Imorgon börjar vi kura våra tvillingar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Tvillingar08

Inlägg av Tvillingar08 »

Hej!

Jo, det gick bättre redan nästa dag. Vi låtsades som ingenting och gjorde precis som vi brukar. Skönt. Frida är helt klart känsligare för förändringar, hon reagerar också direkt med att sova oroligare när vi har haft besök på dagen eller har gjort något utöver det vanliga. Våra dagar är vanligtvis ganska inrutade och det är inte helt lätt att träffa folk så när vi gör det kanske det inte är så konstigt att hon reagerar.

:?: En fråga. Spelar det någon roll var man har dagslurarna på dagarna? Jag fick för mig att det inte skulle göra det, men det visade sig ju vara krångligt för bägge barnen. Det kanske sätter sig om ett tag. Eller?

Kram!
Tvillingarna Viktor och Frida 7/11-08
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Jo jag har märkt samma sak hos ett av mina barn, att det efter en orolig dag med annorlunda rutiner, blev lite fnurror på sömnen.
Men det försvann så fort vi gick tillbaka till det normala. och efter 1 års åldern så var han inte så känslig för små utflykter och annat utöver det vanliga om det bara hände i bland. De andra barnen å andra sidan har inte reagerat på lite förändringar övht.

Lurarna brukar vi vanligtvis råda att ha på samma plats.
Exempel om förmiddagsluren alltid är ute så ska det vara återkommande så varje dag. Och om em luren alltid är inne så brukar man hålla det så.
Alltså man skiftar inte mellan lurarna om du förstår hur jag menar.
kaxiga storebror på 15 vårar :heart: illbattingen på 2 år och 10 månader :heart:
Och så våra "partners in crime" båda 20 månader :heart: :heart:
Tvillingar08

Inlägg av Tvillingar08 »

Halloj!

Nu är våra tvillingar lite drygt 9 månader och det var ett bra tag sen jag var inne här på forumet, i alla fall för att skriva. Våra små sover mestadels som små änglar, men det har såklart blivit lite bakslag vid sjukdomar etc.

Frida var i början av kuren den som sov oroligast på natten, men nu verkar det inte vara något som kan störa henne. Hon har varit tokförkyld, kräksjuk, Viktor har skrikit - det spelar ingen roll. Hon vill sova och sover. Härligt att se att hon är så trygg.

Viktor däremot var ju den som alltid sov utan ett pip från det att kuren var avslutad och i säkert två månader framåt. Men sen hände något, kanske var det att han blev förkyld eller att han utvecklades mycket. Nu är det i alla fall så att han vaknar till kanske två gånger på natten med något litet skrik, men sen somnar om av sig självt. Vi gör inte något, men vi vaknar såklart till.
:?: Min fråga. Ska vi göra något åt det här? Det brukar vara någon gång vid halvett och någon gång vid sex på morgonen. Är tanken att de ska sova utan ett pip (så gör ju Frida) eller är det normalt med lite skrik (varar kanske i 5-10 sekunder vid halvett och i kanske 5 minuter vid 6). Stör det här hans obrutna sömn eller sover han?

Vet att jag låter oerhört fånig som undrar sånt här med så snälla och fina barn, men jag har så svårt att somna om när jag en gång har vaknat på natten. Är lite trött. Tacksam för svar.

/Mamma till världens finaste pluttar
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Hej på er :!: Roligt att höra från er igen :!: Och visst är det kul att se hur tvillingar kan lära sig sova under minst sagt störande omständigheter. Dom är fantastiska.
Tvillingar08 skrev: Nu är det i alla fall så att han vaknar till kanske två gånger på natten med något litet skrik, men sen somnar om av sig självt. Vi gör inte något, men vi vaknar såklart till.
:?: Min fråga. Ska vi göra något åt det här? Det brukar vara någon gång vid halvett och någon gång vid sex på morgonen. Är tanken att de ska sova utan ett pip (så gör ju Frida) eller är det normalt med lite skrik (varar kanske i 5-10 sekunder vid halvett och i kanske 5 minuter vid 6). Stör det här hans obrutna sömn eller sover han?

Vet att jag låter oerhört fånig som undrar sånt här med så snälla och fina barn, men jag har så svårt att somna om när jag en gång har vaknat på natten. Är lite trött. Tacksam för svar.

/Mamma till världens finaste pluttar
Först av allt så är ingen fråga fånig :wink:
Så här tänker jag:
Den ena av mina tvillingar har i perioder också skrikit till i en sekund, och sedan tystnat, jag har inte gjort någonting alls.
Och det är nog det rådet jag skulle vilja ge dig här också. När det bara är sådana där microuppvak som innebär att de somnar om själv, så kan man låta det vara.
kaxiga storebror på 15 vårar :heart: illbattingen på 2 år och 10 månader :heart:
Och så våra "partners in crime" båda 20 månader :heart: :heart:
Tvillingar08

Inlägg av Tvillingar08 »

Hejhej!

Tack för ditt svar, då ska vi bara låta de små mikrouppvaken vara.

Men jag glömde skriva att Viktor har börjat vakna vid 06.30 istället för 07.30 den senaste veckan. Han brukar oftast somna om, men ibland (som i morse) så gör han det inte. Han är inte ledsen, men kallar på vår uppmärksamhet. "Jag är vaken nu, kom och plocka upp mig" - ungefär så.

Det får oss att tro att vi borde ändra dagslurarna nu, men jag drar mig lite för det. Det lättaste skulle vara att plocka bort eftermiddagsluren som bara är 20 minuter, men jag kan inte se framför mig att de skulle klara att vara vakna i 5.5 timmar innan de ska sova för natten. Vi funderar på att skjuta på långa sovpasset en halvtimme, men det är fortfarande vakentid i 5 timmar. Lääänge för våra bebisar. Det händer så otroligt mycket med dem just nu (lär sig stå, krypa etc) så jag vet inte om det skulle funka. Vad är din erfarenhet? Och hur gör vi med Frida, hon sover ju som en stock på natten? Är det taskigt att ändra schemat även för henne?

Schemat ser ut så här:

07.30 vakna
07.30 frukost
09.15-10.00 sova
11 Lunch
12.30-14.00 sova
14.30 mellis
16.20-16.40 sova
17.30 middag
19.15 välling
19.30 sova

Vi hörs!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Der är dags att kapa bort sista luren. De flesta tar den vid nio månader, just för att det trasslar i endera änden. Stryk den bara rakt av, och om de slokar helt ohjälpligt framåt kvällen så kan man natta lite tidigare utan att det stör morgonen.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"