Snälla hjälp, kurstarten kändes inte alls bra.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Thunia

Inlägg av Thunia »

Godmorgon vargtimme :wink:

Rapport hittills när jag ändå är uppe ensammen i mörkret;) : 1.09 vaknar o ställer sig i krypställning. Pangramsar men börjar då skrika. 1.12 lägger ner o solf. Lugn först men börjar sen åla sig under mina händer. Lägger tillrätta igen tills ligger tyst, ramsar ut, kl 1.23 skriker surt. (fastnade nog här). Snart skriker han lugnare. 1.27 ramsar 1.28 tystnar, ramsar då, svarar med ett litet ylande. B ramsa 1.29. Satte på klassisk musik vid 1,23 utanför.

4.57 har ylat till en gång, sovit vidare, tre ggr under senaste kvarten innan han vaknade o började skrika. Ramsade genast, skrek,men mkt lugnare skrik än förut, detta måste vara frågeskriket.(vad tror ni?) ramsar, skriker, ramsar, 5.01 tystnar, b ramsa efter några sekunder, tar den!! hann inte ens börja göra husljud:)

Jag är helt chockad :shock:
min lilla groda född 080720, kurstart 090320 8 månader.
kiki

Inlägg av kiki »

\:D/ =D> =D> =D> =D> =D> =D> :thumbsup: :sleep: :sleep: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Thunia

Inlägg av Thunia »

Jäklar, vaknar 6.25, skriker på det lugna sättet men vill inte somna om... Är det korkat av mig att sätta natt till 7 när han vanligtvis vaknar mellan 6 o 6.30?

ramsar, skriker på det där lugna sättet.6.31 låter lugnare.6.34 lika. A kommer o tycker att det verkar vara en konstig metod.. nu när den funkar, gaah! 6.40 vi väntar in en paus o rusar in och gör morgon...

Har jag förstört nu när det gick så bra? Ska jag köra morgon lite tidigare så att det passar med hur han brukar vakna för morgonen? Han får då ihop 11 h natt o 3 dag.
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Bra jobbat :thumbsup:
Thunia skrev:Jäklar, vaknar 6.25, skriker på det lugna sättet men vill inte somna om... Är det korkat av mig att sätta natt till 7 när han vanligtvis vaknar mellan 6 o 6.30?
Tänk inte att han nödvändigtvis måste sova varenda minut, särskilt inte så här i början på kuren. Han ska ha förutsättningar att sova. Börja inte fundera på några schemaändringar än, låt uppföljningsveckan gå först och gör sedan en utvärdering.

Odla tålamodet och håll målet - den goda, sammanhängande nattsömnen - för ögonen så är vi snart framme!

Kram Lua. :heart:
Thunia

Inlägg av Thunia »

Men hur gör jag om han bara ligger o skriker o inte svarar på ramsan, när det är så nära att han ska gå upp? Känns dumt att börja en kamp bara för att få ta upp i alla fall...

Har iaf mörklagt med folie nu så nu är det mörkt, kanske det hjälper till imorgon bitti.
kiki

Inlägg av kiki »

Thunia skrev:
Har iaf mörklagt med folie nu så nu är det mörkt, kanske det hjälper till imorgon bitti.
:lol: det hjälper :wink:
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Men hur gör jag om han bara ligger o skriker o inte svarar på ramsan, när det är så nära att han ska gå upp? Känns dumt att börja en kamp bara för att få ta upp i alla fall...
Det bästa av allt är om du ändå får till ett omsomnande,just bara för att han ska undermedvatet lära sig att kunna lita på ER att ni talar om när det är dags att vakna.Om det så bara är 1minut han sover.
(I värsta nödfall fall får man ta upp när han är tyst om han bara gör det för att hämta andan .)

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Thunia

Inlägg av Thunia »

(I värsta nödfall fall får man ta upp när han är tyst om han bara gör det för att hämta andan .)
det var så det blev imorse..

måste man vara lika noga på vilan att de ska vara tysta tills man kommer o plockar upp? är så svårt, är ju verkligen tvärtemot vad jag gjort hittills..
cissii

Inlägg av cissii »

Hej

Om du tänker på varför du ska ta upp när han är tyst så tror jag du har svaret på din fråga :wink:
Barnet bryr ju inte sig om huruvida det är vilan eller natten. Det är just räddningskänslan du vill komma ifrån.

Mvh Cecilia
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Thunia

Inlägg av Thunia »

ja visst är det så...visste ju det eg, ville nog lite desperat höra ett annat svar bara haha:) Han vaknade nämligen för tidigt idag, jättepigg o kröp iväg..ville absolut inte sova mera. Kanske det inte är lika farligt när de inte gråter utan är glada o pigga, även om han som nu vaknade 25 min för tidigt?
cissii

Inlägg av cissii »

Nej, är han glad fast vaken så är det ju bara "bra". Helst vill man väl att han ska sova :)
Men vaken och glad är ju bättre än vaken och ledsen.
Lurarna sätter sig, men det tar kanske ett tag.

Lycka till!
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Thunia

Inlägg av Thunia »

Rapport fjärde natten.
19.30 sover. Jättetrött o gnällig på kvällen o svårt att få att äta. Somna på fläcken efter jag sjöng, solfjädrade, smågnäll men inget när jag ramsade ut.
1.50 vaknar, pangramsar men skriker ändå. Väntar lite o kollar hur han ligger, ligger på sniskan med foten i spjälorna, lägger tillrätta o vill lugna men han blir förbannad, försöker men går inte, stoppar om och ramsar ut *8, lyssnar, tystnar, b ramsa 1.55.
5.44 pangramsar hjälper inte. Hade fastnat med foten i spjälorna denna gången också. Ramsar gånger många. Tystnar bramsa 5.51 protest några sek, tyst.5.51
06.00 igen, kollar honom men ligger bra. Ramsar men skriker vet inte riktigt vilket sätt, kratigt inte på det där lugna sättet. 6.06 går in o försöker lugna men han blir bara förbannad. Ute 6.09. husljud, musik, lugnare 6.11 ramsar 6.13 skriker mera på ramsan..börjar låta lite lessen men lugnare.ramsar 6.18 men blir skitarg. låter sen lite lessen. går in buffar tyst en minut (för han låter lessen) solfjäder från 5.23 (tänkte göra den superlånga fjädern jag blev tipsad om), tror han somnar 31 men nej, likaså 51 o 53 men 59 somnar han faktiskt. väntar 5 min o gör morgon.

Frågor: osäker på hur jag ska agera när han försöker somna men sen som nu börjar skrika efter 10 min för att han inte lyckas. (har ju en historia i att vakna,försöka men inte lyckas somna o bli uppe 1,5-2 h). fast nu tog det ju "bara" en timme:)

Känns tråkigt när han svarat så bra tidigare på natten men blir arg o sen lessen på ramsan i vargtimmen, tips råd peppning? ;)

Är bakslag (senare alltså) något man får räkna med eller bara vara medveten att det kan komma?
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Bra jobbat med kuren! Jag kommer med lite frågor för att bena ut det hela:
:arrow: Har du spjälskydd?
:arrow: Har du testat att pangramsa vid första pip i vargtimmen och sen sätta på lite klassisk musik och/eller göra husljud?
:arrow: Mycket mat på dagarna späckat med smör eller raps?
:arrow: Utevistelse? Undersöka spännande saker på dagarna?

Sen har du Annas inklistrade tips för att bryta ett långt uppvak, den låååånga solfjädern. Ha den i åtanke också.

Om man räknar med bakslag så kommer de :wink: . Så ha en handlingsplan men tänk att det kommer gå finfint.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Thunia

Inlägg av Thunia »

Hej!

Ska svara på frågorna:)

Ja, jag har spjälskydd men han lyckas peta undan det när han grejar, har nu lagt hopprullade lakan längs sidorna, hoppas det hjälper när han petar med fötterna, både som skydd o för att hålla spjälskyddet på plats.

Ja, jag pangramsar på en gång, då börjar han skrika... går sen genast o grejar o sätter på musik, funkade ju finfint i natt men i vargtimmen funkar ingenting. Det var ju också då jag efter 23 min bestämde mig för lååånga solfjädern men det tog alltså nästan 40 min innan han somnade i alla fall, och då var det morgontid så han fick bara sova 5 min o sen gjorde jag glad morgon. Han såg alldeles förvirrad ut stackarn:)

Tar gärna emot mera ang vargtimmen, han blir ju bara sur när jag ramsar då, fast det funkar på uppvaket tidigare på natten, har varit så hittills iaf.

Jag ger så mycket mat jag bara får i honom. Hur mycket bör de äta i olika åldrar?

Han äter välling direkt vid 7 o sen får han havregrynsgröt på 0,5 dl gryn också vid 8. Är inte särskilt förtjust i köpegröten trots att jag ju började med den men havregrynsgröt har han gillat sen första gången han fick prova. Puré med 2 tsk extra smör 11.30, får i honom ca 130-150 ml men måste ofta på sistone truga o leka o trixa (gör egen mat men har hällt upp den i en flaska för att se hur det blir). Sen fruktefterrätt. Han gapar stort de första skedarna o sen börjar han gnälla ibland, som idag.Jag förstår inte varför för han får ju i sig en hel del om man trugar, när han är på det humöret. Brukar fylla på med välling efter nån timme, för att fylla på men inte så att han ska veta att om han krånglar så får han välling. Idag ville han ha hela flaskan. Får sen välling 15, och havregrynsgröt 18, nattvälling 19, sover 19.30. hur ser det ut?

Utevistelse i vagnen, brukar ta promenader så han får sova. Bor i stan så kan inte bara ställa honom utomhus.

Han är aktiv som sjutton hemma. Leker med saker o köksgrejer, undersöker allt han ser, ställer sig upp, kryper och ålar i full fart. Sen brukar han vilja vara med mig ett tag, särskilt vid 16-17 tiden när jag ska laga middag så då kan han få sitta i bärselen. Håller på och läser Barnaboken om denna ålder, men ge gärna tips.

La honom precis, kort läggning, sjöng stoppade om och gick därifrån med ramsan, frågade lite, höhöhöskrik, som jag tolkar som frågor för de är ju inte riktiga skrik, ramsade o sen blev det tyst:) Igår var han så trött så då sa han inte ett knyst. Vi har varit hos farmor o farfar ikväll o han var så himla aktiv så jag trodde han skulle bli övertrött, men läggningen gick ju bra ändå:)
wifsta
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

Jag tycker att det känns som att han får lite MAT för att vara 8 månader? Om jag läser ditt inlägg rätt så får han bara ett enda mål med puré - annars mjöl och gryn (gröt/välling)?
Jag tror att han behöver mer mat, proteiner och fett, dvs kött och fisk, samt grönsaker av olika slag. Gärna grönsaker i bitar som han kan plocka själv (bra finmotorisk träning). det känns som väl mycket "tårta på tårta" att först äta havregrynsgröt och sedan fylla på med välling efter en timme. Bättre då att ge riktigt mat och sedan avsluta dagen med gröt eller välling. Kanske får han också mat lite väl ofta (svårt att uttyda ditt inlägg). Försök att skriva ner ett schema som innehåller:
Morgonmål (välling)
Frukost (smörgås, frukt)
Lunch (puré m potatis, grönsaker och kött el dyl)
ev mellanmål (tveksam om det behövs)
Middag (se lunch)
Kvällsmål (gröt?)

Då bör han bli mätt och nöjd
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"