Tvillingar!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Nat

Re: Tvillingar!

Inlägg av Nat »

Sovmorgon vill vi nog alla ha och det är helt underbart att kunna få lite egentid med mannen på helgerna :shock: Vet du vad jag skulle rekommendera för det? jo ensamlek i spjälsäng efter frukosten till tvillingarna. Har du läst något om ensamlek? Det står mycket bra om detta i Barnaboken som du kan finna på nätet eller att låna. Att införa ensamlek gagnar verkligen hela familjen. Barnen lär sig leka självständigt och föräldrarna får mjukstarta dagen lite.

Exempel på hur vi gör i min familj:

Min son vaknar 7 vardag som helg, han får en rejäl flaska välling, lite morgonmys i vår säng, nya kläder, tandborstning, lite bus och skratt och sen tillbaka till spjälsängen. I sängen väntar 5 spännande leksaker och en överraskning, glad musik spelas i bakgrunden, lampor är tända och rullgardinen uppdragen. I en timme och 30 minuter leker han sedan glatt själv. Under tiden äter jag och mannen frukost, läser tidningen, förbereder för dagens första pass av social delaktighet och har det allmänt lugnt och skönt. Vi är sedan taggade till tusen att jobba med lillen :D

Ensamlek är något jag varmt kan rekommendera och gärna då från tidig ålder och att man successivt ökar upp tiden allt eftersom barnen blir äldre.

Lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Cassi

Inlägg av Cassi »

MÅSTE samma person kura pojkarna hela dagen? Eller kan pappan ta första luren å jag dom andra två dagslurarna?
Cassi

Inlägg av Cassi »

Vi körde igång kuren idag! Första pojken är i säng. Ligger dock å snyftar. Känns lite som fem-min metoden då de har grinats mer eller mindre 1 timme nu. Men ja funderar lite på om jag var för snabb ut efter buffandet!? När jag buffa så vart han ju tyst efter en stund å slappnade av, men inan jag knappt hann tänka tanken om att gå ut så börja han skrika igen. Hur länge bör barnet vara tyst inan man går ut. Men jag valde att gå ut nästa gång han vart tyst å avslappnan, väntade inte många sek innan jag "solfjädra" å ramsa mig ut. Då hade jag buffat en kvart. Kan jag ha varit för snabb? Nu är det tyst i sovrummet men de känns som han lika gärna kan ha somnat av utmattning! Va är de värsta som kan hända om nåt har blivit fel? Att natt två blir som ettan?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Cassi skrev:Känns lite som fem-min metoden då de har grinats mer eller mindre 1 timme nu.
:D Det är din uppgift att lugna barnet - barnen - där de ligger. Att låta ett litet barn "grina" i en timme är fullständigt oacceptabelt :!:
Cassi skrev:Men ja funderar lite på om jag var för snabb ut efter buffandet!?
Ja. Varför så bråttom :?:
Cassi skrev:Va är de värsta som kan hända om nåt har blivit fel? Att natt två blir som ettan?
Ja, eller värre.

Du är inte påläst :cry: Du är inte förberedd :cry: Du förstår inte ens skillnaden mellan 5mm och SHN :cry: Och tillämpar inte det du möjligen lärt dig. Du "testar". Det duger inte.

Så jag ber dig - gör en paus :!: Läs på bättre och ladda med en attityd av säkerhet som bygger på att DU VET EXAKT VAD DU GÖR OCH VARFÖR - innan. INNAN du väl beslutar dig för att göra det :wink:

Lycka till =D>

O:) O:) :heart: :heart: :sleep: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Cassi

Inlägg av Cassi »

Ja alltså de har ju inte grinats en timme i sträck, utan först var det under den första vändan av buffandet. Sen har dom ju reagerat å jag har ramsat å påminnt. Dom har ju lugnat sig i mellanåt, för att bli lessna igen. Men det tog ungefär en timme från början tills att dom sov. Jag har läst boken till och från sen pojkarna kom (5 månader sen) så om jag inte är påläst nu så kommer jag inte bli det heller!
Cassi

Inlägg av Cassi »

Pojkarna sover fortfarande! Eftersom dom ska ha svar ögonblickligen, ska jag då gå in för minsta lilla ljud? Mina pojkar är ganska bra på att "prata" och skratta i sömnen, så tänk om dom sover när jag går in för jag tror att dom är vakna. Är de då bättre att vänta på et litet gnäll så jag vet att dom är vakna? Å säg nu inte att jag är dåligt påläst, för jag har vännen som ska/har kurat sina barn som undra samma sak (plus andra saker om framkommer otydligt eller inte alls i boken)!!
Cassi

Inlägg av Cassi »

En till fråga: När jag lägger pojkarna på kvällen, ska jag då lägga dom samtidigt? Att den ena får ligga i sin säng å vänta medans jag buffar den andre? Inatt gjorde jag så att jag lag ena pojken först. När han sen hade somnat gick jag in med den andre. Det är som sagt inte så bra information om hur man kurar tvillingar. Tips till en ny bok kanske!? =D>
Cassi

Inlägg av Cassi »

Fråga: C vaknade 03.36. Inte lessen, pratade lite men jag hörade att han var vaken. Jag var in å buffa snapt å ramsa ut. Sen låg han å prata en stund till innan han gnällde pyttelite innan han somna om. Om han hade gnällt rejält, skulle jag ha påminnt han då? Känns som det kom så långt efter. Inte direkt inpå ramsandet. Men det kanske inte alltid gör det?
Cassi

Inlägg av Cassi »

ok, natten såg ut som så: lag C 20.00. Jag var dålig på att anteckna i början, men buffa 15 min innan ja ramsa ut iaf. Sen är de lite oklart när jag gjorde exakt vad men vid nio va de tyst. Lag sen E som jag buffa betydligt längre. Han va tyst vid 22.30 (när allt var klart). C vakna en sväng när jag buffa E så solfjädra å ramsa ut med E så jag kunde påminna C. E hade då inte blivit helt lugn men lugnare. Hoppas jag gjorde rätt! C somnade iaf om snabbt. Fortastte sen på E. När båda pojkarna sov så vakna E 01.20. Buffade å ramsa. Rasade en gång till innan bekräftelsen. 01.27 va de knäpp tyst! C vaknade 03.36 och 04.08, men var glad å pratig båda gångerna. Buffade snabbt den ena gången (kommer dock inte ihåg vilken, trdde att jag skulle komma ihåg mer än va jag gör utan att antäckna) när ha pep till och somnade sen om. Sen var det tyst till 07.25 då E vakna. Buffade å ramsade. Han somna. C vakna 07.40 så vi gjorde morron 07.46 så inte C skulle hinna bli lessen (han låg å prata i sängen). Låter de här bra? Känns som det gick lite väl lätt! Eller kan de va så att dom sover så mycket första natten? Vore bra om jag fick veta om vi har gjort helt galet snappt så jag inte kör på en andra natt i onödan. De va ju inte så kul att höra sina lessna pojkar i natt, men helt klart värt de om man får ett bra resultat. Men om vi har gjort nåt galet vore de bra att veta de i tid. Tack på förhand!!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Cassi skrev:Ja alltså de har ju inte grinats en timme i sträck --- !
Skriv då inte det. Morr #-o
Cassi skrev:Jag har läst boken till och från sen pojkarna kom (5 månader sen) så om jag inte är påläst nu så kommer jag inte bli det heller!
Då känner du igen detta, och kan kanske ta till dig budskapet nu, under pågående arbete - kanske till och med till svar på dina frågor nu:

:arrow: *Under andra natten av Sova hela natten-kuren ska du kunna erfara en dialog med barnet. Du hör och känner hur ramsan ”tar”, tack vare ditt idoga arbete med att nå fram till barnet. Du kan allt säkrare avpassa tonfall och röststyrka efter den kommunikation som pågår (där inte minst tystnaden talar sitt tydliga språk).

:arrow: Det blir då alldeles tydligt att Sova hela natten-kuren är en process. Det går alltså inte att en gång för alla hitta ett och samma sätt att säga / sjunga ramsan som i alla lägen alltid fungerar, oförändrat likadant varje gång, lika lite som det går att en gång för alla hitta ett och samma sätt att vagna eller buffa som i alla lägen fungerar, oförändrat likadant varje gång. Inte heller går det att en gång för alla stipulera hur länge man ska buffa respektive vagna respektive ramsa varje gång, eller, än värre, hur länge barnet ”får” skrika i minuter räknat mellan varje gång.

:arrow: Vi talar här process och kommunikation.

:arrow: Du har en euforisk upplevelse att se fram emot, när du själv får uppleva detta med ditt barn!*

:D Även de superviktiga kapitlen Lugnet och Säkerheten läser du säkerligen med helt nya ögon, nu när du befinner dig just i själva SHN-processen :!:

O:) O:) :heart: :heart: :sleep: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Cassi

Inlägg av Cassi »

Natt 2 snart avklarad! Jag har inte ramsat en enda gång sen pojkarna somna för natten :shock: Är de bara bra? C gnällde å va förbannad en halvtimme efter jag ramsat mig ut, sen vart de tyst. Påminde en gång. E gnällde 10 min innan han sov. Inte ett ljud från nån efter bekräftelseramsan. Dom har vaknat ca 2-3 gånger ivar inatt (svårt att höra exakt vem de är som pratar eller rör på sig) men somnat om själva. Eftersom jag inte ramsat vet jag inte om ramsan "tar". Enligt boken ska dom små sova längre under tredje natten. Dock sov dom ja bra första natten me. Men verkar allt va ok!? Va säger ni experter :wink:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Det låter bra i mina öron. Men det du kan ha i bakhuvudet är just det du skriver själv, att ramsan inte har fått övas så många gånger att den kanske inte har satt sig helt. Så om ni någon natt får en fnurra på tråden så bli inte förskräckt utan arbeta lugnt och metodiskt med ramsan och få till en komunikation.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Cassi

Inlägg av Cassi »

Tack för ditt svar :D
Jag ska ha de i mina tankar! De är så lätt att man tror att man har gjort nåt fel när de inte blir exakt som man vill :roll:
Hitentills är jag visserligen nöjd (pojkarna somna på fyra min på andra dagsluren som pågår just nu) Klart man inte ropar hej än att allt ska flyta på perfekt, men de känns bra att nån annan oxå säger de så man vet att allt inte har blivit helt galet :|
Cassi

Inlägg av Cassi »

Jag vet att de bara är dag två än å ska inte förvänta mig nå mirakel, men jag måste höra mig för angående Es långlur. Pojkarna ska sova 12.45-14.15. Igår å idag har de gått bra med C, inte tagit så långt innan han somnat å sovit hela luren. men inte E. Han har oxå somnat ganska fort men han vakna efter 45min både igår och idag å somnar inte om. Ja vet att de kan ta ett tag innan lurarna "sätter sig", spec eftersom mina pojkar har oftast sovit en halvtimme i stöten på dan, så de blir väl lite konstigt för han att han nu ska sova 1,5h. Men problemet är att han är lessen/arg/grinig hela tid tills luren är slut. När han vakna idag vänta jag in i de längst innan jag påminde. Men så fort han lugnade ner sig å jag tänkte att dra bekreftelsen så elda han upp sig igen! Å eftersom man inte ska ta upp dom små från sängen när dom är arga så fick jag vänta in ett tillfälle när han varvade ner å gick in med tjo å tjim, men då vart han arg igen, så jag tog upp bror å försökte få E glad där han låg i sängen innan jag tog upp han. Han va ju inte superglad men inte arg heller. Gör jag rätt? Jag har en liten lampa tänd i rummet där pojkarna sover på dagen, ska jag prova ha kolsvart öven på dagen? Å så tänkte jag på ljud utanför rummet där pojkarna sover, kan jag ha radion på? De blir ju musik å prat då, är de ok? Kan jag å sambon prata i normal nivå, eller bör pojkarna bara höra ljud å inte röster? Tack på förhand :D
Cassi

Inlägg av Cassi »

Förmiddas luren va ingen hit :cry:
Båda pojkarna vakna innan luren var slut (C 10 min innan och E 5 min innan) och var förbannade. Eftersom man inte ska ta upp dom när dom inte är lugna, men ända hålla benhårt på tiden så undrar jag hur jag ska bete mig när pojkarna blir arga/gnälliga å de är dags att storma in till dom!?
Dom har långluren nu, å båda vart tysta på två min så de känns bra :) Men får se om dom sover hela luren (1,5). Tvivlar på de, men vill gärna veta hur jag ska bete mig när dom vaknar å är förbannade (för att varva ner, bli förbannade, vara ner, bli förbannade osv...) Om vi går in när de dom varvat ner så blir dom oftas för bannade igen när dom hör/ser oss! Vill ju att åtminstonde ska bli glada när vi väl kommer in! Tacksam för svar!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"