SM med Kalle född 100314

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej LiMa!

Vi hade klarat oss klart sämre utan kära Kalaskakan :heart: som ger så fina råd.

Det här med tidigare natt :roll: beror lite på om man har en kvällstrött gosse eller en piggis på kvällen. Jag har haft både och. Med tröttmössan tog vi natt redan vid 20 och det var tidigt. MEN nu är ju din juvel inte ens två månader :roll: vilket gör att jag ändå säger chilla lite 8)

Såhär skriver Anna:

:arrow: Vid en månad slopas det tidiga nattmålet, och barnet ges sex timmars sammanhängande natt (22-04 är vanligt). För dagarna börjar nu fasta rutiner låta sig skönjas efter barnets noga noterade tendenser. Ungefärliga tider för ett månadsgammalt barn kan vara dessa - med reservation för att Standardmodellen beskriver en metod, inte ett slaviskt tidsschema:

8.00-9.00: mat och vaken 1 timme. Bröst x2 eller x3 med byte och umgänge enligt Standardmodellen.
9.00-11.30: sova 2,5 timmar.
11.30-13.00: mat och vaken 1,5 timme.
13.00-15.30: sova 2,5 timmar.
15.30-17.30: mat och vaken 2 timmar.
17.30-19.30: sova 2 timmar.
19.30-22.30: mat och vaken 3 timmar med avbrott för 20-minuterslur vid det övertrötta kvällstrasslet. Bad, mat, bröst och flaska.
22.30-4.30: sova natt 6 timmar
4.30-4.50: nattmål (i dunkel utan prat, bröst x2 eller flaska, ev. med snabbt byte emellan), 20 minuter.
4.50-8.00: sova 3 timmar till.

:arrow: Vid två månader dras dagens sista, sena mål ihop med det tidigare kvällsmålet. Natten blir nu åtta timmar lång (20-04 är vanligt). Ett noga genomtänkt schema spikas för hela dygnet med en kvarts marginal åt båda hållen, inte mer.

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
LiMa

Inlägg av LiMa »

Kalaskakan: Minns du hur länge eran sånhär period varade? Eller hur länge en ökningsperiod kan pågå, om det nu är det det är? Tror att vi snart är uppe i två veckor... Det finns ingen risk att barnet utvecklar en allmän aversion mot att stoppa mat i munnen i och med att man trugar och lirkar fast att de inte "vill" ha maten? Kalle får panik bara jag lägger honom i horisontalläge. Tar jag upp honom blir han snart lugn, för att bli lika panikslagen igen då jag vinklar ner honom. Försöker ha honom i famnen och göra mysiga saker också (i samma position) så att den inte ska bli helt förknippad med jobbigheter.

Beträffande sömnen så erbjöd sig faktiskt sambon att ta kvällsrutinen igår så att jag skulle kunna gå och lägga mig, men just den kvällen vacklade han själv väldigt mycket i "tron" på hela projektet, vilket såklart inte blev så lyckat. Så jag kunde inte riktigt slappna av. Men tanken var god, och han gör det säkert igen vid nåt annat tillfälle när han har mer tro på sig själv och på den plan vi har runt mat och sömn osv. Attityden är ju som sagt väldigt viktig. Han är annars alltid en klippa och stöttar mig till 100% i detta. :heart:
Stolta föräldrar till Kalle 100314 och Simon 130112 - Båda "barnaboksbarn" från start.
LiMa

Inlägg av LiMa »

:shock: Kors i taket! Nu på eftermiddagen sörplade Kalle i sig 120+80+20ml flask-mat (bröstmjölk och ersättning). Bara sådär! :o Det var han själv som bad om påtåren. :wink: Håll nu tummarna för att detta är början på en vändning!!! [-o<
Stolta föräldrar till Kalle 100314 och Simon 130112 - Båda "barnaboksbarn" från start.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

För oss skedde det en förbättring absolut när jag kom på att Smulan ville ha 4 timmar, MINST, mellan sina mål. Hon fick 4h emellan, annars hade vi fått svårt att få in 4st SM-mål/dag.

Sen hade hon klara preferenser när det kom till nappflaskor, jag testade olika och vinnaren blev MAM Ultivent.

(Visade sig med tiden också att hon var liten (mindre?) i maten jämfört med andra bebisar, de enda gångerna hon åt mer än 1000ml/dag var under ökningsperioderna. När de hade blåst förbi gick hon alltid tillbaka till sina i snitt 750ml/dag).

Så; man lär sig med tiden LiMa, ju mer tiden går ju mer lär man känna sitt barn. Som du kanske har börjat märka så är SM en modell, det praktiska med preferenser och det som passar en bäst får man lösa och reda ut hemma. Med det sagt - enjoy the ride 8) :heart:
LiMa

Inlägg av LiMa »

För oss skedde det en förbättring absolut när jag kom på att Smulan ville ha 4 timmar, MINST, mellan sina mål. Hon fick 4h emellan, annars hade vi fått svårt att få in 4st SM-mål/dag.

Sen hade hon klara preferenser när det kom till nappflaskor, jag testade olika och vinnaren blev MAM Ultivent.

(Visade sig med tiden också att hon var liten (mindre?) i maten jämfört med andra bebisar, de enda gångerna hon åt mer än 1000ml/dag var under ökningsperioderna. När de hade blåst förbi gick hon alltid tillbaka till sina i snitt 750ml/dag).
Jag undrar om vi inte kan vara nåt på spåren vad gäller tiden mellan målen. :idea: Misstänker att lille Kalleman inte heller hinner bli hungrig på den sovtid han har. Men hur tusan löser man det schemamässigt? :?: Kommer du ihåg hur ni gjorde? Kanske även kan stämma att han är mindre i maten. Lätt att stirra sig blind på millilitrarna. Var på BVC idag och han väger 6650g så han svälter ju inte i alla fall :wink: Tänker mig att jag fortsätter som jag gör nu med att erbjuda honom mat precis när han vaknar och vill han ha då så är allt frid och fröjd, om inte så väntar jag ett tag och ser om han hinner bli hungrig om en stund.
LiMa

Inlägg av LiMa »

Jo just det, det var ju dethär med schema...

:?: Idag har vi dagar som börjar 07:00 och slutar 20:30. På natten äter Kalle två nattmål. Fram till nu har jag låtit honom styra tiderna för dessa själv och det har då blivit runt 01 och 04. Här om natten sov han dock ända till 02 och vaknade först vid 05:30 nästa gång. Detta blev ju såklart jättetokigt när vi skulle upp vid 07 igen (och han inte alls var hungrig - såklart). Hur ska jag tänka här tycker ni? Min tanke med att låta Kalle själv sätta tiderna för nattmålen var för att se om han själv skulle sova över första nattmålet. Och det verkar ju som att han börjar bli redo för lite längre nätter i och med att han sov mellan 20:30 och 02. Inatt satte jag klockan 01 och 04 för att det inte skulle bli samma sak igen. Men jag vet inte vad som är bäst. :? Jag vill ju gärna få bort ett nattmål och antingen så fortsätter jag låta Kalle styra och försöker vagna bort mål nr två (han äter alltid bäst vid första nattmålet och är knappt hungrig alls vid det andra) ifall han vaknar för nära morgonkvisten eller så fortsätter jag sätta klockan tills vi en dag bestämmer oss för att ta bort första nattmålet och då kör "trenätterskuren". Tar gärna emot synpunkter och idéer kring detta. Tack! :)
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Först och främst; eftersom han "hattar" lite med nattmålen hade jag personligen satsat på att ställa klockan 01 och 04 och erbjuda/ge mat. På så vis slipper HAN ha koll och fråga efter mat, du förekommer honom.
Nattmålen faller måååånga gånger bort av sig själva, du kommer att märka det när han helt enkelt inte vill ha käk där på natten :wink:

Sen; jag kunde inte/lyckades inte sätta ett schema på Smulan då hon var en tröttmössa av rang, vilket jag inte förstod först. Jag förstod det genom att släppa ALLA tyglar och låta henne guida mig.
Så här såg det iaf ut när hon var 2.5 månad:
Kalaskakan skrev: 07:00 Morgon Mat
09:00 Sova (3 timmar)
12:00 Väcks
12:20ca Mat (har testat att mata direkt12:00; no no no. Tjejen vill vakna först)
-Hålls vaken med all möda&bus till 14:00
Sover 2 timmar
16:00 Väckning
16:20 Mat
18:00-18:20 20min lur
19:10 Mat
20:00 Sova Natt
02:00 Mat

Som ni ser så sover hon i princip 3 timmar på första passet. Här har jag följt, kollat, utvärderat. Får hon inte minst 2½ där så vill hon ta en nap under vakenpasset och det vill jag inte. Det blir att somna vid flaskan och hela det klabbet.
Jag ämnar att pö om pö dra ner på den 3 timmars till 2½ till så småningom 2.
Hon är alltså nu tokvaken vid varje matning, inget småslumrande som det har varit innan.
Jag fick gå efter hur hon sov sina lurar och nätter för att utröna om det (lilla) hon åt var tillräckligt. Hon hade som många andra en skarv där vid 45min men det hörde till så att säga. Jag hjälpte henne i ro och sen sov hon vidare genom lurarna.

Så mina bästa tips är:
-Kolla av Kalle, kolla av hans preferenser
-Ha is i magen, dvs. stressa INTE LiMa :!:
-Som du själv har kommit fram till, snöa inte in på mililitrar

:heart:
LiMa

Inlägg av LiMa »

Hej igen...

Jag har lite funderingar kring schema och kring vagning/buffning.

:?: Schema De senaste dagarna har jag försökt att inte styra alltför mycket med tiderna för att se vad Kalle har för preferenser vad gäller längd på lurar, tid mellan måltider osv. Men jag måste säga att jag faktiskt inte riktigt kan se några mönster. Det jag märkt är att han ibland har velat sova lite mer på dagen när nattmatningarna och påföljande läggningar tagit lång tid, och då har jag låtit honom göra det. Detta har dock medfört att nattrutinerna tagit ännu längre tid. Så frågan är vad som är hönan och vad som är ägget? Har satt klockan på 01 resp 04 på nätterna nu men inatt vaknade han dock redan vid 00 och då orkade jag inte bråka. Dock tog det mig nästan en timme att få honom att somna igen efter matningen. Samma sak vid fyra. Det börjar tära på oss och gör dagarna jobbiga. Anledningen till detta experimenterande är att jag vill få till ett bra schema inför framiden. Vad tror ni om detta?

07 morgon - mat
08:30 sova 2h
10:30 mat
12 sova 2h
14 mat
16 sova 2h
18 mat - vakentid - nattslurk
20:30 godnatt
01 nattmål 1
04 nattmål 2

Detta blir 16,5h sömn (tiden för nattmålen ej medräknat)

:?: Vagning/Buffning Jag trodde att jag hade hyfsad koll på detta, men de senaste dagarna verkar jag ha hamnat i nåt slags vagnings- och buffningsträsk. Inatt t.ex. så vagnade jag tills Kalle lade ner huvudet och verkade lugn. Jag försökte att sluta i tid och gick tillbaks till min säng. Jag hör hur hans andhämtning blir tyngre och lugnare, men just då han ska till att somna är det som att han vänder och börjar andas fortare igen, röra på hela kroppen, grymta och inom nån minut kommer första skriket och jag upp och vagna igen. Fick gå upp kanske tio gånger på en timme - och så ska det ju ine vara. :? Har prövat att variera med att buffa. Buffandet ger ofta ett mer varaktigt resultat, men även detta får jag ägna mig åt alldeles för länge och i för många omgångar. Plus att han kan bli heligt förbannad i början :evil:

Jättetacksam om nån har några idéer. [-o<

Kram

PS. Matningen strular fortfarande men det går lite bättre ibland. Nattmålet kl 01 är det som funkar bäst. Då äter han lugnt och fint från båda brösten. Men någon liter per dag får han då inte i sig. Som bäst får jag honom att snutta några minuter på ett av brösten och kanske dricka mellan 70 och 100ml ur flaska vid varje mål. DS
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej LiMa!

Okej, inte för stora krav nu, kära du! :D Han är fortfarande liten! Ni njuter väl också? :wink: Jag anser att buffningen funkar bäst för större barn. Framförallt rekommenderar jag att man håller sig till en sak. Speciellt de här små så de förstår vad det handlar om. Använder du dig av skak i handtaget? Det tycker jag är en bra markering annars! :D

Viktigt också är att de små rapar ordentligt, även vid nattmålen! Annars kan det bli korvigt när man skall somna om. Mätt mage (jag har trugat även på natten så att jag vet att nu är det fulltankat och mer mat går inte ner :!: ) rapat ORDENTLIGT! Sen somnar juvelen. Är det inte bajs eller massor med kiss i blöjan har jag inte bytt. Det stör inte med samma blöja då. Fulltankad bebis. Rapad och nöjd. Legat och snusat på mamma. Natt. Mörkt. Man somnar. Liten som stor. Du skall inte vagna ihjäl dig. Jag har inte bjudit mina barn på vagning generellt. Skak i handtaget och sen LÄMNA vagnen. Vagning är till för att lugna oroligt skräp. Inget annat. Anser jag. Som lätt hamnar i diverse träsk annars :lol: SKULLE de motförmodan börja korva när man lägger ner, har jag lagt till bröstet igen. Men är det fullt i magen så är det. Och då somnar man om! :D om mamma är säker! :wink:

Har liten napp eller tumme? Kan ju hjälpa så här små som har sugbehov. Har själv haft en liten som sög som en galning på ALLT :lol: Så länge de sköter nappen själv och DET inte bli en anledning till trafik, tycker jag att det är en bra sak, den där nappen. Åtminstone när de är små skräp!

Kram,
Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
LiMa

Inlägg av LiMa »

Hej Anna! Tack för tips och idéer...
Viktigt också är att de små rapar ordentligt, även vid nattmålen!
Jag har nog slarvat lite här. Är så trött i kolan på natten och vill bara somna om och därmed inte riskera att lilleman blir piggelin av själva rap-aktiviteten. :) Ska tänka på det. Till saken hör att de senaste nätterna har Kalle varit väldigt snuvig och det har rosslat och snörvlat i lilla näsan. Då är det inte så lätt att sova.
Skak i handtaget och sen LÄMNA vagnen.
Ja, det var ju dethär med is i magen... ;) Något jag har ruskigt dåligt med nattetid. Det tenderar att bli lite överjobbat (med diverse vagningar och buffanden) när allt man vill är att återvända till sängen.
SKULLE de motförmodan börja korva när man lägger ner, har jag lagt till bröstet igen.
Trixet är ju att Kalle inte varit så förtjust i bröstet ett tag nu (även om det blivit bättre) så alltför mycket trugande kan göra honom riktigt sur. :evil:
Men är det fullt i magen så är det. Och då somnar man om! om mamma är säker!
Låter ju busenkelt... Heheh... :wink:
Så länge de sköter nappen själv och DET inte bli en anledning till trafik, tycker jag att det är en bra sak, den där nappen.
Jo, han gillar nappen och kommer till ro jättebra med den. Problemet är som du säger att den i sig blir en anledning till trafik i och med att han vaknar när han tappar den, vilket han gör rätt ofta. Så jag har fått sluta med den tyvärr... Han har annars ett stort snuttbehov och snuttar gärna på sin hand i brist på annat. Kanske kommer han att hitta sin egn tumme när motoriken lir lite mer koordinerad. :)

Och jo, vi njuter också... :wink:

Kram
LiMa

Inlägg av LiMa »

Senaste natten blev verkligen inte bra... :(

Känns som att vi har hamnat i en lite dålig spiral i våra sovrutiner. Kalle sover dåligt på nätterna och är jättetrött på dagarna. Igår lät jag honom sova igen lite men då blev ju natten därefter...

Han vaknade av sig själv vid halv ett och var sådär måttligt hungrig. Åt några minuter på varje bröst och ville sen inte ha mer. Försökte då lägga honom men han ville inte alls sova. Buffade ett tag men fick tillslut ta upp honom varvid han tog några tag till på bröstet och gick sen att lägga. Klockan var då två.

Vid fyra ville han inte heller ha så mycket att äta hur jag än trugade. Däremot var han piggelin och låg och plirade och pratade vid bröstet :wink: . Försökte lägga honom vilket resulterade i högljudda protester. Försökte buffa honom lugn men utan resultat. Buffandet brukar annars funka bra för oss på dagarna. Tog upp honom i två omgångar för att erbjuda bröstet som han tog några tag på. Somnade tillslut vid halv sex.

Allt som allt så var vi alltså uppe ca tre timmar inatt och det orkar varken jag eller Kalle med. Jag vet inte hur jag ska göra. Har försökt hålla på sovtiderna idag för att inte helt vända på dygnet.

Det är så svårt att tanka honom full på natten när han inte är så intresserad av bröstet. På dagarna brukar han vara väldigt hungrig just då han vaknar, men äter bara precis så att värsta hungern lägger sig (efter ca fem minuter vid bröstet). Sen vill han ta en paus på allt mellan tio minuter till en halvtimme, och det funkar ju inte riktigt att göra så på natten. Kan det möjligen vara läge att ta bort ett av nattmålen eftersom han inte verkar ha behov av att äta två gånger per natt?

Kram / Linda
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Är det så att du väcker honom till nattmålen eller är det han som vaknar av sig sjävl?

Tänkte att han kanske äter bättre om du förekommer honom och tar upp honom lite halvsovandes, då kanske han äter i lite mer dvala och inte vaknar upp helt och hållet. Då blir det även lättare att få honom att somna om när matningen är klar.

Dra inte för stora växlar på en natt som strulet, det är ju inte säkert att det kommer fortsätta på det viset. Försök håll dagtiderna så gott det går och se föregående natt som en engångshändelse.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
LiMa

Inlägg av LiMa »

Hej SusanD!

Tack för hjälp med att hålla den positiva attityden uppe. :)

Inatt gick det faktiskt mycket bättre. Men han är fortfarande inte så matintresserad förrän jag lägger honom igen :roll: . Jo, jag väcker honom 01 och 04 om han inte förekommer mig och vaknar själv innan. Inatt åt han bara från ena bröstet vid 01 och var nöjd så. Fick buffa lite men sen somnade han bra. Vid 04 (eller 03:30 då han vaknade) åt han från andra bröstet men ville sen inte ha mer, trots att jag trugade efter rap och (nödvändigt) blöjbyte. Ville dock inte alls sova sen när jag la ner honom. Så efter att ha försökt få honom att somna om igen (medelst buff) så tog jag upp honom och erbjöd bröstet igen. Då ville han ha. :roll: Får väl vara så ett tag antar jag. Bara det inte blir en vana. Känns som man underminerar hans säkerhet litegrann genom att ta upp honom. Att man ger lite dubbla budskap liksom.

En annan fundering... Imorgon blir Kalle två månader och enligt vad Anna skriver om SM så bör han vid det laget fixa en natt på 8h. Har ingen jättebrådska med att få bort 01-målet, men det är onekligen en frestande tanke att få sova lite längre... :wink: Kan man tänka sig att t.ex. nästa helg (då sambon är ledig tor och fre) köra en trenätterskur där vi vagnar/buffar då han vaknar vid 01 och försöker få honom att somna om? Bör man i så fall flytta fram 04-målet till 03 så att det inte blir så jättelångt emellan eller ska man vänta ända till 04 redan från början? Han går och lägger sig 20:30.

Sen lite skryt... :) Idag har han somnat av sig själv nästan på en gång då vi lagt ner honom för hans dagslurar. Känns så himla fint att höra honom ligga och snusa i godan ro. Vi lägger tillrätta, solfjädrar och ramsar fyra gånger. Vet inte om det är det som får honom att somna men det känns som att det kvittar. Killen sover och sover gott! :D

Kram
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej igen,
LiMa skrev: Tack för hjälp med att hålla den positiva attityden uppe. :)
Varsågod :wink: :) :heart:
LiMa skrev: Inatt gick det faktiskt mycket bättre. Men han är fortfarande inte så matintresserad förrän jag lägger honom igen :roll: . Jo, jag väcker honom 01 och 04 om han inte förekommer mig och vaknar själv innan. Inatt åt han bara från ena bröstet vid 01 och var nöjd så. Fick buffa lite men sen somnade han bra. Vid 04 (eller 03:30 då han vaknade) åt han från andra bröstet men ville sen inte ha mer, trots att jag trugade efter rap och (nödvändigt) blöjbyte. Ville dock inte alls sova sen när jag la ner honom. Så efter att ha försökt få honom att somna om igen (medelst buff) så tog jag upp honom och erbjöd bröstet igen. Då ville han ha. :roll: Får väl vara så ett tag antar jag. Bara det inte blir en vana. Känns som man underminerar hans säkerhet litegrann genom att ta upp honom. Att man ger lite dubbla budskap liksom.
Vaknar han av sig själv så är det ju bara att mata och du behöver inte ha någon som helst panik över att ta upp och fylla på när han inte vill somna om. Han är bara två månader, en liten plutt som håller på att lära sig hur livet ska levas så ta det lugnt och mata på. Bättre att sova med magen mätt istället för att vagnas natten lång. Jag måste faktisk erkänna att jag aldrig rapat något av mina barn på natten, så är det bara. Ingen av oss, varken jag eller barnen, har orkat skumpa upp någon rap. Ner i vagnen, ett snabbt skak i handtaget och sen har jag somnat om, och bebisarna också. Nu har de ju legat på magen och då har de pruttat och rapat för egen maskin på nätterna.
LiMa skrev: En annan fundering... Imorgon blir Kalle två månader och enligt vad Anna skriver om SM så bör han vid det laget fixa en natt på 8h. Har ingen jättebrådska med att få bort 01-målet, men det är onekligen en frestande tanke att få sova lite längre... :wink: Kan man tänka sig att t.ex. nästa helg (då sambon är ledig tor och fre) köra en trenätterskur där vi vagnar/buffar då han vaknar vid 01 och försöker få honom att somna om? Bör man i så fall flytta fram 04-målet till 03 så att det inte blir så jättelångt emellan eller ska man vänta ända till 04 redan från början? Han går och lägger sig 20:30.
Vi har resonerat som så här: ingen brådska!. Kanske beror det på min enorma lathet som hindrat mig från att vagna bort några nattmål. Men alla våra barn har faktiskt sovit över nattmålen för egen maskin även om det tagit olika lång tid. Och minns jag rätt fick vi hjälpa Sigge på traven och vagna lite. Både Emil och Mika har sovit 12 tim natt innan de var fyra månder och Sigge, som var mycket större och mycket hungrigare, gjorde det när han var runt 5 månader. Men visst kan man köra en trenätterskur, många gör det och det funkar fint om man jobbar på lite. Från läggdags till kl 4 är det 7,5 tim så det borde ju funka fint att köra så på en gång tycker jag.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
LiMa

Inlägg av LiMa »

Hej Susan! En liten fundering i all hast bara... Nu väcker jag ju honom både 01 och 04 (om han inte vaknat själv innan) och då får han ju aldrig någon chans att "sova över" 01-målet. Kan man tänka sig att jag bara väcker till 04 och erbjuder mat då (oavsett om/när han vaknat tidigare) eller snurrar jag till det då? Hur gör jag då t.ex. om han vaknat först vid 03. Ska jag väcka honom igen då vid 04?
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"