Skarvstrul, eller?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
sofin

Inlägg av sofin »

Tänkte bara tillägga att storebror är måttligt intresserad av att hjälpa till med något över huvud taget.. så mina försök att få honom involverad går åt skogen :(
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Sofin! :D

Jag hinner inte svara så uttömmande just nu, men jag ville peppa dig till att inte ge upp vagnssovandet (hon ligger väl på mage med larm?) - kämpa vidare och kom ihåg att det finns andra verktyg än vagning, såsom husljud och musik. Du kommer att höra skillnad i hennes frågor om du bara fortsätter att lyssna med hjärnan, inte med hjärtat: det är inte protester det är fråga om utan just frågor som behöver ett betryggande svar. Och när hon tycker att du har givit ett sådant kommer hon att nöja sig. :wink: Låter enkelt, och är det också, när man har fått till det... men inte nödvändigtvis innan poletten faller ned. :roll:

Några lästips också:
Attityden - att gråta medan man vagnar är inte riktigt rätt väg att gå (även om jag visst förstår att det kan bli så om det vill sig illa, och nog har varit där själv nån gång också :shock:): http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Sm och syskon - jag tror att du lägger alldeles för mycket i storebrors beteende (repetera syskonkapitlet i Barnaboken ska du se! :D), och att det hela handar rätt mycket om mindset, det här också. Din utmaning blir att skapa känslan av att lillasysters omvårdnad och rutiner är ditt och sonens gemensamma projekt som ni sköter tillsammans:
:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13784
:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0
:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21717
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
sofin

Inlägg av sofin »

Lyckades nog peppa mig själv lite bara genom att skriva det där inlägget :D Och tack för snabbt svar!

Jag tror att jag gjorde en liten upptäckt där när jag stod med tårarna rinnandes och det är nog så att jag ändå nog vagnar lite för tidigt och lite för mycket. För när jag stod där och kände att jag inte orkade längre gick jag därifrån och tog några andetag medan hon låg kvar i vagnen och hojtade. När jag sen gick in igen och vagnade så somnade hon ju faktiskt om. Så kanske, kanske! Tar nya tag i morgon, med en liten anings stärkt självförtoende!

Men jag får ju så dåligt samvete för att hon ska behöva skrika sådär mycket när jag vet att det tar typ en minut, ett gnäll och en liten nöjd suck så sover hon i bärsjalen... Hon fick en liten powernap i den idag på kvällen för hon hade sovit så dåligt (och för att hon skulle bli människa igen) och hon mös verkligen till det och sov som aldrig förr (visserligen var hon väl jättetrött också). Lilla gosungen! Om hon bara inte hade varit i vägen i sjalen!!!

Körde förresten klassisk musik på hög volym ända tills jag bröt ihop. Men jag upplevde inte att det hjälpte, snarare tvärtom. Teven var också på och jag satt utanför och knappade på datorn, katten käkade och diskmaskinen var igång. Så husljud fanns det ju också.

Angående storebrors beteende så har han varit en liten ängel idag, och igår kväll. Och det är svårt att inte förklara det med att han och jag hade en riktigt mamma-son dag i söndags. Lämningen på förskolan gick för första gången på ca en månad faktiskt helt okej! Och det är väl egentligen klart som sjutton att han känner sig lite undanskuffad av lillasyster. Och ja, det är säkert mitt "fel", min inställning som gör det hela värre. Men det är svårt att involvera honom, han hittar alltid på något annat han måste göra och oftast är det något han inte får göra :P

Upprepar en av mina frågor, vill gärna ha något litet svar på det :D
Och hur sjutton gör man egentligen om hon sover typ en halvtimme och sen vagnas resten av luren och alltså inte sover nåt, mer än någon 5-minutare här och där? Hon blir ju tvärtrött redan efter en timme och orkar inte hålla ögonen öppna.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Sofin! :D

Om jag förstår din situation rätt så har du ju SM:at finfint hela vägen och den enda biten som saknas är just detta att kunna somna själv i vagnen? För i så fall behöver du ju inte bekymra dig särskilt mycket för trygghetsaspekten, och du har redan finfin matrutin och regelbundna tider. :thumbsup: Detta är ju en rätt annorlunda situation jfr med dem som börjar försöka bringa reda i kaos med snuttätning och snuttsovning vid 3 mån. :wink:

I ditt fall rekommenderar jag därför så lite verktygande som möjligt. :shock: Hon är trött (och mätt? Annars ta tag i det först! :D) vid sovdags, och hon vet att du vakar över henne. Det är helt enkelt bara en polett som ska trilla ned och det gör den inte så länge du fortsätter hjälpa henne med insomningen. Det funkar nämligen så praktiskt att när hon kan somna själv kan hon också somna om själv - och då kan du låta henne sköta skarvarna helt själv! 8)

Kanske måste du "offra" några sovpass för att komma dit -dvs, det kommer ju att ta lite längre tid för henne att somna i början om du inte hjälper till. Och får hon hantera sina skarvar själv så går det kanske bort tid där med. MEN, ni får igen det alldeles snart när hon slipper förlora sovtid på att skarva. :D

:idea: Hon sover på mage med larm, va? Ryggläge är att be om skarvar! :cry:
:idea: Påminnelse om din favorittråd - den gäller alldeles särskilt nu: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 319#188319
Och en till: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
sofin

Inlägg av sofin »

Ja, hon sover på mage med larm! Och ja, hon har SM:ats redan från början... Vi har ett schema som vi följer ganska bra, det blir i stort sett samma varje dag. Fast hon sover i bärsjalen då :oops:

Mätt är hon! För mer mat vill hon inte alls ha och trugar jag blir hon rent ut sagt förbannad på mig och jag får en utskällning. Så där är jag i alla fall inte orolig. Vi bytte upp till större hål på nappen för ett par dagar sen också och nu går det i liiiite till, visserligen blir det större rapar men dom kommer ut dom också :D

Problemet har väl varit just skarvarna, men nu efter att jag inte orkat ta tag i situationen så bråkas det lite vid insomningen också. Hon är van vid att få gosa in sig hos mig i sjalen och blir tokarg när hon hamnar i vagnen när hon är trött. Oftast somnar hon ändå ganska lätt i vagnen, krävs inte så mycket vagnande. Men sen vaknar hon ju efter typ en halvtimme (förut var det 45 minuter?) och då har vi inte lyckats få henne att somna om hyfsat på vääldigt länge. I bästa fall så somnar hon om typ 20 minuter, en gång.

Och sen är det väl jag också som känner mig ganska ostabil... Jag hade laddat länge inför helgen då vi skulle ta tag i det där med att somna själv i vagnen. Och så gick allt åt skogen och blev faktiskt värre än innan. Och nej, mina nerver tålde det inte. Jag kan inte stå där och ha rätt attityd när jag är så här ostabil. Jag måste samla mig lite inför nästa omgång, för somna själv i vagnen SKA hon. PUNKT SLUT! Men det kanske blir lite senare än vad jag tänkt bara...

:arrow: Men lite konstigt är det ändå att hon somnar väldigt lätt i vagnen inför natten och det är väldigt sällan hon skarvar då, om hon gör det så krävs det bara några vagndrag och så somnar hon snällt om. Sen sover hon oftast till ca kl 2 då hon får amma lite, oftast råkar jag faktiskt somna då också :oops: Och sen får hon en flaska ersättning närmare kl 4 och sen ner i vagnen igen. Det är inte mycket käk kvar i mina bröst nu så speciellt mätt blir hon nog inte av den där amningen kl 2. Kanske egentligen skulle vagna där vid tvåtiden men det är precis då jag sover som djupast och det gör direkt ONT att gå upp och tvingas vagna :P Och funkar det så funkar det, eller hur? :) Jag har inga problem med det just nu i alla fall!

När vi ordnade upp sonens sömn var han ju så toktrött och förstörd (sov typ 9 timmar per dygn som 2-månaders) att allt var bättre än det vi hade. Då var det LÄTT att motivera sig och vagna på, med rätt attityd då. Nu är det inte lika lätt eftersom hon sover gott i sjalen (fast hon skarvar iofs där med men då är det bara att hoppa i några minuter som sover hon gott igen sen).

Som sagt, det blir en samlingspaus på ett par dagar och så tar vi nya tag i helgen när jag kan slappna av ordentligt.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hoppas att de senaste dagarna gâtt ât rätt hâll och att du är laddad för helgen!

Ser framemot rapport :D
sofin

Inlägg av sofin »

Jora, jag har hunnit samla mig nu! Och jag tror vi gör ett försök i helgen, vet inte hur det blir med tidsomställningen dock :/

Ett framsteg är i alla fall att hon somnar mycket lättare på kvällarna, faktiskt NÄSTAN själv. Det krävs en eller två omgångar vagning men de är korta och färre än innan.

Jag läste runt på forumet och fastnade för den här tråden http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=23172. Speciellt citatet från Nancy och inlägget från Acnaib direkt efter. Så har vi försökt göra i alla fall och det funkar faktiskt bättre :)

Jag rapporterar efter helgen om hur det har gått! :D
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Bra jobbat!
Nancys samlade är en verklig guldgruva!

Håll hjärtat varmt i helgen men lyssna med njurarna!
(Som nån klok skrev här på forumet, bra komma ihåg.)

Många varma hälsningar Clara
Mamma till V 2008, L 2010
sofin

Inlägg av sofin »

Sådärja, nu börjar det bli lite mer ordning! Tror jag i alla fall :D Igår sov hon 1,5 timme efter lunchen, utan att vi behövde göra något alls i skarven! Baby Classics på hög volym utanför dörren och jag vet inte ens om hon vaknade eller inte, men skarven klarade hon av alldeles själv i alla fall. HURRA!

Det gick så pass bra i helgen att jag faktiskt vågade mig på att lägga ner henne i vagnen här inne och sen när hon somnat ordentligt bylsade jag på storebror kläderna och meckade ur hårdliften ur vagnen och kånkade ner den för trappen här ute och meckade i den i vagnen vi har här ute. Och så rullade vi vidare mot förskolan, med storebror på ståbrädan.

Efter 30 minuter började hon vifta på sina små fingrar där nere i vagnen men så länge vi rullade låg hon kvar. Huvudet hoppade upp så fort vi stannade igen här hemma, men då hade det gått 40 minuter så jag tyckte det räckte då!

Nu sover hon igen och jag håller tummar och tår för att hon klarar av skarven själv idag med. Nu ska jag passa på att äta lite lunch, för 20 minuter sover hon i alla fall. MINST :D

Somnar själv gör hon fortfarande inte, men det är avsevärt mycket mindre vagning som krävs i alla fall. Alltid nåt! Vi ser ljuset i tunneln :D

Och så har jag nog kopplat hennes ovilja vid att ligga vaken i vagnen till att hon ju faktiskt inte alls vill ligga ner på rygg när hon är vaken, inte någon längre stund i alla fall. Så nästa projekt är att bullra upp med kuddar och prylar runt lilltjejen och ta mig ut när hon är vaken och sittandes upp i vagnen.
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Härligt jobbat! :heart:

Det är många med henne som inte står ut liggandes i vagnen så sittläge låter toppen!
Och när ni ändå är ute på upptäcksfärd så bär runt henne lite vid någon lämplig park så hon får kolla in löven närmare och barken, kanske tom få känna på en skulptur eller bara ett spännande räcke!

Många varma hälsningar
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
sofin

Inlägg av sofin »

Äsch, känns som ett steg framåt och två steg bakåt just nu :( Hon sover inte alls så bra som hon behöver på dagen, nu har hon börjat vakna efter 30 minuter!?!? Var kom det ifrån liksom? Först var det 45, sen 20 och nu 30? Sen får man hålla på och trixa i typ minst halvtimme och i bästa fall somnar hon om 20-30 minuter till.

Men nu i och med att hon sover så pass lite så blir hon ju övertrött så in i bomben på kvällarna. Och det räcker inte med att ge henne en liten 5-20 minuters lur. Det tar lång tid innan hon kommer till ro och sover ordentligt på kvällen, har börjat skarva där också nu!!

Jag vet varken ut eller in men i dag var hon så förstörd och trött att jag faktiskt plockade fram sjalen igen. Somnade gjorde hon på ingen tid alls men hon vaknade stup i kvarten och var småledsen så jag fick kämpa för att få henne att somna om. Allt som allt sov hon sen 2,5 timme och var lugn som en filbunke efter att hon vaknat. Men sen lyckades hon bara sova 30 minuter på kvällen och blev trött som attan igen.

Vet inte var jag vill komma med det här inlägget men jag känner mig förvirrad.. hon vagnas enligt konstens alla regler, och vi har verkligen "lyssnat med njurarna" :D Men poletten trillar inte ner! Snarare verkar det som om det blir tvärt om, att hon blir oroligare istället för att känna sig trygg i vagnen.

Det känns också som att vi verkligen gör något tokigt eftersom det inte blir några bestående förbättringar, någon enstaka gång går det bra men mestadels inte.

Hur sjutton gör man när hon inte sover mer än 30-45 minuter på en lur som egentligen sa vara 2 timmar? Och gör det VARJE dag!?
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hoppas det gick bättre idag :D

Hur har ni det maten? Lilla damen börjar närma sig fyra mânader, har ni testat annat än flaska? Mosad banan (undvik omogna bananer dâ de kan verka förstoppande)brukar vara populärt och det är ju dessutom en klassisker innan lurar.
sofin

Inlägg av sofin »

Ja, alltså.. idag gick det bra.. för idag sov hon i bärsjalen :oops: :roll:

Hon blir så mycket, mycket lugnare och mer harmonisk när hon får sova ordentligt. Och som jag sa, när hon får sova i vagnen är det mycket skrik innan hon somnar och sen är det max 30 minuter sömn som gäller. Sen fix och don och i bästa fall somnar hon om i 20 minuter till. Så det blir liksom för lite sömn för lilla tjejen. Och det känns som att hon blir mer och mer orolig ju mer hon

Jag vet inte hur jag ska lösa det men som jag frågade i förra inlägget:
Hur sjutton gör man när hon inte sover mer än 30-45 minuter på en lur som egentligen sa vara 2 timmar? Och gör det VARJE dag!?
Vi har inte börjat med mat än men jag har i alla fall tänkt tanken. Det har varit lite mycket nu så jag har inte hunnit/orkat mig ut till en affär men gröt och bananer ska testas inom kort.

Vad menar du förresten med att banan är en klassiker innan lurar?
sofin

Inlägg av sofin »

Skrev visst inte klart :P

Så det blir liksom för lite sömn för lilla tjejen. Och det känns som att hon blir mer och mer orolig ju mer hon får sova i vagnen. Och om vi skulle låta henne ligga där nere i vagnen själv längre utan att vagna så skulle det helt enkelt bli 5 minuters metoden och det vill vi inte ha!

Jag vet varken ut eller in faktiskt.. med sonen gick det ju på någon vecka eller två innan det blev hyfsat lugnt men nu har vi ju hållt på hur länge som helst med Minna känns det som. Och det blir inga förbättringar?!?!?

Antingen är det något annat som inte stämmer eller så måste vi ju göra något som är heeeelt fel? Fast jag fattar inte, för inför natten somnar hon ju faktiskt ganska bra?! Men på dagen verkar det hopplöst..

Och vi lyckades ju med storebror.. så jag tror inte vi gör fel..
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Banan är sömnfrämjande och vissa ersätter den sâ kallade nattslurken med mosad banan.
Jag vet inte hur jag ska lösa det men som jag frågade i förra inlägget:
Citat:
En riktigt mätt mage är det bästa tipset mot skarvar. Och när man blivit sâ stor som tre mânader kan ett litet stadigare matintag göra underverk.

Ett annat tips kan vara att vagna lite innan den förväntade skarven sâ att barnet inte vaknar när den 'skulle'.

Men börja med maten :D Och misströsta inte om det inte blir perfekt pâ en gâng, du sätter igâng en process som kommer att ge utdelning.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"