Finns det någon typisk SM-mamma?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
aso

Re: Finns det någon typisk SM-mamma?

Inlägg av aso »

Ja vad ska man säga, jag är storasyster med 3 småbröder :lol: .

Det som lyser som en röd tråd för mig är att jag sällan gör som "alla andra", på nått vis lyckas jag alltid ta sådana val som gör mig till en out-sider. Men jag stortrivs med att ha min fria vilja och gå för det jag tror på :heart: !
Sen är det där med perfektionistens strävan efter det perfekta en helt egen sak...

Kram aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
CarolaE

Inlägg av CarolaE »

Håller verkligen med aso!
Att följa sitt hjärta, trots att man blir en out-sider, visar på inre styrka. Kanske får vi storasyskon lite extra styrka :)
Är själv storastyster och får ofta höra (mest av lillasyster) att jag alltid ska vara så "duktig". Men det handlar verkligen inte om att jag vill vara duktig utan att jag lyssnar innåt och det ger mig ofta ett försprång. Detta blev extra tydligt när jag fick barn.
Det är kontroversiellt att ha barn som sover, som inte springer runt utan kontroll, som är hemma med mamma till minst tre års ålder mm.
Senaste beslutet för mig (och min man) är att inte vaccinera våra barn...
Telma född mars 2008 - SM-barn
Magda född januari 2011 - SM-barn
emu

Inlägg av emu »

Oj, jag känner också igen mig, storasyster dessutom... Intressant! Fast jag har sett barnaboken mest som en manual, bra att ha för jag vet ingenting om barn, liksom... Skulle nog vara mer nojig utan den och undra om ungen ska sova eller äta.
Nelly f. 28 maj 2011
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag är också storasyster.... :roll: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tetz

Inlägg av Tetz »

Och jag är en odräglig liten lillasyster som alltid beskyllts för att vara lat :mrgreen: :lol: Men att jag är lat är det enda som håller mig från att bli alltför duktig 8)
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Jag är en lillasyster som gav storebror ont i magen och pappa magsår - eller vänta.. var det en begynnande skilsmässa som ställde till med det och jag bara såg och hörde Allt?

Hur som helst - storasyster eller lilla - ambitiösa och modiga är nog SM mammans signum.

:D Clara
Mamma till V 2008, L 2010
navajo

Inlägg av navajo »

Hej alla, är ny här på forumet och läste lite om alla SM-mammor, tur att ni finns! Känner oxå igen mig men ser absolut inte det som ngn nackdel. Letade på nätet efter någonstans att tacka Anna för allt det hon gett mig genom "Barnaboken". När jag nyss fått veta att jag var gravid (1984) införskaffade jag "Barnaboken". Eftersom jag är bokslukare och lite av en kontrollfreak läste jag även allt annat jag kunde komma över ifråga om graviditet, förlossning och barnavård/fostran, BB var outstanding, jag slukade den, använde den som upppslagsbok, ja den var min bibel. Jag önskade då att jag hade haft någonstans att vända mig med funderingar, frågor men framförallt min tacksamhet till författarinnan, boken gav mig en sådan trygghet och säkerhet som förälder för råden fungerade verkligen. Som ni förstår så har jag lämnat det lilla barnastadiet för länge sedan, jag har 3 barn,(min yngste är 18), de är alla barn av Annas råd och erfarenheter i BB. Annas råd som jag helt och fullt anammade gjorde att vi fick underbara år tillsammans. Har just fått veta att jag ska bli mormor i maj, den första "barnagåvan" till min dotter från mej blir "Barnaboken". Ska skicka den nu i veckan. Kram på Er
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Välkommen är du, rara generösa navajo :heart: och TACK :wink: :lol:
navajo skrev:När jag nyss fått veta att jag var gravid (1984) införskaffade jag "Barnaboken". --- BB var outstanding, jag slukade den, använde den som uppslagsbok, ja den var min bibel. --- boken gav mig en sådan trygghet och säkerhet som förälder för råden fungerade verkligen.
Helt underbart att läsa :!: Meningen var ju, då som nu, att Barnaboken skulle vara som en vän att hålla i handen. En vän som ger goda råd och användbara råd. En vän man kan söka sig till när man behöver det. Eller bara träffa lite för nöjes skull... Eller, inte så bara, för sin egen bekräftelses skull – för är det någonting jag tror på och respekterar, är det människans förmåga att ta hand om sin avkomma. Och samma avkommas förmåga att ta hand om sin. Annars sutte vi knappast här, någon av oss :mrgreen:

Ur Barnaboken 1983 / 2008:

:arrow: *Det finns en röst inom en, det är min barnatro: en röst som säger vad som är rätt och vad som är fel, vad man tycker om och vad man inte tycker om, vad man tror på och vad man inte tror på, vad man vill och vad man inte vill. Den kan vara dövad av så kallat (pådyvlat) förnuft, bättre vetande, knäppar på näsan, rädsla och osäkerhet. Men den finns där.

Det är den egna inre övertygelsens röst. Att lyssna till den är att i mesta möjliga mån efterleva den.

Och det tycks mig som om barnet både lyssnar efter och lyssnar till den rösten hos den vuxna – övertygelsens röst, bortom omständigheterna och orden, bortom undanflykterna och osäkerheten, bortom den otadliga argumentationen och det ansträngda förnuftet; bortom allt som skymmer sanningen, den egna.*
navajo skrev: --- jag har 3 barn (min yngste är 18), de är alla barn av Annas råd och erfarenheter i BB. Annas råd som jag helt och fullt anammade gjorde att vi fick underbara år tillsammans.
Det är stora ord, underbara ord, värmande ord som går rakt in i mitt :heart: Allt (fortsatt) gott önskar jag dig och er alla! Vad stolt du måtte vara över dem. Som jag över mina. Det är en sådan rikedom :-({|=

”Underbara år tillsammans” - tänk om man fick höra de orden lite oftare :P
Ur Barnaboken:

:arrow: *Jag tycker det talas för lite om lyckan med barn. Jag tycker det skulle sägas mycket mer, mycket oftare och med mycket högre röst, att vi i våra barn har en rikedom och en lycka som på intet vis kan jämföras med något annat. Och det allra märkligaste är ju att vi inte gjort oss förtjänta. Ingen förälder är så god, värd så mycket tillgivenhet och kärlek som beskärs honom/henne av barnet. Ingen människa är så trofast, så pålitlig, så stark, så duktig och bra som barnets bild av föräldrarna ger vid handen. Ingen människa kan ställa sig upp och säga: ”Jag har rätt till hundraprocentig lojalitet och osviklig kärlek!” Och ändå är det just vad vi får av våra barn. Visst ställs krav på oss, men hur skulle det livet se ut som inte innebar krav; det vi får i gengäld står skyhögt över alla våra ansträngningar.

Där stod hon, den lilla, en gång med klotrunda ögon och drog mig i kjolen och sa: ”Kom!” och tvingade mig ut i skogen fast jag inte hade tid, bevars. Så gav hon mig ett minne av lycka och närhet för livet. Nu står hon lång och stark och säger: ”Det fixar sig.” Och det gör det. Där det finns kärlek, där finns det alltid ett liv, som i kraft och glädje tvingar sig vidare.*
navajo skrev:Har just fått veta att jag ska bli mormor i maj, den första "barnagåvan" till min dotter från mej blir "Barnaboken".
GRATTIS lilla stora, blivande mormor – det är ett sällsamt äventyr du begår, ännu ett av ofattbar glädje O:) :heart: \:D/

Tack för äran, säger Barnaboken som får bli den första "barnagåvan", och jag tackar med den :thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"