Lillasyster har anlänt!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Tetz

Re: Lillasyster har anlänt!

Inlägg av Tetz »

Clara Cecilia skrev:Underbart Tetz! Och jag känner igen mig från första tiden med Lilla L.. Övertrötthet är hemskt för alla parter. Du jobbar Så Fint och Klokt!
Tack! :D

Dock får vi inte styrsel på kvällarna i alla fall... :( Igår tyckte jag att vi fick till bra med vakentimmar (Vakenpassen var 1 h och 1,5 h och 2 h och 2,5 h med en skakig 45minuterslur i mitten). Därefter blev det kaos. Hon var ordentligt snuttig (tror vi är mitt i treveckorsökningen) och somnade med nappen. Då var klockan 21.30 och vi trodde vi var färdiga med dagen och gick och la oss :^o 20 minuter senare vaknade hon och gallvrålade. Hon hade ätit bra under hela dagen och även på kvällen, så mer mat gick inte ner. Nappen tog hon nästan inte (det är ju svårt när munnen är öppen och gallvrålar :roll: ) Vagningen tog inte alls och det kändes riktigt hopplöst. Jag vet inte hur vi ska få slut på den här cirkusen...

Jag måste dock säga att dagarna går rätt bra och att hon är nöjd under de vakenpassen :D Dessutom har kl 01-matningen uteblivit två nätter på raken :D Sista käket vid 21.30 och sedan mat igen vid 03.45 :thumbsup:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Ett steg fram och två steg bak vet du! Tålamod och lite is i magen. Fortsätt satsa på att förebygga övertrötthet.

Kram Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Tetz

Inlägg av Tetz »

Clara Cecilia skrev:Tålamod och lite is i magen. Fortsätt satsa på att förebygga övertrötthet.
Vi gjorde så! :D Is i magen vet i tusan, men förebygga övertrötthet är det vi satsar på :wink:

Och så har jag läst hela din tråd och Kalaskakans - Fantastisk läsning! Jag både skrattade igenkännande och grinade lite :lol:

Läsningen gjorde att jag backade ordentligt igår och slutat härja så förbannat med henne. Det verkar finnas gott om små skräp som inte klarar några 1,5 h vid den här åldern (snart fyra veckor), så nu får hon sova när hon verkar trött. Dock tycker jag att man ska vara vaken i alla fall en timme 8) för att inte dra på oss andra problem. Så igår eftermiddag sov hon mycket mer än hon brukar. Kvällarna är något slags Annorlunda Land där hon föredrar att ligga och sova på oss i soffan och där hon dessutom behöver napp. Så den melodin körde vi på igår. Kl.20 vaknade hon till och då fick vi i en hel del mat och kl 21 sa vi Tack och Gonatt. Vagning till och från i 30 minuter, sidläge i vagnen med kudde och napp.

Vi gick och la oss då och låg med spänning och väntade på vad som skulle hända när nappen ramlade ut. Hon stökade lite, men vaknade inte. Utan sov vidare till 03! :shock: Sedan vaknade hon vid 05 och jag erbjöd mat men det ville hon inte ha. Lite orolig sömn fram till 07 då det var dags att gå upp. Helt klart godkänt :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
videunge

Inlägg av videunge »

Underbar rapport!

Visst är det härligt att läsa andras trådar? Ibland är det som att poletten plötsligt trillar på plats. Så är det för mig i alla fall. Fortsätt jobba på lugnt och fint =D>

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Tetz

Inlägg av Tetz »

videunge skrev:Underbar rapport!
Tack tack :heart:

I och med de korta vakenpassen blir ju natten ganska kort (för kort för hela familjens smak). Om hon får en femminutare eller två under vakenpasset klarar hon ibland 1,5 h. Hur generös med femminutare kan man vara egentligen :?:
Tetz

Inlägg av Tetz »

Nej men alltså, de här kvällarna är horribla :cry: Trots att vi lägger henne tidigare på dagarna så urartar alltid kalaset vid 18-19. Våra dagar ser ut ungefär såhär

07.00 Morgon
08.00 Sova
10.15 Vaken
11.30 Sova
13.30 Vaken
15.30 Sova
17.30 Vaken och nöjd i ca 1 h, därefter grinig, sover fem minuter mellan varven, äter dåligt (är för trött), skriker upp sig - vi "rapar" henne. Blir helt hysterisk om vi försöker oss på att söva henne i vagnen.
19.30 Pappan åker en tur med bilen för då sover/dåsar hon. Fast först skriker hon i en kvart.
20.30 Kommer hem - vi försöker mata henne för hon har ju inte ätit på ca 3 h. Får i henne ca 50 ml.
21.00 Lägger henne i vagnen i mörka sovrummet och vagnar till sömns. Får vagna i varje femminutersskarv i ca 30 minuter. Sover sedan 20 minuter, vaknar och äter en flaska mat i raketfart.
22.15 Somnar för natten (efter ett gäng vagningsomgångar).
01.00 och 04.30 Om hon ätit bra vid 22 sover hon över 01-målet och käkar istället 03.30
05.30-07.00 Sover väldigt lätt och ligger och knorrar (dock inget som går att åtgärda där och då för hon vaknar inte på riktigt förrän sju).

Tankar :?:
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Vi hade också såna däringa kvällar...trots att man tyckte man fått till ALLT under dagen!
Det enda som funkade för oss var att söva och sen (efter 4½min) försiktigt och supersnabbt lyfta upp bebis och ge bröst eller flaska medan hon fortfarande sov. I sömnen åt hon till hon vaknade nöjd och åt ännu mer :D . Har haft flera såna perioder när vi fått göra så ett par dagar för att sedan ha enkla kvällar i flera veckor.
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
Tetz

Inlägg av Tetz »

Tack för svar Malin! :-D :heart: Vi har provat det men hon äter inte i sömnen :roll: Med storasyster gick det att göra så genom att killa lite på kinden eller försiktigt röra nappen längs läpparna. Lillasyster kniper ihop munnen då :?

Tankarna snurrar ju hela tiden kring hur vi ska lösa det här, och jag tror fasen att jag ska sluta fokusera så på maten. Naturligtvis mata så mycket det går inom 1,5 h men kanske även inse att hon är en sån där unge som äter fort och är klar sedan. Hon kanske inte äter "maxmängden" enligt tabellen på paketet, utan vill ha mindre. Den där äcklade minen som visar att det är färdigmatat har vi aldrig sett, men jag har ju inte trott att 100 ml räcker. Jag ska se om jag får minen om jag slutar truga så förbaskat.
Tetz

Inlägg av Tetz »

Liten rapport igen :) En hel månad är den lilla människan nu! :shock: Hon är betydligt mer vaken nu under vissa vakenpass (framför allt mot eftermiddag/kväll), men hon är fortfarande en tröttmössa. Det är inte snack om några 1,5 h här inte :wink: Aptiten på morgon/förmiddag är sådär, förmodligen för att hon är så trött då. Men det protesteras mindre under måltiderna sedan jag backade. Dock är vi tillbaka på två nattmatningar de gånger vi lyckas få henne att somna för natten i rimlig tid (innan 22).

Lillasyster har fattat när det är natt och när det är dag för mot kvällen är det som om hon vill göra klart dygnets vakentimmar. Eftersom hon sällan är vaken mer än någon timme på dagen är det ju lite tid kvar att förbruka, så det blir korta lurar och mer vakentid. Inte optimalt, men det ordnar väl upp sig när hon orkar längre vakenpass :D

Det snirklar sig framåt och alla vakenpass på dagen blir inte "rena", utan det kan hända att det är stört omöjligt för henne att somna om när hon vaknat efter en timmes sömn. Då kan de närmsta timmarna bli lite hattiga, men jag börjar fatta att det är så i början och att man får jobba sig framåt :wink: Får man till ett riktigt bra SM-mål en dag så får man vara glad för det och hantera det som inte gick enligt plan. Nu låter jag snusförnuftig, och jag pratar lite för mig själv nu :oops: :lol:
Clara Cecilia

Hej!
Det gör mig glad att du kollade in min och Kalaskakans tråd, en bra påminnelse om att det kan tjorva rejält och lösa sig med målmedvetet arbete. Det viktigaste är att ta det Lugnt! (Lätt att säga :oops: ) Som stöd tycker jag att du ska läsa alla Susan D´s trådar, dels finns Linus tråd aktuell och de tidigare finns under Favoriter. Hon är ett stort lugn för själen när hon beskriver sin vardag med alla barnen.
Tetz skrev:Får man till ett riktigt bra SM-mål en dag så får man vara glad för det och hantera det som inte gick enligt plan. Nu låter jag snusförnuftig, och jag pratar lite för mig själv nu :oops: :lol:
Precis så! Underbart! Se linjen - Dit ska vi men vägen kan vara krokig. Och så fortsätter det ju vidare in i förtrots och trots och vips har dom flyttat hemifrån typ...
Du jobbar jättebra, fortsätt hålla rutinerna och håll perfektionismen stången. (Där talar jag av egen erfarenhet kan jag säga :roll: :oops: )

:heart:

Clara
Tetz

Inlägg av Tetz »

Clara Cecilia skrev:Du jobbar jättebra, fortsätt hålla rutinerna och håll perfektionismen stången. (Där talar jag av egen erfarenhet kan jag säga :roll: :oops: )
Tack för att du och alla andra fantastiska forumister finns!! :heart: Jag skulle vara vilse i pannkakan utan er!

Psst! Nu är tipstråden om flaskning igång inne på Mat/mage-forumet! :D Kom in och skriv där vet ja :!:
Clara Cecilia

Toppen! Jag kommer!

Clara
Tetz

Inlägg av Tetz »

Fem veckor har passerat, endast tre-fyra kvar innan det är schemadags! :D Fem veckors ålder betyder dock även att vi har haft kvällstrassel i fyra veckor, mellan 3 och 6 timmar varje kväll :cry: Några enstaka kvällar hade vi fått henne lugn fortare, men jisses vad det tar på krafterna :roll: Och att tänka på att det är för henne det är jobbigast blir lätt övermäktigt :?

Hon är inte speciellt hungrig på kvällen (eller alls faktiskt, det känns som om vi går bakåt i matintag). Morgonsovet havererar alltid och då kommer vi ju snett resten av dagen. Hon äter inte ordentligt eftersom hon är för trött, och så vaknar hon mitt i sovet för att hon är hungrig. Svår cirkel att ta sig ur, och någon rytm ser vi inte till i skarvlandet. Hon har ju inte direkt förutsättningarna för att hamna i en rytm :?

Vi kämpar på, och ska gå upp en storlek på flasknappen för att se om det underlättar på något sätt.

Och så ögonen på det som funkar: Hon har bara ett nattmål, ca kl 03. Det stökas lite vid 05 men det löser hon själv och sedan gör hon/vi morgon vid 07 (precis som det ska vara framöver). :D
Tetz

Inlägg av Tetz »

Det visade sig att ett större hål i flasknappen gör att bebisen får i sig mer mat :!: :lol: Och är man mätt i magen kan man tydligen sova morgonlur på två timmar u t a n napp, med bara en liten vagning i 45-skarven. Och har man sovit gott så orkar man vara vaken nästan 1,5 timme och äta ännu mer. Så nu har det gått 2,5 h sedan hon somnade och mamman ska väcka \:D/

Kvällstrasslet som varade till midnatt igår tog så hårt på mig att jag var tvungen att få skryta lite med att dagen, so far, fungerat :oops: :wink:
Clara Cecilia

Bra! Fortsätt med målet i sikte. Jag tror att det går i mer. Kan du lägga tidigare på kvällen? Vi la länge vid 18.00 och har nu segat oss upp till 19.15 vilket passar alla :D .
Och jag vet hur slitigt kvällstrassel kan vara, verkligen. Fortsätt!

Clara
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"