner man ju lukten direkt om man anar "ugglor i mossen"..
Vet du jag tycker inte du behöver lägga så mycket varken tanke eller oro kring denna natt. Visst ni hade en tuff natt och visst liten bajsade där på morgonkvisten men så kan det vara ibland. Kanske är det en tand på g? många barn blir ju lite dåliga i magen då plus att det gör ont vilket kan störa sömnen.. kika så kanske du ser en liten gadd på g. En förkylning kan även sätta magen ur spel samt att det stör nattsömnen.
Eller så är det bara en liten fnurra på tråden som kommer och går så länge ni står trygga.
Oavsett vad så tycker jag ni ska tänka på att det viktigaste ni kan ge ert barn är kärlek, mycket sömn, mat, skratt och bus, uteaktivitet och social delaktighet. En dag som denna där liten mår lite sämre så ökar ni helt enkelt på allt detta. Extra mycket mat, långa utepromenader, skratt och bus och hjälpa till en massa.
Håll ni stenhårt på rutinerna och busa och skratta med liten och var ute långa stunder så kommer detta att försvinna på några dygn.
Kram