Cassi skrev:Ja alltså de har ju inte grinats en timme i sträck --- !
Skriv då inte det. Morr #-o
Cassi skrev:Jag har läst boken till och från sen pojkarna kom (5 månader sen) så om jag inte är påläst nu så kommer jag inte bli det heller!
Då känner du igen detta, och kan kanske ta till dig budskapet nu, under pågående arbete - kanske till och med till svar på dina frågor nu:

*Under andra natten av Sova hela natten-kuren ska du kunna erfara en dialog med barnet. Du hör och känner hur ramsan ”tar”, tack vare ditt idoga arbete med att nå fram till barnet. Du kan allt säkrare avpassa tonfall och röststyrka efter den kommunikation som pågår (där inte minst tystnaden talar sitt tydliga språk).

Det blir då alldeles tydligt att Sova hela natten-kuren är en process. Det går alltså inte att en gång för alla hitta ett och samma sätt att säga / sjunga ramsan som i alla lägen alltid fungerar, oförändrat likadant varje gång, lika lite som det går att en gång för alla hitta ett och samma sätt att vagna eller buffa som i alla lägen fungerar, oförändrat likadant varje gång. Inte heller går det att en gång för alla stipulera hur länge man ska buffa respektive vagna respektive ramsa varje gång, eller, än värre, hur länge barnet ”får” skrika i minuter räknat mellan varje gång.

Vi talar här process och kommunikation.

Du har en euforisk upplevelse att se fram emot, när du själv får uppleva detta med ditt barn!*

Även de superviktiga kapitlen Lugnet och Säkerheten läser du säkerligen med helt nya ögon, nu när du befinner dig just i själva SHN-processen
O:) O:)