Om 1v. ska vi börja kura vår snart 7mån. gamla son

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Om 1v. ska vi börja kura vår snart 7mån. gamla son

Inlägg av TorsMamma »

Varför kan man inte sova ute när man är förkyld?

Alla jag har stött på, känner osv.. låter barnet sova ute även om det är förkylt förutom vid jättehög feber eller så. Men annars, inga problem. (om vi inte talar om mer än -20C. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
2xA mamma

Inlägg av 2xA mamma »

Han har haft sån besvärlig hosta, råsslat osv. och fick ju alltså penicillin. Det var läkarens order att ha honom inne nu några dagar för att han inte skulle dra in kall luft i luftvägarna. Men idag har han sussat sött ute i vagnen första dagen på länge. Man nästan såg hur han njöt :heart: Jag ville inte riskera att han skulle bli sämre, för han har dragits med detta så länge nu!!!
2xA mamma

Inlägg av 2xA mamma »

Hallåååå!!!
Jag är tillbaka igen efter några dagars tystnad. :wink:
Nu har jag själv drabbats av förkylning, men jag hoppas att det inte ska bli värre. Det är ju röd dag nu på torsdag och sambon har ledigt då + fredag å helgen. Så det betyder ju att vi får in de 4 första nätterna där. Så nu försöker jag peppa upp mej igen för start om ett dygn!!! :shock: Dvs. onsdag kväll!!!

Jag har inte läst nu på ett tag utan lagt det ifrån mej lite, då jag blev så besviken på att det inte blev av under julhelgen. Men jag ska försöka läsa det viktigaste igen.

Schemat har vi ju fått klart:
7.00 go´morgon
8.00 gröt + amma
9.00-10.30 lur 1,5h
11.30 lunch
13.30-15.30 lur 2h
15.45 mellis + amma
17.15 middag
19.15 gröt + amma
20.00 gonatt

Tycker ni att det ser bra ut? Han blev ju 7mån. igår :heart:

Ramsan har jag ännu lite svårt med....jag får inte in den i det där hurra, hurra, hurraaa....Tips tack??!!

Hoppas nån kan komma med snabba svar här nu och peppa mej så vi orkar ta tag i det nu på allvar!!!
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Jag har kikat lite på schemat. Antalet sömntimmar stämmer fint. Ser att ni valt 11 h natt och då blir det ju en lite längre vila på förmiddagen om man inte väljer 3 lurar/dag.
Men maten tror jag du får kika lite på igen. AW skriver att det ska vara mist 3 timmar mellan målen så att lilla magen får chans att vila, samt att lilla älsklingen hinner bli hungrig.
Mellanmål 15:45, sen middag 17:15 är bara 1,5h, sen har ni ett matmål till på kvällen då det eg. är tänkt att en nattslurk ska räcka. :-k
Nattslurken kan komma inom en timme efter sista målet.

Om vi tittar på schemat så tror jag även att lunchen kommer lite för tidigit i förhållande till den långa luren. Det kan bli så att älsklingen inte sover så bra, eftersom han kanske hinner bli hungrig under själva luren. :-k

Vad tror du om följande:

7.00 go´morgon
8.00 gröt + amma
9.00-10.30 lur 1,5h
12:00 lunch
13.00-15.00 lur 2h
15.00 mellis + amma
18:00 middag
19.15 Nattslurk
20.00 gonatt

Fem timmars vakentid på eftermiddagen kan bli för långt :-k. Kanske behöver du överväga att tidigarelägga natten 30 min och isf korta fm-luren till 45 min.

Alternativt kunde då schemat se ut så här:
7.00 go´morgon
7:30 gröt + amma
9.15-10:00 lur 45min
11:30 lunch
13:00 -15.00 lur 2h
15:00 mellis + amma
18:00 middag
19.00 Nattslurk
19:30 gonatt

Tankar kring det?

Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
2xA mamma

Inlägg av 2xA mamma »

Tack för ditt svar!!

Nej, nu blir jag riktigt råddig!!! Inte ändringar i schemat igen!!! Jag har fått SÅ många bud om detta schema nu och trodde verkligen att vi hade ett som skulle fungera nu. Jag hade ju fått klartecken av andra!!! :( :?: :!: Om du läser från början av tråden, så ville jag inte att han skulle sova på e.m. tidigast 13.15/13.30 för att vi ska skjutsa storebror till "dagis" då.

Nåja, en annan sak jag kom att tänka på är nattningen. Vi ahr egentligen inte haft nåt problem med det. Jag ammar just före och ibland somnar han ibland inte. Man jag lägger honom ändå vaken i sängen och han somnarsjälv. Så jag undrar om vi verkligen behöver buffa osv.?? Jag är rädd att förstöra den enkla nattningen vi redan har!!!
Jag förstår inte heller varför man inte kan gå och lägga sej under de första nätterna?? Vi har egentligen inte problem med att han vaknar jätte ofta på natten, utan bara nån gång + att jag vill ha bort de 1-2 gånger jag ammar på natten. Varför ska jag då sitta vaken, då jag kan gå och lägga mej?? Jag vaknar ju ändå genast han har ljud för sej. Hans kommande rum är mitt emot vårat sovrum.
Sen en annan sak. Klarar man det utan att sambon alls lägger sej i?? Han är lite gammaldax och har svårt att fatta detta! :wink: Jag tror inte han skulle fatta vitsen med att ramsa osv. Men då blir ju dagslurarna lite knepiga förstås.

Tacksam för snabba svar nu!!! Annars tappar jag nog lusten med det hela och ett schema fram för allt!!!!!!!!!!!!
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!

Jag får be om ursäkt! :oops: Jag läste inte hela tråden rakt igenom nu, men om du tidigare fått klartecken gällande schema så kör på det :thumbsup: det var ju verkligen inte meningen att förvirra dig ännu mer! :oops: Förlåt!
Men jag tror verkligen att du kanske kan fundera på att ha middagen senare, allternativt får du kanske räkna med att älsklingen inte äter så mycket då. :wink:

När AW utarbetat (med barnens hjälp) SHN så tror jag att hon har hjälpt främst barn som sovit riktit dåligt (rätta mig gärna om jag har fel, Anna!) Och om barnet sovit så pass dåligt så kommer älsklingen att protestera när nya nattrutiner införs, därav måste man vara vaken på natten för att besvara alla frågot som uppstår.
Nu ser ju er situation annorlunda ut, då älsklingen sover ganska bra iaf. Jag tror säkert att du kan sova lite mellan varven, bara du hinner in till älsklingen vid första pip så han inte hinner skrika upp sig.
Jag tror att du ska buffa även vid läggningen för att älsklingen ska komma in i det hela. Sen buffar du honom när han vaknar och förväntar sig mat, och fortsätter att gå in med buff varje gång han frågar. Sen ramsar du UT.
Andra natten så lägger du buffet åt sidan och då börjar arbetet med ramsan. Du ramsar alltså när han frågar och buffar endast om det verkligen behövs. Men jag tror inte ni kommer behöva det, då er lilla verkar vara så pass med på noterna :wink:
tredje natten backar ni även något med ramsandet och låter älsklingen försöka komma till ro själv.

De två första nätterna tar den ena föräldern, sen tredje och fjärde för den andra föräldern ta över om han/hon vill. Här körde jag alla nätter då min man inte riktigt var överrens med mig om att detta var dte bästa. Han tyckte ramsandet var fånigt. efter någon vecka såg han ju att det fungerade och då kunde jag släppa in honom lite bit för bit till även han kunde hantera alla situationer på "rätt sätt" :wink:

Klart att du kommer fixa det här, och du kommer vara så nöjd efteråt, när allt sitter som det ska! :heart: :heart: :heart:

Bianca
2xA mamma

Inlägg av 2xA mamma »

Tusen tack för ditt snabba svar!!! :lol:

Ok, men då kör vi på det schemat. Jag ska se om jag kan flytta på nåt ännu lite, men sovtiden på e.m. vill jag iaf. inte rubba om vår dag ska fungera smidigt!!!

Men en ramsa...nåt tips??? Sov så sött gullevän....hade jag tänkt! Vad tror du om det?
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Ni behöver två olika ramsor. en till dagen och en till natten. Nattramsan ska gärna innehålla ordet natt, så kopplar älsklingen det till ja... just natt :P

Jag har tagit Annas nattramsa "Godnatti med sig sov så gott" Och på dagen har jag "Vila nu med sig, sov så gott"
I en annan tråd, (för nåt år sen) läste jag om en familj som hade valt
"Godnatt min skatt sov gott i natt" - Den gillar jag skarpt och hade nog valt den om jag sett den tidigare :wink:

"Sov så sött gullevän" funker väl jättebra till dagen. Eller så slänger ni in ett "min" oxå så får ni en fyrtakt - "Sov så sött min gullevän" eller kanske "Vila så sött min gullevän"

Bianca
2xA mamma

Inlägg av 2xA mamma »

Tack för snabba svar!

Oj, "Godnatt min skatt sov gott i natt" den var verkligen fin, den tror jag att jag "lånar" som nattramsa och tar "vila sött min gullevän" på dagen. Ok, den biten avklarad iaf. Gäller bara att finputsa skemat lite då. Det kom så hastigt på då sambon kom hem efter jobbet igår och sade att han var ledig också på fredagen. Inatt slog det mej att vi då kunde passa på att kura!!! :P

Jag gissar att tiden mellan 2-3 på natten kommer att bli största utmaningen, för då brukar han amma 1:a gången. Han kan vakna nån gång före det, men så somnar han om själv eller så hjälper jag honom lite (bäddar om, tutt osv.) Sen har tiden mellan 5-6 blivit en riktigt vargtimme. Då vill han gärna ta morgon och ligger i sängen och jollrar å bökar. Till sist blir han lessen om inget händer. Jag brukar då försöka med att amma, men det har inte hjälpt den senaste tiden heller. Ibland har jag haft in vagnen och försökt vagna honom till sömns igen, vilket fungerat en stund iaf.
Men första natten så gäller alltså buffning+ramsa+bekräftelse....uppmaning vid behov??!! Visst????
2xA mamma

Inlägg av 2xA mamma »

Försöker finslipa schemat...men det är knepigt. Jag tycker inte att jag kan lägga lunchen senare heller, för då blir det 4h mellan gröt å lunch....Nu är det ju 3,5h mellan gröt å lunch, men faktiskt hela 4:15 mellan lunch å mellis, sen 1,5h mellan mellis å middag samt 2h mellan middag å gröt + amma(=nattslurk).

Men detta har ju varit pga. att jag bara önskat 2lurar/dag, som vi redan kört med ganska länge och att e.m.luren ska komma först runt 13.15. Mängden mål/dag är den samma som han äter nu och jag tycker nog att han är hungrig och äter mycket!!

Så, jag vet inte om jag kan göra så mycket åt det. Kanske lägga in ett liiiitet mål innan den långa luren? Lite mjölk eller frukt??

Jag skriver massor jag nu, hoppas nån orkar läsa!!! :P
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Det blir ju finfina ramsor! :D

Ja, tiden då han normaltsett hade fått mat kommer bli tuffast. Första natten gäller buff vid minsa pip och så ramsa ut. Skriker älsklingen igen så in igen och buffa igen och ramsa ut. Bekräfta innan älsklingen hinner att somna. Skriker han igen så in med buff, ut med ramsa osv... Du förstår så rätt så rätt! :D

Bianca

Så hann det komma ett inlägg till inder tiden :wink:
Ha schemat som du tänkt! Det blir säkert jättebra! Den justering du kanske kommer behöva göra sedan (efter uppföljningsveckan om du märker att älsklingen itne vill äta tillräckligt vid middagen) är att senarelägga middagen något, kanske till kl eller så.
En banan innan lunchluren (kring 13-tiden) kan oxå göra susen! :wink:

Bianca
2xA mamma

Inlägg av 2xA mamma »

Tack IGEN!!! Du har verkligen snabba svar, vilket jag uppskattar!!! Jo bombar dej med frågor nu.

Ok, men då tror jag vi äter lite banan före den långa luren på e.m.

Nu ska jag försöka läsa på lite till och kommer med frågor sen om jag har nåt mera jag funderar på!!!

Tack för all hjälp!!! :heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

:thumbsup:
2xA mamma

Inlägg av 2xA mamma »

Här kommer jag igen!!! :wink:

Vi håller som bäst på att fixa till hans blivande rum och mörkläggningsgardinerna kom just upp. :P

En ska jag inte tycker jag fått klart för mej är hur dagslurarna i vagnen ska gå till!!?? Han kommer att sova ute båda gångerna och på rygg. För han är en stor kille och vagnen är tyvärr för liten för att ligga bekvämt på mage. Men hur exakt ska man söva?? Bara vagna lite utan att han somnar, knycka i handtaget som besked och ramsa mej bort? Om han vaknar....ska jag bara ramsa då??

Tack igen!!
2xA mamma

Inlägg av 2xA mamma »

Oj, jag glömde ju en sak till...

Själva buffandet....det står att man inte ska slå, ok det förstår jag ju!!! :wink: Men är det så att man låter den knutna handen hela tiden ligga på blöjbaken och man föser liksom uppåt....förstår du hur jag menar. Att handen alltid är i kontakt med rumpan, mandrar inte handen bakåt och ger en puff i rumpan? För då blir det ju nästan som att slå. Men håller man handen kvar och bara gör en fösande rörelse med handen, så blir det mera som en buff. Oj, detta var svårt att förklara! Hoppas du fattar hur jag menar. Jag har nämligen övat lite ikväll :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"