Börja kuren i morgon 19/1, frågor...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Luvisen

Re: Börja kuren i morgon 19/1, frågor...

Inlägg av Luvisen »

Bra! Så ska det låta! :D
7 minuters grejen har inte varit konstant utan de gånger han skriker utan att växla tonläge så har vi haft lite koll på tiden mellan ramsningarna...
Åhå! Det låter som barnet behöver hjälp. Är det riktigt högt så skulle iaf jag gå in och ge en solfjäder alt ge en pangramsa. Pangramsan heter så för den första versen ska vara som ett "Pang!" så att barnet kommer av sig och måste lyssna (bryter igenom skriket). För att sedan forts betryggande och bestämt. För vem kan somna när man skriker för full hals?

Jag kunde inte pangramsa så jag fuskade- jag använde tvättmaskinen för den har en lucka som säger "Pang!". Och det funkade! :shock: Tyst blev han genast varför jag snabbt följde upp med ramsandet. Efter ramsningen protesterade han lite till men sen var det bra.
Ska köpa boken nu när vi fått lön
:thumbsup: Den är guld värd!

Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
verra_83

Inlägg av verra_83 »

Det där med pang ska jag prova :D Nu hade vi en lunch vila med uppvak efter 30 minuter sen skrik i 1 timma :( Jag gick in och buffade och solfjädrade en gång och lät det ta ett tag...han blev lugn men hann inte bli så sömntung för när jag gick ut med ramsan så började han skrika...fick gå in när det var tid och lugna honom i sängen. Han blir överlycklig när jag tar upp honom sen.....

Vi kämpar på och hoppas han lär sig sova över skarven eller iaf kan somna om efter :)
Theo 071130 ej kurad sovit bra från start
Viggo 100707 kurstart 19/1
yn84

Inlägg av yn84 »

Vad duktiga ni är som kämpar på!
Här är vi inne på andra dygnet nu o tycker också att dagarna är värre. Jobbigt när lillen börjar skrika när han hamnar i vagnen :( men han somnar iaf efter några påminnelser/skakningar. Som längst har det tagit 20minuter. Jag har honom i en åkpåse som är stängd så han kan inte sparka alltför mycket i den, jag vet inte om det lugnar men du kanske kan prova det?
Sixten född 100906. Kurstart 26/1-11
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jag har honom i en åkpåse som är stängd så han kan inte sparka alltför mycket i den, jag vet inte om det lugnar men du kanske kan prova det?
Så hade jag också! :P Åkpåsen funkar som en solfjäder! :idea: Fast då gäller det att man inte har för varmt då om de ska sova inomhus... Min lille sov i en tunn bomullsbody (kortärmad) när det begav sig och när det blev varmare bara i lilla blöjan. :wink:

Värme!/Luvisen
SM rookie
verra_83

Inlägg av verra_83 »

Ja jag har också i åkpåsen nu :) Nu har vi vagnat till en början för att få honom lugn i vagnen och det har funkat bra...igår tog det tre minuter för honom att somna =D> (men idag 10 minuter.....)

Annars så hade vi ett uppvak vid halv ett i natt med högt skrik..
Det är första gången han vaknar till ordentligt förutom i vargtimmen..men han somnade om efter två ramsor och lite protester :)

Nu är visnart klara med vå uppföljningsvecka...dagarna känns långt i från bra men det får ta den tid det tar! Natten hoppas jag ska bli bra igen...jag kan nog inte slappna av förens det blir några hela nätter i följd :)
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Go girl! /Luvisen
SM rookie
verra_83

Inlägg av verra_83 »

Här kämpar vi på med sömnen...Lillkillen har jätte svårt att sova dagslurarna...det tar lång tid att komma till ro och det vaknas alltid efter 25-35 minuter, på 45 min passen somnar han aldrig om då och på 1 ½ timmes passet går det ibland att han somnar om en gång för att sova 25-35 minuter igen...väldigt svårt att klura ut en lösning till dessa uppvak!?....för insomnings problemen känns som en sak vi bara behöver kämpa vidare med men uppvaken är svårare att handskas med. Vi kan ju inte sova över skarven åt honom :wink: Jag känner mig väldigt låst hemma just nu :(

Sen undrar jag huir vi gör med tre dagslurar nu när han blir 7 månader nästa vecka? Känns dumt att ta bort eftermiddagspasset eller? Han har ju inte vant sig vid detta schema än så ska vi ändra....

Tips om dagslurarna och schema ändringen mottages gärna :)
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej! Förstår om det känns jobbigt med dagslurarna. Vi hade det oxå struligt med dagslurarna när vi kurade Freja, vid 5 mån.
Det allra viktigaste är att man vet vad man gör och varför! Lilla älsklingen ska kunna känna mammas/pappas trygghet genom ramsan och lugnas av den!

De allra flesta små älsklingar behöver den där sista luren vid 8-mån-ångerstern som väntar. Oftast brukar det se ut som så: 12h, 45min, 1,5h, 20min. Så har vår Ronja det nu. Hon har (vilket verkar vara ett rätt klassiskt schema)
7:00 Morgon
9:00 sova 45
12:15 sova 1,5
16:00 sova 20
19:00 sova natt

Hur har ni det annars på dagarna? Bli älsklingen tillräckligt stimulerad? Nu tänker jag inte babysim, öppen förskola eller babyrytmik. Hur har ni det med utomhusvistelse, social delaktighet, fysisk aktivitet??
Har ni en trappa? Låt älsklingen försöka klättra uppför. Sitt bakom och håll koll så att älsklingen absolut inte kan ramla ned. Låt honom försöka ta sig upp, det är jobbigt ska du se!
Sen när älsklingen fått fet och mycket mat, frisk luft och ett träningspass så är jag nästan helt säker på att han kommer sova gott kommande vila.
Vad tror du?

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
verra_83

Inlägg av verra_83 »

Precis samma schema som oss :D Vi får väl korta ner eftermiddagsluren till 20 minuter sen då när han blir 7 månader eller vad tror ni?
Vi har börjat vara ute mer nu och det märks skillnad på honom. Nu har lunch vilan på 1 ½ timma funkat två dagar på raken och det har aldrig hänt förut =D>

Ska absolut prova med mer fysiska aktiviteter för honom! Vi kämpar på och är säker på att det kommer fixa sig...Det är mest att man inte vågar sig iväg under den tiden han ska sova för det är inte kul att va borta och ha en pojke som står och skriker 15 minuter innan han somnar för att sen vakna väldigt lätt. Idag har vi börjat att bara lägga ner honom och sen ramsa. Sen ramsade jag en gång till när han skrek väldigt argt, han somnade efter 20 minuter. Känns faktiskt bra! Innan har vi nog varit lite osäkra på hur vi ska lösa dagslurarna och funderat väldigt mycket kring dem. Hur han skriker, hur han ligger och hur länge han kommer sova...nu får han förutsättningarna och vi låter honom vara arg som attans, vi kan inte göra mer. Vaknar han för tidigt så gör han..
Natten går ju väldigt bra! Han vaknar oftast runt 06, somnar om någon gång men vaknar oftast innan 07. Men vi kör på!
Han äter massor och jag tillsätter fett i allt. Men han kräks fortfarande väldigt mycket..jag hoppas att han ändå får i sig tillräckligt och att inte allt kommer upp igen :?
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Det låter ju kanon, jättebra! :thumbsup:
Och ni har fått upp atityden oxå, det märks! Jättebra! Snart ska ni se kommer njuuuuuutningen :sleep:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
verra_83

Inlägg av verra_83 »

Nu har vi kurat våran lilla kille i tre veckor drygt...Vissa saker är bättre, han vaknar inte lika många gånger på natten och han sover ett pass mitt på dagen som är 1 ½ timma i sin säng... Men det är några saker som inte vill sätta sig...
1. Han vaknar minst 1 timma tidigare än han ska varje morgon. Kan ibland somna om en kort sväng men vi får aldrig väcka honom på morgonen :( Han skriker upp sig väldigt mycket till slut, skit arg för att han får ligga kvar i sängen.
2. Han har två korta pass, 45 minuter på förmiddagen och 20 minuter på eftermiddagen som inte funkar...Han är skit arg i 10 minuter innan han somnar minst och sen vaknar han efter 20-30 minuter (och somnar inte om)...på eftermiddagspasset skriker han sig igenom hela. Vi har honom i vagnen då. Det tråkiga är att vi inte vågar åka någonstans med honom för att det inte funkar att sova i vagnen än...
3. Han börjar krångla med maten...får väl i sig tillslut men det är mycket bökigare..förut gapade han hela tiden nu får man lirka och hoppas att det inte kväljer honom...
4.Han vaknar även lite oftare på natten nu och skriker lite men somnar oftast om själv eller på en ramsa.

Hoppas att det är någon som har tips till oss! Har provat husljud och tystnad på morgonen men han vill inte somna om....
Lurarna i vagnen har vi provat det mesta, just nu sover han ute då och jag vagnar tills han nästan somnar för att vi orkar inte med skriket som varit tre veckor nu :( Vet att det är helt fel men jag kände mig desperat här i går, att få honom att somna går väl ann men sen vaknar han ju alltid efter halva tiden och vägrar somna om, svårt att ta upp honom i skarv också då det knappt blir någon :(
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ang tidiga uppvak läs under tidiga morgonar:

http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... =7&t=20621

När han ligger i vagnen och "sover" vagnar ni honom då?

Värme! /Luvisen
SM rookie
verra_83

Inlägg av verra_83 »

Ska försöka kämpa på med morgonen.....Idag vaknade han 05 och skrek(med korta pauser) till 06:45 när vi tog upp honom :( Körde med husljud...

Dagslurarna har nu dom senaste tre dagarna fått göras ute i vagn som på förmiddagspasset rullar tills han precis blundar då får han stå still, men vaknar efter ca 30 minuter....på eftermiddagen har vi fått köra vagnen hela sovpasset, 20 minuter, för att han inte ska skrika sig igenom hela det passet....
Vi gör alltså helt fel, men vi har ingen lösning på problemet och känner oss för tillfället väldigt desperata :cry:
Skulle igenkligen åkt och hälsat på min mamma som bor 25 mil bort nästa vecka för hon är sjukskriven och det var längesedan vi träffades men det känns inte aktuellt när vi har en pojke som inte sover än.....
Försöker att läsa om dagslurar men känns som det oftast är natten som varit ett problem och kanske dagslurarna i början av kuren för dom tror dom fått tillräckligt med sömn men för oss är dagslurarna ett stort problem....

Han somnar kanske på 10 minuter men vaknar alltid och somnar inte om.....På korta passet somnar han knappt...
Skulle verkligen behöva en nystart med bara dagslurarna,men hur ska vi gå tillväga tycker ni? Skulle behöva en manual där det står precis hur vi ska göra känns det som :wink: Är rädd att vi inte hör när han är ledsen och behöver hjälp...om vi vagnar vid uppvak på dagslurarna så blir han oftast tyst direkt för att sen börja skrika så fort vi stannar...När vi bara ramsar vid uppvak skriker han lika mycket, blir som en spänd båge i vagnen. Väldigt svår att få glad sen igen....

Hjälp [-o<
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Och vad sover han i? (vad för klädsel, åkpåse, rygg el mage mm)

/Luvisen
SM rookie
verra_83

Inlägg av verra_83 »

I vagnen sover han i åkpåse på rygg med skynke för öppningen. Han sover i en sittvagn med fullt liggläge.
Han har en tunnare windstopper dräkt och mössa. Under vanliga kläder....
När han sov inne hade han bara body på sig...

Har funderat på om han skulle sova bättre med två långa pass på dagen i stället för de korta som aldrig funkat för honom...men jag vet inte :?:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"