miar70 skrev: --- jag måste bara få påpeka att DU har inte någon facebookgrupp riktad mot dig med innebörden att du är en barnmisshandlare. Du blir heller inte hetsad i trådar på fl. --- Du är den som anklagar, som mobbar.
Plutteli70 skrev: "Vi som anser att Anna Wahlgrens metoder uppmuntrar till barnmisshandel".
Ja - vad är svaret på den frågan, Plutteli70miar70 skrev: Som att jag skulle starta en grupp som "Vi som inte gillar Anna Skippers bantningsmetoder" eller nåt annat dumt - vad skulle det GE mig???
Har du skolbarn
Nej, man väljer ju vad man läser, och hur - allt efter de glasögon man tar på sig. Senast i söndags svarade jag en mamma bl a så här:Plutteli70 skrev: Inte EN gång har jag i detta forum läst hur någon Dipl. kurare eller Anna själv eller annan medlem sagt till förtvivlade föräldrar: "Du, detta går för långt, jag tror inte detta funkar på ditt barn du borde nog avbryta för ditt barns bästa." Som sagt, inte en enda gång!
--- känner att dagar och nätter bara äts upp av att försöka följa schemat och hela tiden misslyckas. --- behöver nog lite uppmuntran innan jag ger upp allt och tar fram tutten igen på nätterna då sover han ju i alla fall...*
Jag är dessvärre inte rätt person att be om uppmuntran att fortsätta kura med de här tämligen usla oddsen. Jag tvingar ingen. Det jag uppriktigt uppmuntrar dig till är att "ge upp allt och ta fram tutten igen på nätterna", för "då sover han ju i alla fall".
Det finns många, många fler exempel på hur jag rått föräldrar att omedelbart avbryta sitt (försök till) kurande, även på engelska forumet, därför att jag ansett att barnet behandlats illa. (Därmed förstås också mitt eget "barn", själva kuren, och den vill jag inte heller se illa behandlad.)
Detta fall av huvuddunkande har varit en riktig långkörare på FL genom åren, har jag förstått. Så nu ska vi försöka reda ut saker, tänkte jagKMAP skrev:Ett barn som bankar huvudet mot sängen i ren desperation o är så fruktansvärt ledsen o hysterisk uppmuntrar man på detta forum att låta vara --- är det ett sunt sätt att förhålla sig till sitt barn att låta dem banka pannan blodig mot en vägg eller säng ÄR det detta som ni vill göra med era barn.
Jag skriver i Barnaboken, "Åtta och nio månader", om den stora förändring som sker när man (barnet) blir fött till ett jag (sid 358 resp. 361-362 och 363 i Barnaboken 2008):
Ett av de bättre spänningslösande faktorerna här i världen är god och tillräcklig nattsömn. Det vet alla som länge levt med konstant sömnbrist - något som återverkar på ALLT och gör minsta lilla extra påfrestning olidlig - och sedan äntligen får sova så skönt. I det här fallet kurades gossen och fick sin goda sömn. Då upphörde också de spänningslösande huvuddunkningarna, och det redan under andra natten av kuren, till allas lättnad (inte minst barnets
Man får försöka förstå - äntligen och till slut
Som jag bl a skrev i mitt (enda) genmäle på FL, vilket förstås snabbt drunknade i mobbens perpetuum mobile:
Är allting frid och fröjd finns ingen anledning alls att söka hjälp. Den som inte är sjuk går ju inte till doktorn.
'
Det jag har gjort när jag utvecklade Sova hela natten-kuren - som ingen annan s k sömnexpert lyckats med - är ju att förstå SÄKERHETENS betydelse ur ett psyko-biologiskt perspektiv, det där människan, såväl den lilla som den stora, hör hemma. Där ligger hela hemligheten. Känner sig barnen säkra för liv och lem, sover de. Det är inte många som (ännu) fattat denna fullständigt banbrytande insikt - som ändå borde vara glasklart naturlig, kan man tycka, eftersom de små barnen ju är gjorda av detsamma som vi. Alla levande varelser sysslar dygnet om, mer eller mindre, med att försöka säkra livhanken. De små barnen kan inte det själva; alltså måste vi göra det åt dem.
Så enkelt är det, och inte särskilt svårt
:-({|= Hur mycket mina belackare än skriker om presumtiv barnmisshandel, och hur energiskt etablissemanget än försöker tysta mig, blir Sova hela natten-kuren skolbildande, nu och i framtiden. Därför att den är enkel och logisk och utgår från vad som ligger i BARNENS
Ur Internationella Sova hela natten, "Varför fungerar Sova hela natten-kuren?" (Sid 12-13):
O:)