Massa frågor ang, 7 månaders och kurstart

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
saraparalara

Re: Massa frågor ang, 7 månaders och kurstart

Inlägg av saraparalara »

Tack för svaren!
Jag antar att man egentligen vet svaret/svaren men vill liksom få bekräftat på att man tänker eller att man gjort rätt. :D

Idag på dagslurarna har hon somnat på 10 minuter kanske men vaknat tidigare än hon ska. Jag har försökt få henne att somna om och lyckades på en, de resterande 2 gick jag in till henne i en "paus" hon hade.
Men det kanske kommer med tiden det med.

Hon äter fortfarande inte så bra, välling ÄLSKAR hon och skulle kunna äta det jämt. Gröt går rätt så bra och fruktpuré gillar hon också. Mat däremot är blää :wink: men man får väl ta det som det kommer.

Inatt så somnade hon på 7 minuter och jag behövde bara ramsa en gång(isamband med att jag la henne).

Så nu håller vi tummar och tår att hon sover bra inatt.
Men det är ju klart att hon gör :mrgreen: :wink:
Började kura M 7 månader (110511), 11/12-2011
saraparalara

Hon ville inte skratta!

Inlägg av saraparalara »

Alltså det här med "skrattet till go´nattet"
Vår M vill INTE skratta. Det är inte många gånger i sitt sjumånaders liv som hon verkligen har skrattat hjärtligt.
Hon är alltid glad och ler alltid men inte många skratt.

Så när jag lägger henne på kvällen och ska få henne att skratta så känns det som mission impossible. :shock:

Jag kittlar, busar, kastar upp i luften, pruppar på magen, gör grimager, gömmer snutten, leker tittut, sjunger sånger, dansar omkring, ja you name it.

Den enda reaktion jag får är ett stort leende och kanske ett litet HAH. :mrgreen: :mrgreen:

Är det bara min M som är kräsen på vad som är roligt :wink: eller finns det fler därute?

Hur viktigt är det att hon skrattar, räcker det med ett Hah och många leenden?
Nat

Inlägg av Nat »

Go morgon!

Skrattet till gonattet är inte så lätt som det låter, det inser de flesta som kurar. Men för att göra dig lite lugnare kan jag säga att det verkligen blir lättare och lättare.

Ett barn som är uttröttat och inte sovit ordentligt under kanske 5-6 månader är inte lätt att roa. På samma sätt som vuxna som är uttröttade helst bara vill krypa upp i tv-soffan och sitta för sig själv utan att säga bu eller bä kan det vara svårt att få till riktiga kiknande skatt av en uttröttad bäbis. Desto piggare ditt barn blir ju enklare blir det att få till riktigt stora härliga skratt.

Utöver att ditt barn är uttröttat så är hon inte van att skratta. Ju roligare man har desto roligare får man. Skrattar man mycket och ofta blir man gladare, är man gladare skrattar man oftare. Det lilla jag har läst om hjärnans uppbyggnad så vet man att personer som skrattar ofta och mycket får en förändrad struktur i hjärnan som gör att de blir gladare och således skattar ändå mer :D En positiv cirkel helt enkelt.

Fortsätt du kämpa på så bra som du gör med skrattet så ska du se att det kommer att bli lättare och lättare!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
saraparalara

Inlägg av saraparalara »

Nu är jag inne på sjättenatten.
Både igårnatt och nu inatt så har hon vaknat och små skrikit.
Hon småskriker/gnäller i typ 20 sek och kan vara tyst i upp till 2 min (ibland mer och ibland mindre) sen börjar det om igen.
Igår tror jag hon höll på i över en timme.

Jag ramsade ibland men jag var osäker på om hon verkligen var vaken överhuvudtaget. Jag klampade på ute i huset och gjorde andra saker men det hjälpte inte alls.
Hon lät varken arg eller ledsen när hon småskrek/gnällde utan mer...ja vad ska man säga, förvirrad/trött/irriterad.

Vad tycker ni jag ska göra i de här situationerna?
Inatt väntade jag ett tag med att ramsa när hon vaknat för att se om hon kunde somna om. Borde jag börja ramsa direkt när jag hör henne? (vi ligger i samma rum) Det händer ju några gånger på kvällen och natten att hon småvaknar till såhär och sedan somnar om.

Sen undrar jag lite över bekräftelseramsan i samma ovannämnda situation. Jag kan ramsa och hon blir oftast tyst (om hon inte blir skitförbannad :wink: ) sen börjar hon smågnälla igen, ska jag dra av en ramsa +bekräftelse till eller ska hon få "sköta sig själv"

Ber om ursäkt om det är förvirrande skrivet, jag står i mörkret i köket, halvnaken och trött :mrgreen: :mrgreen: :wink: och ser knappt vad jag håller på med. :lol: :lol:
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Halloj :D !
saraparalara skrev:Både igårnatt och nu inatt så har hon vaknat och små skrikit.
Hon småskriker/gnäller i typ 20 sek och kan vara tyst i upp till 2 min (ibland mer och ibland mindre) sen börjar det om igen.
Igår tror jag hon höll på i över en timme.
Ingen fara på taket enl mig. Sådär kan det ju vara.Tycker man gör bäst i att avvakta helt enkelt och se hur det utvecklar sig. Oftast löser det situationen själva, om inte så drar man av en ramsa för att visa vad det är som gäller. Stöttning m h a husljud rekommenderas oxå! Var inte rädd för att LÅTA, det ska framgå med tydlig önskvärdhet att man finns därute och att bössan är laddad etc :D
saraparalara skrev:Sen undrar jag lite över bekräftelseramsan i samma ovannämnda situation. Jag kan ramsa och hon blir oftast tyst (om hon inte blir skitförbannad :wink: ) sen börjar hon smågnälla igen, ska jag dra av en ramsa +bekräftelse till eller ska hon få "sköta sig själv"
Du drar ihop påminnelseramsan och bekräftelsen , så att de två sista stroferna är bekräftelsen, det räcker så nu. Smågnäller hon bara hade jag låtit henne vara. Gnöl, gnäll, prat, joller, skratt och ff a ILSKA lämnas bäst ifred.

Pangramsan är toppen! Då ger du ramsan, men enbart x 4 och sen stöttar du bara med h a husjuden som jag skrev om ovan. Nu är tiden inne att verkligen manifestera SÄKERHETEN, så våga börja sträcka ut på "kopplet" :wink: .Ju mer hon får klara sig själv, prova på etc , desto mer kommer hon lära sig :D
saraparalara skrev:Ber om ursäkt om det är förvirrande skrivet, jag står i mörkret i köket, halvnaken och trött :mrgreen: :mrgreen: :wink: och ser knappt vad jag håller på med. :lol: :lol:
:lol: Underbart om du frågar mig :D Been there...

:thumbsup:
/Sanna
saraparalara

Inlägg av saraparalara »

Tack för svar!!

M somnar nu direkt när jag lägger henne. Hon har fått hosta som envisas mitt i natten men det känns som att hon skulle sovit om det inte varit för den. Hon vaknar däremot ALLTID före den tid hon ska vakna och om man lyckas få henne att somna om blir hon verkligen förbannad när man väcker henne. Gräver in huvudet i halsen på mig och försöker sova vidare.

Skrattet till gonattet funkar inte alls bra, än. Man blir så omotiverad när man inte får någon respons. :/ inte ville hon äta särskilt mycket mat heller. Fast det kan ju ha med förkylningen att göra. Hon vill helst dricka välling.

Å så undrar jag, sen, när några månader gått. Fortätter man ramsa för 'alltid' om hon ska sova borta hos tex, mormor och morfar lär man dem 'min' ramsa?
När uppföljningsveckan gått och om allt känns stabilt, kan man ändra schemat då? Det vi har nu har jag planerat så tokigt, hon äter sen går det en stund så ska hon sova, sen går det en stund och hon ska äta. Man hinner inte göra något mellan, åka till affären eller vad som helst. För det känns som att hon alltid antingen ska äta eller sova.

Många frågor ;)
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Saraparlara skrev:Hon vaknar däremot ALLTID före den tid hon ska vakna

Kanske måste se över schemat igen efter uppföljningsveckan.

och om man lyckas få henne att somna om blir hon verkligen förbannad när man väcker henne.

Servera bara en pangramsa där på morgonen och sen inget mer förrän det är GLAD god morgon, alternativt pangramsa och husljud. (Personligen kliver jag inte upp innan jag måste 8) här blir det alltså inga husljud, på sin höjd spola på toaletten)

Skrattet till gonattet funkar inte alls bra, än. Man blir så omotiverad när man inte får någon respons. :/ inte ville hon äta särskilt mycket mat heller. Fast det kan ju ha med förkylningen att göra. Hon vill helst dricka välling.

Du måste VISA henne inte tvärt om. :wink: Skratta på! :lol: Vill och vill.... hon kokar väl inte sin välling själv? :wink: Visst kan det vara så för att hon är förkyld och helt ok ibland, men det är du som erbjuder maten enligt schemat och med attityden av självklarhet! 8)

Å så undrar jag, sen, när några månader gått. Fortätter man ramsa för 'alltid' om hon ska sova borta hos tex, mormor och morfar lär man dem 'min' ramsa?

JAPP! :mrgreen: det är ju det som är det fina i kråksången och så praktiskt att tala om för morfar och mormor hur det ska gå tillväga vid läggningen och vad de ska säga. :mrgreen:

När uppföljningsveckan gått och om allt känns stabilt, kan man ändra schemat då?

Ja, men tänk efter FÖRE! 4 rejäla mål + nattslurk, max 3,5 h mellan målen. Sömn efter behov, ca 14,5 h, alltså 2,5 h på dagen om ni behåller 12 h natt. Schemat ger alla förutsättningar till att planera.
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
saraparalara

Inlägg av saraparalara »

Hallå hallå alla!

Här hemma går det frammåt på vissa punkter.
M somnar ganska omgående när jag lagt henne.
Kämpar på med att få henne att skratta men det går fortfarande trögt. Får nöja mig med ett leende och ett HAH. :wink: :wink:

dagslurarna går också för det mesta bra, hon blir lite arg vissa gånger men det är ju ok. Ramsan tar oftast bra även på nätterna.

Äter börjar hon göra också, för det mesta :wink:
Men hon är ju snorig och hostig så jag förstår att hon kanske inte är så sugen på att äta en massa.

Däremot tycker jag INTE att hon är på något bättre humör. Alls.
Snarare tvärtom. Hon är gnällig och klängig nästan jämt.
Börjar gråta så fort jag kommer ut synhåll.
Är det åttamånaders-seperationen som spökar?

Hur långt efter kurstart har ni märkt skillnad på era barns humör?
Tidigare var M ofta glad men nu känner jag inte riktigt igen henne :?

God Jul på er!
:heart:
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Du sa det själv.... :D
Jag skulle säga att din dotter är högst normal i sitt humör! :D 8) Låter som ett solklart fall av 8-månadersångest! Finns många bra trådar att läsa om detta här på forumet, även i Barnaboken står mycket bra!

8-månaders ångest

Nu vill hon vara nära, social delaktighet hela dagarna alltså :lol: . Sitt på golvet och skala potatis eller ha henne hos dig på diskbänken, köksbordet, vid datorn osv.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
saraparalara

Inlägg av saraparalara »

Ja jag gissade att det var den "fasen" nu. :D
Jag har beställt barnaboken så den borde nog
komma till mig imorgon, hoppas jag.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

BB är den bästa julklappen! :santa: Låt den ligga framme och använd den, ställ inte undan den i bokhyllan! :wink:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
saraparalara

Inlägg av saraparalara »

Nu var det bra längesen jag skrev.
Är väl ett bra betyg antar jag. :lol:

Men nu närmar sig lilla M 9 månader och jag gissar att det är dags att ändra i hennes schema.
Jag har dessvärre lånat ut min bok till en vän i NÖD :wink: så jag kan inte kika där på ett lämpligt schema till M.

Nu ser det ut såhär:

07:00 - Morgon och välling
09:00 - 09:45 - sova
10:30 - gröt
11:45 - 13:15 - sova
13:30 - mellanmål
15:30 - 16:15 - sova
16:45 - middag
18:30 - välling
19:00 - sova

Hon har börjat krångla på både lunchluren och eftermiddagsluren. Hon sover sällan 45 minuter där mellan 15:30 - 16:15 men det tar sån tid att få henne att somna (om hon ens somnar) att jag har haft kvar tiden.

Kan någon hjälpa mig med schemat? :roll:
Vore extremt tacksam isåfall!

:heart: :heart: :heart:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Det handlar om att justera, dvs korta ner antingen fm-luren eller em-luren. Men spontant kan jag känna - var är den stadiga lunchen man sover så gott på???

Gröt en lång stund före långlur räcker inte - i med mer mat och gärna närmare långluren. Riktig mat. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
saraparalara

Inlägg av saraparalara »

Du har rätt. Det har jag inte tänkt på.
Kanske flyttar fram gröten lite och lägger in en lunch där också.

Men då kortar jag ner e-m luren litegrann.
Det kanske räcker så...
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!

Sömnbehovet ligger på 8 månader 14,5 h och 9 månader 14 h. Har ni 12 h natt har du 2/2,5 h att fördela över dagen.

Du kan ju alltid ha gröten som frukost 2 innan morgonluren och lägga en lunch närmare inpå långluren. :D

Jenny :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"