Amning över 2mån och nätter

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Behöver lite svar på frågor och bli peppead känns det som!

Natt 5 gick bra.
Hon vaknade ca 1h efter nattning och knorrade i olika tonlägen. Ramsade och hon tystnade. Knorrandet började igen efter någon minut. Steg och sjönk i tonen. Jag avvaktade. När det tystnat ramsade jag bekräftande.
Nästa gång vaknade hon under vargtimmen klockan 5. Gav en mjuk ramsa och det tystnade. Om 20min höga frågor??/knorr. Ramsade och hon tystnade. Så kunde vi hålla på med ca 5-10 min mellanrum. Fråga svar tystnad.
Närmare 6 blev hon mer ledsen och jag ramsade vd 3 tillfällen med 2 min mellanrum. Sedan avvaktade jag. Lät ledsen men tystnade efter en stund. så Jag bekräftelseramsade. Somnade kl6.
Var nöjd med att ramsan räckt och jag inte varit inne i hennes sovrum en enda gång.

Dagslurarna gick suveränt.

Natt 6 däremot. Känns det bara går mot sämre håll.
Samma som natt 5 med att hon vaknar lite över en timme sedan läggning ca 20.30. Ramsade då hon lät frågande. Hon lugnade sig. Men så började hon snart igen. Blir "värre". Till sist går jag in och solfjädrar tills hon är tyst och slapp i kroppen. Går ut med ramsan. Sover kl 21

Igen samma som natt5. Hon vaknar vid vargtimmen vid klockan 4.20. Det börjar försiktigt. Hon säger bääh och tystnar, jag bekräftar mjukt. Samma sak några gånger. Jag avvaktar..knorret blir högre och inte mer precis något knorr. Jag går med att ramsa ganska snabtt. Jag ramsar och hon lyssnar, men går igång snabbt igen (blir irriterad på mig?). Börjar fundera efter, så yr och trött som jag är har jag ramsat med dagsramsan??? Någon blandning av natt och dagsramsan. Japp!! :shock:
Börjar avvakta mer och hon tystnar då jag ramsar. Är tyst i flera minuter. Men börjar om igen. Så vid flera omgångar. klockan är 5.30 Så går det igång. Jag ramsar som svar men hon bara blir argare. Eller ledsnare. Hör inte riktigt skillnaden. klockan är 5.20. Det slutar med att jag sätter på musik och börjar böka och stöka. Ramsar hon lugnar sig och tystnar. Jag bekräftar. Så håller vi på en stund. Jag avvaktar för det mesta men ger alltid en kort bekräftelseramsa vid tystnad och får alltså tystnad som svar. Till slut efter 20 min ledset skrikande av och an sover hon. Men om 10 minuter vaknar hon gastande, jag ramsar direkt men låter som krissituation. Hon reagerar inte alls till ramsan. Avvaktar. Så går jag in och lägger tillrätta klockan, tycker blöjan luktar starkt svänger om henne och byter, kanske är det därför hon inte kommer till ro???? (inget bajs i blöjan!!!!!!!!) Hon sprattlar nöjt och har ifrån sig ett gladare bää. Jag inser att jag INTE borde ha rört blöjan. Hon tror det är morgon? Jag blir lite frustrerad på mig själv men FÅR OCH VILL inte visa min osäkerhet. JAg svänger om henne igen (genast missnöjd unge), lägger tillrätta, buffar och ramsar ut. Förvirrad unge men lugnar sig snabbt, tystnar och jag bekräftar.
MEN 2 min senare samma sak. Väldigt ledsen nu och igen ingen reaktion på ramsan. Jag går in och solfjädrar tills hon halvsover. Går ut med ramsan ihopdraget med bekräftelse och hon är tyst. Igen 5 min senare kommer ett gällt gråtskrik, jag ramsar genast och drar ihop med bekräftelsen. Somnar knorrande och sover till GOD MORGON!

Det var alltså mycket grejandes denna morgon. Det är jobbigt att vara ensam och inte kunna söka stöd av någon när man blir osäker (pappan nu på jaktresa).
Skall jag verkligen avvakta mer om hon gråter högt och utan att lite lugna sig (tyst kanske endast då hon hostar till och måste svälja för att kunna fortsätta??) i flera minuter?? Jag var nog nöjd att hon somnade om före det var dags för god morgon. MEN såhär vill jag inte det skall vara varje natt under vargtimmen. :(
:heart: Cecilia f 3.4.2009. Kurstart vid 5,5 mån
Caramell

Inlägg av Caramell »

Hur går det för er?

Jag känner igen mig i dina tankar och för mig hjälpte det mycket att hela tiden tänka på VARFÖR man ska backa. Liksom 'om jag hjälper dig hela tiden kommer jag att få hjälpa till även fortsättningsvis och då har jag inte löst några problem utan snarare skapat nya. Jag VET att du kan själv, lilla fina bebis!'. Sen tycker jag också att det var till stor hjälp att tänka på vad alternativet till kuren var; ingen struktur på dagarna, upphackade nätter osv osv. Då kändes det bra mycket enklare att ta en tuff fight och veta att man kommer komma ut ur tunneln om man bara håller ut.

Jag hejar på dig!! Kram! :heart:
:heart: Sockersmulan född mars 2011. Kurstart oktober 2011
:heart: Lill-grodan född mars 2009, SS november 2009
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Oops! Klockslagen bytte plats där vid morgonkvisten i misstag ;)
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Tack skall du ha Caramell för stödet. Men jag vet lixom inte när jag skall backa!! Jag kan väl inte låta henne börja gråta hysteriskt heller????
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Usch vad jag skriver konstigt. Jag lägger alltså henne tillrätta .inte klockan :roll:
Caramell

Inlägg av Caramell »

Vi hade också några riktigt tråkiga starter på dagen med skrik och skrik. Om du söker på 'tidig morgon' kan du hitta massor med bra tips. Det jag har läst är att man måste välja en strategi och sen hålla sig benhårt till den för att få bukt med det hela. Har du kolsvart inne hos lill-tjejen? Har också läst att på morgonen ska trafiken in till bebben vara istort sett obefintlig. Naturligtvis ska hon inte skrika hysteriskt, det är ju inte bra för nån av er, men jag tycker att du jobbar på jättefint. Tänk att när du verkligen vill gå in; först då ramsar du. Vid hysterisk kris så gå du in och buffar/solfjädrar, men endast då. Det ÄR jättejobbigt, men du kommer få sån stor belöning för mödan!

En annan tanke som slog mig är att hon kanske behöver nåt mer mättande inför natten än bara bröstmjölk. För mig löste sig mycket av problemen när vi matade på utav bara den. Prova lite gröt eller välling till kvällsslurk och amma efter det kanske? Jag är verkligen ingen expert, men detta har funkat för oss. Du kommer säkert få jättebra tips av experterna här inne!

Grymt imponerad över att du grejar med detta själv. Du är urstark och fixar detta!! KRAM! :heart:
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Tack.
Jo det är mörkt i rummet, kolsvart. Jag har dörren på glänt så jag vet inte hur mycket ljus det kommer in på kvällen från trappuppgången (vi har somvrummen i övre våningen). Men på natten brukar jag inte tända utanför då hon vaknar. Då är det åtmintone mörkt.
Jo jag har läst om att inte under den tiden av natten springa in hela tiden. Det var också det jag gjorde tycker jag. Men kanske var det onödigt att gå in då jag gick??

Jag började i förrgår truga med vällingsflaskan men först efter att jag ammat. Hon tycker det är väldigt konstig smak och det vill inte riktigt gå ner. Kanske jag borde ge före? Vill dock inte sluta amma till kvällen.
Jag märker nu att hon inte har samma goda aptit idag när hon är så trött.
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

åååh vad du jobbar på bra! Jag tar själv alla nätter och läggningar, men får avlastning på förmiddagen (fast jag har svårt att sova då, blir mest lite slummer).

Tror också på lite mer mat, kanske välling före bröstet? och om hon har lite dålig aptit fick jag tipset från BVC (har en jättebra "bvc-tant" som stöttar och inte fördömer vare sig magläge (bara man har larm) eller "alternativa" metoder, öppen och klok) att tillsätta lite extra fett i maten, vid varje måltid -i gröten, i vällingen, i maten osv, med tonvikt på eftermiddag/kväll. En mamma i mammagruppen blev av med en av sina två natt-vällingflaskor på det sättet, vissa nätter båda (hennes kille var visserligen ca 7månader då, men principen funkade)

Tänk på att ramsan också är en form av "trafik" i morgontimmen. Känner igen mig från tidiga morgontimmarna i morse, hon ställde små frågor och jag ville svara varje gång, men lyckades hålla mig ett par gånger (nån gång somnade hon om, nån gång frågade hon igen, lite bestämdare ett par minuter senare och fick svar). Jag tänkte på det som jag läste på i SHN-boken ang fjärde natten (blir 4e natten för oss ikväll) "springer du in och buffar och härjar i vargtimmen meddelar du i handling 1) vargen står för dörren 2)morgonen har börjat".

Sen är alla barn (och föräldrar!) olika, och om alla kurer funkade som i boken exakt, ja då vore vi väl inte här på forumet? Jag tycker att det är svårt att veta när man skall svara och när man skall avvakta, men man blir väl bättre med erfarenheten. Det måste ju kännas rätt, och ibland får det väl ta lite tid! (jag har backat helt på dagen då det kändes helt fel). Tycker att ni gör fina framsteg.

Jag hejar på dig!!!
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Tack för påminnelse om trafiken och ramsorna mm. :) Jag har lite svårt ibland att i praktiken förstå hur mycket backande det gäller att göra.

Ja jag måste börja med smörklicken jag då :) Hur är det med mängden?? Inte skall man väl sätta så förfärligt mycket smör i maten?? :D

Idag har aptiten varit ganska dålig. Eller nja..sådär. Har nog ätit. Men en väninna kom ikväll och hälsade på vid middagstid, och C åt bra gröten, men vägrade sedan ta bröstet. Jag trugade bestämt men hon började gråta. Jag väntade tills hon lugnat sig utan att säga nånting och efter en stunds tystnad (ser i ögonvrån hur hon studerar mitt ansikte) säger jag "då var det klart" och stiger upp. Jag byter om och prövar snart pånytt igen och då går det ner. Hon verkar vara ganska känslig. Hon studerar mig ibland noggrant. Mina reaktioner till saker. Hon kan ibland tex vägra först ta pure. Jagsitter med skeden vid hennes mun och tittar ut från fönstret. Hon stirrar på mig. Efter en stund ser jag hur hon öppnar munnen och då vänder jag mig mot henne och så börjar ätandet. Sen kan vi le och diskutera mellan varven utan att det inverkar på ätandet :)

Vällingen är svår. Idag vände hon huvudet bort genast hon såg flaksan. Jag tog stadigt grepp och satte flaksan i munnen. Smaka ville jag hon skulle. Men vet inte om jag gör rätt..vill inte tvinga den på henne. Hon var INTE nöjd, ville inte äta..eller ens smaka på vällingen. Så jag nöjde mig med en/två klunkar som jag bestämt mig före att skall få räcka. Så ammade jag. Funderar om jag borde först pröva ge vällingen med sked?? Det är ett mer bekant sätt att äta då jag inte ger flaska så ofta? Skulle inte vilja byta nu och vara frågande. Bara köra på med flaska? Truga bestämt men kärleksfullt väl då. Svarade på min egen fråga här :wink:

Däremot har dagslurarna gått bra idag. Vid em luren mumlade hon i 15min före det blev tyst. Hon fick sova lite längre, inom marginalkvarten.

Somnade nu in fint till natten. Vilket hon nästan som regel gjort. Nu väntade jag mig att hon skulle vakna som tidigare en timme efter nattning. Men har bara kommit något bökande från rummet. Får se hur natten går.
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Denna natt gick bättre än förra. Nu är vi på natt sju och som sagt har vargtimmen börjat spöka. Hon somnade nästan genast jag lagt henne klockan 19:30 och vaknade nästa gång klockan 4.22. Jag pangramsade genast jag hörde henne börja knorra. Avvaktade och avvaktade. Måste säga att jag har nog väldigt svårt att veta när jag skall ramsa eller inte ramsa. Knorrandet ökade i ton och jag ramsade när jag kände att det behövdes. Tystnade hon och var tyst en stund gav jag bekräftelseramsan. Men hon gick som oftast igång genast eller efter en stund efter den. När knorrandet övergick i protester och gråt satte jag på musiken. Avvaktade och bekräftelseramsade när hon lugnade sig eller tystnat. Snart börjar hon lugna sig och övergår i knorrnade igen. Låter inte uppgiven utan trött och lixom lättad att komma till ro? Snyftar inte. Hon tystnar och jag bekräftar. Klockan är 5.37.

Klockan 6.35 ger hon ifrån sig ett högt bää. Pangramsar direkt. Övergår till knorrande medan jag sätter musiken på. Knorrar till 6.40 sedan är hon tyst. Får bekräftelse x2. Sover. Vaknar till väckarklockan lite före halv 8.
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Jag vaknar till väckarklockan alltså. Inte Cecilia :)

Detdär med smöret. Kan man verkligen sätta normalsaltat smör i?? Inte margarin heller? Man borde nog åka till affären och köpa något mer passande för henne.
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Lite pepp och lite tröst:

19:30 -04:22 = det är 9h i ett streck. det har inte alla i min mamma-grupp (eller din) det kan jag lova! och du behöver inte plocka upp henne före halv åtta, det är sovmorgon för de flesta småbarnsföräldrar (många jag känner räknar allt efter 05.30 som acceptabel morgon). och ingen mat på hela natten heller! och ni gör framsteg!!! du e kalasduktig!
Måste säga att jag har nog väldigt svårt att veta när jag skall ramsa eller inte ramsa.
Jag med. men man lär sig väl med erfarenheten.
Inte skall man väl sätta så förfärligt mycket smör i maten?? Very Happy
Nä, 2-3 tsk om dan är rekommendationen från 6mån, helst olja eller flytande margarin (="bra" fett), men dubbla mängden är helt ok sa min BVC-sköterska. Tänk på att barn som helammas får hälften av kalorierna från fett.

och till sist, många barn är kinkiga och klängiga strax innan halvåret, där ni är nu såg jag i din signatur. Stora förändringar i hjärnan vid den här tiden och massa nytt att förstå, avstånd och att saker o ting realaterar/hänger ihop bland annat. Det är ju läskigt när världen ändras, men när de accepterat det nya läget kan de plötsligt lära sig massor av nya saker och blir små solsken igen.
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Tack. :heart:

Jag skall börja lägga i 1(-2)tsk olja i gröten varje middag. Vällingen duger inte alls. Det är bröst som gäller till nattslurk. Jag ger inte upp. Tänker nog truga en tid:)

Intressant om utvecklingsskede. Hon var länge svår att få till skratt och bara haft en allvarlig min och sömnig/tom blick. Sömnbristen eller annat? Men idag har hon varit så glad och livlig av sig. :)

Dagen har gått finfint och hoppas på en bra natt.
Caramell

Inlägg av Caramell »

Ett tips som funkade klockrent för oss gällande att dricka välling i flaska var att byta upp sig en storlek i nappen. Alltså byta till en napp med större/fler hål. Vår kille ratade flaska (oavsett innehåll) mycket bestämt tills vi bytte napp och nu smackar han glatt i sig. Har ganska bra "tryck" i brösten, så det är klart att han inte vill anstränga sig för att få i sig maten helt plötsligt. Har också läst att man kan ge välling i pipmugg, det kanske skulle kunna funka? OM du nu vill prova med välling, gröt går ju precis lika bra!

Härligt att dagen varit lyckad. Du jobbar på toppenbra! Håller tummarna inför natten.
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Ja det är nu så att vår lilla tös aldrig egentligen druckit ur flaska. Vi har vid 5 mån gett BM från pipmugg och flaska med mjuk pipmuggsända. Det har gått bra. Men jag har haft lite paus med det. Det rinner lätt ut ur dem. Har från början köpt sådana med flera stora hål. Gröt får hon till middag. Funderar på att dock blanda lite välling med gröten vid middag om det skulle hålla mätt längre sedan? Plus att hon lite får bekanta sig med smaken så.

Inatt var hon vaken mellan 2.15 och 3. Krävde lite musik. Sov igenom vargtimmen. På morgonen vaknade hon 7.15, mumlade och bökade. Jag pangramsade, men hörde hon lät som att hon kommer att jobba upp sig snart. Så jag väntade på kort tystnad och tog upp henne 7.22. Det visade sig hon hade bajsat. Men hur kan jag veta bajsade hon då på natten eller nu på morgonen??
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"