Kura tvillingtroll på 6 månader.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Danne80

Inlägg av Danne80 »

Lathunden är våran bibel för tillfället. :D
Laddar kaffe bryggaren för vi har ingen som kan ta barnen imorgon på dagen.
Vi får försöka sova i etapper imorgon.
Pappa till tvillingarna Tili och Eyra 100403
Påbörjade kuren 101025
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Precis, kör nu så det ryker - snart får ni alla sova så gott så gott - :sleep:

Hur gick natten?
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Toratenshi

1a natten!

Inlägg av Toratenshi »

Hej på er!

Oj vilken natt !Jag vet inte riktigt vad jag ska tro!

Jag som har haft hand om Tili kände frustrationen komma krypande ett par gånger, eftersom hon började skrika och lyfta på huvudet så fort jag lättat på solfjädern. Jag stod och tänkte för mig själv i takt med buffandet: ”Du ska sova- du är trygg-sluta fråga-du är trygg. Jag fick även vid ett tillfälle ge bekräftelsen 9 gånger på rad (x4) eftersom lilla damen tog fart vid varje bekräftelse. Men skam den som ger sig!

Vid 00,45 kom däremot en enorm trötthet över mig så jag måste till min skam medge att jag lade mig på soffan :oops: , och maken lovade att väcka mig vid minsta knyst. 01,22 kom han och jag for upp som ett skott. Det var bara lite frågor så jag Påminde och bekräftade och sen dess var det knäpp tyst!!!! :shock: :D

Så jag har fått sova några timmar redan första natten! Jag blev nästan arg på min karl för jag trodde han inte väkt mig. :lol:

Maken som har haft Eyra har en helt annan historia. Han hade en lättare startsträcka men i gengäld har tösen vaknat med jämna mellanrum under natten samt varit stökig nu på morgonen. Men det får han skriva om själv :wink:
Nu är det schema-schema-schema som gäller! Och jag ska försöka avlasta maken så han får lite sömn. Ser verkligen fram emot natt 2!
:D
Mamma till Tvillingflickorna Eyra och Tili. Födda 20100403

Kurstart 20101025
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Härlig läsning! Vilken kick att ni jobbar parallellt. Häftigt.

Bra jobbat! Ser fram emot mannens rapport också.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Toratenshi

Inlägg av Toratenshi »

Nästa steg blir att se hur förmiddagsvilan går utan napp. :?
Det ska bli klart intressant.

Kurstart 20101025
Toratenshi

Inlägg av Toratenshi »

Huh! Första vilan! Eyra tog det hela ganska bra och somnade i samma stund huvudet landade i vagnen. Det förstår man iofs med tanke på den bökiga morgonen. Tili var lite knusligare. Nästan 15 minuter vrålade hon! Fast med tysta mellanrum då eftersom vagningen fick tyst på henne. Men så fort jag slutade så började hon igen. Sista gången la jag i lite tryck i rösten när jag sa "Dax att vila, en liten stund" Lite som "Nehej du, inga vargar finns och ingen förbaskad napp heller, så du får vackert sova nu!" Då tystnade hon med en suck. Får hoppas det går lika "lätt" endå nästa vila också :)

Kurstart 20101025
Danne80

Första natten.

Inlägg av Danne80 »

Nu är första natten avklarad.
Den blev som förväntat jobbig, men ändå inte så jobbig som jag hade förväntat mig.
Jag hade hand om Eyra denna natt.
Vi la dem tillrätta klockan 19:30 efter att vi fått dem att skratta så dom bokstavligen kiknade.
Fram till ca klockan 23 (för Eyra) så var det en massa spring med buffning, solfjädrande, ramsande, påminnelser och bekräftande innan hon förstod vad jag höll på med. Då kom hon till ro med att faktiskt sova (till 23:30 för Tili och Tina). Vid ca klockan 01:00 sa jag till Tina att lägga sig på soffan och sova med kläderna på så att någon av oss i alla fall skulle få någon timme, så skulle jag väcka henne om Tili vaknade.

Tili ställde en fråga vid ca 01:20, Jag väckte tina och hon behövde bara ge en påminnelse och en bekräftelse sen sov Tili fram till 07:30.

Eyra däremot vaknade vid 02:28 frågande, jag gav en påminnelse och en bekräftelse. Tyst.

Sen vaknade hon vid 05:17 frågande, jag gav en påminnelse och en bekräftelse. Tyst.
När jag skriver ”en bekräftelse” så är det såklart x4 jag menar.

Sen vid 06:16 så hostade hon så hon vaknade och kom inte till ro igen förens 07:05 (jag fick henne att lugna ner sig men bara i 5-10 minuters intervaller. Vargtimmen varning?

En annan fråga är dagslurarna, de har inte funkat alls idag (utom den första lite behjälpligt).
Nu tror jag det beror på att dom e vana med napp, för man hör på deras rop att dom frågar ”Var fan är nappen? jag ska ha en napp” jag vet att det kommer gå över. Men jag har vagngnat dom 45min på 1,5 timmes vilan och 20min på middags 45 minutaren. Vi vill verkligen inte fastna i detta för vi vill inte vara ute och gå hela vintern. Funderade på om jag gjorde fel men dubbel kollade vaggnings videon och jag gör precis som i videon.
Kommer detta att lösa sig när dom glömt bort nappen eller måste vi lösa det i efterhand? Ska tilläggas att vilorna funkat fint innan vi började kuren.
Hoppas på input och kloka kommentarer! :)
Påbörjade kuren 101025
Toratenshi

Inlägg av Toratenshi »

Vilken natt!
Det har varit en blandning mellan total lycka och total förtvivlan! Och bakslag för jag tappade huvudet totalt i morse. Usch var jag skäms! :oops:

Så här såg natten ut.
19,19 – Tili skrattar glatt och hamnar i säng. Mycket kort markerings buff. Ramsa ut.
Påminner 2 gånger ( det är alltså 2 x 4)
19,22- Svordommar! Hej å hå vad lilla damen blev arg! Påminner och bekräftar. Lugnar sig.
19,24- Börjar gråta, låter ledsen och konstig. Går in och lägger tillrätta. Kort solfjäder, ramsar ut.
Påminner och bekräftar. Gnyr lite till svar. Ny påminnelse och bekräftelse.
19,28 – Gnäller lite, bekräftar. Hon blir tyst omedelbart!! Hörs på andningen att hon sover!
22,37- Tili hostar så hon vaknar, frågar. Påminner 1 gång med 6 verser.Får dra bekräftelsen 4 gånger innan jag får sista ordet.
23,36- Gnölar, frågar och bökar i sängen, påminner 2 gånger.
23,41- Vaknar men somnar om själv.

Här försökte vi göra som igår, snatta lite sömn åt oss själva eftersom vi inte fick sova under dagen. Jag lade mig på soffan 03,40.

06,00 maken väcker mig. Tydligen är jag riktigt svår väckt, Tili har hunnit arbeta upp sig. Och här någonstans började kaoset, jag har inte ens anteckningar på allt för jag hann inte skriva!. Efter 8 påminnelser och hon bara arbetar upp sig mer och mer så tappar jag huvudet och går in, lägger henne tillrätta och börjar buffa!!! :shock: Jag gör det inte ens som man ska, bara någon slags konstig halv variant. Jag förstår inte vad som tog åt mig! Tili arbetar upp sig mer och mer! Skriker som en vettvilling. Jag tror jag gick in och lade henne till rätta 5-6 gånger eftersom hon vänder på sig, hon börjar tok-skrika när man solfjädrar henne. Jag tappar fattningen och börjar storgråta. Sitter utanför rummet och bara tjuter, försöker samla mig och ramsa med en unge som tillslut skriker så hon kräks. Maken blir arg på mig när jag tappat huvudet och vill ta över Tili. Jag jagar ut honom ur hennes rum och fortsätter. Lyckas tillslut lugna henne med att buffa och göra en solfjäder, men bara markera, sen är det krig med ramsan. Hon lugnar ner sig och jag påminner eller bekräftar, och varje gång jag gjort det skriker hon som en vettvilling. Det är som hon blir arg på ramsan!
Hon somnar om 07,00
07,11 – Hon börjar illtjuta, ramsar , påminner x 4. Hon somnar om.
07,19- bekräftelse x 4. Tyst.
07,22- Hon vaknar och frågar argt. Vi tror hon vaknat av att maken ramsat Eyra. Bekräftar och påminner x6 innan hon lugnar sig och somnar.
07,30- GOD MORGON!!!!

Alltså, natten gick bra men morgonen var en katastrof! Snacka om att släpa in en flock vargar i hennes rum! :cry: Jag förstår inte vad som tog åt mig! Och jag som satt och läste om kapitlen om säkerhet och lugnet bara några timmar innan! När det var som värst med hennes skrik kändes det nästan som jag tillämpade 5 mm!!

Finns det risk att jag sabbat allt vårt fina arbete nu? :(
Jag undrar om man kan ”tjata sönder” ramsan? Barnen sover i olika rum men det är bara ca 3 meter mellan rummen vilket gör att man hör den andre ramsa. Jag undrar hur mycket vi stör ”varandras” barn. Eftersom morgonen präglades av växelvis frågning och skrik från barnen och ramsor från oss.

Anna- jag vet inte om du läser detta, men gud vad jag önskade att du hade haft någon slags jour dit man hade kunnat ringa när det var som värst.

Vore Så tacksam om någon kunde svara på det här! Hur går vi vidare? Vad ska vi tänka på nu natt tre och ”skiftbyte” ? Och hur fanken ska vi göra med dags lurarna?¨
Hoppas på svar.

Kurstart 20101025
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Vilken läsning och vilket strålande arbete!!! :shock: :D :thumbsup:
Det är precis så här det "ska" se ut :wink: :lol:
Ni jobbar så otroligt bra och du har visst inte förstört något där på morgonen! De tre första morgornarna (heter det så :-k) är så där knepiga i vargtimmen, och det blir visserligen inte mycket bättre fjärde morgonen men då kan man börja använda upplysningsramsan! :D När de små liven vaknar i vargtimmen så ramsar man glatt i förbigående en omgång och sen gör man inte mer. De får reagera igen men ni ramsar inte mer. Ramsar och arbetar man för mycket i vargtimmen så kommer de små bara vakna tidigare och tidigare, tyvärr. Så, en upplysningsramsa f.o.m. morgon 4!

Ang. dagslurarna så är nappen borta, och så är det bara med det! :wink: Den finns inte mer, har "aldrig" funnits. De glömmer den snart! Man får vagna lite (eller mycket) i början men de vänjer sig snart. Viktigt är bara att man inte vagnar tills de somnat utan bara tills de tystnat, sen avvaktar man lite. De reagerar säkert igen och då väntar man några sekunder igen, kanske avtar skriker?! och om inte så vagnar man igen.
Jag tror itne heller att de skriker enbart av "nappfrågor". De sover ju betydligt mer på natten nu och tror att de är utvilade. De tror alltså att de inte behöver mer sömn på dagen. Men det vet vi ju att de behöver, eller hur? :wink: Så fortsätt ni ert strålande arbete!!

Snart lägger sig friden! :sleep:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkomna är ni :wink: :lol:
Toratenshi skrev:06,00 - - - Jag tror jag gick in och lade henne till rätta 5-6 gånger eftersom hon vänder på sig, hon börjar tok-skrika när man solfjädrar henne.
Hoppsan vilken trafik - kl 6 på morgonen :roll: Ska man absolut gå in, och det kan verkligen bli nödvändigt, får man nöja sig med ETT tillrättaläggande, distinkt och prydligt, följt av ETT solfjädrande, statiskt och tyst, som får ta den tid det tar - tills barnet är alldeles sömntungt i hela lilla kroppen och andas alldeles lugnt och möjligen hinner somna, det gör ingenting här - och det kan ta allt från tio minuter till tjugo eller tjugofem. Syftet med solfjädern, krissolfjädern, är att LUGNA (hört det förut :?: :lol: ), inte att skärra lilla barnet :shock: "Tok-skriket" är till för att besvaras med LUGN :!:
Toratenshi skrev: Jag tappar fattningen och börjar storgråta. Sitter utanför rummet och bara tjuter, försöker samla mig och ramsa med en unge som tillslut skriker så hon kräks. Maken blir arg på mig när jag tappat huvudet och vill ta över Tili. Jag jagar ut honom ur hennes rum och fortsätter.
"En unge som tillslut skriker så hon kräks" :?: Skäms på dig :!: (Ja, jag vet att du gör det :oops: ) Det är faktiskt din uppgift att övertyga barnet om att hon kan sova alldeles lugnt eftersom INGEN FARA HOTAR. Det är det din betryggande ramsa ska förmedla. Men du sitter och tjuter :cry: och förvaltar din egen olycka :cry: :cry: Inte särskilt hjälpsamt, eller hur :cry: :cry: :cry: Då kommer maken, saklig och lugn, och vill ta över, men du "jagar ut honom". Varför då :?: Gå och lägg dig, kvinna :wink: :lol:
Toratenshi skrev:Hon lugnar ner sig och jag påminner eller bekräftar, och varje gång jag gjort det skriker hon som en vettvilling. Det är som hon blir arg på ramsan!
Milde herre, vilken otålighet :roll: Vi talar andra natten på kuren :!: Du har precis börjat :!:

Hon ställer synnerligen förvirrade frågor. Besvara dem betryggande. LYSSNA AV skrikandet - läs Lathunden; känn nyanserna och lär dig tolka. MEN det tar liiite mer än två nätter kanhända 8) Du ska komma fram till en dialog med barnet (och allt det där har du förhoppningsvis läst i SHN, så läs det igen och igen och igen :wink: ) Och det kommer, om du bara ger dig TID, ÖRON och TÅLAMOD :thumbsup:
Toratenshi skrev:Jag undrar om man kan ”tjata sönder” ramsan?
Nej. Men man kan se till att den når fram. Det är det som är meningen. Läs om ramsan i Verktygslådan :idea:
Toratenshi skrev: Barnen sover i olika rum men det är bara ca 3 meter mellan rummen vilket gör att man hör den andre ramsa. Jag undrar hur mycket vi stör ”varandras” barn.
På en skala... :?: :lol: :heart: :heart: :lol:

Flytta ihop dem. Ramsa dem över en kam. Turas om nu med nätterna.
Toratenshi skrev:Anna - jag vet inte om du läser detta, men gud vad jag önskade att du hade haft någon slags jour dit man hade kunnat ringa när det var som värst.
Kära du - aspelut, det är bara att ringa, alla tider på dygnet :wink: :lol: Så lyssnar jag på lilla barnet och "översätter" och vägleder. 070-687 04 55. Men det kostar peståss en femhundring i minuten :mrgreen: Nja, skämt åsido :P Man KAN absolut ringa, men jag kan inte ställa upp som jour gratis. Jag blir nerringd tillräckligt ändå på dagarna, och då hänvisar jag alltid till forumet. Nattetid vid totalkris finns jag tillgänglig men då får man betala 500-800 kr för en tiominuters omgång :idea: Som naturligtvis löser alla problem :lol:

Lugna sig nu lilla mamma och ta hjälp av den där klippan till saklig barnapappa du har, organisera vakterna och skjut alla vargar. Det var liksom det som var poängen med det hela.

O:) O:) :heart: :heart: :sleep: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Toratenshi

Inlägg av Toratenshi »

Tack för svar! (Även om jag skulle vilja dra en matta över huvudet och förvinna lite :oops: )

Jag insåg själv ganska snabbt att jag agerat helt åt fanders. Det var så jag undrade vad i hela h*****e jag pysslade med. Tur att man har en karl som kan lugna en. Även om han allvarligt funderade på att låsa ut mig på balkongen (vem vet, det kanske hade varit bäst så 8) :wink: )

Jag kan medge att jag känner mig lite frustrerad att jag inte kan "läsa av" deras gråt/gnäll/skrik. Allt låter så ledset i mina öron och då är jag inte direkt ovan med deras skrik, tyvärr. Ja Anna, jag är liiite väl otålig, jag vet :roll: Försöker jobba på det.

Den här dagen har iaf fortlöpt bra. Jag var en sväng till läkaren under dagen medans maken var hemma med trollen och hade lite hjälp av sin mor. Tydligen hade de två första vilorna gått riktigt bra! :D Det var två små solstrålar som mötte mig när jag kom hem! :heart:

Kvällens godnatt tog ca 9 minuter med en del knorrande. Jag har på känn att natten kommer fortlöpa bra. Och jag lovar, OM jag börjar tjuta igen så låser jag ut mig själv på balkongen :wink:

Kurstart 20101025
Danne80

Inlägg av Danne80 »

Tredje natten är igång.
Det gick ännu snabbare att söva dem inatt (precis som det ska.)
Vi har bytt barn så inatt har jag Tili (imorgon så ska vi flytta ihop dem.)
Dom har ställt några frågor men somnat om när dom fått svar.

Morgonen var lite kaosartad som min fru redan skrivit.
Men dagen har gått bra. Första vilan gick som en dans det tog ca: 5min för dem att somna sen vaknade dom efter exakt 45min. Sen kom min mor och hjälpte till med lunchvilan, även den gick strålande med att dom somnade så fort dom hamnade i vagnen och hon fick väcka dem efter 1 1/2 timme. Kvälls vilan likaså dom somnade efter ca: 5min och vaknade efter 45min.

Om dom skriker på morgonen när dom ska upp? Ska man försöka lugna dem (marginal kvart) innan man går in och väcker dem eller ska man ta upp dem på bestämd tid?
Påbörjade kuren 101025
Danne80

Inlägg av Danne80 »

Tredje natten avklarad. Vet inte om jag tycker det gick bra. Vi bytte barn i natt. Skriver ner vad som hänt.

19,30 i säng med tokskrattande bäbisar
19.37 Tili tystnar och somnar.
19,41 eyra tystnar och somnar.
Mellan 20,21-21,06 Tili frågar, piper och gnäller. Vill inte alls låta mig ha sista ordet på bekräftelsen.
Går in vid 21,04 och inser att hon ligger konstigt, tillrätta lägger kort och bestämt rasmar ut.
Hon tystnar och somnar.

Sen hade vi en ganska lång ostörd stund där man inte kan höra ett ljud från barnen. Vi pysslar med hemmet.

02.20 Eyra gnäller, min fru påminner och bekräftar, vid varje bekräftelse vaknar Eyra till och tar satts och gnället blir högre och ihålligare.
02,51 min fru känner att det glider henne ur händerna och jag kliver in och tar över Eyra. Skickar i väg min fru till köket, eyra lugnar sig något när hon hör min röst.
03,00 Tili vaknar och stämmer in i gråten.Deras gråt håller hela tiden en jämn nivå. Som en blandning av gråt, gnäll, tjurighet och ordentligt irriterade. De arbetar varken upp eller ner sig. Förutom Vid påminnelsen då dom arbetat upp sig. Påmminer och bekräftar, men väntar såklart en stund mellan varje för att se hur dom reagerar till 03,19

03,30 har vi avaktat ganska länge och min fru pangramsar. Eyra somnar Tili tystnar , lyssnar och fortsätter sen sina protester.
03,37 Jag gick in till tili eftersom hon låter uppriktigt ledsen och reagerar inte alls på påminnelser eller bekräftelser. Då hör jag att hon är galet täppt i näsan. Gör solfjädern hon lugnar ner sig men svor fortfarande, dock helt lugn i kroppen. Ramsar ut.
03.45 Tili låter förtvivlat ledsen så jag går in i sovrummet och snorsuger henne medans hon ligger kvar, det kändes som det enda rätta. Hon hostar en del men låter väldigt mycket lugnare. Solfjädrar henne lite längre tills hon är helt avslappnad då ramsar jag ut. Får lite små gnäll som svar och därefter tystnar hon.
03,56 Bekräftar. Tyst i ca 4 minuter innan hon börjar gråta igen. Påminner bestämt. Får ingen reaktion alls. Hon låter ledsen och irriterad.
04,04 Påminner - ingen reaktion alls först. Tystnar efter ca 1 minut verkar som hon lyssnar efter oss. Gnäller lite till.
04,08 Tyst
04,09 Jag bekräftar. Tystnad. (undrar om hon inte däckat av utmattningen)

Jag går och lägger mig, min fru som har suttit och läst igen om lugnet och säkerheten tar vid.

04,16 Tili vaknar och illtjuter. Påminner. Blir tyst efter en liten stund
04,18 bekräftar. Nytt illvrål. Hon låter så trött och irriterad. Börjar arbeta upp sig.
04,24 Förtvivlad gråt. Påminnelse x 2. Svarar inte alls på ramsan. Påminner igen.
04,27 Lugnat ner sig lite , påminnelse och hon lugnar ner sig lite mer.
04,29 Bekräftar, hon ställer massor av ynkliga och gnälliga små frågor. Bekräftar och tystnad.
04,42 gnäll och ynkliga pip. Bekräftar , tystnad
05,00 Tili gnäller litei sömnen. Men somnar om själv.
07,30 GOD MORGON!!!

Hoppas på att vi slipper en sån där långkörare i natt igen. Det var inte alls roligt och man kände sig lite maktlös. Frun har tappat självförtroendet en aning men tänker läsa på mer idag under dagen för att hitta attityden igen.
Påbörjade kuren 101025
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hoppas på att vi slipper en sån där långkörare i natt igen. Det var inte alls roligt och man kände sig lite maktlös. Frun har tappat självförtroendet en aning men tänker läsa på mer idag under dagen för att hitta attityden igen.
Så, de små tog en djupdykning, följ inte med dem ner i träsket. På med mer värme och glädje! :heart: För det är ju sååå skönt att sova! \:D/

Ni ska inte hoppas på att få slippa de små livens skrik (även om man gör det ibland :oops: ). Ni ska tänka: Ja, ja kära barn- det där har vi ju redan avhandlat och jag visste att du skulle fråga igen. Det är helt i sin ordning och jag svarar dig igen- sov hur bra som helst! :sleep: :P 8)

Värme och hepp hepp! Kom igen! You can do it!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Fasen vad inlägget ser ut! :shock: Nåväl, ni hajar. 8) /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie