kurstartskottet ljöd ikväll!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mumintrollet

Re: kurstartskottet ljöd ikväll!

Inlägg av mumintrollet »

Hallå och godmorgon!

Glad mamma rapporterar:
Natten till igår vaknade flickan 3-tiden men somnade om innan jag hann till dörren. Har ALDRIG HÄNT TIDIGARE! Sedan vaknade hon igen 4-tiden och så höll vi på till fem med att diskutera en stund och påminnas om att hon faktiskt kan sova :) sju väckte jag sedan henne.
Förra natten sov hon från 19-06!!! Efter det påmindes hon om att sova vidare, hon knorrade och skällde tillslut ut hela världen för att hon var tvungen att ligga kvar i sängen och inte kunde somna om... Jag påminde med en ramsa och tömde diskmaskinen och lagade frukost i köket och ramsade några gånger lugnande då hon blev riktikgt ledsen. Hon tystnade alltid för en stund men gick igång igen..
Tio i sju gick jag in i en liten tyst paus med glad morgon :)
Sedan åkte vi iväg till vårt första babysimpass - vilket uppskattades STORT av en liten rörlig och aktiv tjej! :) Hon slocknade redan i bilen på väg hem och sover nu nöjt vidare i vagnen inne. (-24 grader ute, vilket jag tyckte var lite väl extremt för henne att klara av)
Behöver knappt sägas att jag är salig över natten! Trodde inte mina ögon då jag kollade på klockan i morse och såg att den var sex! :)
Jag bugar ödmjukt mot landet i väster och kvinnan bakom barnaboksfilosofin!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
klockan

Inlägg av klockan »

=D> :D Härlig läsning! Kör på nu och lita på att hon faktiskt
K A N!

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Nat

Inlägg av Nat »

Men va härligt
:thumbsup:
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Förra natten gick även lugnt, flickan vaknade dock kl 4,5,och 6 men somnade om efter endast ett par ramsor (inom 5 minuter).
Nu undrar jag vad ni har för erfarenheter om dessa verktyg och denna metod - brukar ramsandet falla bort med tiden så att barnet faktiskt klarar sig själv eller får ni påminna och lugna alltid nu som då?

Så har jag en fråga angående schemat. Nånstans har jag gett mig själv tidslinjen på fyra veckor för att se hur denna kur fungerar. Då hinner flickan bli fem månader. (7 månader sedan hennes egentliga födsel). Är det redan då dags att ändra schemat pga. hennes ålder? Har nu redan märkt att hon är "mogen" för sin ålder, eftersom hon tog en tjuvstart till denna värld och har hunnit se sig omkring två månader "extra". Hur skall jag tänka i framtiden om hennes behov för sömn? Prematurer lär ska växa ikapp under det första året så att de vid ett års ålder är ifatt dem som fötts samma tid men fullgångna.. (Mycket diffust föklarat, men hoppas ni förstår vad jag menar). Mat får hon i sig enligt sin ålder från födseln dvs. hon äter redan nu kött och grönsakspureer och gröt.
Jag har försökt söka på schema-förslag och ändringar men har inte riktigt fått klart för mig hur ni ändrar i era scheman alltefter barnet växer.
Just nu har vi sovpass på 12-45-2-45.
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

Ett kort svar bara gällande hur länge man behöver ramsa..
Nu undrar jag vad ni har för erfarenheter om dessa verktyg och denna metod - brukar ramsandet falla bort med tiden så att barnet faktiskt klarar sig själv eller får ni påminna och lugna alltid nu som då?
Buffa och vagna brukar för de flesta mer eller mindre försvinna när barnen blir så kallade säkra sovare. Det kan ta 1-3 månader (cirkus) efter att barnet kurats. Man kan sedan få buffa eller vagna någon enstaka gång vid större tidsomställningar, när tänder är på G eller liknande. Jag kommer ihåg att vi fick buffa några gånger när sonen var oroad av 8-månadersångesten.

Ramsa fortsätter man att göra vid läggning tills barnen är stora. Man ramsar * 3 och bekräftar * 1 och efter det gör man inget mer under hela natten. Det är alltså den vanliga situationen. Sen kan det ju vara så att man är bortrest och barnet ställer frågor även under natten, men det är undantag.

Generellt så är det extremt lite verktygande när kuren verkligen satt sig.

Resten av frågorna får jag överlämna till någon annan då jag har lite brått

Kram
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!

Hur sömntiderna ändras för prematurbarn jämfört med ej prematur kan jag inte svara på. Men generellt säger vi så här, man ändrar inget schema för att barnet har blivit si eller så gammalt, man ändrar schemat när barnet ber om det. DVS vaknar tidigar på morgonen, har svårt att komma till ro någon lur eller vaknar tidigare från någon lur, detta ska "krångla" under en längre period. Man ändrar alltså inte schemat efter att liten vaknat för tidigt 2 dagar, men har det gått entill två veckor kanske man ska börja se över. Det är då FM och EM lurarna man justerar eftersom lunchluren samt 12 h natten finns med långt upp i barnets ålder. Oftast försvinner EM-luren först.

Jag brukar titta på schematider för olika åldrar här, men som sagt man behöver inte ändra något förrän barnet ber om det.

matochsovtider

Här finns mycket bra! Glöm inte att scrolla längre ner på sidan :wink:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej igen!

Nu är det lite på ett par veckor sedan vi började kura. Här har det gått mycket bra även om lillflickan inte ännu har sovit fullt ut en hel natt. Rekordet låg på 19-06:30! :) Vanligtvis har hon vaknat i vargtimmarna, ofta klarat av det själv de senaste nätterna så jag inte behövt ramsa alls. Hon har ständigt vaknat för tidigt, så mornarna har vi kämpat med mest, men jag försöker hålla modet uppe och lita på att det ger med sig.
Dagslurarna funkar nu även bra - hon somnar utan vagning efter lite gnöl och och gnäll och sover långluren oftast utan att skarva.
Senaste natten dock var ett tydligt bakslag - hon vaknade 04 och somnade till slut 06:30.. Var inne en gång efter en timmes gråtande för att kolla att hon inte fastnat i sängen på något vis, och var tvungen att byta blöja då hon bajsat. Var hon inte ledsen innan så bröt hon totalt samman efter det.. Hon har varit supergnällig idag och somnade precis till sin långlur så fort jag lade henne i sovpåsen.
Är detta det ökända bakslaget som gjort sitt intåg? Plötsligt kändes det som om ramsan inte alls tog. Jag har inte behövt ramsa alls på flera nätter.. Har hon glömt bort den? :)
En annan fråga om ramsandet på dagarna. Hur gör ni om ni är på språng och barnet vaknar mitt i luren. Jag känner mig plötsligt mycket osäker att stå i butiken eller i en buss och börja ramsa. Lillflickan verkar vara lättväckt av främmande ljud, så hon vaknar alltid om jag har henne i vagnen till butiken eller försöker mig in på ett cafe. Har någon liknande erfarenheter?? Jag skulle ju så gärna ta mig ut bland folk så småningom och passa på att uträtta lite ärenden då hon sover men som det är nu känner jag mig lite inlåst. Kanske detta också blir bättre då hon blir säkrare i sitt sovande??? Eller gäller det att börja träna på just andra miljöer så att hon vänjer sig vid nya ljud??
Nat

Inlägg av Nat »

Hej tjejen!
Nu är det lite på ett par veckor sedan vi började kura. Här har det gått mycket bra även om lillflickan inte ännu har sovit fullt ut en hel natt. Rekordet låg på 19-06:30! :) Vanligtvis har hon vaknat i vargtimmarna, ofta klarat av det själv de senaste nätterna så jag inte behövt ramsa alls. Hon har ständigt vaknat för tidigt, så mornarna har vi kämpat med mest, men jag försöker hålla modet uppe och lita på att det ger med sig.
Strålande nyheter. LIlltjejen sover alltså 11 1/2 timmes natt, klarar de flesta uppvak själv och sover gott även på dagen. Tänk vilka otroliga framsteg ni nåt på så pass kort tid. Glöm inte bort det när det kommer någon dålig dag ibland.. :D

Att just tidiga mornar är ett problem är ett faktum för mer eller mindre alla som kurar. Just den där sista timmen kan hänga i flera veckor innan barnet slutligen börjar sova sina fulla 12 timmars nätter. Oj så skönt det är att sova länge :mrgreen:

Kämpa ni på med den sista halvtimmen och försök utöka tiden för varje dag. Alltså att ni försöker låta det gå några minuter längre för varje dag innan ni tar upp och gör glad gomorron. Eller ni kanske härdar ut till kl 7 varje dag?
Härliga husljud i bakgrunden brukar hjälpa många..
Senaste natten dock var ett tydligt bakslag - hon vaknade 04 och somnade till slut 06:30.. Var inne en gång efter en timmes gråtande för att kolla att hon inte fastnat i sängen på något vis, och var tvungen att byta blöja då hon bajsat.
Sånt kan hända, bra att du upptäckte och bytte, kan bli elaka röda eksem på rumpan annars. Man kan alltid glänta lite på dörren så känner man ju lukten direkt om man anar "ugglor i mossen"..

Vet du jag tycker inte du behöver lägga så mycket varken tanke eller oro kring denna natt. Visst ni hade en tuff natt och visst liten bajsade där på morgonkvisten men så kan det vara ibland. Kanske är det en tand på g? många barn blir ju lite dåliga i magen då plus att det gör ont vilket kan störa sömnen.. kika så kanske du ser en liten gadd på g. En förkylning kan även sätta magen ur spel samt att det stör nattsömnen.
Eller så är det bara en liten fnurra på tråden som kommer och går så länge ni står trygga.

Oavsett vad så tycker jag ni ska tänka på att det viktigaste ni kan ge ert barn är kärlek, mycket sömn, mat, skratt och bus, uteaktivitet och social delaktighet. En dag som denna där liten mår lite sämre så ökar ni helt enkelt på allt detta. Extra mycket mat, långa utepromenader, skratt och bus och hjälpa till en massa.

Håll ni stenhårt på rutinerna och busa och skratta med liten och var ute långa stunder så kommer detta att försvinna på några dygn.

Kram
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Och tack för stödet :) Visst är det ibland lätt att glömma bort de enorma framstegen då man haft en tuff natt bakom sig. Jag hittade mina anteckingar från de första kurnätterna om hur ofta jag gått in o buffat eller ramsat :roll: ett helt pappersark med minuttider :lol:
Så visst har vi gjort framsteg!
Förra natten sov hon från 19-06 och låg och smågnydde från och till till tio i sju då jag tog upp henne. Oron tidigare kan gott förklaras med en liten tand på gång, hon har haft liknande dagar och nätter nu i en månad för att igen återgå till sitt soliga glada jag.

Undrar fortfarande om uppvak i vagnen medan man är ute bland folk :) Hur gör ni?
Jag drar några drag med vagnen och skak i handtaget vilket nog får henne att somna om snabbt efter ett par påminnelser. Det känns bara så himla korkat att ramsa på ett cafe..
Jag kanske är onödigt petig med det här nu eftersom det här verkar funka för oss, undrar väl bara om jag ställer till det för mig i framtiden - att inte ramsa konsekvent vid alla tillfällen?
Nat

Inlägg av Nat »

Hej hej,
Och tack för stödet :) Visst är det ibland lätt att glömma bort de enorma framstegen då man haft en tuff natt bakom sig. Jag hittade mina anteckingar från de första kurnätterna om hur ofta jag gått in o buffat eller ramsat :roll: ett helt pappersark med minuttider :lol:
Så visst har vi gjort framsteg!
Ja eller hur, gå tillbaka till början på din tråd och läs lite där så ser du vilka enorma framsteg ni gjort :D
Undrar fortfarande om uppvak i vagnen medan man är ute bland folk :) Hur gör ni?
Jag drar några drag med vagnen och skak i handtaget vilket nog får henne att somna om snabbt efter ett par påminnelser. Det känns bara så himla korkat att ramsa på ett cafe..
Jag kanske är onödigt petig med det här nu eftersom det här verkar funka för oss, undrar väl bara om jag ställer till det för mig i framtiden - att inte ramsa konsekvent vid alla tillfällen?
Jag tycker nog att du försätter dig i en onödigt jobbig situation då det mycket väl kan påverka sömnen på så sätt att barnet inte vet vad som gäller. I ena stunden skall hon klara sig själv vid uppvak, nästa stund så får hon vagnskakningar, och i nästa stund får hon en viskande tveksam ramsa :shock:
Jag tänker att om du inte vill verktyga bland folk så kanske det är bättre att hon sover hemma, i en park eller hemma hos någon bekant där du vågar ramsa? på café kan ni kanske gå när hon är vaken? på så sätt får hon ju oxå möjlighet att vara ute på en rolig aktivitet. Kanske kan du istället tajma så att liten sover i en park och när hon sovit klart så äter ni mellis på ett café. På så sätt slipper du bekymret.

Personligen har jag alltid låtit sonen sova hemma, endera i vagn på gården eller i sin säng. På så sätt behöver man inte missbruka vagning för att "slippa" ramsa bland folk :shock:

Kram
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Ville passa på och uppdatera hur vi har det och skicka en uppmuntrande hälsning till alla er som jobbar på med kuren. Det lönar sig! :)
Nu är det en månad sedan kuren inleddes hos oss och vi NJUTER! :)

Vargtimmen satt kvar i ett par veckor så att jag var tvungen att ramsa och ibland gå in och lägga till rätta då hon hamnat alldeles galet i sängen. Hon har även brukat vakna kl 06-tiden och gny på och somna om innan 07 då vi ska upp. De två senaste nätterna har hon sovit utan ett pip från 19-07.

Som en följd av den goda sömnen har vi en otroligt glad flicka med glittrande ögon som trivs med det mesta och är nyfiken på allt och alla :) :heart:
Och måste säga att jag som mamma småler för mig själv då jag hör hur alla beundrar hennes goda aptit, och glada humör - jag har lust att ge alla en kopia av barnaboken :)
Vi var inne på barnjouren en kväll för att få hjälp med trånga luftvägar och mycket slem i rören - barnläkaren förundrade sig över flickan och sade att det är en glädje att se ett så lugnt och tryggt barn :)
Besöket på sjukhuset inföll vid läggdags, så jag hade vällingen med mig, och lade flickan i vagnen vid läggdags och så sov hon sig igenom väntan på sjukhuset bland övertrötta gnälliga sjuka barn som bokstavligen skrek efter trygghet och sömn. Ännu ett tillfälle där jag hade lust att sprida Ordet :)

Visst har vi tillfällen då lillflickan ställer mer frågor, eller har svårt att komma till ro efter dagar med för mycket program eller nya intryck. Men det sköna med allt detta är att jag har slappnat av för att jag vet vad jag skall göra!

Styrkekramar till er alla som jobbar på med denna fina metod!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Åh vad härligt! :D :D =D> =D>

Vilken fin gåva ni har gett till Lillflickan! :heart: :heart: :heart:

Ditt inlägg skulle göra sig bra i tråden som heter "Livet efter kuren" gå gärna in där och skriv några rader. Brukar vara bra pepp att läsa i den tråden när man kurar i början och ibland vill misströsta. :wink:

Bra jobbat! :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Nat

Inlägg av Nat »

Härlig läsning!
Grattis till lyckad kur och ett härligt liv med utsövd familj
klockan

Inlägg av klockan »

Grattis! Fint jobbat! Välkommen till ert nya liv :D
Manfred10 skrev:Ditt inlägg skulle göra sig bra i tråden som heter "Livet efter kuren" gå gärna in där och skriv några rader. Brukar vara bra pepp att läsa i den tråden när man kurar i början och ibland vill misströsta. :wink:
Ja, skriv gärna ngr rader där!

Sköt om er. Lev och må!

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Halloj!

var nyss inne på uppmuntran-tråden och skrev in inlägget där - och passade än en gång på att tacka Anna för denna fina filosofi! :)

Och tack för ert stöd och era råd här under vår kur!
Vi kanske återkommer med nya frågor och funderingar senare :)

Njut av den soliga våren!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"