Förstagångskurar en vild 8 månaders:)
-
MinnaJosefin
Re: Förstagångskurar en vild 8 månaders:)
Så bra 
Mamma till Leon, född 110327
Påbörjad kur 28 november 2011. Misslyckad.
Påbörjad ny kur 15 december 2011
-
MinnaJosefin
Nätterna somnar varit så bra har inatt (natt 6) strular! Jag vet inte vad jag gör för fel, eller är det han som testar mig? Jag börjar att skriva från natt 4 så ni ser skillnaden!
Natt 4
19.00 Godnatt! Tillrättaläggande. Ramsa ut. Tyst. Bekräftelse
21.45 gnäller till och lite andra ljud. Jag avvaktar och han tystnar nästan direkt. Känns som om han drömde
00.13 frågar. Ramsax4 (bakat in bekräftelse) Somnar.
01.07 frågar, upprörd. Tillrättaläggande och ramsa ut. Somnar.
07.00 Godmorgon!!
Natt 5
19.00 godnatt! Tillrättaläggande. Ramsa ut. Liten fråga. Tyst. Somnar direkt.
22.16 gråter till. Ramsax4. Somnar
23.03. Gråter. Ramsarx4. Somnar (jag bakat in bekräftelsen i ramsorna så ni inte tror att jag struntar i dom!
23.24 gråter. Ramsarx4. Frågar. Ramsarx6. Somnar
07.00 godmorgon!
Natt 6
19.00 godnatt! Tillrättaläggande. Ramsa ut. Somnar
21.42 gråter. Ramsax4. Somnar
22.15 gråter. Ramsax4. Somnar
22.25 gråter. Ramsax4. Somnar
22.36 gråter. Somnar själv
22.55 gråter. Tillrättalägger. Ramsar ut. Påminnelsex4. Somnar
23.30 gråter. Ramsarx4. Gråter! Påminnelsex8. Sur men somnar.
04.00 gråter. Ramsax2. Somnar
06.15 gråter. Tillrättaläggande. Ramsa ut. Gråter. Påminnelsex6. Somnar
07.00 godmorgon!!
Varför blir det som på natt 6? Dagslurarna krånglar fortfarande. Fast vid 2 tillfällen har han somnat vid ett tillrättaläggande och ramsa! Glad varje gång jag slipper buffa på dagen...
Natt 4
19.00 Godnatt! Tillrättaläggande. Ramsa ut. Tyst. Bekräftelse
21.45 gnäller till och lite andra ljud. Jag avvaktar och han tystnar nästan direkt. Känns som om han drömde
00.13 frågar. Ramsax4 (bakat in bekräftelse) Somnar.
01.07 frågar, upprörd. Tillrättaläggande och ramsa ut. Somnar.
07.00 Godmorgon!!
Natt 5
19.00 godnatt! Tillrättaläggande. Ramsa ut. Liten fråga. Tyst. Somnar direkt.
22.16 gråter till. Ramsax4. Somnar
23.03. Gråter. Ramsarx4. Somnar (jag bakat in bekräftelsen i ramsorna så ni inte tror att jag struntar i dom!
23.24 gråter. Ramsarx4. Frågar. Ramsarx6. Somnar
07.00 godmorgon!
Natt 6
19.00 godnatt! Tillrättaläggande. Ramsa ut. Somnar
21.42 gråter. Ramsax4. Somnar
22.15 gråter. Ramsax4. Somnar
22.25 gråter. Ramsax4. Somnar
22.36 gråter. Somnar själv
22.55 gråter. Tillrättalägger. Ramsar ut. Påminnelsex4. Somnar
23.30 gråter. Ramsarx4. Gråter! Påminnelsex8. Sur men somnar.
04.00 gråter. Ramsax2. Somnar
06.15 gråter. Tillrättaläggande. Ramsa ut. Gråter. Påminnelsex6. Somnar
07.00 godmorgon!!
Varför blir det som på natt 6? Dagslurarna krånglar fortfarande. Fast vid 2 tillfällen har han somnat vid ett tillrättaläggande och ramsa! Glad varje gång jag slipper buffa på dagen...
-
LilloppansMamma
Hej igen!
Om jag nu får tycka och tänka lite.
Det är för mycket trafikerande natt 6. Ramsan är den som ska odlas! Det är vid dunder-kris som du skall gå in- du får ramsa när du hör att det blir ledset och du kan ramsa tills du hör att det går ner sig. alltså x 6, x8 eller x12 om det så vore. Ramsan SKA nå fram. Kom ihåg att inte stå och tjata med ramsan- här använder du med fördel husljuden.
Sedan måste jag säga att det är taskigt att gå in 06.15 och göra ett tillrättaläggande.
Han trodde att det var morgon när du kommer in i rummet. Vi ska ju inte luras. Vart är husljuden? Den bästa kompanjonen till ramsan
. Du måste sluta med trafiken här- till förmån för ramsan. Tidig morgon får man lösa med någon av de olika morgon-strategierna.
Morgon-strategier
LilloppansMamma
Om jag nu får tycka och tänka lite.
Det är för mycket trafikerande natt 6. Ramsan är den som ska odlas! Det är vid dunder-kris som du skall gå in- du får ramsa när du hör att det blir ledset och du kan ramsa tills du hör att det går ner sig. alltså x 6, x8 eller x12 om det så vore. Ramsan SKA nå fram. Kom ihåg att inte stå och tjata med ramsan- här använder du med fördel husljuden.
Sedan måste jag säga att det är taskigt att gå in 06.15 och göra ett tillrättaläggande.
Morgon-strategier
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
-
MinnaJosefin
Tack för svaret!
Efter 7 timmars spenderande på akuten från 10-16.00 igår med lillkillen där sömnen blev drabbad så gick det ändå bra!vi befann oss i samma rum hela dagen igår med bara ett handfat och ett bord, så när klockan började närma sig halv ett och det var dags att sova så visste vi inte alls hur vi skulle göra. Vi visste inte om han skulle sova alls då överläkare och kirurger kom in titt som tätt och tittade på honom. Men när klockan blev prick halv ett så somnade han hängandes över pappas axel. Han slocknade så hårt att när läkarna kom in och undersökt honom så sov han sig igenom det.
När han skulle mattas hemma så körde vi på med exakt samma rutiner som alltid. Han slocknade prick 19 och vaknade sen 3 gånger under natten, 2 av dom somnade han om själv direkt.
Nästa vecka ska han opereras. Hur gör vi då? Ska vi köra på med shn så mycket det bara går eller strunta helt i det och sen köra på när vi kommer hem
Istället? Det känns väldigt svårt på ett sjukhus när man inte alls vet tider om något eller hur saker bli!
Efter 7 timmars spenderande på akuten från 10-16.00 igår med lillkillen där sömnen blev drabbad så gick det ändå bra!vi befann oss i samma rum hela dagen igår med bara ett handfat och ett bord, så när klockan började närma sig halv ett och det var dags att sova så visste vi inte alls hur vi skulle göra. Vi visste inte om han skulle sova alls då överläkare och kirurger kom in titt som tätt och tittade på honom. Men när klockan blev prick halv ett så somnade han hängandes över pappas axel. Han slocknade så hårt att när läkarna kom in och undersökt honom så sov han sig igenom det.
När han skulle mattas hemma så körde vi på med exakt samma rutiner som alltid. Han slocknade prick 19 och vaknade sen 3 gånger under natten, 2 av dom somnade han om själv direkt.
Nästa vecka ska han opereras. Hur gör vi då? Ska vi köra på med shn så mycket det bara går eller strunta helt i det och sen köra på när vi kommer hem
Istället? Det känns väldigt svårt på ett sjukhus när man inte alls vet tider om något eller hur saker bli!
Hej!
Jobbigt med akuten....
Men vad skönt för killen att han fick sova som folk ändå! Tur att ni behöll lugnet och attityden! 8)
Sova och äta kommer han givetvis att behöva när han är på sjukhus oxå. Schemat ska vara en förutsättning och inte kännas som ett tvång. Känner ni er stressade av det kommer sonen oxå att märka det. Men som du själv berättar är det ju skönt när "det funkar" och man vet att ungen får äta och sova som folk. Att helt släppa på alla rutiner är nog ingen höjdare men tänk förutsättningar i stället för att han ska sova och äta på rätt klockslag. Oavsett hur ni bestämmer er för att göra så kommer ni nog att mötas av en del frågor... Ska det vara så här nu?? JAPP! svarar ni då, så här är det nu! behåll attityden och lugnet.
Mitt tips är att ta med en resesäng (egna snutten och filten kanske) till sjukhuset om ni blir kvar där i några dagar (man kanske kan låna säng där?) och ett lakan som ni kan hänga över sängen och skärma av så han får sin egen lilla vrå. Kanske finns stora gardiner i rummet som sängen kan stå bakom. Jag vet ju inte vad som händer på sjukhuset och det ska inte behövas göra en jättestor apparat av det hela, men har ni med er resesäng (och lakan 8) ) finns i alla fall förutsättningar för honom att få sova och kanske leka lite i när man är vaken. Ha schemat i bakhuvudet och lite koll på mat och sov tider så att liten slipper "skrika sig till" de basala sakerna.
Lycka till och god jul!
jenny
Jobbigt med akuten....
Perfekt! =D> Så ska det vara!MinnaJosefin skrev:När han skulle mattas hemma så körde vi på med exakt samma rutiner som alltid. Han slocknade prick 19 och vaknade sen 3 gånger under natten, 2 av dom somnade han om själv direkt.
Sova och äta kommer han givetvis att behöva när han är på sjukhus oxå. Schemat ska vara en förutsättning och inte kännas som ett tvång. Känner ni er stressade av det kommer sonen oxå att märka det. Men som du själv berättar är det ju skönt när "det funkar" och man vet att ungen får äta och sova som folk. Att helt släppa på alla rutiner är nog ingen höjdare men tänk förutsättningar i stället för att han ska sova och äta på rätt klockslag. Oavsett hur ni bestämmer er för att göra så kommer ni nog att mötas av en del frågor... Ska det vara så här nu?? JAPP! svarar ni då, så här är det nu! behåll attityden och lugnet.
Mitt tips är att ta med en resesäng (egna snutten och filten kanske) till sjukhuset om ni blir kvar där i några dagar (man kanske kan låna säng där?) och ett lakan som ni kan hänga över sängen och skärma av så han får sin egen lilla vrå. Kanske finns stora gardiner i rummet som sängen kan stå bakom. Jag vet ju inte vad som händer på sjukhuset och det ska inte behövas göra en jättestor apparat av det hela, men har ni med er resesäng (och lakan 8) ) finns i alla fall förutsättningar för honom att få sova och kanske leka lite i när man är vaken. Ha schemat i bakhuvudet och lite koll på mat och sov tider så att liten slipper "skrika sig till" de basala sakerna.
Lycka till och god jul!
jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
MinnaJosefin
Jag älskar Anna Wahlgren!!
Fast vi var på akuten i torsdags, hos farmor och farfar på lilljul (där han somnade direkt kl19 i en resesäng som vi tog med och sov tills vi skulle hem. Somnade direkt när jag la honom i sängen hemma), lördag var vi med borta på julafton och var hemma kl 18, så sover Leon nu hela nätterna, vaknar han somnar han om själv, OCH på dagarna så muttrar han och tycker synd om sig själv lite men somnat alltid inom 5 min! Jag behöver bara ramsa mig ut och baka in en bekräftelse och så nöjer han sig med det! Helt ortroligt...det känns som en lyx att kunna sitta på kvällen och sen en film eller liknande. Jag njuter i fulla drag och jag njuter så av vår kille på dagarna som
Sprudlar av energi!
Kanske kommer en natt eller dag som kommer bli hemsk men då har vi ork att ta oss igenom det
Kram på er och tack för era svar!
Fast vi var på akuten i torsdags, hos farmor och farfar på lilljul (där han somnade direkt kl19 i en resesäng som vi tog med och sov tills vi skulle hem. Somnade direkt när jag la honom i sängen hemma), lördag var vi med borta på julafton och var hemma kl 18, så sover Leon nu hela nätterna, vaknar han somnar han om själv, OCH på dagarna så muttrar han och tycker synd om sig själv lite men somnat alltid inom 5 min! Jag behöver bara ramsa mig ut och baka in en bekräftelse och så nöjer han sig med det! Helt ortroligt...det känns som en lyx att kunna sitta på kvällen och sen en film eller liknande. Jag njuter i fulla drag och jag njuter så av vår kille på dagarna som
Sprudlar av energi!
Kanske kommer en natt eller dag som kommer bli hemsk men då har vi ork att ta oss igenom det
Kram på er och tack för era svar!
Härligt jobbat! Var nu rädd om det fina

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
-
MinnaJosefin
Tack! Det ska vi verkligen 
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
MinnaJosefin skrev:Jag älskar Anna Wahlgren!! --- Jag njuter i fulla drag och jag njuter så av vår kille på dagarna som sprudlar av energi!
Pris och beröm för vackert arbete :-({|=
Och pussa ditt ljuvliga energiknippe på lilla näsan från mig =D>
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
LilloppansMamma
Underbar läsning!
Om du inte redan gjort det så gör gärna ett avtryck i Livet efter kuren- en uppmuntran så att andra mammor och pappor kan samla kraft inför en eventuell kurning.
LilloppansMamma
Om du inte redan gjort det så gör gärna ett avtryck i Livet efter kuren- en uppmuntran så att andra mammor och pappor kan samla kraft inför en eventuell kurning.
-
MinnaJosefin
Jag har en fråga om dagdjuren 12.30-14.00: Leon vaknar alltid efter 45 min- 1 timme och vägrar sova längre! Tänkte att det kanske då var dags att minska ner förmiddagsluren till 20 min..jag gjorde det igår men idag vaknar han ändå efter en timme och blir skrikandes en kvart (använder mig då av marginalkvarten då jag inte vill låta han skrika n halvtimme) han sover inte eftermiddagalur, vi införde aldrig det i schemat. Ibland vaknar han vid 6/halv 7 på morgonen med, då ligger han o snackar för sig själv i sängen. Vad ska jag göra?
-
LilloppansMamma
Hej igen!
Lägg in det aktuella schemat, så tar vi oss en kik. Men kom ihåg att det tar 3+7 dagar att införa en ny rutin. Man kan alltså inte skära ner fm.luren och tro att saken är biff redan samma dag.
Tidiga morgnar botar man genom att nöta med en morgon strategi. Se här:
Morgon strategier
Fram med tålamod och attityd och arbeta metodiskt vidare!
LilloppansMamma
Lägg in det aktuella schemat, så tar vi oss en kik. Men kom ihåg att det tar 3+7 dagar att införa en ny rutin. Man kan alltså inte skära ner fm.luren och tro att saken är biff redan samma dag.
Inte ska han ligga och skrika i en halvtimma utan åtgärd från din sida. Hur låter han här? Är man ledsen så får man en ramsa som påminner om att det går alldeles utmärkt att somna om igen. Är man arg så skall man ha annat att lyssna på och som visar att du finns därute. Du har ju 17 kor och 10 ungar till ju.MinnaJosefin skrev: idag vaknar han ändå efter en timme och blir skrikandes en kvart (använder mig då av marginalkvarten då jag inte vill låta han skrika n halvtimme) han sover inte eftermiddagalur, vi införde aldrig det i schemat. Ibland vaknar han vid 6/halv 7 på morgonen med, då ligger han o snackar för sig själv i sängen. Vad ska jag göra?
Tidiga morgnar botar man genom att nöta med en morgon strategi. Se här:
Morgon strategier
Fram med tålamod och attityd och arbeta metodiskt vidare!
-
MinnaJosefin
Under den halvtimmen ger jag självklart honom ramsor och låter som bara den i lägenheten! Då sätter han sig ibland i sängen och blir lugn men somnar aldrig om när han väl vaknat vid lunchluren..han verkar tycka att han är utvilad
Det aktuella schemat ser ut såhär:
07.00 godmorgon! (sover hela natten utan problem)
07.00 välling
08.15 gröt med oss
09.15-09.35 sova 20 min
11.30 lunch
12.30-14.00 sova 1,5 timme
14.30 mellanmål
17.30 middag
18.00-19.00 bad, bus o välling
19.00 Godnatt!
På dagarna när han ska somna så somnar han alltid inom 5 min, han är jätteduktig. Det är bara att han vill bara sova en timme mitt på dagen
Det aktuella schemat ser ut såhär:
07.00 godmorgon! (sover hela natten utan problem)
07.00 välling
08.15 gröt med oss
09.15-09.35 sova 20 min
11.30 lunch
12.30-14.00 sova 1,5 timme
14.30 mellanmål
17.30 middag
18.00-19.00 bad, bus o välling
19.00 Godnatt!
På dagarna när han ska somna så somnar han alltid inom 5 min, han är jätteduktig. Det är bara att han vill bara sova en timme mitt på dagen
-
LilloppansMamma
Hej!
Jag hade om han vaknade för tidigt på luren bjudit på en påminnelseramsa- det är fortfarande sovtid och sedan resten husljud. Passa på och dammsug
. Schemat ser bra ut, vad äter gossen till lunch? Kanske är han inte riktigt sådär mätt i magen för en långlur?
Sedan har jag en annan tanke. Vad gör ni på förmiddagarna? Är han med dig och arbetar med hushållssysslorna och får han vara ute minst en timma på förmiddagen? Det gör susen för sömnen.
LilloppansMamma
Jag hade om han vaknade för tidigt på luren bjudit på en påminnelseramsa- det är fortfarande sovtid och sedan resten husljud. Passa på och dammsug
Sedan har jag en annan tanke. Vad gör ni på förmiddagarna? Är han med dig och arbetar med hushållssysslorna och får han vara ute minst en timma på förmiddagen? Det gör susen för sömnen.