Hoppas den lilla familjen snart ska få sova...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ok. För mig låter det som du var för snabb ut. Sista gg var bra för då somna hon INNAN du gick ut. Detta är bättre så här i början för då får hon svar ordentligt i handling och ramsan går in bakvägen så att säga. Så OROa dig inte för att "hjälpa" henne för mkt denna första natt.

Skulle hon vakna igen så kör en kort buff och sedan använder du solfjädern tills hon börjar somna, då ramsar du ut.

Lycka till och massa värme :heart: :heart: :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Issy

Inlägg av Issy »

Tack snälla Luvisen! :heart: :heart:
jag stog bara och hade dåligt samvete och tänkte att "jag står här för länge, jag ska ju gå ut när hon är lugn och precis innan jag tycker att det känns säkert och absolut innan hon somnar", men då vet jag att det var ok ändå så som jag var kvar sista gången! Då kör jag så resten av natten också. Än så länge ärdet knäpptyst :)
Natt två, hur gör jag då? Då ska jag ut snabbare, så fort hon är lugn och innan hon somnat, eller hur?
Hoppas du får en trevlig kväll!
Lilla O's trötta mamma
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Du får läsa av imorgon natt hur hon är. Verkar hon ta till sig ramsan då kan du börja med stega tillbaka. Tex bara göra solfjädern tills hon andas tungt och sedan ramsa ut. Och nästa gång ge en solfjäder som markering, kort. osv osv. Små små steg liksom.

Vi höres säkert imorgon natt. :wink:

Lycka till! /Luvisen
SM rookie
Issy

Inlägg av Issy »

jag är förvirrad...enligt boken ska man ta sig ut ur rummet så fort som möjligt, verkligen inte stanna kvar för länge.Nu har jag hållt på att gå fram och tillbaka mellan rummen i 60 min. samma sak igen. så fort jag lägger henne ner är hon lugn, jag står kvar, solfjädrar bara (har buffat två ggr,jättemjukt och jättekort) ochhon somnar snabbt. Sen står jag ändå kvar, och sånär jag går.... upp, står, skriker.... och det känns så otroligtkonstigt att jag ska stå kvar, då hjäper jag ju inte henne attsomna själv?
Lilla O's trötta mamma
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ta det lugnt. Ja, det är sant att man inte ska hänga kvar. MÅLET är att barnet inte ska behöva dig för att somna, men dit är det en bit. :wink:

Innan man överlåter till barnet att somna in ska den lilla få besked i handling. Först. SEN kan man börja sluta buffa, solfjädra och ramsa. Man plockar bort det successivt så att säga. Men innan man plockar bort måste barnet få ett för barnet nöjaktigt svar- i handling.

Springa in och ut och dutta här och där är ingen god idé. Ge ETT rejält svar- dvs vänta på att barnet somnat och sedan ramsa ut. Detta gör du tills du märker att den lilla hajar. Den lilla visar det genom att tex lugna sig omedelbart när du går in, lägga sig tillrätta utan att du gjort ngt och dyl. DÅ är det signalen för att verktyga ännu mindre. Dvs du markerar bara med en kort solfjäder tex och ramsar ut. Gallskriker hon så möter man upp med ramsan i samma tonläge och sedan ramsar tills hon tystnar. Så här i början.

Detta är en process och det går därför inte att säga exakt hur din kurning kommer se ut. Jag kan inte säga hur länge du ska solfjädra eller ramsa. Det går inte. Då måste jag stå bredvid och höra den lilla.

Det som är viktigt att komma ihåg är att det är barnet som visar vägen. Så var uppmärksam på den lilla och inte på hur du känner dig. Det är jobbigt men har inget med kuren att göra, om du förstår mig.

Lägg dina känslor åt sidan och lystra till hur barnet låter, nyanser osv. Samt vad hon gör OCH hur du svarar henne. Det är kommunikation som ska till här!

Jag kan inte heller säga hur din andra natt här kommer se ut. Kanske måste du fortf övertyga den lilla i handling. Kanske inte. Det får du observera.
Att ditt barn omedelbart ställer sig upp när du går säger mig två saker. 1) Hon sov inte när du trodde hon gjorde det- sover man så sover man och hoppar inte upp bums.( Då får man blixtsnabbt hoppa tebax och verktyga mer utan en massa tankar om varför si eller så. )Gnöla kan däremot en sömndrucken liten göra när man ramsar ut men det är bara att forts sitt arbete. 2) Den lilla skriker dig till sig. Det ska vara åt andra hållet, om du hänger med.

Har man ramsat så får man lyssna nogsamt HUR barnet låter men inte hoppa in omedelbart därför då tror den lilla att ramsan betyder : Nu kommer mamma. Och det var ju inte det buskapet hon skulle få så man får lugna sig lite och när det börjar gå åt fel håll, då går man in igen. Och gör om alltihop. Om och om igen. :roll: Närsomhelst trillar poletten ner och då gör man successivt mindre och mindre.

Hoppas mitt svar gav ngt. Annars finns det ju fler kloka människor här. :wink:
Värme/Luvisen
SM rookie
Issy

Inlägg av Issy »

Tack igen Luvisen!!! :heart:

jag har dåligt tålamod, det är vida känt.... det har blivit bättre, men det måste bli ännu bättre; jag tycker ju förstås att lilla O ska förstå direkt, men det är klart hon inte kan... :oops: Och hur myccket jag än önskar att det fanns ett svar som gällde för alla bebisar så förstår jag ju att det inte är så heller, men det vore ju bara så fantastiskt! :lol:
Jag har känslan av att hon har somnat men att jag väcker henne med ramsan men det kanske är fel. Eller så reagerar hon på ramsan och det är ju bra. Hon skriker inte så mkt på natten, och hon blir lugn så fort jag kommer tillbaka och lägger henne till rätta, men det är just att hon ställer sig upp... :( Om hon bara ställer sig upp men inte skriker massor, ska jag låta henne stå då?
Är tanken, att när jag har stått inne hos henne tillräckligt många ggr, så trillar poletten ner, och det betyder att hon märker att jag går och hör att jag ramsar, men ist för att ställa sig upp så gnölar hon lite och somnar själv?
När jag svarar på hennes frågor med ramsan och du skriver att jag ska ramsa tills hon tystnar, då kan det innebära att jag får ramsa 20 ggr? jag bara tänkte på att det i boken står ramsa x8 i undantagsfall.
Åh, det ska bli spännande och se hur det går inatt! Att en ramsa ska få henne att somna om, det ska bli så otroligt att bevittna det, jag hoppas det händer snart!
Tack sälla Luvisen igen!!!! :heart:
Lilla O's trötta mamma
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Det här med att hon ställer sig upp åtgärdas bättre på dagen då du ställer henne på en mjuk matta och sedan väntar på att hon sätter sig eller drattar på lilla rumpan och i det ögonblicket ska hon få stående ovationer =D> =D> =D> =D> =D> \:D/ och ännu bättre om du då kan få den lilla att gå ett steg längre och gå till liggandes. Då får hon kompetensen att sätta sig och lägga sig ned när du ramsar ut och du inte behöver fundera mer på det. Inte hon heller. :wink:

Men visst. Barn klarar att sätta sig även om vi föräldrar inte tror det :oops: ...

Så här tidigt i processen skulle jag inte låta henne stå och skrika utan övertyga i handling. Gå tillbaka bara och lägga tillrätta och lugnar hon sig- ja, då skulle jag ramsa ut bara. Annars buff+solfjäder.
Tillräckligt många tillrättaläggning och ja, den lilla kommer förstå att det är ligga och ta det lugnt hon ska göra. Hur ska hon annars sova?

Väcker henne med ramsan? Tja, det är möjligt. Alltså, här får man ju anpassa sig. Har den lilla somnat ordentligt så skulle iaf inte jag ramsa högt utan ganska lågt och mjukt och sedan se om hon forts sova. Om hon gör det skulle jag bara låta henne vara. Tids nog vaknar hon igen och man får göra om alltihopa.... :roll: :D
När jag svarar på hennes frågor med ramsan och du skriver att jag ska ramsa tills hon tystnar, då kan det innebära att jag får ramsa 20 ggr? jag bara tänkte på att det i boken står ramsa x8 i undantagsfall.
Ja, när ramsan ska ta över, helst helt 3:e natten då kan man få ramsa, typ forever. x8 (undantagsvis) i ett svep ja, men du lyssnar och så får du ramsa på nytt och på nytt och på nytt....MED pauser då förstås, men ja- tills du får sista ordet OCH då ger du henne bekräftelsen på att hon gör precis rätt när hon somnar sååååå gott.

Då blir det ju några ramsor om man säger... :lol:

All lycka i ditt fina viktiga arbete. :heart: :heart: :heart: /Luvisen
SM rookie
Issy

Inlägg av Issy »

Tack Luvisen :) :heart:
Ikväll var jag bara inne två ggr, dvs första gången ställde hon sig upp som vanligt, men andra gången var hon lugn och låg kvar, så det gick ju verkligen mkt snabbare och bättre idag. Hoppas bara att hon hör ramsan och bearbetar den!! [-o<

[/quote]Det här med att hon ställer sig upp åtgärdas bättre på dagen då du ställer henne på en mjuk matta och sedan väntar på att hon sätter sig eller drattar på lilla rumpan och i det ögonblicket ska hon få stående ovationer
Lilla O kan sätta sig, och även lägga sig, och det är jättekontrollerat, ingen duns på rumpan, men hon verkar glömma bort den konsten på kvällen/natten. Eller så väntar jag bara inte tillräckligt länge. Svårt som sagt också när hon har så otroligt lätt att kräkas :(
Väcker henne med ramsan? Tja, det är möjligt. Alltså, här får man ju anpassa sig. Har den lilla somnat ordentligt så skulle iaf inte jag ramsa högt utan ganska lågt och mjukt och sedan se om hon forts sova. Om hon gör det skulle jag bara låta henne vara.
Jag pratar så tyst jag kan, utan att vara helt tyst!

Ser fram emot en spännande natt..! :D
Lilla O's trötta mamma
Issy

Inlägg av Issy »

Oj, det blev helt fel med quotarna, det ska ju vara tvärtom!! Korrekt meddelande nedan:

Tack Luvisen :) :heart:
Ikväll var jag bara inne två ggr, dvs första gången ställde hon sig upp som vanligt, men andra gången var hon lugn och låg kvar, så det gick ju verkligen mkt snabbare och bättre idag. Hoppas bara att hon hör ramsan och bearbetar den!! [-o<
Det här med att hon ställer sig upp åtgärdas bättre på dagen då du ställer henne på en mjuk matta och sedan väntar på att hon sätter sig eller drattar på lilla rumpan och i det ögonblicket ska hon få stående ovationer
Lilla O kan sätta sig, och även lägga sig, och det är jättekontrollerat, ingen duns på rumpan, men hon verkar glömma bort den konsten på kvällen/natten. Eller så väntar jag bara inte tillräckligt länge. Svårt som sagt också när hon har så otroligt lätt att kräkas :(

Väcker henne med ramsan? Tja, det är möjligt. Alltså, här får man ju anpassa sig. Har den lilla somnat ordentligt så skulle iaf inte jag ramsa högt utan ganska lågt och mjukt och sedan se om hon forts sova. Om hon gör det skulle jag bara låta henne vara.

Jag pratar så tyst jag kan, utan att vara helt tyst!

Ser fram emot en spännande natt..! :D
Lilla O's trötta mamma
Issy

Re: Hoppas den lilla familjen snart ska få sova...

Inlägg av Issy »

Nu är vi inne på5natten, dvs första natten i uppföljningsveckan, och jag tänkte berätta lite hur det gått och om ni vill hjälpa mig lite.

natt 1) läggningtar 65 min,hon blir lugn nästan direkt man lägger heene ner, knappt buffning, men ställer sig upp och skriker genast jag går ut, så till sist står jag kvar tills hon somnar och viskar bekräftelse från utan för rummet. (pratade med Luvisen om att det var ok att stå kvar tills de somnar i början). Solfjädrar 0330-0430, samt 0530-06. Somnar innan jag går ut.

Natt 2). Läggning 10 min,tillbaka in en gång, står kvar tills hon somnar. vaknar 0240 och står och skriker direkt - ingen förvarning. Solfjädrar och byter blöja 4 ggr(!!) på en timme. Somnar 0330. vaknar står och skriker 0625, byter blöja igen, olfjädrar, skriker så fort jag går ut. plockar upp henne vid 07 i en tyst millisekund.

Natt 3) Läggning tar 25 min, försöker gå ut innan hon somnat men så fort jag lämnar rummet hoppar hon upp och skriker för allt vad hon kan.Står till sist kvar tills hon somnat, igen, efter att ha gått in och ut ett par ggr :(
Blöjbyte vid midnatt, 0230 vaknar till ockgnyr, får en mjuk ramsa och somnar om direkt. Vaknar 0630, in byter blöja, skriker igen så fort jaggår, in i tyst millisekund vid 07, byter ytterligare en blöja.

Natt 4) Läggning ca 25 min. går ut först, hoppar upp, skriker, nästa gång jag kommer in byter vi blöja, jag står sedan kvar tillshon somnat. Vaknar 2015, solfjädrar 2 min, somnar. Vaknar 0530, solfjädrar i 75 min, inklusive ett blöjbyte, går ut kanske 6 ggr under denna tid, narje gång hoppar hon upp och skriker direkt, fastän hon varit hur lugn som helst innan och sovit(??) en del av gångerna iaf, fast jag helst vill gå ut medan hon är vaken. Somnar 0645, väcks 0705.

Natt 5) Pappa lägger, läggning pågår fortfarande - 45 min - inklustive 2 blöjbyte, går in och ut, samma sak varje gång:direkt upp och skriker. Låter förbannad, men ramsa utifrån biter inte det minsta. Lugn direkt när vi lägger henne tillrätta i sängen. HOn måste ha sovit en gång, var helt tyst, men när pappa viskar bekräftelsen utifrån (hittills tvåggr)så...ja, som vanligt, flyger upp och skriker.

Så.... vad tror ni om det här? Överallt står det ju att ramsan ska ta över från natt 3, så känns det inte....bara en gång har hon vaknat och gnytt, och då fick hon en ramsa som hjälpte, det kändes bra! Men alla andra gånger är det knäpptyst tills BOOOM SKRIIIIK och som ni ser ovan, sjukt många blöjbyten. Vi gav katrinplommonpuré dagarna innan kuren påbörjades och även deförsta dagarna i kuren, men inte idag, det känns som hon blev alldeles för lös i magen. Tänkte att det skulle skära ner på antal nattligablöjbyten, men det verkar det ju alltså inte göra, hittills 2 st... :(

Hur länge ska vi stå kvar och ssolfjädra tills hon somnat? det kunde taolika lång tid enligt disskussioner ovan, men är det "ok" att göra det fortfarande, och fortsätta flera nätter till? det känns som att det är det som krävs,det känns lååååångt kvar tills ramsan biter. Och den där magen.... vad håller den på med??? Idag har hon inte bajsat alls på hela dagen, sedan 0530 imorse, hon sparar det verkligen till natten.... Några tips och ider på hur vi ska få ramsan att ta, hur ska vi förhålla oss till solfjädern så här långt in i SHN, och hur vi ska slippa stå och solfjädra 1,5 timme varje natt... Som sagt, hon sover under den tiden,mer eller mindre iaf, helt stilla så fort vi lagt henne tillrätta, men , ja, ni vet, hoppar upp och skriker när vi ramsar eller lättar på händerna.

Tack snälla för hjälpen!!!!!
Lilla O's trötta mamma
Issy

Inlägg av Issy »

nu är vi inne på natt 7, och vi får verkligen inte till ramsan alls! Hon lägger sig lugnt tillrätta, vi solfjädrar, vi står fortfarande kvar ganska länge och hon är lugn, ibland tror jag att hon har somnat när vi går, ibland är hon (typ) vaken, men ALLTID, så fort ramsan kommer, och den är så tyst och mjuk som den kan bli - hopp upp, ner till fotändan och SKRIIIIK! och blöjbytena om natten forstätter...
[quote] Så.... vad tror ni om det här? Överallt står det ju att ramsan ska ta över från natt 3, så känns det inte....bara en gång har hon vaknat och gnytt, och då fick hon en ramsa som hjälpte, det kändes bra! Men alla andra gånger är det knäpptyst tills BOOOM SKRIIIIK och som ni ser ovan, sjukt många blöjbyten. Vi gav katrinplommonpuré dagarna innan kuren påbörjades och även deförsta dagarna i kuren, men inte idag, det känns som hon blev alldeles för lös i magen. Tänkte att det skulle skära ner på antal nattligablöjbyten, men det verkar det ju alltså inte göra, hittills 2 st...

Hur länge ska vi stå kvar och ssolfjädra tills hon somnat? det kunde taolika lång tid enligt disskussioner ovan, men är det "ok" att göra det fortfarande, och fortsätta flera nätter till? det känns som att det är det som krävs,det känns lååååångt kvar tills ramsan biter. Och den där magen.... vad håller den på med??? Idag har hon inte bajsat alls på hela dagen, sedan 0530 imorse, hon sparar det verkligen till natten.... Några tips och ider på hur vi ska få ramsan att ta, hur ska vi förhålla oss till solfjädern så här långt in i SHN, och hur vi ska slippa stå och solfjädra 1,5 timme varje natt... Som sagt, hon sover under den tiden,mer eller mindre iaf, helt stilla så fort vi lagt henne tillrätta, men , ja, ni vet, hoppar upp och skriker när vi ramsar eller lättar på händerna.

Tack snälla för hjälpen!!!!!
/[quote]

och läs gärna ovan för beskrivning av nätterna.

Tack!!!!!!
Lilla O's trötta mamma
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Om hon är lös i magen skulle jag inte ge katrinplommonpure imorgon. Sedna låter det i mina öron som ni fastnat i solfjädern. Det är dags att börja backa. Lägg henne ner kort tillrättaläggande och så ut med en glad och hurtig ramsa. Seda ngår du och pysslar med de andra bebisarna och 17 korna. Om hon är arg och sur låt henne vara men om hon ber om hjälp och är ledsen ge en upplysningsramsa och återgå till det du höll på med. Gärna nåfot som låter tex. dammsugning.

Om du känner att det är riktig kris och du måste gå in så snabbt in och lägg till rätta men ut igen med glad och hurtig ramsa. Fastna inte vid sängen.

Försök få till en komunikation. Hon frågar och du svara med ramsan. Hon frågar du svarar osv. det kan ta sin tid första gångerna, em var noga med att få sista ordet. Hon ska alltid ha med sig bekräftelseramsan in i sömnen. Det är så ramsan sätter sig.

Hoppas svaret var till någon hjälp. Det kanske blev lite virrigt så här nästan mitt i natten.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Issy

Inlägg av Issy »

Tack snälla Ida för ditt svar!

Vi ger inte katrinplommonpuré sedan 3 eller 4 dagar nu, men det verkar inte göra jättestor skillnad.

Mmm, kommunikation.... den ser ut som så att hon skriker, ståendes, så fort ramsan kommer, oavsett om den viskas eller är hög, och sedan skriker hon tills vi kommer inigen. Någon kommunikation, eller att hon frågar och vi svarar, är det tyvärr inte tal om. Och om det kan ta sin tid de första gångerna,handlar det då om timmar? Vi ficktipset innan attbacka försiktigt, att i början stå kvar tills hon somnat och sedan "smyga" med ramsan och ta mer och mer ramsa efter hand, men det verkar inte som attdet spelar ngn roll, ramsan gör henne förbannad/arg/ledsen. :(
Lilla O's trötta mamma
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej igen!

Nu kanse du blir villrådig men jag tror inte på att smyga in ramsan. Utan den ska var glad och hurtig. Du har fått fina råd av Luvisen på att gå in och lägg till rätta och ut med ramsan. Om hon ställer sig upp in igen och lägg tillrätta och snabbt ut med ramsan. Jag tror att du har fastnat för länge där inne. Att hon tror att hon måste ha dig där för att kunna somna. Det är det du signalerat till henne genom att solfjädra till sömns. Så om jag var du skulle jag ha solfjädringsförbud vid läggning. Hon kan sova nu och vet att det är tryggt i sängen.

Läs igenom luvisen och mina tidigare svar så tror jag att du kan få en bra strategi.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Issy

Inlägg av Issy »

Tack Ida!!

Jag tror du har helt rätt, vi har fastnat där inne, och hon tror nog att honbehöver oss för att somna. Skärpning föräldrar!! :)

Så om vi kör solfjäderförbud, bara lägger henne ner och drar en hurtig ramsa och går ut, då kommer hon ställa sig upp och skrika innan jag ens hunnit ut ur rummet. Ska jagvända direkt och lägga henne tillrätta och sedan köra den proceduren tills ngn av oss tröttnar - förhoppningsvis hon...! - eller ska jag gå ut, ramsa ggr 100 och sedan vänta ett tag och sedan gå in och lägga ner och ta det igen? Hon är förstås så förskyld, och det verkar vara en seg förskylning,
så det känns så jobbigt när hon gråter och skriker, hela hon och kudden blir full med snor och tårar :( :( men kankse inget att göra ngt åt....

Tack för tips igen! :heart:
Lilla O's trötta mamma
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"