Hjälp med schema till lilla Grodan, 2 mån

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Esperanza

Inlägg av Esperanza »

Hej Caramell! :D

Har inga goda råd att ge eftersom vi själva befinner oss i diverse träsk :lol: Vi får som tur är tillvaron att fungera bra ändå för tillället. Det kommer säkert att ordna sig för er också. Vill bara flika in nåt gällande amningen. Var på BVC för en dryg vecka sen och min BVC-sköterska är verkligen bra. Hon frågade hur det går med amningen. Talade om för henne att lilleman får BM blandat med ersättning som kvällssluk, det tyckte hon var jättebra :D Vi pratade också om att nattmålen tenderar att bli tidigare och tidigare. Hon tyckte då att det går alldeles utmärkt att ge ett extra mål ersättning som sista mål innan nattslurken så att både mor och son får sova gott om natten "Väldigt få klarar att helamma i 6 mån". Himla bra inställning har hon :D Så vad jag vill säga är, strunta i vad det sägs runtomkring dig gällande amning och kör det som funkar bäst för er med GOTT samvete.

Kram J
Mamma till Hugo f.090416 (40+1)
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
Caramell

Inlägg av Caramell »

Tack fina Esperanza för de uppmuntrande orden! :heart: Jag läser er tråd också, även fast jag inte gett mig tillkänna där. Det känns jättebra att liksom "följas åt" på vägen, både vid framsteg och dikeskörningar :)

Vilken toppenbra bvc-sköterska ni verkar ha! Jag önskar verkligen att min Groda kunde acceptera bm med ersättning i, men han spottar bara ut och blir hel-ilsken så fort jag försöker. Ska prova att byta upp mig i nappstorlek eftersom min mjölk formligen sprutar ut och då är det ju klart att man blir arg om man måste anstränga sig för att få i sig maten från en flaska...

Hoppas solen lyser på er idag, det gör den här hos mig.
KRAM! :heart:
:heart: Sockersmulan född mars 2011. Kurstart oktober 2011
:heart: Lill-grodan född mars 2009, SS november 2009
Esperanza

Inlägg av Esperanza »

God kväll Caramellen! :D

Har har ingen sol lyst på oss, snarare tvärtom. Spöregnat har det gjort.

Kom på ett par saker. Vilken ersättning är det du blandat i din BM? Själv ger jag NAN och tycker att den smakar mycket bättre än t ex Baby Semp (som jag tycker är vidrig). Just nu har vi börjat gå över så smått till Hipp 2, som ska mätta ännu lite bättre. Man kan ju undra hur mycket en 3-4 månaders bebbe kan äta. Tycker min skrutt är ett riktigt matvrak just nu. Förut fick han för första gången smaka pyttelite på banan. Det var skum konstistens tyckte han :lol:

Vad gäller nappstorlek så tror jag absolut att det är värt att pröva större hål. Vi bytte ganska nyss själva. Minns att dottern blev väldigt förbannad när maten kom för sakta så hon fick ha större hål redan när hon var nån månad bara. Å du, ge dig inte Grodan blir snart tvungen att gilla läget bara :wink:

Nu får jag väl se om jag kan komma på nåt till min egen tråd. Blir nog lite svårt att komma på nåt bra eftersom det slarvas rejält här :lol:

Ha en skön kväll!

Kram J
Mamma till Hugo f.090416 (40+1)
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
Caramell

Inlägg av Caramell »

Hej kära forum-vänner! :heart: Tro inte att jag försvunnit från jordens yta eller givit upp allt vad standardmodellande heter. Tvärt om! Vi (jag och maken) har kavlat upp ärmarna och kör stenhårt med insomningsträning sedan vi kom hem från vår evighetslånga semester. Naturligtvis skördar vi fina resultat; Grodan somnar oftast själv under alla dagpass och nattningarna har blivit mycket bättre och tar inte mer än 15-20 minuter numera. Det låter ju kanske inte så himla bra, men jämfört med hur lång tid det tog förut och vilka skrik-protester vi tvingades utstå, så är detta himmelriket i jämförelse. Återigen så konstaterar jag vilken fantastisk belöning det är när man gör framsteg och ser hur BRA Grodan mår av alltihop! :heart:

Vi har natt mellan 19-7 och det funkar fint med två undantag:
:arrow: Nattmål klockan 23 då Grodan är HUNGRIG, trots att han blivit fullproppad under dagen, med både BM, smakisar och gröt (4 stora mål + kvällsmål). Känner mig inte säker på att jag kan plocka bort det målet när han verkar så hungrig?! Tänker jag fel?

:arrow: Grodan vaknar oftast innan klockan 7 på morgonen (ibland redan vid femtiden!) och ligger då oftast nöjd och tyst ett bra tag innan han sen protesterar. Hur hanterar man detta? Eftersom han inte säger till när han vaknat hinner jag inte vara där och buffa innan han är klarvaken och vrål-arg. Ska man buffa den här tiden på dygnet? Ska jag bara ramsa (verkningslöst just på morgonen hittills) eller lägga tillrätta och ramsa? Bara låta honom vara? Vilse i pannkakan här! :-k

Vi har också fortsatt kämpigt med att sova längre än 45 minuter (nu har vi 45-1,5-45) och det "löser" vi just nu med att han somnar i vagnen inne vid lunchluren och när skarven närmar sig så går jag helt sonika ut och går med vagnen. Funkar rätt bra, även om han skruvar på sig ordentligt runt skarven och ibland tittar upp för att se vad som händer. Vi jobbar på med insomningen som förmodligen är nyckeln här?!

Vi är med andra ord hyffsat på banan och på väg mot målet. Tar gärna emot respons och bollar lite ang. ovanstående problem. Fortfarande lite i valet och kvalet ang. att köra en SHN-kur, men det kanske är det rätta för oss?

Kram så länge!
:heart: Sockersmulan född mars 2011. Kurstart oktober 2011
:heart: Lill-grodan född mars 2009, SS november 2009
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Caramell!

Vilka framsteg, härligt! Jag skulle satsa på mer mat, juveler i den här åldern kan få i sig enorma mängder mat. Kanske ett mål till med gröt? Utöka portionerna med mat?

Är det beckmörkt i rummet på morgonkvisten?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"