Natt 5 gick bra.
Hon vaknade ca 1h efter nattning och knorrade i olika tonlägen. Ramsade och hon tystnade. Knorrandet började igen efter någon minut. Steg och sjönk i tonen. Jag avvaktade. När det tystnat ramsade jag bekräftande.
Nästa gång vaknade hon under vargtimmen klockan 5. Gav en mjuk ramsa och det tystnade. Om 20min höga frågor??/knorr. Ramsade och hon tystnade. Så kunde vi hålla på med ca 5-10 min mellanrum. Fråga svar tystnad.
Närmare 6 blev hon mer ledsen och jag ramsade vd 3 tillfällen med 2 min mellanrum. Sedan avvaktade jag. Lät ledsen men tystnade efter en stund. så Jag bekräftelseramsade. Somnade kl6.
Var nöjd med att ramsan räckt och jag inte varit inne i hennes sovrum en enda gång.
Dagslurarna gick suveränt.
Natt 6 däremot. Känns det bara går mot sämre håll.
Samma som natt 5 med att hon vaknar lite över en timme sedan läggning ca 20.30. Ramsade då hon lät frågande. Hon lugnade sig. Men så började hon snart igen. Blir "värre". Till sist går jag in och solfjädrar tills hon är tyst och slapp i kroppen. Går ut med ramsan. Sover kl 21
Igen samma som natt5. Hon vaknar vid vargtimmen vid klockan 4.20. Det börjar försiktigt. Hon säger bääh och tystnar, jag bekräftar mjukt. Samma sak några gånger. Jag avvaktar..knorret blir högre och inte mer precis något knorr. Jag går med att ramsa ganska snabtt. Jag ramsar och hon lyssnar, men går igång snabbt igen (blir irriterad på mig?). Börjar fundera efter, så yr och trött som jag är har jag ramsat med dagsramsan??? Någon blandning av natt och dagsramsan. Japp!!
Börjar avvakta mer och hon tystnar då jag ramsar. Är tyst i flera minuter. Men börjar om igen. Så vid flera omgångar. klockan är 5.30 Så går det igång. Jag ramsar som svar men hon bara blir argare. Eller ledsnare. Hör inte riktigt skillnaden. klockan är 5.20. Det slutar med att jag sätter på musik och börjar böka och stöka. Ramsar hon lugnar sig och tystnar. Jag bekräftar. Så håller vi på en stund. Jag avvaktar för det mesta men ger alltid en kort bekräftelseramsa vid tystnad och får alltså tystnad som svar. Till slut efter 20 min ledset skrikande av och an sover hon. Men om 10 minuter vaknar hon gastande, jag ramsar direkt men låter som krissituation. Hon reagerar inte alls till ramsan. Avvaktar. Så går jag in och lägger tillrätta klockan, tycker blöjan luktar starkt svänger om henne och byter, kanske är det därför hon inte kommer till ro???? (inget bajs i blöjan!!!!!!!!) Hon sprattlar nöjt och har ifrån sig ett gladare bää. Jag inser att jag INTE borde ha rört blöjan. Hon tror det är morgon? Jag blir lite frustrerad på mig själv men FÅR OCH VILL inte visa min osäkerhet. JAg svänger om henne igen (genast missnöjd unge), lägger tillrätta, buffar och ramsar ut. Förvirrad unge men lugnar sig snabbt, tystnar och jag bekräftar.
MEN 2 min senare samma sak. Väldigt ledsen nu och igen ingen reaktion på ramsan. Jag går in och solfjädrar tills hon halvsover. Går ut med ramsan ihopdraget med bekräftelse och hon är tyst. Igen 5 min senare kommer ett gällt gråtskrik, jag ramsar genast och drar ihop med bekräftelsen. Somnar knorrande och sover till GOD MORGON!
Det var alltså mycket grejandes denna morgon. Det är jobbigt att vara ensam och inte kunna söka stöd av någon när man blir osäker (pappan nu på jaktresa).
Skall jag verkligen avvakta mer om hon gråter högt och utan att lite lugna sig (tyst kanske endast då hon hostar till och måste svälja för att kunna fortsätta??) i flera minuter?? Jag var nog nöjd att hon somnade om före det var dags för god morgon. MEN såhär vill jag inte det skall vara varje natt under vargtimmen.