Lite funderingar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Lite funderingar

Inlägg av Sarisparis »

Hej Mortuta :D

Mânga upplever att just 3-4mânaders har svârt att äta, att de "krânglar" vid bröstet. De tycker kanske att det är sâ mycket intressantare att titta pâ resten av världen än pâ mammas välkända tuttar! Ett tips är dâ att amma direkt efter sov, gärna ta upp sovandes och lägga till direkt. Bâda brösten i ett svep, sâ mycket som gâr innan bebis kvicknar till helt enkelt :D

Jag har funderat lite pâ ett schema för er, vad tror du om nât ât det här hâllet?

7 Mat
8.30 Sova 1.5 timme
10 Mat (3 timmar sen sist)
12 Sova 2 timmar
14 Mat (4 timmar sen sist)
16 Sova 1.5 timme
17.30 Mat (3.5 timme sen sist)
Nattslurk där det passar
20 Sova

11+1.5+2+1.5=16 (rekommenderat antal sömntimmar är 15.5 men är han en tröttis sâ kör pâ mer än sâ :D ) Ni skulle ocksâ kunna lägga tidigare för natten och köra pâ kortare eftermiddagslur. Vissa upplever att en längre lur i slutet pâ dagen gör kvällen lite struligare. Fundera pâ vad som skulle passa er lilleman bäst.
Mortuta skrev:Mina nära och kära och vänner (förutom sambon) tycker inte jag ska köra något fast schema på lillen.
Sâ bra att iaf sambon är med pâ noterna! :wink: Detta är nog nâgot de allra flesta här pâ forumet känt av mellan varven. Men glöm vad omgivningen tänker och tycker, de kommer nog att drastiskt ändra âsikt om en liten tid, när de ser hur fantastiskt "snäll" din lille kille är, som äter sâ bra och sover sâ bra och är SÂ glad och go när han är vaken! 8) Jobba pâ, fint och mâlmedvetet sâ ska du se att ni snart är i hamn. Och ta fram Barnaboken och läs kapitlet om fast föda redan nu (i 3-4mânaderskapitlet), tiden rusar fram, snart är det dags för Riktig Mat!

:heart:
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

Nu är det två veckor sedan jag tog bort det tidiga nattmålet och i början gick det bra, men den de senaste fem dagarna så vaknar han oftare. Han vaknar redan vid halv två och måste vagnas. Han somnar om och vaknar vid tre, vagnar och vaknar en kvart senare. Sen bär det utför.. vi vagnar och han blir argare och argare. Tillsut när klockan är tio i fyra och han nästan har ätit upp sin hand ger jag honom mat. Undra varför det går åt "fel" håll?!
Vi har gjort om schemat och han sover jätte bra på dagarna, vilket måste betyda att han får i sig mat eller?

Vi har nu schema
7.00 upp och mat
8.30 sova 45 min
9.15 upp
10.15 mat
11.15 sova 3 timmar
14.15 upp och mat
16.15 sova 45 min
17.00 upp
17.15 mat
19.30nattslurk
20.00 sov gott
22.30 extra slurk
04.00 mat

Vi tycker schemat funkar bra på dagen och vi kan lyckas få något gjort med huset i och med en lång lunchlur och lillen verkar nöjd att få sova länge. Vi har bara behövt vagna en gång vid lunchluren sen vi börja med det här schemat. (fyra dagar sedan) 45 min lurarna sover han i ett svep.

Ska vi ändra på något? Varför få vi fortfarande vagna på natten när det gått så bra tidigare? Känns som han är jätte hungrig på natten fast han äter tills han inte vill ha mera på dagen.
Sen får vi alltid vagna någon gång vid sex snåret. Hur kommer vi ifrån det?
Jag lägger honom alltid för natten i spjälsängen och sedan får vi flytta honom till vagnen när han vaknar om det inte går att buffa honom, vilket kan funka ibland.

Har börjat kika på fast föda och planerar att börja om två veckor. Han är nu 3 mån och två veckor. Ska jag börja med gröt eller dylikt redan nu?

Sen ska det sägas att han fortfarande inte tar flaska med ersättning.

Sen tänkte jag fråga om det är någon som har någon erfarenhet av emmaljungas Big star supreme?
Var lite sugen att köpa en sådan. Lillen får ju inte plats att sova i sin vagn längre trots att jag tagit bort insatsen för 1,5 månad sen och bäddat med madrass på sittdelen.

Tacksam för hjälp på traven :D

:heart: :heart:
Älskade Kevin 20110417
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Mortuta :D
Mortuta skrev:Tillsut när klockan är tio i fyra och han nästan har ätit upp sin hand ger jag honom mat. Undra varför det går åt "fel" håll?!
Jag tror att lillkillen är hungrig. Mânga upplever att bebisar pâ väg mot fyra mânader inte alls nöjer sig med amning eller ersättning. De vill ha Riktig Mat! ( :roll: sen skulle jag nog ha marginalhalvtimmat eller timmat ganska friskt nattetid, för min egen nattsömns skull om inte annat :roll:)
Mortuta skrev:Har börjat kika på fast föda och planerar att börja om två veckor. Han är nu 3 mån och två veckor. Ska jag börja med gröt eller dylikt redan nu?
Svar ja! :D Som jag skrev sist, ta och kika i Barnaboken i 3-4mânaderskapitlet. Anna skriver jättefint om hur man börjar med skedmat.
Mortuta skrev:Sen tänkte jag fråga om det är någon som har någon erfarenhet av emmaljungas Big star supreme?
Var lite sugen att köpa en sådan. Lillen får ju inte plats att sova i sin vagn längre trots att jag tagit bort insatsen för 1,5 månad sen och bäddat med madrass på sittdelen.
Jag lyfter din frâga, har inget svar att komma med själv. Du kan ocksâ starta en trâd inne pâ Barnasaker, där finns det en del vagnsdiskussioner om du kikar runt lite.

Mânga gillar Andra Mosboken av Johanna Westman fôr inspiration om bra mat till smâfolket. Kanske kan vara nâgot utöver Barnaboken? Men börja med BB, och glöm inte att införskaffa en Rejäl Haklapp, nu ändrar fläckarna karaktär! :lol:

Mortuta

Inlägg av Mortuta »

Tack För ditt svar Sarisparis!!

Jag har läst kapitlet om riktig mat i BB och har börjat fundera över att ge honom smakisar om två veckor.
Fast nu känns det som om jag borde börja nu. Han är inte nöjd och hans mamma är ännu mindre nöjd med att ha en vildbatting vid bröstet :D
Funderade först om jag skulle sluta amma och bara ge honom ersättning fram till fyra månader men nu känns det som om jag lika bra kan fortsätta amma och testa att komplettera med riktig mat lite sakta. Han är som sagt väldigt jobbig att amma. Endast en kvart i nyvaket tillstånd är en trevlig stund att amma eller när han varit vaken och igång i en timme.
Tänk att jag tycker det är så jobbigt att börja med riktig mat eller ge upp amningen.. är det för att man vill att de ska vara små för evigt tro #-o
Får helt enkelt inse att han växer och blir större och behöver mer än mina tuttar och dess innehåll :D Men han är ju såå liten.. åhh :roll: eller.. Sen är det ju så väl inprintat i huvudet att INTE börja förrän 4 månader!!

Så.. funderar nu om jag ska börja med att ge gröt eller börja med pure av potatis, majs, morötter?
Vid vilket mål ska jag börja och hur många ggr om dagen ska jag testa första veckan?
Är det vanligt att de små får ont i magen? Är det något jag kan göra för att underlätta för magekulan isf?

Får nog läsa kapitlet igen inser jag :)

En annan sak jag undrar över är att i lördags var vi på 40 års kalas. Vi var där från 17-20.15. Han sov inget där. Vi lyckades helt enkelt inte söva honom eftersom jag heller inte lyckades amma honom där. Han var aldrig grinig under den här långa tiden. Jag kände att nu måste vi åka hem för han måste äta och sova nu. Väl hemma så åt han ett mål och somna direkt vid 21.00. Jag tänkte att nu kommer han vakna om någon timme och vilja ha mera mat. Konstigt nog så sov han och jag gav honom mat vid fyra. Dagen efter så blev det också väldigt lite sova, kalas igen. I och med det så åt han också lite. Konstigt igen för han sov åter igen till fyra trots lite mat och sov.
Sov han bra pga alla nya intryck? En lite fundering bara.

Tack och bock för alla svar! :heart:
Älskade Kevin 20110417
videunge

Inlägg av videunge »

HEj :D

jo mat mat mat gör liten glad. tycker mycket väl att du kan ha kvar amningen om du vill och sen komplettera med riktig mat. Läs kapitlet om matintroduktion i barnaboken. det är kanon tycker jag :D

sen kan jag lugna dig med att min lilla startade ännu tidigare med mat eftersom han helt enkelt var vrålhungrig. redan vid 3 mån :shock: 8-[ och han verkar inte må dåligt på något sätt. äter som hen häst och sover som en liten gris. :lol: så lugn. mata på bara.

ett tips till är att låna eller införskaffa andra mosboken av johanna Westman. där finns massor av bra recept på egen barnmat. hemmagjord mat är supergod, billig,busenkel att göra och mättar bättre än köpe då det är mindre vatten. =P~ :D

lycka till :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

Tack Videunge för dina lugnande ord :heart:

Jag måste bara förbereda mig själv lite psykiskt innan jag börjar. Läsa på och kolla runt lite :D
Imorgon ska jag beställa boken ni tipsar om, andra mosboken.

Undrar om det är lättast, bäst att börja med pure eller gröt? Eller kanske båda delarna?
Sen, är det någon som vet varför de inte rekommenderas mat och smakportioner innan fyra månaders? För att mag och tarm inte är färdigutvecklade? Har de någon statistik på att de skulle vara dåligt/farligt att börja tidigt? Någon som vet? Eller är det bara så att de vill att man ammar så länge som möjligt?

Nu ska jag läsa kapitlet igen i BB och sova på mina funderingar :lol:

Tack och tack!!
Älskade Kevin 20110417
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

puré eller gröt spelar nog mindre roll. Det är smaskigt båda två. Men du kan ju ta en sak i taget. Det är nog mest attityden det hänger på i början. :wink: då är det mycket "öh, vad är det här, hur i hela friden gör man? skall det vara så här? svar?

ett leende JAJAMENSAN SÖRRU! :D

bestäm vilket mål du ger smakis på och håll dig till det i början så blir det kontinuitet.

ang när man börjar med mat så började man för inte så länge sen med mat tidigare än vad vi gör nu. när jag var liten var rekommenderade starten kring 4 månader. Vad jag vet hör det ffa ihop med WHOs amningsrekommendationer som förespråkar helamning till 6mån. :? Ärligt talat mina barn hade jag INTE lyckats helamma till 6 mån. de ville helt enkelt ha MAT och det har de fått.(säg inget till min bvc...) 8-[ :lol: Sen finns de de som ammar och bara äter en liten smakis i ren välvilja typ. vi är olika. :roll: Men för 17 om liten är hungrig så ge mat.

kram från en som älskar när bebisar får äta. :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

Haha.. ska inte säga något till varken din eller min BVC :D

Idag har lillen fått gröt!! :lol: Vi testade att ge honom idag innan sista målet bröstmjölk. Vi gav honom några teskedar och han svalde kanske sammanlagt två teskedar med naturell gröt. Han såg rätt nöjd ut och inte alls så frågande som vi trodde. Han kolla dock på mig hela tiden meddans pappa gav honom gröten. Jag flina stort och försökte se så övertygande ut som möjligt :mrgreen: Lillskrutten våran :heart: :heart:

Då kör vi på med gröt i några dagar nu innan vi testar pure. Ska vi köra på med att ge gröt innan ett mål om dagen i en vecka eller så och sen öka på?! Hur mycket är ok om han sväljer så här i början?
Har ni märkt om de har fått magknip eller så i början?
Känner mig lite osäker på hur mycket och hur fort man kan gå fram med gröt och pure..

Tack i stora lass Videunge :heart:
Älskade Kevin 20110417
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Mortuta skrev: Då kör vi på med gröt i några dagar nu innan vi testar pure. Ska vi köra på med att ge gröt innan ett mål om dagen i en vecka eller så och sen öka på?! Hur mycket är ok om han sväljer så här i början?
Har ni märkt om de har fått magknip eller så i början?
Känner mig lite osäker på hur mycket och hur fort man kan gå fram med gröt och pure..
Det låter som en bra plan. Krydda gröten med en riktigt mogen banan (väl mosad)och lite katrinplommonpuré, det hjälper magen att hålla igång. Nej inget magknip brukar dyka upp, däremot kan vissa bli lite hårdare i magen. Då hjälper katrinplommon och mogen banan bra. Och gott är det också! :D

Erbjud med glatt mod. Många små (som mina hungriga typer) börjar snabbt ta in stora portioner. Låt honom välja själv - är det gott och slinker ner så kör på.

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

Goder morgon!

Mina två sista nätter har varit lite mer som nattpartyn än sköna sovande timmar!
Inatt var värre än igår natt. Trodde att natten igår bara var en tillfällighet men insåg inatt att det inte var det när denna natt blev ännu värre.
Lillen vaknar och är ledsen. Han vaknar och fiser och bbörjar gråta. Och här är mitt problem, jag vet inte hur jag ska göra när han är ledsen.
Igår natt tog jag upp honom vid halv två när han vakna första gången och det inte gick och vagna. Han tog bröstet och åt intensivt i fem minuter och somna sedan och jag lag tillbaka honm i sängen. Han vakna åter igen vid tre och då gav jag honom hans mål. Han åt och somna sen igen för att vakna vid sex och gråta.
Inatt vakna han igen vid halv två, försökte vagna men han börja gråta ännu mera och fes. Tog upp honom igen och han åt en del. Tillbaka i sängen vakna efter en timme. Testa buffa honom och han blev bara argare eller ledsnare hela tiden. Jaha upp igen till min säng, äta. Somna, vakna halv fem, halv sex (tog honom till sängen och han somna vid bröstet, jag somna oxå) och nu halv sju. Gav honom hans frukost vid halv sju. Började med gröt för tre dagar sedan, kan det vara det som spökar? Eller har jag gett efter? Han beter sig så annorlunda på natten.. Han fiser mycket och det verkar ibland som han har ont. Vad och hur ska jag göra isf på natten?
Ger honom en gång om dagen 2-4 teskedar gröt, sempers naturell mild havregröt.

En trött mor och son hoppas på lite tips och tankar! :heart:
Älskade Kevin 20110417
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

hur har de senaste dagarna gått? Om mycket luft sitter i lilla magen kan babymassage fungera. Sök på nätet eller titta i apotekets "egenvårdsguiden" tex. Mycket magläge under dagen är också kanon.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

Det har gått bra med gröten. De första tre dagarna så gav jag honom gröt, ett par teskedar, innan sista målet bröstmjölk. Vid fem ungefär. Magen strulade på nätterna och lillen var ledsen. Kom fram till att börja ge honom gröt på morgonkulan och se hur magen då blev på dagen och det har visat sig funka. Han bajsar som aldrig förr på dagarna och vaknar inte längre och är ledsen.
Däremot så vaknar han väldigt ofta på nätterna.. jag börjar bli riktigt trött och det kommer mest bara tok ur min mun :-({|= .
Det blir inte många timmar sammanhängande sömn för min del.

Vårat schema är

7.00 upp och frukost
8.45 sova 45 min
10.00 gröt och bmjölk
11.30 sova 2 timmar
13.30 vakna och äta
16.00 sova 45 min
16.45 mat
18.30 påfyllnad
19.00 sova
22.00 extra slurk
04.00 mat

vi försöker med detta.. på dagarna och till kvällen funkar läggningarna super bra. Han sover som en ängel på dagarna och är pigg och glad på dagarna. Bara ibland när vi varit på äventyr blir han lite gnällig och trött men aldrig skriker och är ledsen. Han är en nöjd kille :D
Eftersom han är så nöjd på dagarna och hans viktkurva(stapel) är bra så känns det som att han får i sig den mat han behöver och vill ha.
Försöker proppa han full så han nästan somnar innan sängdax. Han äter och äter och sedan vill han bara snutta på bröstet, suger inte längre. Då tar jag bort honom. Han lägger sig och säger inte ljud men snuttar på handen. Somnar själv och sover som en stock. Tar upp han vid 22 och försöker få i honom lite. Tyvärr funkar inte det så bra. Ibland lyckas jag bara få i han några mml och andra dagar mer. Han sover så djupt att jag inte lyckas få in bröstvårtan i munnen ens.
Sen vaknar lillen vid två, ibland somnar han om själv och ibland behövs vagning. Sen vaknar han igen en timme senare. Vagna han somnar och sedan tar jag upp honom vid fyra. Ger honom mat och han somnar om till 6.15 ungefär. Ibland så somnar han om och ibland behövs vagning eller så ligger han vaken och pratar till kvart i sju och då blir han sur.
Ska det fortfarande vara mörkt så han inte ser något om han vaknar tidigare än sju och han ligger och pratar eller?
Det känns som om det blir alldeles för få timmar som han sover utan mat än.. eller har jag för bråttom?
Vill testa ta bort 22 slurken men det känns som han kommer vakna ännu mera. Hur ska jag göra? Tips?
Jag behöver få sova några fler timmar utan att vakna och vagna eller amma.
Ska jag köra på så här ett tag till och vänta och se vad som händer när smakportionerna ökar och om han inte sover då kanske kura honm vid 4-4,5 månad eller så?
Nu har han ätit gröt i 11 dagar. Är uppe i en halv dl gröt.
Tänkte börja med potatis, morötter och så nästa vecka. Han tycker om gröten men det känns som om jag bör gå försiktigt fram med att öka med tanke på magen och att han fick så ont förut.

Ja det var lite om oss :D Hoppas att varje natt ska bli en bättre natt :lol:

Tack och kram till alla bebisälskare :heart: :heart:
Älskade Kevin 20110417
videunge

Inlägg av videunge »

Jag tycker att det låter som att han har det väldigt gott den lille prinsen. Jag tror på mer mat. har du funedrat på att glesa ut måltiderna lite för att få upp aptiten. helst 3,5-4h emellan? Då går aptiten upp och det är lättare att få i sig max på dagen. bara en tanke. och även testa nya smakisar. du kan ju ge lite nytt tillsammans med gröten. Ni är på väg mot tider då liten kan äta snart hur mycket som helst så introducera du nytt tycker jag. :wink:

kram. :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

Hej Videunge!!

Tack för dina tankar!
Har oxå funderat på att försöka ha längre mellan måltiderna men vet inte riktigt hur jag ska lägga upp dagen då.. tips?
Blir så tajt med sista måltiden om vi ska hinna med en påfyllning. Bör jag ha extra slurken vid 22 kvar?
Ska ge han lite potatis i morgon. Idag åt han en hel smakportion gröt, 3/4 dl. Gick i fort :D Amningen fungerar så mycket bättre sen vi började med gröt.. han är som mer nöjd och äter mycket bättre. Tyvärr har han inte börjat sova bättre på nätterna.. än :)

Kram på di :heart:
Älskade Kevin 20110417
videunge

Inlägg av videunge »

Fint jobbat med gröten =D> .Det tar ett tag innan liten fattar" att det kommer mer mat. Så tålamod och mata mata mata.

vårat motsvarande schema var så här om det kan ge inspiration :roll:

07 frukost

9-9.45 sova

10.30 lunch

11.45-13.45 sova

14.00 mat

15.45-16.30 sova

17.15 mat

18.45 sista slurk

19 god natt.

Men jag förstår att det kan vara svårt att stå sig lika länge på bara amning til frukost. så jag kan förstå att du vill ha det som du har det också. kanske mest skjuta fram sista maten? Sen tror jag att det allra viktigaste är att gå in med mer fast mat på dagen. börja du introducera tex rotfrukter på dagen. Sen är tex päron pure eller plommon är gott på gröten och är susen om liten blir lite hård i magen. tycker du skall satsa på att bygga upp middag.

Gröten går ju jättefint eller hur? var inte rädd för att öka den så att han får tills han verkligen inte får ner mer, snarare än att låsa sig till portion eller det vanliga att tallriken tog slut :roll: :wink: Testa att han får säga stopp själv. kanske ge gröt till middag också om liten är hungrig och sen liten smakis av något nytt till det? då får du både mändgen i form av det välkända samt att du inte behöver ha panik att få in nyheter snabbt? vad tror du? Nu låter det ju som om magen hänger med. [-o<

om 22 slurken inte verkar fungera så tycker jag nog att du kan ta bort den. Satsa på massa mumsig mat på dagen i stället.

och ja du tänker rätt att det skall vara kolmörkt 8)

lycka till :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"