TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Låst
MammaMary

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av MammaMary »

Tack ÄN en gång :) Ni är bara för grymma!

Kommer nog göra så frk Carlsson att jag kör på sängen första två veckorna och sen vagnen och att hon får somna i den innan man går ut.

hahahaha, sov så gott lille gris, när du vaknar blir det spis UNDERBAR ramsa, den kanske jag snor :)

Jag mailade hon Ida på sovnet.se men non var tyvärr uppbokad i fem veckor :( Jag hoppas att vi kan hitta någon annan för vi skulle verkligen vilja ha stöttningen och genomgång av alla verktyg. Vet ni nån annan som kommer hem och hjälper med kurande?

Kram :heart:
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Låter bra det (ang kurningen). Man ska ju absolut göra det som passar en själv bäst, och känns det tryggare att köra allt i sängen så gör man det :D Och som sagt så blir det inga problem med vagnåkningen sen! :thumbsup:

Ang de diplomerade kurarna...du kan ju höra av dig till samtliga på listan (som bor inom ditt upptagningsområde) inte bara hjärtebarnskontrollanterna :wink: . Bor du i Sthlms-området? Jag tänkte bara, eftersom du mejlat Ida. Två andra hjärtan som oxå bor i Sthlms-området är Emma80 samt Torsmamma.

Ja Nat, det var en skitrolig ramsa! :mrgreen:

Ha det gott hörni! :heart:
Nat

Inlägg av Nat »

haha sno den du, inga probs!!
tack frk carlsson :mrgreen:
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Ja jag har mailat Elle som står först på listan och sen får jag väl gå igenom alla tills jag hittar nån som kan hjälpa till :)

Nu ska jag iväg och se bio, men jag kommer nog somna för lillan har vaknat var TIONDE MINUT HELA NATTEN,ni kan ju tänka er hur vi mår här hemma, sådär :roll: men nu ser vi framåt, detta ska vi få bukt med :D

kram på er :heart:
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
Nat

Inlägg av Nat »

hoppas bion var bra, va såg du?
Shit vakna var 10.e minut är MYCKET, gud hur pallar ni med det? Min son vaknade i perioder en gång i timmen och då var jag helt död.. Oftast vaknade han dock en gång var tredje timme, men jag tycker även det är för mycket i längden. Man fixar det några månader men sen börjar man närma sig den berömda väggen :shock:
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Ja den berömda väggen är jag i tror jag, blä va trött man är. Hela denna situation är så märklig för vi hade ett barn som sov sååå himla bra. När hon var tre veckor gammal började hon sova hela nätter och gjorde det ända fram tills hon var tre och en halv månad. Sen började hon vakna och ville äta kanske 1-2 ggr per natt. Sen när hon var runt fem månader så började det strula med sömnen och hon kunde vakna var tredje timme. Det var ju fortf så man stod ut men trött var man ju. Sen för snart två månader sen så började det bli varannan timme och ibland en gång i timmen. Så den senaste månaden har det varít i snitt varannan timme ungefär. Det är senaste veckan som hon vaknat var tionde minut. Så nu är vi så trötta så vi inte ens är trötta längre om ni förstår :P Men nu har vi bokat in en tjej som heter Ulrika som hon Elinor tipsade mig om då hon själv inte hade möjlighet att hjälpa oss. Hon kommer till oss den 25e mars och är med vid första läggningen och går igenom de viktiga delarna i kuren. Hon stannar i 2,5-3 timmar. Det känns som en bra start att få stöd första kvällen och få en genomgång i alla verktygen och få känna att man gör rätt från början. Så nu känner vi att vi är på väg mot någonting bra, hoppas och ber att detta kommer funka!

Vi såg The Fighter. Hade inga förväntningar alls men den var en ritkigt bra biofilm, och jag somnade inte så det är ju ett bra betyg med tanke på hur trött jag är ;) Kram på er!
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Men så fantastiskt att ni får hem en alldeles egen coach! Vet du - det här kommer gå KANON! :heart:

Barn ändrar sina sovmönster hela tiden! Det är därför det är så kanon med SHN..bakslag kommer och bakslag går men man är alltid tillbaka på banan snabbt m h a verktygen och Attityden. Trots att barnet förändras så förblir vi vuxna desamma - vilket härligt trygghetsbesked att kunna ge!

Vår äldsta dotter lärde sig sova hela nätter själv när hon var 6 mån, precis där när man kanske annars börjar vackla ihop. Frid och fröjd. Däremot så fick hon en period då hon var 12-15 mån då hon vaknade flera ggr varje natt. Så vi fick oss en omgång då med. Hade vi haft SHN hade vi kanske bara haft 2-3 dåliga nätter och sen hade allt varit som vanligt. Nu fick vi en skitjobbig sommar istället och sen började hon fsk och då löste det sig - förmodligen eftersom dagarna blev så strukturerade då hon var där.

Härligt med bio!

Hör gärna av dig när ni börjar kura så man får veta hur det går. Använd samma tråd isf, det blir lättare att följa med då.

Kram :heart: Sanna
Nat

Inlägg av Nat »

är du laddad? ni får väl hem en kurare nu i dagarna va?
Skoj att filmen var bra och helt klart extra bonus att du inte somnade :D
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Japp, då var första natten avklarad och vi är inne på första dagen på kuren. Min man tog natten och kommer ta den andra natten också. och tack och lov för det för han är verkligen INTE jag. Vi hade en diplomerad kurare här igår kväll som var med och coachade honom under första läggningen. Hon skrek sig igenom den kan man säga och somnade till slut efter 45 minuter av buffning, solfjädrande och ramsande. Honsomnade alltså 20.45 och sov faktiskt ända fram till 01.24 innan hon vaknade första gången, fram tills dess inte ett ljud.Sammanlagt hade hon 4 uppvak under natten, en jobbig vända mellan 03.00-04.00 som tog 45 min att få henne lugn.

Värre har det varit för mig nu under första luren, jag bröt nästan ihop kan jag säga. Jag tänker inte ge upp men jag vill säga hur det känns. Det var förfärligt!! Hon grät och skrek och vred sig under mig är jag höll ner henne med solfjädern. Det kändes grymt att stå och hålla ner mitt eget barn som skrek så slemmet sprutade. Var tvungen att buffa flera gånger då INGET annat lugnade. Känner mig totalt vilse i pannkakan. Ramsandet bara förvärrar allt. Om jag lyckats få henne något sånär lugn efter en låååååååång solfjäder så börjar hon skrika upp sig igen så fort jag öppnar munnen. Jag fattar inte hur man ska kunna undvika verktygen redan nu. Jaja, det är svåååårt. Solfjädern är värst och till slut så vill man tysta till varje pris (vilket jag vet är helt fel) bara för att ens barns skrik är så fruktansvärd plågsamt!!! Hoppas att det blir bättre och att man själv blir säkrare på vad man håller på med!

/MammaMary
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

blev lite fel där i början av texten för det som ska stå är att min man är väldigt lugn och saklig vilket jag INTE är! Jag är lite lätt trött så det är lätt att snubbla på orden :p
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Självklart får man vara hur ledsen och rädd och orolig som helst när man gör det här :heart: . Men - man lämnar allt det utanför barnets rum när man går in och buffar! Tänk ut en plan, hur du ska agera f rom det att du tar första steget in gnm dörren. Handla inte i affekt och ta inte med dig oron in.

:arrow: Och låt Solfjädern vara just nu. Kör enbart på buffningen! Du märker själv att det funkar eller hur? Och hon blir lugn av den. Ge henne den då, börja inte introducera ännu ett verktyg som du dessutom varvar med buffningen. OK? :wink: Det är därför du får känslan av att du står och håller fast henne..hon förstår inte vad som händer och protesterar...ge henne en chans att ta till sig buffningen till att börja med och få henne att känna sig trygg. Ni är på ruta ett just nu.Allt är så grudläggande.Nya bud helt och hållet. Tro fasen att man vrålar i högan sky!

Ni får buffa ett dygn till om det behövs. F rom natt nr 3 backar ni och låter ramsan ta över. In direkt vid minsta lilla fråga och buffa till hon är avslappnad och du hör på andetage att hon håller på att somna. Ramsa ut x 4 och sen bekräftelsen utanför dörren ett litet tag efter detta. Ibland kan man få stå och buffa uppemot 45 min, men meningen är ju att förmedla TRYGGHET, så då måste det få ta den tid det gör.Fokusera på din egen andning istället för på hennes protester el vad det kan rör sig om.Djupa andetag, in gnm näsan ut gnm munnen. Hör med din man, hur tänker/resonerar han när han står där?

Är hon rädd, arg el ledsen? Försök lyssna och även efter hur det ändras eftersom...

Jag tycker du/ni är skitduktiga :heart: Jag vet ju vilken process det varit för dig att komma fram till detta. Kommer den dipl kuraren tillbaka ngt mer? Lyft detta med henne isf, be om tips på hur du kan stärka dig själv.

Hör gärna av dig mer om du vill. Jag kikar in här lite senare ikväll samt i morgon fm.

Kram, Sanna
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Tack för det svaret Sanna. Det känns mycket klokt att inte förvirra och istället köra på buffningen och inte hålla på att varva hela tiden. Andra luren gick overkligt bra, hallelujah!! :D Jag buffade och gav en kort solfjäder och gick ut direkt hon verkade minsta lilla lugn. Jag ramsade HÖGT denna gång x4 :) Hon protesterade som vanligt direkt när jag började ramsa men så fort jag stängde dörren och ökade röststyrkan så bara la hon sig ner och somnade, kan ni fatta!!! Hon sov hela luren 2 TIMMAR...utan ETT ENDA UPPVAK, det är helt otroligt...jag kan inte ens beskriva min tillfredsställelse i ord :D

Min man tycker det funkar bra att använda solfjädern på natten, men han har nog inte varvat med buffning lika hysteriskt som jag gjorde så då har hon inte blivit lika förvirrad. Jag ska satsa på att inte varva så mycket utan buffa imorgon med och bara avsluta med solfjädern när hon känns riktigt avslappnad och så ut direkt. Kan jag göra så? att jag endast använder solfjädern som ett kort avslut på buffningen? Är det okej att jag och min man inte gör exakt likadant? eller vi kanske inte gör så olika, det är svårt att veta. Men jag vet att han håller ut på solfjädern och tycker det ger bra effekt...är det ok att han gör det men att jag bara använder den som avslut på buff?

Tack för stöttning och pep, ovärderligt! Och nej, kuraren kommer inte tillbaka, det var bara en itroduktion vi beställde.

/Maria
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Helst av allt så ska man göra likadant både dag och natt. Å andra sidan så tänker jag såhär - ni delar på skiften nu, du och din man...kanske är huvudsaken att ni kör samma stuk på era resp pass? Dvs han kan solfjädra och du buffar, men att du håller dig från solfjädern? :!:

Det du menar att du gör innan du går ut, det är en markering snarare än en solfjäder! Det är precis så man ska göra, jag gör oxå det på min son, ett lätt tryck över ryggen med bägge händerna och sen ramsar jag mig ut.

:!: Solfjädern står man läääänge med och håller på barnets rygg för att lugna och i slutänden söva. Det är ett andvändbart redskap som man använder enbart vid kris för att förmedla trygghet. Och det är ju där ni befinner er nu i processen. Eg är det buffningen som ska trygga, sen ska ramsan komma in och ta över fr om dygn 3 och solfjädern ska användas enbart vid kris.

Men jag vete f-n, som sagt, gör ni det bara konsekvent och börjar backa från solfjädern (han) resp buffningen (du) i om dygn nr 3... :roll: Huvudsaken är ju att er dotter upplever trygghet och er närhet. Vi kan verktyga hur f-n vi vill, det är inställningen/attityden som räknas!

Inte så klart svar :roll: Men jag hopas att du förstod ändå...

Japp, att använda rösten på olika sätt kan ge förunderliga resultat. Jag brukar öva när jag är ensam på olika "budskap". När jag ramsar så tar jag i med magen och ibland stampar jag takten med foten. Kom ihåg att om barnet frågar 100 ggr så ska vi svara 101 ggr! Vi ska alltid ha sista ordet.

Det du upplevde idag när du fick kontakt med din dotter är bland det mäktigaste man kan uppleva. Ni är på god väg nu =D> notera framgångskänslan och kom ihåg vad det var du gjorde som bidrog till detta. Men fortf får ni buffa när frågor uppstår, men börja redan nu peppa för att låta ramsan ta över fr om imorgon natt :-)

Jag kollar in här imorgon fm som sagt.

Sov gott!
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Aha..är det så det ska va, okej..nu är vi med! Då ska vi göra så att vi slutar använda solfjädern båda två och enbart buffar, ramsar och avslutar med ett tryck (det var det jag kallade en kort solfjäder ) för att sluta buffa helt inför natt tre.

Ikväll gick nattningen mycket lättare. Min man la henne 19.45 istället för 20.00 enligt kurarens rekommendationer då klockan ställs om och hon förlorar en timmes sömn inatt. Nattningen tog 18 minuter innan hon somnade istället för 45 minuter som det tog igår, härligt, framgång :lol: Hon protesterade på hans sista ut-ramsning men han avvaktade då och väldigt snabbt så mattades gråten av och när hon tystnade gav han bekräftelsen och så somnade hon direkt, som att trycka på en knapp :) Så kl 20.03 somnade hon och nu är kl 22.35 och hon har inte vaknat eller ens gnällt till än :) Så nu är vi peppade och glada efter en lite kämpig början!

Kram
Maria
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Då var andra natten avklarad. Den var väl både ganska bra och fruktansvärd på samma gång enligt min man. Hon somnade som sagt kl 20.03 och sov fram till 01.30 (vintertid) Vid detta uppvak var det otroligt svårt att få henne lugn och det tog 1 timme och 40 min att få henne att somna om enligt min man och hon skrek hela tiden förutom ibland de stunder han buffade. Till slut säger han att han buffade henne till sömns i ren desperation då hon skrikit i 1 timme och 40 min. Hon vaknade sedan 06.55 (vintertid) 05.55 (sommartid) och då gick vi in och gjorde morgon. Det positiva är ju att hon bara hade ett nattuppvak men det jobbiga var att hon skrek i 1 timme och 40 min och var nästan otrösterlig.

Jag är riktigt orolig för hur denna tredje natt ska gå då det är slutbuffat. Ramsan har ännnu inte börjat göra någon märkvärd effekt på henne annat än att den triggar henne till att gå igång och gråta. Det känns som att vi skall ha kommit längre i processen än vad vi har när man läser om hur natt tre ska bli nu i lathunden. Där står det att barnet nu inte kommer skrika utan mer ställa arga frågor som snabbt lugnas av ramsan. Jag har svårt att se att det kommer vara fallet och VAD gör jag om hon blir ledsen och skriker och inte lugnas av ramsan?? Solfjädern är ju inte så poppis och buffa är ju förbjudet? Buffningen är ju hittills det enda som vi känner jar hjälpt.

Hälsar
Maria
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "